روايات

رواية اللغم الفصل الرابع عشر 14 بقلم زينب أحمد

رواية اللغم الفصل الرابع عشر 14 بقلم زينب أحمد

رواية اللغم الجزء الرابع عشر

رواية اللغم البارت الرابع عشر

رواية اللغم الحلقة الرابعة عشر

مريم بصدمة: الظابط يحي
مريم بعد ان تداركت صدمتها: جااى ليه
يحي: احم علشان القضيه
مريم: بس انا معملتش قضيه
يحي: طب ممكن ادخل الاول بس علشان تفهمي
صوفيا : Ok… come in… please
اوك ادخل لوسمحت
مريم: يدخل فين انتي كمان
يحي: مش هاخد من وقتك كتير
مريم: تمام اتفضل
يحي يدخل وينظر لجميع اجزاء الشقه
يحي: انتو عايشين انتوا الاتنين بس لوحدكوا
مريم: هو تحقيق ولا اي
يحي: لا مش تحقيق بقلم زينب أحمد بس خطر تبقوا عايشين لوحدكوا
يحي بعد ان جلس
وجلست بجانبه مريم والكرسي الاخر صوفيا
مريم: خير بقاا
يحي: الواد الي انتي اتخانقتي معاه ده سوابق
ووممكن يدور عليكي ويعمل فيكي حااجه
فاابقي خلي بالك
مريم: وانت جااي كل الطريق ده علشان تقول كده
بقلم زينب أحمد.. كنت ابعت عسكرى عندك ويوصل الرساله وخلاص
يحي: لا ماانا كنت قريب من هنا قولت اعدى احذرك
ثم يمد يديه بالكارت بتاعه
يحي: لو حصل حااجه تاانيه بلغيني وانا اساعدك
صوفيا: Thanks for your help
شكرا لمساعدتك
مريم وهي تمسك الكارت: ليه
يحي: هو اي الي ليه
مريم بهدوء: الحياه الي انا عيشتها لوحدى علمتني ان مفيش حاجه بدون سبب او بدون مقابل..بقلم زينب أحمد. انت بتعمل كده ليه؟؟
يحي بتوتر: احم مش بيقولوا الشرطه في خدمه الشعب
مريم: لا بيقولوا الشرطه والشعب في خدمه الوطن.. يعني انت مش مجبور تعمل كده
يحي: طيب هااستاذن انا ولو حصل حاجه رقمي معااكي
ثم يذهب باتجاه الباب ويفتحه ويغاادر
………………………….بقلم زينب أحمد……………………….
في غرفه في فندق ما
نانسي: عادل سالم بقاا زى الخاتم في صبااعي
اليكساندر: This is not important
المهم المعلومات والورق
نانسي: واحده واحده يااليكس مهوا لما يثق فيا
هاقدر اجيب كل الي انتوا عااوزينه
اليكس: تمام عااوزك تسحبيه في الكلام وتعرفي غراميااته واحده واحده واذا كان في واحده قالتله لا قبل كده… بس براحه علشان ميشكش فيكي
نانسي: تمام في حااجه تاانيه
اليكس: لا
كادت ان تغاادر ولكن قابلت عيسي
نانسي بصدمه: عيسي اي الي عمل فيك كده
اليكس: سيبينا لوحدنا يانانسي
نانسي بخوف وقد شعرت ان هذاا له علاقه باللغم: حااضر
بعد ان غاادرت نانسي
جلس عيسي امام اليكس
اليكس بهدوء: اتمني تكون اتعلمت الدرس
عيسي بضيق: اتعلمته
اليكس: علي فكره اللغم كان ممكن يخليك تنام في الشارع ومتملكش حااجه وبعدين يخلص عليك
لكن هو اكتفي بده بس علشان عاوزك معاه في الي جااى… مستعد ولا لا
عيسي: مستعد
اليكس: بس خلي بالك الغلطه في الي جااى بموتك فااهم
عيسي: فااهم بس لو نفذت كل حااجه تمام عااوز مكافاتي ان اقابل اللغم
اليكس: ده شرط ولا طلب
عيسي: طلب
اليكس: اوك هاسال اللغم وارد عليك مع انو هاايكون صعب جداا… المهم خلينا في الي هااطلبه منك
عيسي: الي هو
اليكس: …………………..
عيسي بصدمة: اي
اليكس: الي سمعته
عيسي وهو يبلع ريقه: تمام
……………. ……….بقلم زينب أحمد………………………
في بيت مهجور
كانت تدخل ميرفت بحذر
الا ان وجدت ميلان بوجهها
ميرفت بخوف: اي المكان ده
ميلان: مش مهم… قولي الي عندك
ميرفت: انا في اول جوازى من سالم سمعته بيكلم حد في الموبايل بانفعال وكان تقريبا بيهدده وبيقوله لو مجبش الفلوس الي طلبها هايروح يبلغ ان هو امره يلعب في فرامل عربيه واحده اسمها تاج
انا سجلت المكالمه
ميلان بخنقه وهي تبلع ريقها: فين
تشغل ميرفت هاتفها وتسمع فعلا ماقاله سالم
والشخص، الاخر
ميلان: تمد يدها لاخذه
ميرفت: لا الفلوس الاول
تضع ميلان شنطه بجانب ميرفت
تفتحها ميرفت والابتسامه تعلو وجهها
تاخذ منها ميلان التسجيل وتغاادر
……………………..بقلم زينب أحمد………………….
في بيت سالم
في غرفته
سالم: خلاص بقاا ساامحيني
الهام: لا رد
سالم: طب بصي شوفي جيبتلك ايه ثم يفتح علبه قطيفه بها كوليه الماظ
الهام تاخذه منه وتقول: وهو ده هايغفر غلطتك
سالم: عاوزه اي طيب
الهام: البيت الي احنا عايشين فيه ده ورقه يكون باسمي
سالم: حااضر يااستي لو ده هايخليكي ترضي عني
الهام: ساعتها هانشوف اذا كنت ارضي او لا
سالم: المهم بقولك اي انا عزمت سيده اعمال جايه من بره علي العشا وحددت معاد اخر الاسبوع
عامليها كويس انا يهمني جداا الشغل معااها
الهام: الشغل ولا حااجه تاانيه
سالم: لا متقلقيش مني دى اصغر من عيالي يالهام
ثم يكمل بضحكه: خلي بالك بس من عيالك
الهام: ممدوح عينه مش زايغه… الخوف من عاادل
سالم: لا انا مش عاوز اى غلطه وعرفيه الكلام ده كويس
الهام: تمام متقلقش
………………..بقلم زينب أحمد………………..
كانو يقفون في المطبخ
مريم: يااستي مبتتعملش كده اصوت منك
صوفيا: How do I do it? اعملها ازاى
مريم: اقولك اطلعي انتي وانا هاعملها
صوفيا: Okay, I’ll just stay اوك هافضل واقفه بس
مريم تبرطم كعاادتها : قال اي الشعب في خدمه الحكومه… مين اهبل يصدق الكلام ده هو انا عبيطه
هو عايز ينتقم مني علشان شتمته قبل كده.. ايوه لازم اخلي بالي
صوفيا: What do you say? بتقولي اي
صوت من ورائهم: انتو بتعملوا اي
مريم تقفز مكانها: بسم الله الرحمن الرحيم
حد يخض حد كده…بقلم زينب أحمد وبعدين انتي اي الي جاابك انتي مش حاابساانا في البيت
ميلان: مردتيش عليا بتعملوا اي
صوفيا بحماس : Pizza
ميلان تعطي الشنط لصوفيا: حط الاكل ده في اطباق
مريم بتذمر : والبيتزا بتاعتي
ميلان: عدى كده هاساعدك
مريم بسخريه: قال يعني بتعرفي
ميلان ظلت تعمل وهي صامته
مريم بزهق: لا مبحبش الجو الصامت ده
ميلان دون ان تنظر لها: الظابط الي اسمه يحي كان بيعمل اي هنا
مريم بقلق ثم تنظر لصوفيا التي بعدت انظارها عنها واكملت مااتفعله
وضعت ميلان الصنيه بالفرن
ثم وقفت بجانب مريم ونظرت لها
ميلان: ردى علي سؤالي
مريم: معرفش…بقلم زينب أحمد جاي بيحذرني من الشاب الي كان بيعاكس صوفيا انو سوابق وكده
ميلان: طيب لو قابلتيه مره تانيه ولا كانك تعرفيه ساامعااني
مريم: ليه بقاا ان شاء الله انتي هاتقوليلي كمان اكلم مين ومين لا
ميلان تمسك بيد مريم: تاكدى من حااجه واحده مفيش حااجه هاقولك عليه وهاتضرك يامريم
مريم: عارفه
ميلان: طيب اسمعي كلامي ومش هاتندمي
مريم: تمام
ميلان بابتسامه: يلا نشوف البيتزا بتاعتك
مريم بابتسامه وحماس: يلا
…………………….بقلم زينب أحمد……………………
في مكتب الظابط يحي
حسام: عملت اي في الخيط الي وصلناله
يحي: هاانت
حسام: يعني عرفت حااجه؟؟
يحي: لا لسه
حساام: انا ليه حاسس اننا مااشين غلط… اصل اكيد ميلان دى حريصه ومش هاتعرف اختها معلومات عن اللغم او شغلها الحقيقي
يحي: الخيط الوحيد دلوقتي الي قدامنا حبيبة اللغم ميلان… والمكان الي اتشافت فيه حفله سالم بيه
وبعدها اختفت
فاكيد هي علي تواصل مع اختها ومسيرها تظهر
حسام: طيب لما روحت البيت ملاحظتش حاجه غريبه
يحي: ده الغريب بقاا بيت طبيعي جداا واستقبالهم عاادى مفيش قلق او خوف مني
حساام: طيب في خيط تااني ممكن نمشي معاه
يحي: الي هو
حسام: ميلان عاشت خمس سنين في بيت موافي بيه وانت علي تواصل مع حفيده رشيد…بقلم زينب أحمد ممكن تقابله وتعرف منه شويه معلومات عن ميلان بحكم صداقتكوا
يحي: تمام هااحاول
اتي اتصال ليحي من رقم غريب
_عاوز تعرف هدف اللغم الي جاى؟؟
يحي: انت مين واي الي تعرفه
_تؤ تؤ ده السؤال الغلط
يحي: اي هدف اللغم الي انت بتقول عارفه
_ شركة ال سالم للاستثمارات..بقلم زينب أحمد. شركه عمك ياحضرة الظابط
ثم انقطع الخط
يحي: انت مين… الو.. الو
حسام: في اي
يحي: واحد بيقول ان هدف اللغم شركة عمي
حسام: مش ده الي كلمك قبل كده وقالك ان ميلان تبقي حبيبة اللغم
يحي: ااه نفس الصوت
حسام: طيب شركه سالم بيه هاتكون هدف اللغم ليه
يحي: مش عاارف… اي علاقه عمي باللغم
حسام: اكيد عمك كان ليه عدااء مع حد وهو ده اللغم
يحي وهو يغادر: انا هاروح اقابله وافهم منه
حسام: تمام بلغني بالجديد
……………….بقلم زينب أحمد…………………………..
اتى يوم لقاء ميلان بعائله سالم سريعا
ميلان: عملت الي قولتلك عليه
اليكس: ايوه الناس بتوعنا علي السوشيال ميديا نشروا النهاارده… بس انتي متاكده من الخطوه دى
ميلان: ليه بتسال؟
اليكس: لان الناس هاتبدا تدور مين تاج رافت واي الي حصل معاها واعتقد دى حااجه مش هاتحبيها
ميلان: مفيش حد بيدخل معركه من غير اصابات بجروح يااليكس
اليكس: احنا خلاص وصلنا
ثم ينزل اليكس ويفتح الباب لميلان
التي كانت ترتدى بدله رسميه باللون الاسود وتضع قليل من مساحيق التجميل وتركت شعرها ينزل علي وجهها لقصر طوله كما هو
يستقبلها ممدوح وعاادل امام الباب
ثم يدخلون جميعا
سالم: اهلا اهلا بميلان هاانم
ميلان تهز راسها وتبتسم
الهام وهي تصافحها: نورتي بيتنا المتواضع
ميلان تشير لاليكس وتاخذ منه بوكيه الورد وتعطيه لالهام ثم تقول: منور بوجود اهله الي عايشين فيه
تعرفها الهام علي ياسمين
ثم تذهب باتجاه تاليا
تاليا بتوتر وهي تصافحها: اهلا
ميلان باندهاش: تاليا؟!
الهام: انتو تعرفوا بعض
ميلان: اكيد طبعا Issa’s friend
تتوتر تاليا وتفرك اصابعها
ممدوح بصدمه بتقولي اي ؟؟
ميلان: I mean كنا في نفس classroom
ممدوح: اااه… مقولتيش ليه ياتاليا انك تعرفي ميلان هانم
تاليا بتوتر وتنظر لميلان الي تنظر لها بسخريه: مجتش فرصه
الهام: طيب اتفضلوا اتفضلوا العشا جااهز
وهما علي العشاء
سالم: بعتذر عن ان مقدرتش اضيفك كويس يوم الحفله
ميلان: I appreciate (انا مقدره) ان كان في هناك مشكله تحلها
الهام بتوتر: ااه تقصدى الصور يعني… دى فيك مش حقيقه
ميلان وهي تترك الشوكه من يدها : وحتي لو حقيقه ياالهام هانم..
انا علاقتي ب مستر سالم عمل وميهمنيش حياته الشخصيه نهائي
ممدوح محاولا تغيير الموضوع: كنت سمعت انك هاتبداى مشروع مع عيسي
اليكس: فعلا في مشروع قاائم ولكن ماازال دراسته قائمه
عادل: انتي بتفكرى تبداى بايه ياميلان هانم
كادت ميلان ان ترد عليه ولكن دخلت الخادمه
وذهبت بجانب سالم
_في ظابط علي الباب طالب حضرتك
سالم بصدمه،: اي
دخل الظابط وبجانبه العسكرى
الظابط: سالم بيه لو سمحت اتفضل معانا
تحت انظار ميلان واليكس
عادل: حضرتك مش شايف عندنا ضيوف مهمين لو في حااجه هااجيب والدى واجى لحضرتك المكتب بكرا
الظابط: لازم يجي معايا حالا لوسمحت
سالم: ممكن اعرف في اي
الظابط: حضرتك تعالي معايا وهاتعرف كل حااجه في المكتب
سالم: هااجي معاك… كلم المحامي ياعادل وحصلني
وماان غاادر سالم
اتت اشعاارات كثيره علي هواتفهم
فتح ممدوح الهاتف
وجد رائج الان… رجل الاعمال متهم في قضيه قتل بنت العالم رافت
من هي تاج رافت
تسريب لصوت سالم زهران وهو يكلف احد بقتل تاج رافت
الهام بانفعال : في حااجه غلط… اكيد كل ده مزور
ميلان: طيب استاذن انا
ميلان وهي تغاادر وخلفها اليكس
تقع الهام مغمي عليها
ممدوح بقلق وصدمه: مااامااا

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اللغم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى