روايات

رواية القاسي والقوية الفصل الحادي والأربعون 41 بقلم مريم هاني

رواية القاسي والقوية الفصل الحادي والأربعون 41 بقلم مريم هاني

رواية القاسي والقوية الجزء الحادي والأربعون

رواية القاسي والقوية البارت الحادي والأربعون

رواية القاسي والقوية الحلقة الحادية والأربعون

في الصباح في منزل فهد استيقظ واخذ حماما دافئا ونزل ليتناول افطاره ومن ثم يذهب ليأخذ اسيل ومالك و منال معه…… نزل فوجد الجميع يجلسون ويتناولون الافطار
فهد:صباح الخير
الجميع:صباح النور
سيف:بقولك يفهد احنا هنرجع القاهرة انهاردة
فهد:لي؟!
فريد:عشان مينفعش احنا التلاتة نغيب عن الشركة شهر بحاله وانت طبعا مينفعش ترجع دلوقتي عشان موضوع اسيل ومالك ف خليك انت واحنا هنرجع
نورسين بغضب:بس احنا ملحقناش نقعد….. لسة متفسحناش ومنزلناش البحر
معاذ بغضب ايضا:ايوة وانا ملحقتش اعاكس المزز اللي بتبقي علي البحر
لمار بشهقة:يا قليل الادب احترم نفسك يولد…..سامع ابنك بيقول اي وانت بتضحك
سيف بضحك:تربيتي دة……..حبيب قلبي يا معاذ
فريد:تربية زبالة
فهد:وانت يا استاذ مراد مش عايز تفضل عشان تعمل حاجة انت كمان
مراد بهدوء:لا انا عايز ارجع القاهرة انهاردة….. عن اذنكوا انا طالع
سيف بأستغراب:مراد ماله يفريد
فريد بحيره:مش عارف من ساعة ما جينا وهو متغير
هدي:اصله غيران
لمار:وهيغير لي ومن مين
فهد:انا عارف لي ومن مين بس متخافوش الامور هتبقي تمام…… المهم محدش هيمشي انهاردة انا هروح اجيب اسيل ومالك وماما منال هنا هنقضي اسبوع ونرجع علي طول……..وقبل ماحد يسأل ويقول اي حاجة اسيل كلمتني امبارح وقالت اننا لازم نرجع عشان دة لمصلحة مالك
لمار:يعني هي لسة مسامحتكش
فهد بتنهيدة:وشكلها مش هتسامحني ابدا يا لمار وبصراحة انا مش مستغرب اللي عملته فيها مكنش قليل برضه ومافيش واحدة ف الدنيا تقبل بيه
هدي بحزن:ايوة بس انت اتغيرت يفهد عشانها وكلنا شوفنا دة لي هي مش مصدقة
فهد بأبتسامة حزينة:بسببي انا….. انا اللي خليت ثقتها تنعدم فيا لدرجة ان صاحبة عمرها بتحاول تقنعها وهي برضه مش مصدقة….. كنت كل مرة اطلعها لسابع سما وانزلها لسابع ارض
فريد:انشاء الله كل حاجة هتبقي تمام صدقني
ابتسم له فهد وقال:انشاء الله انا هروح بقي عشان اجيبهم……. وقول لمراد ان انا عايزه لما ارجع
فريد:حاضر
مشي فهد فقالت هدي:فهد صعبان عليا اوووي شوفتوا وهو بيتكلم كان حزين ومكسور ازاي
لمار:معاكي حق……بس بصراحة انا مش عارفة اقف مع مين……لو هنبص من وجهة نظر اسيل فهي معاها حق اللي عمله فهد معاها مكنش قليل برضه…… ولو هنبص من وجهة نظر فهد فهو برضه من حقه فرصة تانية صحيح هو غلط ف حقها كتير بس ندم وفضل يدور عليها سبع سنين واتغير كتير عشانها ف من حقه فرصة تانية…. حقيقي الوضع معقد جداااااا
فريد لسيف:وانت مش عايز تتكلم وتقول حاجة انت كمان
سيف:الكلام مش هيعمل حاجة……. واي محاولة مننا عشان نرجعهم هتفشل لازم هما الاتنين اللي يعملوا كدة بنفسهم وبصراحة انا شايف ان اسيل قدمت فرصة حلوة جدااا لفهد
لمار بأستغراب:ازاي؟!
سيف:يعني دلوقتي اسيل هتكون عايشة معاه ف الڤيلا هي ومالك وقتها هيكون عنده فرصة اكبر انه يثبتلها اد اي هو اتغير ودة هيبان من تصرفاته اللي اكيد هتلاحظها ساعتها ممكن تسامحه وترجعله
هدي:سيف بيتكلم صح علي فكرة
لمار:ربنا يهديهم ويصلح حالهم يارب
الجميع:يارب
•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•
اما عند اسيل فأستيقظت من نومها وذهبت لتحضر الافطار وتوقظ مالك
اسيل:مالك حبيبي اصحي يلا
مالك:ولاهي مارايح المدرسة انهاردة هااااا
اسيل بضحك:ههههههههه……لا ماتخافش انت مفصول اساسا عشان غبت كتير الفترة اللي فاتت
مالك ببرود:قال يعني فصلوني من الجنة…. طب ولاهي المدرسين اللي هناك عايزين مدرسين اساسا
اسيل:ماشي يلمض قوم بقي اغسل وشك والبس لبس حلو كدة عشان باباك هيجي ياخدنا انهاردة نروح نعيش معاه
مالك بأستغراب:انتوا مش اتفقتوا نقعد هنا شهر الاول وكمان تيتا منال هنسيبها وحدها ازاي مينفعش طبعا الكلام دة
اسيل:اولا تيتا منال هتيجي تعيش معانا عادي انا يستحيل اسيبها يعني…… ثانيا بقي هو كلمني امبارح وقال انه مش هيقدر يقعد بعيد عنك شهر بحاله عشان كدة لازم نروح نعيش معاه
مالك بسخرية:بعيد عني انا برده….. هعديها يا سوسو المهم ان تيتا هتيجي معانا ومش هنسبها هنا وحدها عن اذنك
وتركها وذهب وقال اسيل بصدمة:يستحيل دة يكون طفل عنده ست سنين ابدا
منال:انتي بتكلمي نفسك
اسيل:الواد دة هيجنني خلاص يا ماما…… يستحيل يكون عنده ست سنين دة مستحيييييييل
منال بضحك:هههههههه لا ولسة ابوه دة انتي اخرتك العباسية….. عيني عليكي يبنتي
اسيل بضحك هي الاخري:ههههههههه اه ولاهي….. صحيح جهزتي نفسك عشان تيجي معايا
منال:اه خلاص جهزت كل حاجة مش فاضل غير حاجة مالك وحاجتك انا هظبط حاجة مالك وانتي جهزي حاجتك
اسيل:لا انا هجز هدوم مالك وهدومي عادي
منال:تفتكري اللي انتي هتعمليه دة صح يا اسيل
اسيل بتنهيدة:مش قدامي حل تاني غيره دي الطريقة الوحيدة اللي هتأكد بيها اذا كان اتغير فعلا ولا لا
منال:طيب يبنتي اللي يريحيك….. ثم قالت بضحك…. دة لو عرف انك انتي وسيف وفريد اتفقتوا عليه هيقوم الدنيا ومش هيقعدها
تخيلت اسيل منظره عندما يعرف فأنفجرت ف الضحك ايضا: ايوة ولاهي معاكي حق دة هيتجنن… بس مش مهم خليه يشرب شوية
منال:علي رأيك انا هروح اشوف الفطار اللي سبتيه علي النار دة يا اخرة صبري
وتركتها ورحلت وظلت هي تتذكر مكالمة سيف وفريد لها ليلة امس
Flash Back
ذهبت اسيل لكي تنام ولكن وجدت هاتفها يرن فنظرت للهاتف وكان المتصل فريد فأستغربت كثيرا ولكنها قامت بالرد
اسيل:الو
فريد بحرج:الو….انا اسف اني بتصل ف الوقت المتأخر دة بس بجد الموضوع ميستحملش وكان لازم اكلمك فيه دلوقتي
اسيل بقلق:ولا يهمك بس في اي حد خصله حاجة انت قلقتني
سيف:يا اخي اخلص وش كسوف حضرتك اوي قلقت البت علي الفاضي اخلص يعم انت
فريد بغيظ:اخرس انت يا حيوان
سيف:خرسنا اهو يكش نخلص بقي
اسيل:في لي انتوا الاتنين ماتقولوا متصلين لي واي الموضوع المهم اللي انتوا عايزيني فيه
فريد:بصراحة انا عايزك ترجعي لفهد
اسيل:طب ما انا هرجع بس لما الشهر يخلص الاول واشوف تغير فهد بعيني
سيف:لا ما احنا عايزينك ترجعيله بكرة
اسيل:سيف انت اكتر واحد عارف انه مينفعش..سيف انت كنت شايف كل حاجة هو عملها وبرضه عايزني ارجعله بالسهولة دي…..حتي لو انا وافقت ماما منال مستحيل انها توافق وانا اكيد مش هزعلها وهسمع كلامها كفاية انها وقفت جمبي
فريد بسرعة:لو علي طنط منال ف أحنا كلمناها وهي وافقت
اسيل بأستغراب:ازاي دة؟! انتوا قولتولها اي بالظبط خلاها توافق بسهولة كدة
سيف بضحك:لا مهي لما عرفت ان هيبقي فيها مرمطة لفهد وافقت علي طول
اسيل:مش فاهمة قصدك اي بالظبط
سيف:لا فريد يفهمك بقي ماليش خلق انا للشرح
فريد:شوفي يا اسيل احنا متأكدين ان فهد هيكلمك دلوقتي ف انتي هتقوليله انك موافقة ترجعيله ومن بكرة كمان بس انتي مش هتقدري تسامحيه وانك هترجعيله بس عشان خاطر مالك مش اكتر وساعتها هترجعي لحبيبك اللي انتي لسة بتحبيه واحنا متأكدين من دة مليون ف المية وكمان هتقدري تربيه زي ما انتي عايزة وهتتأكدي انه اتغير بجد عشانك
اسيل بأبتسامة:دى فكرة سيف صح
فريد:اشمعني يعني
اسيل بضحك:اصل بصراحة الافكار دى مالهاش غير سيف ولمار وكمان انت مستحيل تعمل كدة ف صاحبك حتي لو غلطان انما سيف عادي
سيف بمرح:طب قسما بالله البت دي بتفهم
فريد:انت فرحان انك طلعت واطي يهبل……ها يا اسيل قولتي اي موافقة
اسيل:ايوة موافقة
سيف بضحك:مش قولتلك طالاما فيها ذل ومرمطة لفهد هيوافقوا
اسيل بسرعة:طب اقفلوا يلا عشان هو بيتصل دلوقتي
فريد:تمام واعملي زي ماقولتلك بقي
اسيل:اوكي
سيف:عيني عليك يفهد احنا التلاتة اتفقنا عليك
اسيل بسخرية:طب اقفل يحنين اقفل
Back
اسيل:اما وريتك يفهد مابقاش انا اسيل ولاهي لاطلع عليك القديم والجديد
وقامت لتجهز اغراضها واغراض مالك ايضا وفيما هي تجهزهم سمعت طرق الباب فذهبت كي تفتح وكان فهد هو الطارق
فهد:صباح الخير
اسيل:صباح النور ……اتفضل ادخل
دخل فهد وجلس وقال:لو شنطكوا جهزت هاتيها عشان انزلها احطها ف العربية
اسيل بأستفزاز:بقي معقول فهد السيوفي بنفسه هينزل الشنط لغاية تحت تؤتؤ مش مصدقة
فهد وهو يدرك محاولاتها لاستفزازه فأقترب منها وقال:بس فهد السيوفي مش هينزل اي شنط دي شنط مراته حبيبته وابنه وحماته وهو معندوش اغلي منهم اكيد عشان يشيل شنطهم ولا اي
اسيل بتوهان:هاا
فهد وهو برجع لمكانه ويقول بضحك:هايين😂
اسيل بغيظ:رخم
فهد ببرود:من بعض ما عندكم يفندم
مالك:ماما تعالي اعم…….ازي حضرتك
فهد وهو يجلسه علي رجله:انا كويس بس هبقي كويس اكتر لما تقولي بابا
مالك:بب با……بقولك اي انا هقولك فهد كدة عادي لغاية ما اتعود علي الكلمة دي
فهد بأبتسامة:ماشي يسيدي زي ماتحب
اسيل:انا هروح اساعد ماما منال عن اذنكم
فهد:شوف يا مالك انا عايز اعرف لي انت ومراد مش طايقين بعض
مالك:هو اللي من ساعة ماشافني وهو مش مستحمل مني كلمة مش عارف لي
فهد:بقي بذمتك مش عارف برضه
مالك ببرود:اة مش عارف
فهد:طب انا عارف ومتأكد انك عارف السبب كويس اوي…..ف انا طالب منك لما نرجع تقعد تتكلم معاه وتحلوا سوء الفهم اللي بينكوا لان من هنا ورايح انتوا هتبقوا اخوات وسند وضهر لبعض مينفعش تفضلوا زعلانين من بعض
مالك:بس انا مش محتاج حد معايا انا قوي وبعرف احل كل مشاكلي لوحدي مش محتاج يكون معايا زي مابتقول…..انا قوي زيك وانت دايما بتحل كل المشاكل صح ماما كانت دايما بتقولي كدة
فهد بأبتسامة:ايوة انا بحل كل المشاكل بس كمان مش بحلها وحدي دايما بحتاج مساعدة عمو فريد وعمو سيف…..تعرف مرة زمان كنت ف مشكلة كبيرة ومش عارف احلها ساعتها اللي ساعدني هو عمو فريد وعمو سيف وخرجوني من المشكلة دي…لولاهم انا مكنتش عرفت اخرج من المشكلة دي ولا قابلت مامتك كمان ولا كنت انت جيت برضه انتوا احلي حاجة ف حياتي…..انت متقدرش دايما تحل كل حاجة وحدك ولا تقدر تتحمل كل حاجة وحدك انت مش جبل لازم يكون في حد دايما معاك وجمبك يقويك ويكون سندك فهمتني؟
مالك بجدية:فهمتك….وانا اول ما نروح هتكلم مع مراد
فهد بأبتسامة:ماشي
منال:يلا عشان نفطر سوا
فهد:لا شكرا افطروا انتوا انا مش جعان
منال:يعني اي الكلام دة اومال الاكل اللي انا جهزتوا دة هيترمي يعني يلا قوم كل
مالك بهمس:يلا ناكل بدل ما نتاكل الست دى معندهاش يا اما ارحميني ف الاكل قوم بينا احسن
فهد بضحك وهمس ايضا:لا وعلي اي يلا بينا….اتفضلي يطنط يلا ناكل
منال:ناس ماتجيش غير بالعين الحمرا
•~•~•~•~•~•~•~•
اما في قصر فهد وبالتحديد في غرفة مراد كان يجلس يقرأ في كتابه حين دلف معاذ ونورسين
معاذ:مالك يا مراد في اي
مراد:مافيش حاجة
نورسين:اومال عايز تسيبنا وترجع القاهرة لي
مراد:عادي
معاذ:هو اي اللي عادي ومافيش حاجة اومال مالك قالب وشك وشايل طاجن ستك لي وعايز ترجع القاهرة بدرى كدة
نورسين:ايوا دة انت كمان ملحقتش تلعب مع مالك وتتعرف عليه
مراد بغضب:مش عايز اتعرف عليه يستي كفاية انتوا
نورسين بدموع:احسن
وتركتهم وذهبت فنظر معاذ بعتاب لمراد وقال:لي كدة يا مراد هي كانت قالت اي يعنى لكل دة
مراد:انا اسف يا معاذ مكنتش اقصد
معاذ:مراد هو انت غيران من مالك
لم يرد عليه فأكمل بهدوء:شوف يا مراد ايا كان مين هينضم لعيلتنا مستحيل ياخد مكانتك ف قلبنا لان مافيش غير مراد واحد بس….ودلوقتي تعالي يلا عشان تصالح نورسين
مراد:حاضر يلا
نزلوا لاسفل وجدوا ان فهد قد عاد ومعه اسيل ومنال ومالك ايضا الذي كان يجلس مع نورسين ويحاول ان يهدئها فنظر مراد بغضب لمعاذ الذي ابتلع ريقه بصعوبة
معاذ بمرح مصطنع:يجدع متعملش كدة ف نفسك ماهي مش مدياله وش اهو وعمالة تقوق عادي
مراد بغضب:اخرس انت
معاذ:طيب(بصوت اسماعيل يسين😂)
اما علي الناحية الاخري كان مالك يحاول ان يهدئ نورسين فقال:طب قوليلي مالك بس بتعيطي لي
نورسين ببكاء:عشان مراد زعقلي يرضيك يمالك
مراد:دلوقتي بتشتكيني لمالك ماشي يختي اشبعي بيه
فريد:مرااااااد ازاي تكلم بنت عمك كدة اعتزرلها هي ومالك فورا
مالك بهدوء:معلش يعمو مش لازم بس ممكن اتكلم معاه لوحدنا شوية
فريد:ماشي
مالك:فهد هنقعد فمكتبك شوية بعد اذنك…..اسيل متدخليش حد علينا
اسيل بزهول:عينيا يا مالك بيه
فهد بضحك مكتوم:مافيش مشكلة اتفضلوا
معاذ:مالك خدني معاكوا
مالك ببرود:هو انا رايح دريم بارك يلا اترزع هنا وسكت اختك مش دى اختك ولا لاقيها علي باب جامع
معاذ:لا اختي بس محدش بيعرف يسكتها غير مراد ف انا هستناه لما يخرج
نظر له مالك نظرة مرعبة فقال معاذ:تعالي يا نور قلبي تعالي يروحي نلعب ف الجنينة
بالفعل ذهب معاذ ونورسين للحديقة ليلعبون ومراد ومالك ذهبوا لغرفة المكتب ليتحدثوا اما الباقيين كانوا جالسين ف غرفة المعيشة
سيف:اسيل انتي اتوحمتي علي فهد ف الواد
انفجر فهد ضاحكا بينما احمرت اسيل خجلا فقالت لمار:يبني نقي الفاظك …….هي اكيد كانت بتبص لفهد كتير
منال بسخرية:متتخيرش عن جوزها صحيح ماجمع الا ماوفق
اسيل بغيظ:اخرسي انتي وجوزك ومسمعش حسكوا تاني ممكن
لمار:سكتنا اهو
اما في الداخل عند مراد ومالك كان الجو هادئ لفترة الي ان قال مراد:انت عايز تتكلم ف اي
مالك:مش انا اللي عايز اتكلم انت اللي عايز
مراد:انت اللي قولت برة
مالك بمقاطعة:عارف انا قولت اي ومع ذلك انت اللي المفروض تتكلم انت اللي من ساعة ماشوفتني وانت مش طايقني ومش بتحبني مع اني معملتلكش حاجة
مراد:لا عملت من ساعة ماظهرت وانت محط اهتمام الكل محدش بيفكر غير فيك عمو فهد مابقاش يهموا غيرك انت وبس حتي نورسين ومعاذ بقوا يحبوك انت اكتر مني
مالك بأبتسامة:انت اللي مضايقك ف كل دة هو نور صح
مراد:ايوة
مالك:شوف يا مراد انا كان نفسي ف اخت عشان تناكش فيا واناكش فيها واكون امانها وحاميها ولما شوفت نورسين وعرفت انها قريبتي اعتبرتها اختي اللي كان نفسي فيها ولما شوفتك انت ومعاذ فرحت جدا ان اخيرا هيكون عندي اخوات ولاد كمان وفرحت ان هيكون ليا عيلة بس انت محبتنيش ودة زعلني بس مبينتش لغاية انهاردة ما فهد نبهني لحاجة قالي مهما تكون قوي ومحدش قدك هيجيلك وقت تضعف فيه وماتلاقيش غير اخواتك هما اللي ف ضهرك وعشان كدة انا حبيت اكلمك…..مراد انا من يوم ما اتولد وانا لوحدي معنديش اخوات او عيلة غير ماما وتيتا منال ودلوقتي انتوا بقيتوا عيلتي واتمني انه انت كمان تحبني زي ما بحبك
مراد بحزن:انا عمرى ماكرهتك بس غيرت لما شوفت اهتمام الكل بيك انت
مالك بأبتسامة:الاهتمام دة لاني كنت دايما بعيد عنهم واكيد هيبقي ليا معاملة خاصة لفترة مؤقتة مش دايما يعني……محدش يقدر ياخد مكانك ابدا يا مراد كل واحد مننا ليه مكانة خاصة محدش يقدر ياخدها
مراد بأبتسامة:تعرف ان معاذ لسة قايلي الكلام دة…. ثم قال بمرح….تعرف الواد بالرغم من انه تافه بس احيانا بيقول حكم
مالك بأبتسامة:فعلا
مراد:مالك انت لي مش بتضحك حتي الابتسام قليل جدا لما تبتسم
مالك:انا شخصيتي كدة يلا بقي نطلع نقعد معاهم
مراد:يلا
بالفعل خرجوا من المكتب وذهبوا ليجلسوا مع العائلة فقال فهد:اي اتكلمتوا خلاص يا مالك باشا
مالك:اة خلاص
فريد:مراد روح صالح بنت عمك
مراد:حاضر……مالك تعالي عشان نبقي نلعب سوا
مالك:ماشي
اسيل:طب فين اوضة ماما منال عشان تطلع ترتاح
هدي بأبتسامة ودودة:تعالي معايا يا طنط انا هوريكي الاوضة بتاعتك
منال:ماشي يحببتي….ثم وجهت كلامها لاسيل…. وانتي خليكي هنا شوية متشغليش نفسك بيا
اسيل بأبتسامة:حاضر
ذهبت منال مع هدي فقالت لمار وهي تهم بالجلوس بجانب اسيل:وحشتيني اوووووي يا اسيل
اسيل:وانتي كمان وحشتيني اوي وطنط صفاء كمان صحيح هي عاملة اي
لمار بضحك:عاملة مناحة مع عمار
اسيل:لي
لمار:اصل عمار هو كمان اتجوز وكل يوم والتاني يغضب عند صفصف ف البيت ههههههه
اسيل بزهول:هو اللي بيغضب….بس ثواني هو عمار اتجوز امتي اساسا
سيف:اتجوز واحدة زميلته ف الشغل بس مش من زمان دة لسة من كام شهر بس علي فكرة في حاجات كتير فتتك
فريد:مش مهم واحدة واحدة هتعرفها
معاذ:يجدعااااااان عايز اروح البحر واعاااااكس بقيي
اسيل:يستحيل دة يكون طفل خمس سنين مستحيل
معاذ بغمزة:انا ممكن ابقي عشرين سنة لو تحب يجميل بس ترضي عليا
شعر بأحد يمسكه من قفاه ويقول بغضب وماكان غير فهد بالطبع:ولاااااا احترم نفسك فاهم……سيف لم ابنك احسنلك انت وهو فاهم
سيف:بلاش دي بالذات يلا ابعد خالص
اسيل بأستفزاز:سيبه يا سيف براحته دة عيل ولاهي دمه شربات
فهد بغضب:نعم شربات مين يعنيا انتي كمان
اسيل ببرود:ايوة شربات في اي
مالك:فيها دم يماما ولو حصل تاني مش هيحصل كويس مااااشي
اسيل بتوتر:انا كنت بهزر يا مالك يحبيبي
فهد بزهول:يعني بتخافي من العيل دة وتسمعي كلامه وانا لا
فريد:باااااااااااااااس……..كله بسببك يا ابن الكلب انت
سيف/معاذ:الله وانا مالي يالمبي
فريد بغيظ:هدييييييييييييييي
هدي بسرعة:في اي ……اي اللي حصل
فريد:خدي اسيل ولمار وروحوا جهزوا نفسكوا انتوا والاولاد عشان هنروح البحر
هدي:حاضر يلا يبنات وانت يا مالك هات اخواتك وتعالوا يلا
مالك:حاضر يطنط
وبالفعل ذهبوا جميعا ولكن منال رفضت وفضلت ان تظل بالمنزل وقضوا اسبوع غاية ف الروعة من بين مشاغبات معاذ وسيف وغيرة فهد ومالك علي اسيل من معاذ وحنق فريد من هذه التصرفات الطفوليه وف النهاية عادوا للقاهرة

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية القاسي والقوية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى