روايات

رواية القاسي والقوية الفصل الأربعون 40 بقلم مريم هاني

رواية القاسي والقوية الفصل الأربعون 40 بقلم مريم هاني

رواية القاسي والقوية الجزء الأربعون

رواية القاسي والقوية البارت الأربعون

رواية القاسي والقوية الحلقة الأربعون

في منزل اسيل كانت تجلس هي ومنال تحكي لها ماحدث معها اليوم
منال بصدمة:بقي ابنك مالك قاله كدة وخدك من ايدك ومشي
اسيل:تخيلي وفهد كان مصدوم وهيموت من الغيظ
منال بضحك:احسن يستاهل خليه يتربي شوية…. بس قوليلي يا اسيل انتي فعلا هترجعيله عشان خاطر مالك وبس يعني انتي خلاص مافيش حاجة جواكي ناحيته خالص
اسيل بتنهيدة:هكدب عليكي لو قولتلك مافيش حاجة جوايا لا لسة فيه انا لسة بحبه بس اللي عمله دة مكنش سهل عليا……. وهو استغل حبي ليه وبقي نقطة ضعفي وهو استغلها وانا بكره دة…… انا لو هرجعله دلوقتي ف انا هرجعله لسببين اولهم واهمهم هو مالك…… مالك مالوش ذمب انه يعيش بعيد عن ابوه وامه هو من حقه يعيش جو الاسرة بين ابوه وامه زي بقيت الاطفال….. وتاني سبب هو يمكن يقدر يعوضني فعلا ويرجع يخليني احبه واثق فيه من تاني وحياتنا ترجع طبيعية علي الاقل عشان خاطر مالك ميكونش عايش ف جو مكهرب
منال بأبتسامة:معاكي حق….. ربنا يصلحلك الحال يبنتي وتعيشي مبسوطة
اسيل بأبتسامة:ربنا يخليكي ليا وميحرمنيش منك
مالك:اسيل اجهزي يلا عشان فهد جاي
منال:يبني لسة بدري دة انت اللي مستعجل
مالك:انا لا مستعجل ولا زفت دة فهد لسة متصل بيا وقالي انه ف الطريق يعني ساعتين كدة ويكون هنا
اسيل بغضب:نعم هو ابوك دة مجنون ولا اي…… هيفضل طول عمره متسرع وبياخد قرارات سريعة كدة وميعملش حسابها
مالك ببرود:بقولك اي مهو عاجبك كدة وبتحبيه كدة والا مكنتيش وافقتي من الاول اساسا متقرفنيش بقي دة انا شاكك انه كتب عليكي يوم الخطوبة ومقدرش يستني اقسم بالله………..روحوا اجهزوا وانا كمان هروح اجهز
وتركهم وذهب فقالت اسيل بصدمة:هو الواد دة عرف منين……… انا اتأكدت ان الواد دة ابن فهد فعلا
منال بضحك:طب روحي يلا اجهزي عشان جوزك المجنون دة وانا كمان هجهز كل حاجة واروح اجهز
اسيل بأستسلام:حاضر
وبالفعل ذهبت اسيل لكي تحضر نفسها وقامت منال بكل التحضيرات وقامت بتجهيز نفسها وظلوا منتظرين فهد الي ان يأتي
•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•
اما في ڤيلا فهد كانوا الجميع يجلسون ف الاسفل ينتظرون فهد حتي يذهبون
سيف بحنق:يا اخي انا مش عارف بيعمل اي كل دة اشحال انه متجوزها اساسا قبل كدة
فريد:يا اخي ماتسيب الراجل يتشيك براحته…… عايز يعوض اللي راح منه دة انت غتت اوي
هدي بأبتسامة:وبعدين يسيف انت نسيت خلتنا نستناك اد اي لما كنت رايح تتقدم للمار يا اخي دة احنا خللنا ساعتها
فريد بضحك:ايوة وساعتها كل دة مكنش ليه لازمة عشان وقعت العصير عليه وكان منظره مسخرة
سيف بغيظ:خلاص يخفيف اقفل الطاقة اللي انت فاتحها دي….. كل دة بسببك انتي لو مكنتيش دلقتي عليا العصير مكنش اتريق عليا
لمار:وانت لو مكنتش استفزتني مكنتش هدلقه عليك وانا حذرتك وانت مسمعتش انت اللي مهزأ
كان يهم بالرد عليها ولكن قطعه صوت ابنه معاذ فقال:اللهم طولك يروح اكيد بيتخانق هو ومراد…. في اي يا معاذ يحبيبي مالك بتجعر لي
معاذ بغضب وهو يمسك نورسين في يده ومراد خلفهم:يا بابا خلي مراد يبعد عن نورسين يا اما والله اضربه
مراد ببرود:قولتلك مش هبعد عنها اصلا هتبقي مراتي
معاذ بزعيق:طب والله لابوظلك وشك اللي فرحان بيه دة
سيف بحزم:معاذ انت عليت صوتك وانا موجود
معاذ بهدوء:انا اسف يا بابا
سيف:نورسين حببتي اي اللي حصل
نورسين ببراءة:معرفش يا بابا انا كنت بتكلم مع مراد وفجأه معاذ اتعصب وزعق وقالي مش تلعبي معاه تاني
معاذ:يسلام يختي ما تقولي كنتوا بتقولوا اي
مراد:كنت بقولها انها لما تكبر هتجوزها فيها اي دي
فهد بضحك:لا ابدا مافيهاش يا وحش
نظروا له بصدمة فقال فريد:انت هتروح كدة يفهد
فهد:ايوة في اي
سيف:في اي اي انت ازاي كدة
فهد بأستغراب:مالكوا الله
لمار وهدي:كاچول يفهد
فهد ببرود:اه اسيل بتحب الكاچول
لمار:ف دي معاه حق الصراحة 😂
كان فهد يرتدي قميص اسود وبنطال اسود مع ساعة وخاتم من اللون الفضي ونثر عطره الذي يسلب الانفاس فكان حقا وسيما ورائعا

فهد:طب يلا بينا عشان منتأخرش…… وانت يا مراد الكلام دة ميتقالش تاني انتوا لسة صغيرين فاهم
مراد بأعتراض:بس….
قاطعه فهد بصرامة:انا قولت اي انتهي الكلام
مراد بمضض:حاضر
فريد:بتعرف تسيطر عليهم اكتر مننا
سيف:طبعا يبني دة الفهد……يلا بقي عشان اتأخرنا
وبالفعل ذهبوا جميعا الي منزل اسيل وعندما طرقوا الباب فتح لهم مالك وكانت منال ورائه
مالك:لسة بدري يا استاذ فهد
فهد بأبتسامة:متأسف يا استاذ مالك ممكن ندخل
مالك بمشاكسة:لا
منال بأبتسامة:مالك عيب كدة دخلهم يلا
مالك:عشانك انتي بس اتفضلوا ادخلوا
سيف بضحك:متشكرين لكرم اخلاق سياتك
مالك بتكبر:العفو
سيف لفهد بزهول:دة ابنك علي فكرة انت مش بتكدب لا
فهد بضحك:عارف
وجلسوا جميعا صامتين لفترة الي ان نطق مالك:لا احنا بنام بدري يا والدي قول اللي عندك
فهد:لما اسيل تيجي الاول نبقي نتكلم
مالك:ماشي يسيدي يا مااااااااامااااااااااا تعالي بقي
مراد:ماتبس يبني اي دة
مالك ببرود:مش عاجبك سد ودنك اللي شبه الطبق دي
نورسين:لا يا مالك مراد ودنه مش كبيرة دي اصغر حاجة فيه اساسا
معاذ:وانتي مالك انتي كان حد دخلك
مراد:كام مرة اقولك متكلمهاش كدة
معاذ:اختي وانا حر فيها
كان فريد وسيف سيتدخلون ولكن سبقهم مالك بقوله بصرامة كبيرة تشبه والده:بس انت وهو مش عايز دوشة اهدوا…… اهي اسيل جت اهي
نظر لها فهد وصدم بجاملها فكانت ترتدي فستان ازرق مع طرحة بيچ وجزمة سوداء وعقد

اسيل:يبني يحبيبي هتتشل لو قولت ماما يعني
مالك:انتي مش قولتي اقولك ماما قصاد الناس الغريبة لكن قصاد الناس اللي نعرفها اندهك بأسمك بس…… انتي عايزة اي بقي ماتحيرينيش معاكي الله
اسيل:بس بس خلاص انا اسفة لسعاتك…. لسانك مترين شبه امك
لمار بهزار:لا وانتي صادقة شبه خالته…… يخلاصي عليه والله قمرررررر
مالك ببرود:ما تلم امك يا معاذ
معاذ:مش لما تتلم انت الاول بكلامك دة
فهد:بااااااس جبتولي صداع….. استاذ مالك الكلام معاك ولا مع والدتك خلينا نخلص بروح والدتك
مالك: اكيد الكلام مع تيتا منال انا ايش فهمني ف الحاجات دي
فهد:اومال عاملي فيها ابو العروسة من الصبح لي وعامل زي الخازوق بيني وبين امك
مالك:اولا اسمها مامتك ثانيا لازم ابقي محرم اومال اسيبك تحك براحتك يعني
فريد بصدمة:يحك؟!!!! دي مراته يبني…. وبعدين انت يستحيل تكون تربية اسيل ابدا….. لولا اننا مكناش نعرف عنك حاجة ومش عايش معانا كنت قولت انك اكيد تربية لمار وسيف
مالك ببرود:لا ماهي ماما اتريقت عليهم عشان كدة تلاقيني واخد منهم…… اه واسمها مدام اسيل مش اسيل حاف مش بتلعب معاك ف الشارع هيا
فهد بفخر:جدع يلا ابن ابوك صح
سيف بتريقة:متتنفخش اوي كدة مهو هيطلع عليك ف الاخر كل دة
منال:مالك خد معاذ ومراد ونورسين وخشوا العبوا جوا ومش عايزة اعتراض مفهوم
مالك بمضض:حاضر…..اتفضلوا
وبالفعل ذهبوا الاطفال فقالت منال:طلباتك يا استاذ فهد اؤمر
فهد:حضرتك عارفة اللي بيحصل اكيد ف اكيد انتي عارفة انا عايز اي
منال:عارفة بس عايزة اسمع منك
فهد:انا كنت حابب ارجع اسيل معايا
منال:ترجعها بآمارة اي
فهد بأستغراب:يعني مش فاهم؟!
منال:يعني اي السبب اللي يخليني اوافق انها ترجعلك يعني
فهد:عشان انا بحبها وكمان عشان مالك يعيش وسط ابوه وامه زي باقي الاطفال
منال بسخرية:بتحبها؟! طب ما انت قولت قبل كدة انك بتحبها خدت اي هي بقي من حبك دة؟! ولا اي حاجة غير ذل ومرمطة واهانة وبالنسبة لمالك ياما اطفال كتير عايشين عادي واهاليهم منفصله…. وبصراحة هيكون احسن بكتير لمالك انكوا تكونوا منفصلين
فريد برزانة:يست منال اللي حصل زمان دة كان غصب عنه هو فعلا مكنش قصده وصدقيني هو بيحب اسيل فعلا
لمار:دة حقيقي وانا لو كنت مش متأكدة من كدة كنت يستحيل اوافق اسيل دي اختي يعني يستحيل ارضلها بأذي ابدا
سيف:شوفي يست منال فهد صح صاحبي واخويا بس كمان اسيل اختي ويستحيل اسمح أنها تعاني مع فهد تاني
منال:طب ما انت سمحت بكدة قبل سابق اي اللي يخليني اثق فيك بقي انشاء الله
هدي برزانة:بصي يطنط دلوقتي السبب الرئيسي ف رجوعهم هو مالك…..وقبل حضرتك ماتتكلمي وتقولي انه ممكن يتربي بعيد عن ابوه عادي هقولك اه ممكن بس مش هيكون افضل من انه يتربي وسطهم هما الاتنين……. مالك صحيح ممكن يتربي بعيد عن ابوه بس هيحس بالنقص هيحس انه يتيم وابوه عايش اصحابه هيبقوا عندهم اباهاتهم وهو معندوش بالرغم من ان ابوه عايش وممكن يتعقد واعتقد انك متحبيش ان دة يحصل ولا اي
منال بأقتناع:انا موافقة بس علي شرط
فهد بسرعة:وانا موافق علي اللي انتي عايزاه
منال:شهرين
فهد بعدم فهم:شهرين اي؟!
منال:شهرين تفضل فيهم اسيل ومالك معايا وانت تعالي وقت ماتحب….. ولما اشوف انك فعلا اتغيرت ساعتها ممكن اوافق ترجعوا لبعض
فهد:ولي بقي طب ماهي تيجي تقعد معايا هي ومالك وحضرتك طبعا وتشوفي براحتك اذا كنت اتغيرت ولا لا
منال:ولاهي هو دة شرطي اذا كان عاجبك
اسيل:وانا كمان موافقة علي شرط ماما منال
سيف بسرعة:يعم وافق ماصدقنا هما كلهم شهرين قضيهم بالطول والعرض وخلاص
فريد:صحيح اللي خلاك تستني سبع سنين مش هيخليك تستني شهرين كمان
فهد بغيظ:خلاص موافق وامري لله
وجلسوا سويا لبعض وذهبوا الي المنزل وايضا منال ذهبت لتنام واسيل ظلت مع مالك الي ان غط في سبات عميق وذهبت هي لكي تنام ولكن وجدت هاتفها يرن فقامت بالرد وكان……….
•~•~•~•~•~•~•~•~•
اما فهد والباقين فكانوا قد وصلوا الي المنزل وجلسوا سويا لبعض الوقت وذهب كل واحد منهم الي غرفته لينام…….. اما فهد فذهب واخذ حماما دافئا وقرر الاتصال بأسيل ولكن وجد هاتفها مشغول فأعاد الاتصال مره اخري فأجابت هذه المره
فهد بغيره:كنتي بتكلمي مين الوقت دة
اسيل:واحدة صاحبتي كانت عايزاني ف حاجة
فهد بهدوء قليلا:كانت عايزاكي ف اي
اسيل بأستفزاز:حاجة متخصكش قول كنت بتتصل لي دلوقتي
فهد بخبث:انا عارف انك قصدك تستفزيني بس وحياتك عندي ما هنولك اللي ف بالك
فتحت اسيل عينيها بصدمة وقالت ف بالها:عرف ازاي دة اللي بفكر فيه
فهد بأبتسامة:متفكريش كتير عرفت ازاي…. ظلت تتلفت حولها فأكمل بنفس الأبتسامة…… ماتخافيش مش حاطط كاميرات ف اوضتك ولا حاجة بس انا بقيت حافظك اكتر من نفسك حتي يمكن مكنتش ببين دة قبل كدة لكن فعلا انا قدرت اني احفظك واحفظ كل تفاصيلك صدقيني يا اسيل انا بحبك وبموت فيكي ومقدرش اعيش من غيرك انتي كل حياتي والهوا اللي بتنفسه….. السبع سنين اللي فاتوا وانتي مش معايا كنت حاسس ان حياتي جهنم عشان خاطري ارجعيلي يا اسيل وهعوضك وهنسيكي كل الوجع اللي عشتيه بسببي وقبلي كمان
اسيل بوجع:الوجع اللي انت سببتهولي كبير اوي يفهد ومش سهل اني انساه واتخطاه….. انت عارف انت عملت انت دوست علي قلبي بجزمتك…… قلبي اللي سلمتهولك ووثقت فيك… انا شوفت فيك حنان بابا الله يرحمه واللي كنت بموت فيه انا كان عندي استعداد اني اضحي بحياتي عشانك انت يفهد لكن اللي انت عملته دمر كل حاجة حلوة كانت جوايا ليك
فهد بحزن:اسيل انا…….
قاطعته اسيل وقالت بجمود:اسمع يفهد انا اتكلمت مع ماما منال واقنعتها اني ارجعلك بشرط انها تيجي معايا
فهد بفرحة:بجد😀انا مبسوط جداااااا……ولكن تلاشت تلك الفرحة حين اكملت اسيل
اسيل: استني واسمع للاخر…… صحيح انا وافقت ارجعلك بس دة عشان خاطر مالك ابني وبس يفهد لانه بصراحة حتي بعد الشهر دة مايعدي هفضل علي موقفي ومش هقدر انسي اللي عملته ف انا هرجعلك عشان خاطر مالك وبس هو ملوش ذمب ف كل ده…. هو من حقه يعيش حياه طبيعية انا مش هحمله مسؤلية اختياري الغلط
فهد بألم فظيع:اختيارك الغلط؟!😥تمام يا اسيل…. ثم اكمل بغضب……. بس وحياتك عندي ما هتكوني لغيري وهترجعي تحبيني تاني وهتشوفي….. يلا اقفلي عايز انام…. سلام(هو اي اللي حصل دة 🙂😅😂)
وقفل الخط بغضب وذهب للنوم اما هي ظلت تنظر للهاتف بصدمة لدقائق ثم انفجرت من الضحك بسبب هذا المجنون وذهبت للنوم هي ايضا منتظرين يوم جديد ملئ بالاحداث الشيقة

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية القاسي والقوية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى