روايات

رواية العشق الممنوع الجزء الثاني الفصل الرابع عشر 14 بقلم مارلي إيهاب

رواية العشق الممنوع الجزء الثاني الفصل الرابع عشر 14 بقلم مارلي إيهاب

رواية العشق الممنوع الجزء الثاني الجزء الرابع عشر

رواية العشق الممنوع الجزء الثاني البارت الرابع عشر

رواية العشق الممنوع الجزء الثاني الحلقة الرابعة عشر

في بيت اسيل شافت الشقة و العفش اللي بنسبه ليها لوكال و الشقة اللي مش عجبها فيها حاجه
اسيل بقرف… اية ده يا كريم انا هقعد هنا انت اتجننت هي دي الشقة المناسبة انت راضي عن المنظر ده
كريم بهدوء… مالها بس يا ماما ما هي كويسة اهي انا اختارتها علشان خاطر قريبة من الجهاز
اسيل بقرف… مستحيل اعيش في الشقة دي الرتوبة وكلها و العفش شكله يقرف حتي الوان الشقة زفت
كريم بهدوء…. معلش استحملي السنتين اللي هيعدوا بالطول ولا بالعرض مش ده كلامك
اسيل بقرف… مش هقدر اقعد هنا
كريم بضيق…. يعني انا اعمل اية دلوقتي
اسيل بعصبية… انا معرفش تعمل اية انا مش عجبني الشقة دي غيرها
كريم بضيق… بس انا مضيت العقد خلاص و سمكن العفش اللي فيها قديم لكن احنا مش هقعد هنا طول عمرنا يا ماما لو سمحتي الموضوع مش مستحمل اني الف تلني علي شقة تبقي قريبه مني
جلست اسيل بعصبية من الشقة
كريم قرب منها و قبل راسها بحب.وقال… علشان خاطري استحملي علشاني
اسيل ……. حاضر يا كريم حاضر
كريم ابتسم و حضنها وقال.. ربنا يخليكي ليا يا ست الكل اسيل بابتسامة… ويخليك ليا يا حبيبي
كريم بابتسامة… انا هروح الشغل و هاجي اقعد معاكي
اسيل بابتسامة… اوك يا حبيبي مستنياك
كريم… انا سيبلك اكل جاهز ابقي لو حبيتي تاكلي
اسيل بابتسامة… تمام
خرج كريم من المنزل و كانت احلام و فرح يجلسون علي النهر زي ما كانوا
وشغل العربية و فرح انتبهت ليه و نظرت وهو طلع بالعربية
فرح باستغراب… نفسي افهم الست اللي فوج دي تبجي ام ده ازاي مش جادرة استوعب
احلام بهدوء… هي مهتمية بنفسها جوي علشان كدة تبان اصغر منه
فرح بهدوء… اها طيب ناس ليها حظر تهتم و ناس لا
احلام بهدوء… تجصدي اية
فرح بتنهد….اقصد ان دول الفلوس بيلعبوا بيها لعب و احنا الفلوس بتجي عندنا و تختفي لو مسكنا الف زي ما بنمسك ميه و يمكن اجل مش عارفة اني ليه كدة يعني معاش جدي بعد ما كان الفين نزل و بقي الف و نص ليه يعني مفيش غيرنا ياخدوا منه
احلام ابتسمت.. خليكي دايما راضية يا فرح متتزمريش في غيرك مش لجي الف و نص دول و بعدين انا كمان باخد معاش امك الله يرحمها علشانك. و الاتنين هيسندونا و لو ضاج( ضاق) بينا الحال هخرج اشتغل متجلجيش
فرح ابتسمت.. حاضر يا احلام
احلام بابتسامة… جومي بجي لما نروح الدار الوجت اتاخر و احنا جاعدين
فرح… حاضر
……………….
في مكتب ماسة كانت تجلس علي مكتبها وهي بتحاول تتجنب الحزن الشديد و تتجنب غلطها وانها وقفت قدام اهلها علشان بني ادم ميستهلش و ضحك عليها
سمعت دق علي الباب
ماسة بحدتها المعهودة.. ادخل
السكرتيرة…. صباح الخير يا فندم الرائد انس بره يا فندم عايز يشوف حضرتك
ماسة في نفسها بستغراب.. وده عايز اية بقي
ماسة بحدة.. خليه يتفضل يدخل
السكرتيرة… حاضر
السكرتيرة خرجت وبعد ثواني دخل انس بهدوء
ماسة وهي تضع رجل فوق الاخره وهذا الحركة استفذت انس ولكن لم يظهر هذا
ماسة ببرود.. عايز اية
انس ببرود متماثل.. اكيد مش جاي اتأمل في جمالك يا انسة
ماسة اتضايقت و لكن لم تظهر.. اكيد لاني مش مستنية من واحد زيك يجي يتامل في جمالي لان جمالي ميقدروش غير راجل
انس اضايق منها وقال… اها و الراجل ده كان خالد كان راجل اوي الصراحة
ماسة عيونها تبدلت من البرود و القوة للحزن والدموع ولكن حاولت قدر الامكان ان دموعها لا تخذلها وتبكي امامه
ماسة بحشرجه في صوتها… عايز اية
انس انتبه للدموع التي تلمع في عيونها ولكنه لم يهتم… عايز دليل برائه خالد
ماسة بدموع.. ليه
انس بسخرية… عندي فضول اعرف كنتي هتخرجيه ازاي يا انسة مش انسة برضه
ماسة اتعصبت جدا وقالت بدموع وعصبية… احترم نفسك انت مفكر بتتكلم مع واحدة من الشارع ولا اية انسان مهزق صحيح و وعديم الضمير و
انس بغضب مسك ايديها بقسوة و قاطعها… انا برضه اللي عديم الضمير ليه انا اللي كنت بدافع عن مجرم و سفاح ولا انا اللي كنت ماشي معه و قليت ادبي علي خالي علشانه ولا انا اللي كنت بتكلم ببجاحة علي مجرم قتل و اغتصب و دبح اطفال شوفي مين فينا اللي محتاج ييبقي محترم متطلبيش حاجه مش فيكي
ماسة دموعها نزلت من كلماته التي تدبح وايده التي تضغط بقسوة و تشعر انها سوف تنكسر بين يديه
ماسة دموعها كانت تنزل بوجع
انس نظر لوجهها و عيونها التي احمروا من البكاء
انس بعد عنها بضيق… هاتي الملف
ماسة ببكاء… م. ش مع. يا هنا
انس ببرود… هاجي بكرة هاخده انتي سامعة
هزت راسها ببكاء
اما انس خرج ببرود
وهي جلست تبكي بشدة.. ازاي اعيط اقدمه كدة و ازاي اسمحله يقول عني الكلام ده اصلا مش قادرة اصدق انه اهاني بالمنظر ده و ايده الهي تنقطع علشان يبقي يمدها تاني الحيوان الوقح طب وللهي ما هديله الملف
…………
انس ركب عربيته وجلس فيها يعاتب نفسه علي ما قاله
ما انت اللي غلطان يا انس ازاي تشك في اخلاقها و تقولها كدة انت رايح لحاجة معينة مكنش في داعي اقول كلام ملوش. لازم متنساش خالها يبقي ضابط كبير و يعتبر مثالك الاعلي لو قالت لي حاجه من اللي قولتها هتنزل من نظره يلا بقي مش مهم اطلع بقي عند امي علشان انا جوعت
وطلع بسيارته ووهو يحاول ان يتنسي كل ما قاله
……………….
ريان في الشغل بتاعه يعمل في المطعم جرسون بسرحان شديد
… لو سمحت يا جرسون
ريان انتبه ليها… اهلا و سهلا يا فندم اتفضلي
.. انا بنادي عليك بقالي كتير علي فكرة
ريان بعتذار… انا اسف مخدتش. بالي غلط مش هيتكرر تاني يا فندم اؤمريني
.. عايزة واحد كرواسون وعصير مانجة
ريان وهو يدون ما طلبت… حاضر يا فندم بعد اذنك ذهب ريان لياتي بما طلبته
المشرف… ريان
ريان بهدوء.. نعم يا فندم
المشرف بهدوء. … ملاحظ انك مش شايف شغلك كويس و بقيت طول الفترة الشفت سرحان والزبون بينادي بدل المرة ميه علشان حضرتك تاخد بالك منه
ريان بتوتر… انا اسف يا فندم انا مقصدش اوعد حضرتك ان اللي حصل ده ميتكررش تاني
المشرف بهدوء… من ناحية مش هيحصل تاني هو فعلا مش هيحصل تاني اتفضل خد باقي حسابك و امشي لان انا اديتك فرصة مرة واتنين مش لازم انبهك و اقولك خد بالك يلا لو سمحت متضيعيش وقتنا اكتر من كدة
ريان بحزن… حاضر بعد اذنك ذهب لغرفة تبديل الملابس و غير هدومه و اخد باقي حسابه و مشي وهو حزين وفضل ماشي وهو حاسس بوجع في قلبه وبيقول… ليه كدة بس ليه مش بشوف غير الوحش في دنيتي مش مكتوب ليا ارتاح ولا اشوف سعادة في حياتي…
…………………
في غرفة عمار كان ينام ووفي حضنه حورية
دق علي باب الغرفة
حورية بنعاس… عمار قوم افتح الباب
عمار بنعاس… قومي انتي انا مش قايم
حورية قامت بضيق و نعاس… اوف
وراحت تفتح الباب ولقت ريتاج قدامها
حورية بنعاس… في اية يا ريتاج علي الصبح
ريتاج بهدوء… كنت عايزه حضرتك انتي و بابا في موضوع
حورية بنتبه.. في حاجه
عمار انتبه بسرعة.. تعالي يا ريتاج
حورية دخلتها و قفلت الباب
عمار جلس علي السرير وقال.. في اية يا ريتاج موضوع اية
ريتاج بابتسامة… في اية يا جماعه قلقتوا كدة ليه مفيش حاجه تقلق بصراحة كدة انا في مؤاتمر في باريس هناك هتكرم فيه ولازم احضر علشان اخد شهادة التكرم و استلم الجايزة بتاعتي كافضل دكتورة قلب السنه دي و كنت جاية وعايزة استأذن
عمار ابتسم بحب… الف مبروك يا حبيبتي من نجاح لنجاح يارب قوليلي هتقعد قد اية هناك
ريتاج بابتسامة… هما تلات ايام اول يوم هرتاح فيه من السفر و تاني يوم المؤتمر و تلات يوم هرجع فيه
عمار بابتسامة… ماشي يا حبيبتي الف مبروك
حورية حضنت بنتها وقالت.. الف مبروك يا حبيبة ماما
ريتاج بابتسامة.. الله يبارك فيكم عندي اقتراح كدة
عمار.. اية هو
ريتاج بابتسامة… عايزة اخد بدر معايا منها يغير جو وكمان نتصفي انا وهو و اصالحه
عمار بهدوء. وهو بيفكر.. ماشي يا ريتاج بس خدي بالك منه
ريتاج بابتسامة… اوك يلا هروح افرحه واقوله
خرجت ريتاج بسرعة
حورية بعتاب… ليه كدة يا عمار ليه تسفره بره وهو لسه عيل صغير وبعدين مدرسته مش كفاية مرحش انهاردة و نايم
عمار بهدوء.. بدر مش صغير و مش هتيجي علي التلات ايام اللي هيغبهم يا حورية سبيه يغير جو من القرف اللي شافه
حورية اتنهدت بضيق و سكتت
…………
في غرفة بدر كان ينام علي بطنه وهو نايم نوم عميق
دخلت ريتاج الغرفة بعدما دقت علي الباب و لم تستمع رد
ريتاج قربت منه بابتسامة… بدر بدر فوق و كلمني
بدر بنعاس و ضيق.. بس بقي
ريتاج بابتسامة… طيب بس اسمعني قوم يلا
بدر بنعاس… صحيني علي معاد المدرسة
ريتاج ضحكت… مدرسة مين يا استاذ المدرسة معادها عده من زمان
بدر فتح عيونه و مسك الساعة اللي قدامه علي الكمود وقال بضيق… مش تصحوني بدري جايين تصحوني دلوقتي ليه
ريتاج بابتسامة.. احنا حاولنا نقومك علي فكرة بس انت اللي مش راضي تصحي
بدر بضيق… ايوة يعني جاية تصحني ليه عايزة اية مني
ريتاج ابتسمت وقالت… قوم جهز نفسك كدة علشان انت هتيجي معايا باريس هنسافر انا و انت بليل
بدر بعدم استيعاب.. نعم
ريتاج بابتسامة… بقولك جهز نفسك علشان هتسافر معايا بليل علي باريس
بدر بفرح… بتتكلمي جد هسافر ولا دي مقلب.
ريتاج ابتسمت لفرحته وقالت.. لا يا سيدي مش مقلب ولا حاجه هتقعد كمان تلات ايام معايا هناك
بدر بفرح و عفوية حضنها بحب و كانه نسي ما فعلته فيه من الم
ريتاج حضنه بحب و هي بتحاول تصلح اللي عملته واهمالها لاخوها
بدر بعد فجاء و قال.. بس هسافر ازاي وانا معيش باسبور
ريتاج بابتسامة… متقلقش بقالي اسبوع بجهز في الباسبور بتاعك و جاهز قوم يلا افطر و جهز نفسك
بدر ابتسم بفرح وقام بسرعة وقال.. فوريره
وقام بسرعة اخد هدوم من الدولاب بسرعة و جاب شنطة السفر وكانت هدوم كتير
ريتاج بضحكة… بدر انا بقولك تلات ايام مش سنه يا بابا اية كل الهدوم دي
بدر بسرعة… اية يعني هاخدهم معايا احتياطي
ريتاج بابتسامة… اسمعني مينفعش تاخد كتير لان الشنط دي بتتوزن ولو الشنطة وزنها تقيل هيقلك نقصها خد علي قد التلات ايام يلا هسيبك دلوقتي علشان اروح اجهز حاجتي
بدر ياستغراب… هو احنا بس اللي رايحين
ريتاج بابتسامة.. ايوة انا رايحة مواتمر وقولت اخدك معايا و بابا وماما عارفين
بدر ابتسم وقال.. اوك
خرجت هي بابتسامة انها قدرت تفرح اخوها وبتتمني انه يسامحها
…………………..
في شقة قديمة كانت تجلس فتاة وهي تضع يديها علي بطنها وهي تحتضن ابنها وامامها يجلس وجية
وجية بحدة.. عايزة اية يا روفان
روفان بحزن… ليه بتعاملني كدة يا وجية
انت لا بتسال ولا بتتكلم وحشتني قولت اكلمك هو انا مش مراتك يا وجية
وجية بضيق…. انتي هتتضحكي علي نفسك ولا اية يا روفان
روفان بدموع… ليه هي مش دي الحقيقة انت جوزي و ابو ابني
وجية بضيق… كان يوم اسود فاهمة اسود يوم ما اتجوزتك
روفان بدموع… حرام عليك يا وجية انا بحبك ليه بتعاملني كدة
وجية بغضب… انتي واحدة مجنونة فاهمة مجنونة اللي تعمل اللي انتي عملتيه تبقي مجنونة و مشفتش تربية انتي فاهمة ولا لاء فلوس و ببعت ليكي كل اللي بتحتاجيه مش عايز فاهمة مش عايزك تكلميني فاهمة ولا لاء
وتركها و خرج من المنزل و صفع الباب وراه بشدة وهي اتخضت و جلست تبكي بشدة علي معاملته الجافة ……
……………
في البيت عند ريان روح وقال لوالدته و اخواته انه اترفد من الشغل
رنا بضيق… ليه كدة بس يا ريان مش تاخد بالك نعمل اية دلوقتي
ريان بعصبية… مش سرحان في همكم انتي والهانم التانية مش كفاية اني ممكن اتحبس بسببكم كمان مش عجبكم البجاحة ليها ناسها صحيح
رنا بعصبية… انت بتغلط ليه دلوقتي وبعدين انت بتعيرنا انك بتجهزنا دي علي فكرة مسؤليتك انت مكان بابا الله يرحمه متعملش فيها المضحي و بتعمل المستحيل علشان واحنا المفروض نقول يا حرام ده بيعمل ده علشانا
والدتها ببكاء.. عيب كدة يا بت انتي اية اللي بتقوليه ده
ريان حاول يمسك نفسه وقال وهو بيحاول يتصنع الهدوء… اديكي قولتي ابوكي الله يرحمه هو اللي خلفك لو كان عايش كان لازم هو اللي يجهزك و يجوزك لكن انا اخوكي مش ابوكي و حارم نفسي من الجواز علشان اجهزك انتي واختك وانتم الاتنين المفروض تجهزم نفسكم كل واحدة فيكم كبيرة بما فيه الكفاية انتي عندك 27 والهانم التانية 25 وانتم الاتنين بتشتغلوا ومش بتجهزوا نفسكم ليه بتودوا الفلوس بتاعتكم فين بتحوشوا و تقولوا هات ياريان و اعمل يا ريان و سوي ياريان
وريان من كتر الضغط هيتحبس علشان واحدة زيك مش بتحس ولا بتقدر و بتتكلم ببجاحة كانه حق مكتسب
وتركها ودخل غرفته وهي تقف مغلوله منه
والدتها.. حرام عليكي ليه كدة ليه كدة بس
رنا بضيق.. وللهي مش قد الخلفة مكنتش جبتونا و تبهدلونا معاكم بقت عيشة تقرف
تركتها ودخلت غرفتها و تركت والدتها تبكي
…..؟………….
هنا تنتهي حلقتنا
عارفة ان البارت صغير بس مش قوي
هحاول انزل واحدة بكرة
ياتري بدر هيتصفي هو وريتاج
رايكم في كلام رنا هل صح ولا غلط
وكلام ريان صح ولا غلط
وياتري اية حكاية روفان وفين اهلها وليه وجية بيعامل روفان كدة

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العشق الممنوع الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى