روايات

رواية القصر الهادي الفصل الثامن 8 بقلم دينا عماد

رواية القصر الهادي الفصل الثامن 8 بقلم دينا عماد

رواية القصر الهادي الجزء الثامن

رواية القصر الهادي البارت الثامن

رواية القصر الهادي الحلقة الثامنة

اول ما فتحوا الباب الموارب… ودخلوا
شافوا مكان كبير واااااسع…. وشبه فاضى
بيبصوا حواليهم… مفيش حد خالص
منير بصوت هادى
“السلام عليكم … فى حد هنا”
وسمعوا صوت اقدام جاية من جنب مظلم
الشكل مش واضح… الاقدام بتقرب
“اهلا وسهلا… اتفضلوا”
ظهرت شابة فى نهاية العشرينات… لابسة جلابية فلاحى سودا
ورابطة راسها بطرحة سودة
ملامحها رغم الفقر اللى باين عليها… جميلة
منير”فيه تليفون لو سمحتى… اصل احنا عربيتنا عطلت بره ع الطريق وشفنا النور قلنا يمكن نلاقى تليفون”
الفلاحة”لا والله مفيش تليفون…بس تقدروا تطلعوا تناموا وترتاحوا”
بص منير لفاطمة … هزت فاطمة راسها ايجابا
منير”ماشى”
مشيت الفلاحة الشابة ووراها منير وفاطمة والبنات
طلعت الدورت التانى… مشيت طُرقة طويلة ضيقة
على جوانبها اوض مقفولة… ومضلمة
وصلت لاوضة فتحتها
“اتفضلوا… انا اخترت لكم الاوضة دى علشان قريبة من الحمام… الحمام اهو”
شاورت على الحمام اللى كان على بُعد اوضتين تانيين
منير”شكرا”
دخلوا الاوضة… وقفلوا عليهم
الاوضة فيها سريرين حديد صغيرين
وترابيزة صغيرة و2 كرسى
فاطمة”ايه القرف ده… الملايات زى الزفت”
منير”اهى اوضة مقفولة علينا لحد الصبح هنعمل ايه يعنى”
ملك”بابا… المكان هنا يخوف اوى”
منير”متخافيش انا معاكم اهو”
وسمعوا صوت بكاء طفل رضيع
نطت ملك مسكت فى فاطمة اللى صوتها مطلعش لما حاولت تتكلم
مريم كل اللى قدرت تعمله انها فضلت واقفة مكانها لان رجليها مقدروش يتحركوا من مكانهم
منير”جرى ايه مالكم… اكيد حد من الموجودين معاه طفل”
مريم”الصوت جاى من فوق واحنا لما كنا بره الدور الاخير كان مضلم خالص”
منير”حتى انتى كمان يامريم هتعملى زيهم انا اللى بقول عليكى جريئة ومبتخافيش”
سكتت مريم… والصوت بدأ يقل تدريجى لحد ما اختفى
منير”هتفضلوا واقفين كده… وانتى ياملك هتفضلى ماسكة فى ايد مامتك كده… مفيش حاجة متكبروش المواضيع”
وقعد منير على طرف سرير من الاتنين… وراحت مريم قعدت جنبه
فاطمة”تعالى ياملك بقى مش هنفضل واقفين”
ملك”انا قرفانة”
فاطمة”هنقعد بس مش هننام”
وراحت ملك قعدت جنب مامتها… بعد ما قعدت تنفض بايدها فى مكان ماهتقعد
صوت تكتكات متتالية سريعة… هى صوت المطر على القزاز
ضوء البرق بيخطف يزيد ضوء الاوضة الخافت
قامت فاطمة تبص من الشباك
مسحت مكان بخار نَفَسها وقربت وشها من القزاز علشان تشوف بره
شهقت فاطمة وصرخت وهى بترجع لورا برعب
قام منير بسرعة يبص مكان ماكانت واقفة وهو بيقول
“فى ايه”
فاطمة بتعيط
“نفس الست اللى شفتها زمان لقيتها ورا القزاز… شكلها غريب بعين واحدة وبوء من عينيها لحد دقنها”
منير وهو بيبص من ورا القزاز
“مفيش اى حاجة يافاطمة”
قامت مريم تبص من باب الفضول… مشافتش حاجة غير ضلمة
فاطمة وهى لسه خايفة
“تعالى نمشى من هنا يامنير”
منير وهو بيجز على اسنانه من الغيظ وبيتكلم بصوت واطى
“نمشى نروح فين… نقعد فى الشارع…على الاقل احنا هنا فى اوضة مقفولة علينا…أأمن من الشارع”
مريم”مفيش حاجة ياماما والله… يمكن خيال بس من الشجر واتهيألك”
ملك ساكتة ماسكة بس فى مامتها وبتطبطب عليها وتحاول تهديها
منير”انا هروح الحمام… واشوف عندهم اى حاجة تتاكل”
فاطمة”استنى انا كمان عايزة اروح الحمام”
منير”طيب قومى”
مريم”هنستناكم هنا”
ملك هزت راسها موافقة على كلام مريم

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية القصر الهادي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى