روايات

رواية العشق الممنوع الفصل الخامس 5 بقلم مارلي إيهاب

رواية العشق الممنوع الفصل الخامس 5 بقلم مارلي إيهاب

رواية العشق الممنوع الجزء الخامس

رواية العشق الممنوع البارت الخامس

رواية العشق الممنوع الحلقة الخامسة

في بارتي بنت رجل اعمال كبير في مصر
كان يقف والدها كمال مع اكمل والد ايهم ومهاب
اما ريهام كانت تقف مع اصدقائها وبنت كمال اللي اسمها روز
روز بخبث…. الا ايهم مجاش معاكي ليه
ريهام بابتسامة….. وره مشوار مهم جدا قالي لو خلصته هيجي علي هنا
روز بخبث…. بقي المشوار اهم من ان يجي البارتي معاكي والناس تشافكم داخلين مع بعض بدل ما يتكلموا ويفكروا انكم اتفصلتوا بذات ان في كلام كتير عليكم الفترة دي
ريهام بضيق بتحاول تداريه….. دول اللي بيحبوا يتكلموا وخلاص وهما عارفين كويس اوي ان انا وايهم مستحيل ننفصل ابدا مهما حصل
روز بخبث…. بحب ثقتك في نفسك يا ريهام
ريهام ابتسمت بغير نفس….. مرسي
.،..،.،.،.،،..،.،..،.،
في جانب اخر من الحفلة كانت شاهندا تجلس بجانب والدة ريهام وسهر والدة عمار مع بعض سيدات المجتمع الراقي
واحدة سألت…. مش هتفرحونا بخطوبة ايهم و ريهام
شاهندا باضحكة… لا طبعا قريب اوي هنعلن الخطوبة بتاعتهم وممكن يتجوزوا كمان
…. اتمني بقالهم فترة كبيرة مرتبطين ولغاية دلوقتي متجوزش ولا حتي ارتبطوا رسمي
والدة ريهام واسمها كاميليا بغرور … حبيبتي عاجلاً ام اجلاً ايهم وريهام هيتجوزوا لانهم لبعض مهما حصل مستحيل ابدا يبعدوا عن بعض لاي سبب من الاسباب علشان كدة حكاية ارتباطهم رسمي مش فارق لانهم في النهاية هيتجوزوا علي طول
….. اه ربنا يتمملهم علي خير يارب
كاميليا بغرور… يارب
واحدة تانية سألت بضحكة…. سمعت يا سهر هانم ان عمار ابنك دخل كلية حكومي معقول ده
سهر بتوتر…… اه فعلا هو دخل الكلية دي بسبب انه بيعطف علي ولاد الطبقة الفقيرة مش اكتر
…. وهيعطف عليهم ازاي بقي
سهر حاولت يكون عندها ثبات انفاعلي…. انه يقرب منهم ويحاسسهم انهم مش اقل من اننا ولا حاجه
واللي بيحتاج مساعدة يساعدة
… اوه معقول عمار يضحي بكلية خاصة وانترناشونال ويروح لكلية حكومي يا سهر مش قادرة اصدق انك وافقتي علي الكلام ده
سهر بضيق…. مش بحب اجبر ابني علي حاجه هو بدام مرتاح مفيش حاجه تانية مهمة وبعد اذنكم انا لازم امشي علشان ورايا شغل مهم بكرة تكير
ومشيت سهر بدون ما تسمع الرد بتاعهم
شاهندا شافت واحده بتقول…. ربنا معاها اصل دي فضيحة وضحكت جدا هي والسيدات ما عدا شاهندا و كاميليا
شاهندا بضيق… بعد اذنكم انا لازم امشي
كاميليا…. وانا كمان ليلة سعيدة
خرجت شاهندا وكاميليا وكانت شاهندا مضايقة
اتصلت علي جوزها وهو يقف مع الرجال امامها
اكمل… الو
شاهندا بضيق… انا عايزة اروح
اكمل بهدوء… ليه
شاهندا… مش حابه القاعدة هنا لو سمحت عايزة امشي
اكمل بهدوء….. هبعتلك مهاب يروحك انا ورايا شغل هنا لسه
شاهندا بضيق… ماشي يا اكمل ماشي
اكمل قفل الخط وشاور لمهاب
مهاب بهمس… في حاجه يا بابا
اكمل بهدوء… روح والدتك البيت
مهاب… حاضر
مهاب ساب والده وقال… يلا يا ماما ازيك يا مدام كاميليا
كاميليا بابتسامة جميلة…. الحمدلله يا مهاب انت عامل اية
مهاب ابتسم…. الحمدلله تحبوا اوصل حضرتك و ريهام
كاميليا بإبتسامة…. لو مفيش تعب لان السواق مشي لاني كنت عاملة حسابي انا و مامتك نفضل وقت اطول
مهاب ابتسم… مفيش تعب ولا حاجه فين ريهام
كاميليا بابتسامة…. هتصل بيها حالاً
مهاب… تمام وانا هروح اجهز العربية
شاهندا…. تمام
مهاب خرج علشان يجهز العربية و يخرجها من الجراچ
ريهام جت… في اية يا ماما هنمشي ليه دلوقتي
كاميليا…. الجو مش عجبني وهنمشي مع مهاب وشاهندا
ريهام بضيق… بس
كاميليا بحزم….. مفيش بس
ريهام بتذمر… طيب
مهاب زمر بالكلاكس
وهما خرجوا وشاهندا ركبت قدام اما ريهام و كاميليا كانوا ورا
ريهام كانت بتتصل علي ايهم ولكن مش بيرد
ريهام كانت عصبيتها باينه عليها ولكن مقدرتش تتكلم
اما كاميليا نظرتها كانت علي مهاب
بعد ربع ساعة مهاب وصلهم للفيلا بتاعتهم
ونزلوا ريهام دخلت البيت بسرعة بدون ما تسلم علي حد
كاميليا… ما تيجي تتفضلوا شوية عندنا
شاهندا بإبتسامة…. معلش حبيبتي تتعوض
كاميليا بإبتسامة…. زي ما تحبي وروقي
شاهندا بإبتسامة…. ان شآء الله باي
كاميليا… باي شاهندا باي مهاب
مهاب بهدوء…. باي مدام شاهندا
كاميليا…. مع السلامه
مهاب اخد العربية وطلع وقال… هو اية اللي حصل
شاهندا بضيق… واحده من المعزيم الحفلة اتريقت علي سهر علشان ابنها دخل كلية حكومي وسهر مشيت مضايقة جدا لانها ضحكتهم عليها
مهاب بهدوء… الموضوع مش مستاهل تديله اهمية اكبر من حجمة
شاهندا بغضب… اها انت هتقولي يا مهاب بيه ادي اية اهمية واية لا ولا اية
مهاب باحراج… انا مقصدش يا ماما انا اقصد
شاهندا بضيق… خلاص لو سمحت اسكت ووصلني علي البيت بسرعة
مهاب اضايق جدا وطلع بالعربية باقصي سرعة وشاهندا صرخت وقالت… انت مجنون انت عايز تموتني
مهاب وقف قدام البيت… انزلي لو سمحتي
شاهندا بغضب… لما يجي ابوك ليا كلام تاني معه
ونزلت من العربية بغضب اما مهاب طلع بسرعة بالعربية
.،.،،..،،..،.،.،،،.،..،.،،.،..،..،،.،.
في بيت حورية كانت تجلس والدتها وتحكي لها وتقول بحزن…. جت الست ام زياد وقالت ليا ان لو الايجار المتاخر مدفعش خلال الشهر ده هترمينا في الشارع هي وجوزها وحتي العفش هياخدوه وهانتني وزعقتلي يا حورية
حورية بدموع…. انسانة مشفتش تربية طيب والعمل يا ماما هنعمل اية
انجي بدموع… عيب يا حورية ما تقوليش كدة دي ست كبيرة ميصحش
انجي بدموع… و انا لما حاولت اشتغل مقدرتش بسبب ضهري وكانوا بيطردوني بسبب اني مش قادرة اشوف شغلي صح بسبب وجع ضهري
حورية بدموع… انا هشتغل
انجي بدموع… انتي مش حمل شغل يا حورية انتي غلبانة يا بنتي مش بتاعة بهدلة
حورية بدموع… لا يا ماما انا من بكرة بعد الكلية هروح ادور علي شغل وبعدين انا كبرت مش هفضل قاعدة في البيت علي طول
انجي بخوف… بس
حورية بهدوء… متقلقيش يا ماما انا هكون كويسة خليكي فاكرة انك مخلفة راجل وعمر ما حد ممكن يتعرض ليا لاني ساعتها هقف في وشه
انجي حضنتها قالت… ربنا يخليكي ليا يارب ويحفظك
حورية… و يخليكي ياماما انا هدخل انام دلوقتي علشان اصحي بدري الصبح
انجي بهدوء… ماشي يا حبيتي
حورية دخلت الغرفة وارتمت علي السرير وهي تبكي وبعد ربع ساعة قامت
ومسكت قلم ودفترة تكتب فيه كل ما تريد
وقالت في اول السطور
احساس بشع لم اجربه من قبل احساس بالاهانة والذل من ناس لم يروا منا غير كل خير احتملت حماقة ابنهم و لسانه الطويل من اجل ان نعيش في شقة تسترنا من كلاب السكك
احساس صعب هو الاحساس بالخطر انك في اي وقت ممكن تكون في الشارع ملكش ماوى ولا سند
لا عم ولا خال بيسال فينا كل واحد ملهي في حياته ووقت ما نحتاج نروح عند حد يستحملنا يوم اتنين التالت بيظهر لينا اننا غير مرحب بينا
يارب لا تتركنا للذل البشر يارب ساعدنا ويارب دبرلي شغل يا نسبني في اسرع وقت ارجوك
خلاصت كتابة وحطت الدفترة وهي الدموع تبكي بشدة ونامت علي المخدة وهي حاسة بحساس موجع
..،.،..،.،.،.،..،.،.،.،،
في الحفلة ايهم دخل وكان جاي متاخر ومكنش يعرف ان اهله مشيوا ومفيش غير اكمل اللي مخدش باله منه اصلا
دخل وسلم علي روز وقال… ازيك يا روز
روز بخبث… انا تمام مجتش ليه وريهام موجوده
ايهم بستغراب… هي مشيت ولا اية
روز بخبث… اه هي ومامتها ومامتك وحتي مهاب مشي
ايهم باستغراب… بدري كدة مش مهم مش البارتي لسه شغاله
روز ابتسمت بخبث… ولو مش شغالة نشغلها علي شانك
ايهم ابتسم بغرور وقال….. تعالي نرقص
روز بخبث…. مش خايف الخبر يوصل لريهام
ايهم ابتسم بغرور… انا مبخفش من حد يا روز وانتي عارفة هتجي ولا اشوف غيرك
روز بسرعة…. لا طبعا معاك يلا
ورحوا الاثنان علي مكان الرقص ورقص معاها حماسي جدا وهي بفستانها المكشوف كان في اجزاء من جسدها بانت بسبب الرقص
خلصوا رقص
ايهم وقف علي البار وقال… هات واحد وسكي
روز بدلع…. خليهم اتنين
الجرسون… امركم
وجاب الكاسين وحطهم قدامهم
روز ابتسمت بخبث وقالت… بقولك ما تيجي اوريك هدية ريهام ليا فوق
ايهم ضحك بغرور… يلا يا بيبي
دخلوا الاتنين الاوتيل اللي عاملين فيه الحفلة
وهي طلعت في الاسانسر وشغلته علي الدور اما هو داس علي ارقام كتير في الاسانسير وخلاه يقف
وقرب منها بسرعة وقبلها من شفتيها بقوة وهي بدلته قبلته
وبعد خمس دقايق بعد عنها لما الاسانسير اتحرك وقال ايهم وهي يحاوطها بايده… مش خايفة ابوكي ياخد باله من غيابك.
روز بسخرية.. انا ابويا مش هينتبه علي غيابي غير بعد اسبوع وقتها هيفتكرني
ايهم…. فتح باب الاسانسير
وهي اخدته لغرفتها ودخلوا الاتنين واول ما دخلوا ايهم قرب منها وقبلها بعنف وهي بدلته وكان يمشي بيها واخذها علي الفراش وحدفها عليه
وفعلوا ما حرمه الله
.،…………………………
في صباح يوم جديد صحيت حورية بدري عن معادها او هي ما نمتش اصلا بسبب موضوع البيت والشغل لبست وجهزت وكانت لسه مامتها نايمة خرجت من الشقة ونزلت تحت
وزياد شافها قرب منها بابتسامة وقال… صباح الورد والياسمين على اجمل عيون
حورية نظرت له بغضب شديد ومشيت وهو استغراب هي فعلا دايما بتكلمه باسلوب وحش بس عمرها ما نظرت نظرة الكره دي ابدا مسك ايديها وقال… اقفي هنا كلميني اية النظرة دي
حورية زقته وبعدته عنها وقالت بحدة… اسمع بقي انت والست الوالده والوالد انا مش هسمح لاحد انه يهين امي او ينزل كرامتها وقال لست الوالده برده ان الايجار هيدفع و هدهلكم علي الجزمة وتاني مرة اوعي تلمسني ولا تحاول توقفني انت سامع و لا لاء غور من وشي
ومشيت وسابته وهي مضايقة منه ومن اهله
اما هو اتصدم ومكنش عارف امه عملت اية
.،.،.،.،..،.،.،.،.،..،،.،.،
حورية ركبت كالعادة وحطت دماغها علي الشباك
ونزلت في المكان المعتاد و شافت المكان اللي انضرب فيه عمار وغصب عنها افتكرت وضحكت علي منظره
وصلت الكلية وقعدت في الكافيريا لغاية معاد المحاضرة بتاعتها معاد محاضرتها بعد ساعة
وبعد نصف ساعة
شافت اللي قعد علي الكرسي اللي قدامها وجهه وارم جدا وكان عمار
عمار بمشاكسة… انا جيت ركبت المكروباص ومشفتكيش كالعادة جيتي بدري علشان منركبش جنب بعض انا علي فكرة ما حسبتكيش علي اللي حصلي بسببك
حورية بضيق والدموع تلمع في عيونها…. لو سمحت انا مش فايقة ليك
عمار اتكلم بجدية لما حس ان في حاجة قال بهدوء… في حاجه
حورية بضيق والدموع تزيد مكنتش عايزة تضعف قصاده…. وانت مالك ابعد عني
عمار بهدوء… لا ومش هقوم من هنا غير لما اعرف في اية مش يمكن اقدر اساعدك قوليلي ويمكن احللك الموضوع اللي مضايقك
حورية بسخرية… وانت بقي اللي عندك 19 سنه هتساعدني ابعد عني لو سمحت
عمار بجدية….. مش هاخد علي كلامك ممكن بس تقوليلي في اية واوعدك لو محلتش الموضوع مش هضايقك ولا اكلمك تاني
حورية مش عارفة ليه اتكلمت وحاست بالامان من نظراته ليها حورية اتكلمت وبعض الدمعات نزلت من عيونها وهي تحكي بوجع وانها لو ملقتش شغل هي والدتها هتطرد من الشقة
عمار نظر لها بعد ما خلصت وقال بهدوء..
طيب بصي في شركة بتاخد كل سنه طلاب من كلية تجارة وانا الشركة دي اسمع عنها وكان صديق ليا كان في كلية تجارة وراح التدريب ده وكانوا بيدوا فلوس ده غير ان لو اثبتي نفسك بتتثبتي في الشركة ومرتبك هيكون اكبر كمان وانا ممكن اكلمه واعرف العنوان والتفاصيل منه واقولك
حورية بصدمه وفرح… بجد يا عمار
عمار غمز ليها وقال بمشاكسة… انتي كمان حافظة اسمي اعترفي اني شاغل بالك انا عارف اني شاب جذاب ووسيم والبنات كلها هتموت عليا
حورية بتحاول تهدي علشان متضيعش الفرصة الشغل عليها…. انت متعصبنيش وبعدين مشوفتش بنت واحدة من اللي هتموت عليك
عمار ابتسم بمشاكسة… ما انتي موجودة
حورية بغضب… تصدق انا مش عايزة اي حاجه تجي من وشك
حورية لسه هتقوم مسك ايدها وقال… خلاص اقسم بالله ما هتكلم اقعدي بقي.
حورية قعدت وقالت بجدية… ياريت تحترم نفسك شوية ممكن
عمار ابتسم… خلاص بقي ما يبقاش قلبك اسود
مش هتقوليلي علي اسمك بقي بقالي كام يوم عارفك وانتي لغاية دلوقتي مقولتليش اسمك
حورية بهدوء.. حورية
عمار ابتسم…. اسم علي. مسمي يا اجمل حورية شافتها عنيا
حورية بخجل ووجهها احمر وقالت.. انا غلطانة اني لسه قاعدة معاك وقامت بغضب وسابته ومشيت علي المحاضرة اما هو ابتسم
ولكن ابتسامته اختفت فجاة ياتري ليه

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العشق الممنوع)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى