روايات

رواية الساكن الجديد الفصل الأول 1 بقلم ياسمين الكيلاني

رواية الساكن الجديد الفصل الأول 1 بقلم ياسمين الكيلاني

رواية الساكن الجديد الجزء الأول

رواية الساكن الجديد البارت الأول

رواية الساكن الجديد الحلقة الأولى

بتتكلمي بجد مشي!!
” ضحكت جامد واتكلمت بغرور
: طبعاً مخدوش ف ايدي اسبوع ومشيتهم يبنتي انا مش قد صداعهم كل ليله خبط و رزع لحد ما امبارح بس طلعت عليهم كل الرعب اللي ف الدنيا ومشيوا…
_طب يا فلحه ما اكيد هيجي ساكن جديد وهيطلع عينك برضو….
_تمام ساعتها مش هغلب انا محدش يعكر مزاجي ولا يضايقني فاهمه!
_فاهمه فاهمه انتِ هتقوليلي صحبتي وعرفاكي….
” قومت بملل
: طيب انا همشي بقا هروح اشوف عم جمال جاب مين المره دي واحده وعيالها ولا راجل ف سن التمانين ولا بت من بنات الأيام دول عموماً اذا كان دا أو دا ف الله يرحمه….
” ضحكت ساره واتكلمت بسخرية
: الله يكون ف عونه امه دعت عليه عشان يسكن جمب روح…
” خدت شنطتي ومشيت علي طول لحد ما وصلت العمارة ملقتش عم جمال افتكرته طفش هو كمان ما انا بصراحه متعاشرش…. ”
” ثواني وسمعت صوت علي السلم بينادي علي عم جمال لسه ببص لقيت جردل مايه غرقني وغرق العمارة كلها ”
_يا بن ال…..
” طلعت بسرعه وخبطت علي الباب جامد لحد ما فتح
_نعم ف حاجه!
_أنت يا حضرت اعمي ولا عبيط عشان تغرقني ب الشكل دا…!
” اتكلم ببرود جدا
: عادي مخدتش بالي مش حكاية يعني!
” زعقت جامد من بروده لحد ما جي عم جمال
: مش حكاية!! أنت باين عليك عيل مهزق مين دخلك هنا وازاي العمارة تدخُلها اشكال من عينتك …
” رد بكل هدوء
: غريبه سألت نفس السؤال من شويه
ازاي العمارة موجود فيها عينتك….
” اتغاظت جدا من اسلوبه ودبيت علي الأرض جامد ف اتكلم بضحك
: براحه احسن العمارة مش مستحمله….
” مشيت من قدامه بعد ما لساني عجز عن الرد وصرخت جامد لحد ما جي عم جمال… ”
_أنت ازاي تدخل واحد ذي دا العمارة مين دا ويطلع اي عشان يكلمني انا كده!!
_دا الساكن الجديد يا ست روح لسه واصل حالا…
_ساكن اي!! دا يمشي حالا دا انسان مهـ…..
” لقيته جي وبصلي بقرف واتكلم مع عم جمال بتلقيح
: يلا يا عم جمال عايزين نخلص بسرعة لأن باين إن العمارة محتاجة نضافة كتير أوي…
_أنت… انت تقصد مين بالكلام دا…!
_انا بقول العمارة مقولتش سكانها انتِ تركيزك علي قدك ولا اي!
” اتضايقت جدا وزعقت فيه
: اطلع بره… بررررررررره…
” لقيت عم جمال بيضحك جامد وهو واقف بيبص ف نص سلم العمارة اللي هو بره ازاي علي السلم يا بنت الهبله…. ”
” كنت علي وشك إني اعيط من استفزازة ودخلت البيت ورزعت الباب جامد… ”
_متزعلش يا استاذ تميم روح طيبه والله….
_مفيش زعل يا عم جمال انا برضو زودتها معاها شويه عن اذنك….
” دخلت البيت وفضلت رايحه جايه لحد ما رنت سارة عليا
_اي يا برنسيسة نقول مبروك علي الساكنه الجديده!
_يستي اتنيلي دا طلع ساكن ومش بس كده ومهزق كمان تحسيه واخد علي التهزيق من عمر 3 سنين…..
_اي دا بجد!! طب عملتي اي هتمشيه ازاي دا!
_لحد دلوقتي معرفش بس يا ويله مني يا انا يا هو ف العمارة يا سارة ولو حكمت اقتـ.له الواد دا هعملها…..
” قفلت معاها وانا مخنوقة جدا وناوتله علي ايام تخليه يخاف من روح… ”
” صحيت الصبح علي صوت دوشة جامده حاولت انام معرفتش… ”
” مسكت الفون اشوف الساعة لقتها لسه مجاتش حتى 7
: منك لله يا لي ف بالي….
” قومت بسرعة وفتحت الباب وخبطت جامد عليه… ”
” فتح الباب وهو بينهج جامد واتكلم بطريقة حسيته قرفان مني
: نعم!!!!
_نعم الله عليك أنت فاكر نفسك ف نادي ام جلال عمال تترقص حضرتك الساعة 7 الصبح اي مفيش دم مفيش احساس مفيش……
” قفل الباب ف وشي جامد وانا وقفه مصدومه ف رزعت جامد عليه لحد ما فتح
: انت يلا مش هتجبها لـ….
” رفع ايده ف وشي واتكلم بتحذير
: اسمعي كويس انا سكتلك بس عشان انتِ بنت مع إن مش باين ولا ف لبسك ولا ف اسلوبك بس اهو اسمك بنت!!
” برقت جامد وفتحت بوقي بصدمه كبيره بعدين اتكلمت بستنكار وحرقة د.م
: انت… انت فاكر نفسك اي عشان تقولي الكلام دا!! وبعدين ماله لبسي وشكلي مش احسن ما ابقي شحط كبير وبرقص…!
_احترمي نفسك انا مكنتش برقص انا بعمل تمارين ومتعود علي كده لو كُنتِ اتكلمتي باسلوب كويس كنت قفلت الكاست بس الظاهر إن اهلك نسيوا يربوكي…..
” مشاعري اتهزت للحظه واتكلمت بلمعه ف عيني
: انت واحد عديم الأخلاق وانا فعلاً غلطانه عشان بكلم شخص ذيك مبيفهمش ولا بيقدر
ومعاك حق انا اهلي لو كانوا موجودين فعلاً مكنوش خلو واحد ذيك يتكلم مع بنتهم ب الطريقة دي…..
” مشيت وسبته ودخلت شقتي قعدت علي الركنه وبدأت اعيط بحُزن ووجع… ”
” كنت أول مره اتوجع كده واول مره بعد فراقهم تنزل دموع من عيني ”
” بصيت علي المرايا اللي قدامي وبصيت لشكلي كنت فعلاً مش شبه اي بنت عاديه ودا بسبب خوفي علي نفسي وعلي مشاعري لتتكسر ف حبيت شخصية الراجل اكتر عشان احافظ علي نفسي… ”
” فوقت من شرودي علي خبط الباب لقيته هو كان واقف وحاطت ايده ف جيبه واتكلم بتردد وهدوء
: انا… انا اسف عشان كلمتك بالطريقة دي بصراحه اسلوبك هو اللي خلاني اتعامل ب الطريقة دي بس انا ف الحقيقه مش كده….
” لقيته سكت للحظات واتكلم بلطف إلي حد ما
: انا عرفت من عم جمال إن اهلك اتوفوا من سنتين ودا سبب اكبر خلاني اجي اعتذرلك يمكن فكرتك بيهم ويظهر كمان إنك كُنتِ بتعيطي!
” مسحت دمعه علي خدي واتكلمت بعناد
: لا مبعيطش….
_لا عيطي….
_لا مبعيطش أنت عايزني اعيط ب العافية!
” ابتسم واتكلم بهدوء
: لا مش عايزك تعيطي عموما انا جيت عشان ابقي خلصت ذمتي من ناحيتك وقفلت الكاست لأن بصراحه مش بحب البنات الزنانه وانتِ بتزني كتير…
_اتصدق أنت قفلتني قفله اتفضل روح علي شقتك…
_اروح واشغل الكاست!
” لقيت نفسي ابتسمت تلقائي وهو كمان ابتسم معايا بعدين استأذن ودخل شقته… ”
” قفلت الباب وارتاحت شويه وافتكرت معاد الكلية
: يالهوي الجامعه…..

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الساكن الجديد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى