روايات

رواية القيصر الفصل العاشر 10 بقلم نهى عادل

رواية القيصر الفصل العاشر 10 بقلم نهى عادل

رواية القيصر الجزء العاشر

رواية القيصر البارت العاشر

رواية القيصر الحلقة العاشرة

في منزل ممدوح الشيخ
لم تنعم مارية بالنوم طوال الليل،، مستيقظة لم تعرف سبب لهذا الشعور اهو شعور خوف ام شعور بالراحة سمعت صوت آذان الفجر نهضت من على الفراش و انتصبت واقفة من على التخت و سارت فى اتجاه الحمام دلفت الى الداخل توضأت و خرجت ارتديت أسدالها وصليت فرضها بعد الانتهاء من صلاتها رفعت يديها الى الأعلى تناجى ربها بان ينور دربها ويحفظ لها اسرتها و يريح قلب اختها فهى تعلم مدى تألم قلب اميرة…
بعد قليل…
ذهبت إلى أحدي الأدراج و قامت بفتحها و اخراجت الكثير من مستحضرات التجميل و الماسكات وضعتهم امامها على التخت و بدأت بوضع الماسكات والمكيب على وجهها بعد قليل انتهيت مارية من وضع اللمسات الاخيرة من تنكرها ابتسمت برضا ثم خرجت من غرفتها متجه الى غرفة أميرة دلفت كمثل عادتها ولم تتطرق على الباب ظلت تنادي قائلة: أميرة يا اميرة يلا اصحي و قولي ليا ايه رايك؟!
فتحت أميرة عينها بتكاسل و استدارت تنظر الى مارية التى كانت تجلس بجانبها شهقت ثم صرخت قائلة: عفريت يلهوي انصرفي بسم الله الرحمن لا تأذيني ولا اذايكى
رفعت مارية حاجبها قائله بمرح: اهدي يا ميرو يا حبيبتي ده انا مش عفريت بس ايه رايك فى التنكر بتاعي
اعتدلت اميرة من جلستها قائله بقرف:
_ده تنكر، أنت عايزه تموتي البت الغلبان ناقصة عمر، هى عندها مشكلة فى مخارج الحروف، اكيد بعد ما تشوفك هتفقد النطق كله، حرام عليكى، فى حد يعمل فى وشه كده؟!
نظرت لها مارية بغضب قائله: قصدك ايه ما هى شخصية نعمه الشكل ده هو مفزع للدرجة دي انا شايفه أنه عادي يمكن زودت اللون شوية!
اومأت لها أميرة براسها بنعم
حزنت مارية قائله: طيب و العمل؟!
تنهدت اميرة قائله: العمل عمل ربنا بقا مفيش وقت خلاص ربنا يستر و وهج تتقبل وجودك بس خفى شوية من المكياج
ابتسمت لها مارية قائله : حاضر. يلا قومي علشان تحضري الفطار و ننزل علشان لسه هتصل بمستر ماجد اخد. أجازه يومين لحد ما اشوف هعمل ايه
ابتسمت لها أميرة بحب اخوي حقيقي قائله: تمام
بعد مرور بعض الوقت قامت مارية بالاتصال على ماجد واخذ اجازة لمدة يومين و لم تخبره بانها ستذهب لفيلا القيصر و طلبت منه بمتابعه ملف الغارمات و ومتابعه منه له وخرجت من غرفتها تتناول الافطار مع أميرة
بعد مرور ربع ساعة أستقلت أميرة سيارتها و بجانبها مارية متجه الى فيلا القيصر..
❈-❈-❈
فى فيلا القيصر..
بداخل جناح أرسلان فتح عينيه بعد ان شعر بيد صغيرة تربت على وجهه بحنان ابتسم بحب فهو قائلا: صباح الخير يا وهجي
قال هذا و قام برفعها داخل احضانه يضمها الى صدره بحنان
قلبته الصغيرة من وجنتيه قائله: ثباح الخير يا بايى يلا أصحي علشان أروح معاك الشركة؟!
اعتدال أرسلان من جلسته ومازال يحتضن وهج قائلا: بس النهارده مفيش شركه لان فى ميس جاية تقعد معاكى مش انت كان نفسك حد يلعب و يقعد معاكي
أردفت الصغيرة قائلة بفرحة طفولي:بجد يا بابى طيب هى اسمها ايه
حاول ارسلان ان بتذكر الاسم ولكنه فشل اردف قائلا:
_ايه رايك تنزلى تحت تستنها لحد ما انا اخد شاور و انزل وراكي
ابتسمت له الصغيرة قائلة: ماثي يا بابى
قالت هذا وقامت بوضع قبله على وجنتيه و هرولت الى الخارج تنزل الي الأسفل بينما ارسلان جذب الساق الصناعي وقام بارتدائه نهض من فراشه و انتصب واقفا دلف الى الحمام اخذ حمام ثم خرج منه ممسك بيده منشفه يجفف به شعره الفاحم ثم توجه الى غرفة ملابسه انتقي بدلة من اللون الرصاصي مثل عينيه وحذاء كلاسيك و ارتادهم على عجل، ثم مشط شعره بعناية و نثر عطره المميز بغزارة نظر الى نفسه فى المرآه و ابتسام رضا تزين وجهه الوسام فهو قرر ان ينسي الماضي و يعيش لنفسه و ابنته وهج خرج من غرفته متجه الى الاسفل
بينما فى ذالك الوقت صفت أميرة سيارتها امام باب الفيلا بعد ان فتح لها إحدى الحراس ترجلت منها اولا ونظرت تجاه مارية تعجبت عندما وجدتها بسيارة لم تنزل اقترب منها قائلة: أنت با بت انزلى يلا وصلنا
تنهدت مارية فهى تشعر بوخيزات فى قلبها و لم تعرف سببها ترجلت من السيارة تنظر بانبهار الى الشركة، فهى تحفة فنيه على الأرض أردفت اميرة قائلة بنفاذ صبر:
_يا بت مالك فيكي ايه خلصي يلا علشان نندخل ميعاد جلسة سميحه هانم قرب
اردفت مارية: حاضر يلا بنا
و بالفعل دلفا الفتيات الى الداخل ومع كل خطوة كانت دقات قلب مارية تزيد اكثر
اردفت اميرة قائلة وهى تنظر إليها:استاذة نعمه انا رايحه اشوف مستر ارسلان فين واخده بالك خليكِ مكانك لحد ما اجي فاهمة
لوت مارية شفتيها قائله بمرح: تمام يا دكتورة
قالت هذا وغمزت لها تركتها أميرة تبحث عن احدى الخادمات لكي يخبر ارسلان بانها تريده
بينما و قفت مارية تنظر بانبهار الى الفيلا من الداخل ومن تصميمها اردفت قائلة : مش معقول مين اللي صمم الجمال ده، بجد فنان
قالت هذا بصوت عالي اثناء نزول أرسلان من على الدرج نظر بتعجب وذهول من تلك الفتاة اردف قائلا وهو يقترب و يقف خلفها : أنتِ مين؟!
استدارت مارية تنظر الى ذألك الواقف اتسعت عينها وهى تتذكر ذألك النادر ولكنه أكثر ووسامة و جاذبية من ذي قبل نظرت له بتضيق عينها فهي تذكرت بانه لم يساعدها و لم يقوم بالاتصال عليها اقتربت منه وكأنها نسيت بانها هى متنكرة في شخصية نعمة قائلة:
_يعنى أنت مش عارفني لك حق تنسى يا نـ
ولم تكمل حديثها عندما وجدت طفلة صغيرة شديدة الجمال تهرول إليه قائلة: قيصري.
فتح لها أرسلان يده وقام بضمها وحملها داخل أحضانه و قلبها من جبهتها بحب، لمعت عيون بالسعادة كانت تنظر ببلاهة أردف ارسلان قائلا: كملي كلامك كنتي بتقولي ايه أنت مين؟!
كانت تقف فمها مفتوح تنظر ببلاهة من هذا الذي يقف امامها انقاذها اقتراب أميرة قائلة: دي ميس نعمه يا مستر أرسلان اللي قولتك عليها علشان وهج
ليسمعوا صوت قائلا: نعمة واللي يكرها يعمي…
استدار أرسلان ينظر بغضب ل نوح..
اردف أرسلان بهدوء و هو ينظر الى تلك الواقفة بثبات قائلا: تمام يا دكتور اتفضلى أنت على فوق، شكرا على تعبك
اردفت اميرة وهى تنظر بعينها الى مارية: العفو يا مستر بعد اذنك
اكمل أرسلان حديثه و هو ينظر الى مارية: اتفضلي يا ميس نتكلم فى المكتب
قال هذا وسار فى اتجاه المكتب وهو يحمل وهج فى حضنه وخلفه نوح يكتم ضحكته..
بعد لحظات..
كان يجلس أرسلان و امامه نوح في غرفة المكتب
كان ينظر لتلك الواقفة بنظرات حارقة
_اردف قائلا و هو ينظر إليها و يدرس تعبير وجهها؟!
امممم، أنت اسمك ايه تانى معلش؟!
هتفت بكل ثبات رغم ارتعاش جسدها التي حاولت ان تخفيه : نعمة يا مستر أرسلان
لم يقدر نوح على كتم ضحكته اكثر قهقهه بعلو صوته لدرجه احمر وجهه بشده قائلا من بين ضحكته: نعمة واللي يكرها يعمي ههههههههه
هتف أرسلان بحدة: نوح
_اردف نوح و هو يحاول السيطرة على نفسه قائلا:
أسف يا أرسلان والله مكنش قصدي بس دي اللي هتعلم وهج
لهنا وقد طفح الكيل استعادت مارية ثقتها فى نفسها أخذت نفسا طولا و اردفت بكل ثقة قائلة: اية وجه الاعتراض عليي يا مستر نوح اني اعلم وهج؟!
نظر اليها باستحقار واردف: شكلك مايديش انك مدرسة حتى فى حضانة شكلك غلط وكتم ضحكته تعرفي ايه انتى عن علم التخاطب، او اضطرابات فى النطق.
اخذت نفس وهتفت بكل ثقة قائلة: تحب تعرف انا اعرف ايه و بدات تقص بكل ثقة قائلة:
هناك تصنيفات متعددة لاضطرابات النطق والكلام ، تختلف حسب الأسس التي يعتمد عليها في التصنيف، فمن الباحثين من يصنف الاضطرابات الكلامية إلى اضطرابات يرجع أساسها إلى عوامل عضوية واضحة orgonic مثل الأفازيا أو أحتباس الكلام، أو إلى إضطرابات ترجع إلى عوامل وظيفية functional مثل فقد الكلام الهستيري Aphonia، والأسباب العضوية غالباً ما تكون ناتجة عن إصابة أحد أجزاء جهاز الكلام بما في ذلك جهاز السمع. والأسباب الوظيفية غالباً ما ترجع إلى عوامل تربوية ونفسية أو اجتماعية، إلا أن ذلك لا يمنع من وجود عوامل عضوية ووظيفية معاً في الاضراب. وهناك أيضاً تصنيفات أخرى مثل تصنيف هاريسون Harisson الطبي الذي يصنف اضطرابات الكلام إلى أربعة أشكال من الاضطرابات اللغوية كانت تتحدث بكل ثقة الى ان انتهيت حديثها عن علم التخاطب و اضطرابات النطق؟!
اتسعت عين نوح بل كان ينظر ببلاهة الى تلك النعمة اراد ان يقلل من شانها ولكنها اوقفته و اخرسته عن الحديث
اما على الجانب الاخر كانت توجد عيون تلمع بالسعادة شارد في حديثها
وهى عيون أرسلان اول خطوة ليقع فى حبها لـ تشفي جراح قلبه النازف من الماضي.
آفاق على حديث وهج قائله. بابي هى دي الميث بتاعتى؟!
ابتسم لها أرسلان قائلا: اه يا وهج ايه رايك؟!
أجابته الصغيرة قائلة وهى تهمس فى اذنه: حلوة يا بابي، بس هى هتلعب معايا بالكرة
رتب أرسلان عليها بحنان قائلا: أية رايك لو انتِ تروحي تسالها
أومات الصغيرة برأسها و نهضت و أنتصب واقفة تسير بتجاه نعمة التى كانت تقف تنظر إليها بحب وحنان لتجدها تقوم بشدها من ثوبها قائله: هو أنت هتبقى الميث بتاعتى؟!
ابتسمت لها مارية و قامت بحملها قائلة: اه يا حبيتى انا ميس نعمة
اكملت الصغيرة قائلة: و هتلعبي معايا بالكرة؟!
قبلتها مارية من وجنتيها قائلة: و بعرف ألعب بالكرة و الالعاب كتيره كمان…
صفقت الصغيرة بيديها وهى تنظر الى والدها قائلة: يلا يا قيصر روح أنت الشغل و انا هاقعد مع ميث نعمة نلعب سوا
ابتسم ارسلان بل تعجب على قبول ابنته وهج بهذه السرعة الى نعمة فهي تخاف التعامل مع أحد بشده؟!
❈-❈-❈
بعد مرور حوالى أسبوع .
فى منزل منة بداخل غرفتها..
فتحت منال باب غرفة ابنتها قبل ذهابها الى المشغل تنظر بحسرة و خيبة امل على منة التى كانت تجلس بوضع القرفصاء أردفت قائله: لحد أمتى هتفضلي كده يا حبيبتي؟!
رفعت منة وجهها الذى تحول من وجه مشرق مضحك محب للحياة الى وجه زابل لا حياة فيه عيونها يحدها السواد من جميع الجهات…
شعرت بوخزات فى قلبها وهى ترى حال ابنتها هكذا اقتربت منها تمسح على شعرها بحنان قائله: يلا قومى خدى حمام دافئ، وكلي لقمه ده مفيش حاجة دخلت فى جوفك بقالك ثلاثة ايام.
لمعت عيون منة بالدموع فهى لا تستحق امى مثل منال كانت على وشك سرقتها ارتمت داخل احضانه قائله:
‘سامحيني يا ماما، أنا اسفة والله كنت غلطانة ولا يمكن اعمل حاجة تانى تزعلك منى وهسمع كلامك على طول
ضمتها منال داخل احضانها ترتب على ضهرها بحنان قائله: انا عمرى ما ازعل منك يا منة، أنت بنت عمرى يا حبيتى، و اهو الحمد لله اديكى اتعملتى إنك ماتحيكش اسرار بيتك برة لاي حد؟! اعتبرى اللى حصل ده درس عمرك يا حبيتى و اشكرى ربنا أن كشف لك الى اسمه إسلام اشباه الرجال ده قبل ما تتجوزي و عرفتي انه منكش بيحبك؟!
كانت دموعها تنهمر بغزارة اردفت قائلة بحزن: بس كان درس قاسي اوي يا ماما لأنى فعلا حبيت إسلام
أردفت منال قائله: انسي يا بنتى هقولك حاجة حطيها حلقة فى ودنك الدنيا هى اللي عملتها بعد وفاء ابوك لما اهله بعدوا عننا و اخدوا كل ميراثك و احنا كان لنا ربنا
“اللى ما يمعلكيش كحل لعينيه ما تعملهوش مركوب فى رجلك” ولسه نصيبك جاي من عند ربنا بعوض أحسن من إسلام و بكرة تقولى امي قالت؟!
ابتسمت منة على هذه المقولة قلبت والدتها من وجنتيها قائلة: أنا بحبك اوي يا ماما ربنا يخليكى ليا..
اردفت منال قائله: و يخليكى ليا يا نن عيني من جوا يلا بقا اطلعي خدي حمام دافئ كده و اطلعي افطري وبعد كدة روحي شغلك، وابقى قولي ل مارية تيجى المشغل علشان عايزه اتكلم معاها فى حاجات تخص المشغل
أومات براسها و نهضت من على الفراش و انتصبت واقفة تخرج من الغرفة متجه الى الحمام
اما منال ظلت تناجى ربها بان يريح قلب ابنتها..
❈-❈-❈
فى منزل ممدوح الشيخ..
خرجت مارية من غرفتها ابتسمت بحب وهى تري والدها يجلس على طاولة الطعام ممسك بجريدة الصباح و اميرة تجلب له قدح من القهوة فهو عاد من سفره ليلة امس اقتربت مارية و قامت بوضع قلبه على وجنتيه قائلا: صباح الفل على أجمل عيون فى مصر كلها…
ابتسم ممدوح قائلا: يا بكاشه
اردفت قائلة بمرح: مظلومة والله، المهم جبت امتى يا حبيبي وليه ما صحتناش ليه لم جيت؟!
ابتسم ممدوح قائلا: جبت الفجر و ماحبتش اقلقكم معايا ، نظر إليها و جدها بثوب البيت اكمل حديثه
قائلا: انتِ مش خارجة رايحه شغلك؟!
اردفت مارية لا رايحه بس شوية كده و نازلة ثم وجه نظره الى تلك الشاردة قائله: و انت يا اميرة مش رايحه المستشفى
تعجب ممدوح من صمت اميرة اردف بقلق وهو يرتب على كتفها بحنان: مالك يا حبيتى
عادت أميرة من شرودها قائله: مفيش حاجة يا بابا انا كويسة عن اذنك انا رايحه أوضتي اغير هدومي علشان انزل الشغل…
نظر ممدوح الى ساعته اردف قائلا: تمام يا اميرة لنا كلام تانى مع بعض لأنى دلوقتي عندي اجتماع و مينفعش أتأخر عليه
قال هذا وانتصب واقفا اخذ هاتفه ومفتاح سيارته وخرج من المنزل.
بينما اقتربت مارية من اميرة قائله: مالك يا اميرة فيك ايه؟؛
تنهدت اميرة وقصت لها عن تلك الحبوب التي وجدتها فى الأرض وذهبت بها الى مستشفى الدكتور محمد ليقوم بفحصها وليلة امس هاتفها الطبيب محمد و اخبرها نتيجة الفحص
اردفت مارية قائلة: طيب و ايه هى النتيجة؟؛
اردفت اميرة قائلة: الحبوب طلعت للدواء اسمه كاريزوبرودول
اردفت مارية بعدم فهم قائلة: بتاع ايه ده يا اميرة وهل هو مجدول ولاء لا؟!
اردفت اميرة قائلة بعملية: حبوب كاريزوبرودول خاضعة للرقابة من الجدول الرابع، ، بحيث أن المركب يتحلل بالجسم لينتج مركب يدعى الميبروبامات والذي يعمل كمهدئ و على ارتخاء العضلات الهيكلية مباشرة، ويستخدم كمرخي عضلي في حالات السكتة الدماغية، وإصابة الحبل الشوكي، والشلل الدماغي، ومرض التصلب العصبي المتعدد.
اردفت مارية قائلة: ايوا فين المشكلة يا اميرة مش انت قولت لى ان دي حالة سميحة هانم ؟!
اردفت اميرة قائله: المشكلة ان اخد الدواء ده بشكل مستمر بيعمل حالة من الاسترخاء فى العضلات وده اللى عايزه اقولك عليه، ان فى حالة سميحه هانم مش عايزين نعمل استرخاء للعضلات لا بعكس، احنا عايزين نعمل تنشيط للعضلات عن طريق العلاج الطبيعى و اخد بس ادوية تساعد على التنشيط انت عارفة ان من الآثار الجانبية للحبوب دى االشعور بالنعاس المعاناة من الضعف العام.و الأدمان و لشعور بالدوخة وجفاف الفم و الاكتئاب. و اخطر حاجة الارتخاء فى جميع عضلات الجسم وقلة التركيز
أتسعت عيون مارية بعد استماعها لحديث اميرة عن تأثيره هذا الدواء اردفت قائله بذهول: الدواء ده بيعمل كل ده، بس يا تري وصل لعندها أزاى و انت بتقولى أنك اول مرة تشوفيه صدفة فى الارض معنى كده انها كانت بتاخده من زمان
اردفت اميرة قائله: مش عارفه انا كمان سالت دكتور محمد و قالي انه هو مكاتبش الدواء ده لأنه اصلا غلط على صحتها امممم، ايه رايك بفكر لما اروح النهارده علشان الجلسة اخذ منها عينه دم و احللها ونشوف ايه النتيجة؟!
اردفت مارية: تمام بس خلى بالك من نفسك لان معنى كده اللي حط الدواء ده عايز سميحه هانم متخفش ابدا بس يا تري مين؟!
اردفت اميرة بقلق: مش عارفة انا بفكر اقول ل نوح علشان يساعدني..
رفعت مارية حاجبها قائله: قولت لى نوح اه
ارتبكت اميرة من نظرات مارية لها اردفت قائلة: على فكرة مفيش حاجة من اللى فى دماغك
قهقهت مارية قائله: و أنت تعرفي ايه اللي فى دماغي يا ميرو
نظرت الى ساعتها قائله: يلهوي أتاخرت على وهج ربنا يستر من هولاكو
اردفت اميرة قائله: سبحان الله انا مش عارفة وهج أزاي أتقبلت شكلك بسرعة دي لا وكمان بتحبك جدا
رفعت مارية ياقة بچاماتها قائله بغرور: قدرات يا ماما يلا اسيبك انا و ادخل اغير هدومي علشان الحق اقعد معاه شوية قبل ما ارجع اغير و اروح الجريدة و المشغل..
❈-❈-❈
فى فيلا القيصر
داعبت الشمس وجه أرسلان ليفتح عينيه ببطء تعجب انه استيقظ ولم يجد وهج بجانبه كمثل كل يوم جذب ساقه وقام بارتدائه ونهض من على الفراش وانتصب واقفا و سار الى الحمام دلف اختفى دقائق و خرج متجه الى غرفة ثيابه ارتدي ملابسه وخرج من غرفته متجه الى غرفة ابنته وهج فتح الباب و انصعق من هذا المشهد بل لمعت عيون بالدموع عندما وجدها تصلي وهى ترتدي اسيدال صغيرة جعلها آية من الجمال
اقترب منها يقف يشاهدها تصلي و ترفع يديها خجل من نفسه فهو اهمل صلاته بعد أن انتهت وهج من الصلاة اقتربت من والدها و امسكت يده و قامت بتقبلها قائلا: صباح الخير يا بابي
فرح ارسلان فهي نطقت كلمة صباح بحرف الص وليس بحرف السين
حملها ارسلان بحب قائلا: احلي صباح على اجمل وهج مين اللي جاب لك الأسدال الحلو ده
ابتسمت وهج قائله: ميس نعمة و كمان هى اللي عملتي الصلاة يا بابي انا بحبها اوى يا بابي، وكان نفسي يكون عندي مامي زيها لأنها طيبة اوي
بس انا زعلانه منها علشان لحد دلوقتي لسه مش لعبت معايا بالكره بس النهارده انا هقول لها إنى زعلانه و نلعب سوا
كان يستمع لها بفرحة فوهج في خلال اسبوع قد تغيرت للأحسن مع تلك النعمة
بعد مرور بعض الوقت
دلفت نعمة الى غرفة وهج وجدتها تجلس على التخت حزينة اقتربت منها وجلست بجانبها تضمها بحب قائله:
_مالك يا و هجي.
نظرت اليها الصغيرة و اردفت قائلة وهي تضع يديها على وجنتيه بطريقة طفولية حتى تكسب قلبها : مفيش يا ميس نعمة
قهقهت نعمة ووضعت قبلة على جبهتها قائله: كده يا وهجي مش احنا اصحاب يلا بقا قولي ايه اللي مزعلك..
لوت الصغيرة شفتاها ثم اردفت قائله: اصلا مش لاقيه حد يلعب معايا كرة يا ميس نعمة
ابتسمت لها نعمة بمكر فهى عملت ما تقصده تلك الصغيرة الماكرة : يعنى كل اللي مزعلك أنك عاوزة حد تلعبي معاه كرة
أومأت الصغيرة برأسها بنعم
انتصبت نعمة واقفه وهي تحمل وهج واردف قائله: طيب ايه رايك لو نلعب سوآ
قفزت الصغيرة وظلت تتدور في الغرفة و أردفت قائله: _هاااا تعيش ميس نعمة تعيش..
ابتسمت لها نعمة و أردف قائله: طيب أية رايك تنزلي أنتِ علي الجنينة تحضري الكرة وأنا شوية واجي وراكي
صفقت الصغيرة بيديها قائله: ماثي..
اردفت مارية قائله بتحذير: قولنا ايه؟!
اردفت الصغيرة: اسمها ماشي بشين مش ب سين
قهقهت مارية على وهج التي هرولت من امامها تنزل الى الأسفل؟!
بعد خروج الصغيرة جذبت مارية هاتفها وقامت بالاتصال على منه اخبرتها بانها ستكون متواجدة اليوم فى الجريدة ثم قفلت هاتفها وخرجت لتنزل الى الاسفل لتلعب مع وهج
اما بخارج كان بطريقة الى الاسفل ليذهب الى عمله لينصدم ب “مارية ” تنزل الدرج مسرعة تقفز وكأنها طفلة صغيرة بملامح بدت عليها الفرحة من ينظر اليها يقسم بانها اصغر من طفلته وهج اصطدمت بصدره الصلب كادت ان تسقط الا انه تحامل على ساقه السليمة و بلمح البصر كان التف بذراعه حول خصرها خطفها كالخطاف منعها للسقوط لتقع نظارتها وينظر الى عينيها الساحرة التي خطفت قلبه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية القيصر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى