روايات

رواية الكاهن العجوز الفصل الثاني 2 بقلم مجهول

رواية الكاهن العجوز الفصل الثاني 2 بقلم مجهول

رواية الكاهن العجوز الجزء الثاني

رواية الكاهن العجوز البارت الثاني

الكاهن العجوز
الكاهن العجوز

رواية الكاهن العجوز الحلقة الثانية

باب الاوضه اتفتح بس مكنش ف حد زي ميكون الهوا فاتحه
طب ازاي دانا قفله عليا من جوا الصراحه اتفزعت جدا قامت اقفله تاني وقولت ف بالي هي ليله سودا بيان عليها قفلته ورجعت شوفت ع كرسي كان ف الاوضه كتب صغير قديم جدا مخطوط ع الكرسي شدني جدا الصراحه قولت اخدو اقراء في لحد م الصبح يجي بعد الي شوفته ده مش هيجيلي نوم
مسكت الكتب حسيت اني جسمي قشعر جدا مسحت التراب الي كان علي
كان عنوان الكتب الكاهن الأكبر
العنوان كان يخوف شويه بس كانت متحمس جدا اني اقراء في
‏سمعت صوت خطوط طلعه ع السلم قمت شلت الكتب ف شنطه اليد الي كانت معايا علطول ونامت ع السرير لقيت الباب بيخبط
‏انا بصوت مرتعش مين…
‏محدش رد
‏ قومت افتح لقيت الراجل العجوز
‏قالي انا سمعت صوت عندك قولت اطمن عليك ف حاجه
‏قولتلو تسلم يابوياا مفيش حاجه انا كنت ف الحمام بس قالي ماشي وبصالي بصا غريبه جدا زي ميكون عارف اني بضحك علي ونزل
‏ ورجعت تاني للسرير ونمت وانا نايم كنت بحلم احلم غريبه جدا زي مكون محبوس ف اوضه ضلمه جدا مش عارف اخرج
‏تاني يوم لقيت الراجل العجوز بيصحيني بيقولي اصحي يابني الساعه بقيت 10 زمان الميكانيكي فاتح صحيت روحت للمكنيكي وشكرت الراجل جدا ع ترحيبو بي ومشيت
‏العربيه أتصلحات وروحت ع البيت الحمدلله
‏دخلت البيت اصل انا قاعد لوحدي ومش متجوز
‏اتشطفت وغيرت هدومي ورحت انام وانا نايم بفتكر الاحداث الي حصلت انبارح وكده
‏وجا ف بالي الكتب
‏ايه ده يانهار ابيض دانا الكتب نسيتو معايا ف الشنطه والشنطه ف العربية
‏نزلت جري ع الشنطه جبت الكتاب وبقول ف بالي الراجل تلاقي بيقول عليا حرامي دلوقتي قولت ابقا ارجعو بعدين خدني الفضول جدا اني اقرأ الكتب فتحته وبدأت اقراء
‏الكتب كان بيتكلم عن الجن والتحضير والجلسات واسماء الجن وتحضير اخطر انواع منو والكلام ده مقدرتش اكملو وخفت كانت قريت بتاع نصو ورحت حطيتو ع النيش ودخلت ع السرير وغمض عيني وبدات انام بس
‏حسيت صوت نفس قريب جدا مني لا مش قريب ده جنبي بالظبط فتحت عيني مره وحده
‏لقيت كائن لي عين واحده بس كبيره جدا ومدوره ولونها احمر دم نايم جنبي وبيبصلي
‏اتشليت ف مكاني وفضلت بصص ومصدوم ومش عارف اتحرك حولت اقراء قرأن بس معرفتش غمض عيني تاني حسيت جسمي بدا يفك قعد اقول ف بالي اعوذ بالله من الشيطان الرجيم اعوذ بالله من الشيطان الرجيم وفتحت عيني والكائن ده اختفي قومت اشرب مياه مفزوع وبقول ف بالي اكيد ده كلو بسباب الكتب انا هروح ارجعه بكره لصاحبه وقامت اشرب مايه من الخضه الي انا فيها وانا بشرب ببص ع النيش ملقتش الكتاب اختفي ..
‏اه ده بيان عليها العفريت وليله سودا قولت احاول انام والصبح ربنا يسهل دخلت بحاول انام ومش عارف زي ميكون حد بينادي عليا كل شويه محططش ف دماغي ونمت وحلمت نفس الحلم بتاع الاوضه الضلمه وانا محبوس فيها
‏صحيت تاني يوم بدور ع الكتب مش لاقي اي اثر لي زي ميكون اتبخر قولت ف بالي هو الراجل العجوز ده هو السبب انا اروح عندها واحكيلو ع الي حصل واكيد هيعزرني ويقولي الحل
‏خت العربية وطلعت ع هناك وصلت المكان نزلت بتمشي ع رجلي وصلت البيت بس البيت مكنش زي ما شوفته المره الي فاتت
‏كان زي ميكون مهجور ومحروق مكنش ف باب اصلا كان مفتوح خالص دخلت بدأت انادي مفيش حد بيرد البيت فاضي تمام
‏ومره وحده لقيت حد وريا بيقولي انت مين ..
‏هاااا اناااا .مش ده بيت عم بشوي
‏بشوي مين انت مين
‏كان غفير من الي مسكين الحته دي قولتلو انا عايز عم بشوي الي ساكن هنا رد عليا
‏اه قصدك عم بشوي الله يغفره ويرحمه
‏قولتلو ازاي انا لسه كانت معها انبارح لحق مت
‏قالي يابني الراجل ده ميت من 15 سنه والبيت ده مهجور من ساعتها
‏زعقت ف قولتلو ازاي الكلام يعني البيت ده فاضي قالي
‏يابني الراجل ده كان قعد لوحده ف البيت ده وكان لي ف جوا الجن والسحر والكلام
‏الله مااحفظنها والبيت ولع بي ومن يومها محدش بيجي نحيت البيت ده
‏اتصدمت جدا ومشيت وبقول ف بالي طب ازاي مين الي انا كنت معا ده والكتب رح فين ومن ساعتها وانا كل يوم بحلم الحلم ده وبشوف كائنات غريبه ف البيت
‏وانا حاليا وانا بكتب القصه بتعالج عند دكتور نفسي ..
تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الكاهن العجوز)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى