روايات

رواية الدم والنار الجزء الثاني (عصفور النار) الفصل الحادي عشر 11 بقلم حنان عبدالعزيز

رواية الدم والنار الجزء الثاني (عصفور النار) الفصل الحادي عشر 11 بقلم حنان عبدالعزيز

رواية الدم والنار الجزء الثاني (عصفور النار) الجزء الحادي عشر

رواية الدم والنار الجزء الثاني (عصفور النار) البارت الحادي عشر

رواية الدم والنار الجزء الثاني (عصفور النار) الحلقة الحادية عشر

الفصل الحادي عشر من عصفور النار
الجزء التانى لدم والنار
*********************
اذا كنت تنوى الرحيل ،
، فالاشتياق لك موت وانين
فقد كنت اهواك ، ولم انوى البعد المشين
مشيت الطريق واحدى فكان حبك ونبض قلبك الدليل
عشقت الحب فيك واليك فكنت فى عقلك وقلبك عابر سبيل،
أقامت حدود واسوار لقلب عابثآ، فأصبحت انت على عارشه الامير ،
واتبعت السحر وكتب الجان، لعلى اراكى فى بلورتى السحرية فضللت الطريق ،
وكنت اذوب بين ذراعيك شوقا ، وحنين ،
وتركتنى بين حين وحين امزق اواتارى
وكنت انا فى بحور عينيك من الغارقين ،
**********************
فى بيت محمد
يتفاجاء سامح بيد أبوه تيقذه ، تحركه برفق سامح سامح ،
سامح ، يفتح عينه بثقل من أثر الصداع ، وينظر باستغراب ، للغرفة كأنه لا يعرف اين هو ، ويهزى بكلام عابث ، هو انا فين ، وحضرتك جيت امتى ، وانا جيت ازاى ، متذكرا ما حدث ليلة أمس ، ينظر لابوه ولنفسه ، وابتسم بفرحة بعدما ايقن أنه كان كابوسا ، حمد ربه على أنه كابوس ، ونهض من سريرة بسرعة واحتضن أبوه وقبله بشقاوة ، حبيبى انت ياحماده ، اية مش مشغل إذاعة الشرق الأوسط ليه النهاردة ،
محمد بدهشة من هزايان ابنه فى اية يايض انت مالك صاحى مش على بعضك كدا ،
والإذاعة قفلت من بدرى يا خويا وامك نزلت جامعتها وانا كمان نازل واستغربت انك لسة نايم كل ده ، قولت ادخل اطمن عليك لتكون تعبان ولا حاجة.
سامح بابتسامة عريضة تسلم يا حماده ويخليكي ليا ، بس عملت فيا معروف الصراحة ، صحيتنى من اسوء كابوس ممكن اعيشة فى حياتى ، قاطع كلامهم رنين هاتف محمد ، باسم هند ،
محمد ، الو صباح الفل يا هند يابنتى ، انتبه سامح لسماع اسم حبيبته ، بعد أن كان يجهز لدخول الحمام ،
محمد خلاص يابنتى انا هكلمك بابا بس متزعليش نفسك ، وروحى شغلك وانا هاروح عليه الاول وبعدين ابقى اجاى المستشفى، لا ولا تعب ولا حاجة انتى زى ساندى يا حبيبتى ، واغلق الهاتف ، ونظر إلى سامح الواقف يستمع باهتمام لكلامه مع هند ،
سامح سأله باهتمام ، مش ده الدكتور هند بتاعتنا ،
محمد ايوة الدكتورة هند ، بتاعتنا ،
سامح بخبث يفهمه أبوه ، اومال سامعك يعنى بتقولها ارجعى شغلك ، وماتزعليش ، هو فى حاجة ولا اية ،
محمد ايوة رافضة العريس وعلى زعل منها ، فبتقولى انى احاول اتكلم معاه وافهمه أنه ماينفعش الغضب فى المواضيع اللى زى ده ،
سامح بالفرحة فشل أن يخفيها طب هو ابوها عاوز يغصبها ليه ، هو جاهل عشان يعمل كدا ، ده حتى حرام ،
محمد ، بخبث كى يستدرك ابنه اكتر ، وانت مالك محموق كدا ليه بنته وهو حر فيها ،
سامح بابتسامة ، بص بقى يا كبير من الاخر ومن غير لف ولا دوران انا بحبها وعاوز اتجوزها ومش عاوز اضيعها من ايدى تانى ،
محمد بضحكة عالية ، طب ماانا عارف وهى عارفة وابوها عارف يا بقف ،
سامح بعدم فهم ، يعنى اية مش فاهم هى عارفة وابوها عارف ازاى ،
محمد هى عارفة من نظراتك ليها ، وابوها عارف لما انا روحت يوم مانت نزلت من العربية زعلان ، وطلبتهالك يا بقف ، وضربقة برفق على مؤخرة راسه ، هو انا كان ينفع اشوفك وانت حزين كدا ومدخلش ، لا طبعا ، بس وعنها روحت وشوفت العريس وطفشته وطلبتها ليك ،
سامح حضن أبوه انت احسن اب فى دنيا يا بوس ،
محمد ، ضحك يا لا أدخل خد شاور وروح خد خطيبتك وشوف هتجيب ليها شبكة اية ، عشان الاسبوع الجاى خطوبتك يا دكتور ،
سامح ، بحب انت احن واجدع اب بجد لو كل أب عرف اللى جوه ابنه وقدر أنه يحتويه زيك كدا ، كانت حاجات كتير اتغيرت ،
محمد ، ربنا يخليك ليا انت واختك وافرح بيكو ،

********************
فى بيت صقر وبعد مرور أسبوعين على خروج يوسف وشفائه ، وقد أخذ محمد منه عاينه وعمل تحليل الحمض النووى ، واتعمل جنازة وأهمية ليوسف واعلان استشهاده فى عملية القبض على أخطر مافيا عالمية ، وهى مافيا الخفاش الاسود ، وتأكد رجال المافيا من مقتله ،

يجلس فى غرفة مكتبه ومعه بعض الأوراق الشخصية ، الخاصة بهواية يوسف الجديد ، بطاقة شخصية وشهادة ميلاد ، وباسبور سفر ،
رجع برأسه يستند على كرسيه يفكر كيف يواجه فارس بالحقيقة ،
فلااااااااااااش بااااااااااااااك
محمد بفرحة يحضن صقر الحمد الله النتيجة إيجابية يعنى يوسف ابن اختى اللى اتخطف من سنين ، حكمتك يارب ، انا لازم اعرف سماح وبدر انت متعرفش خبر زى ده ممكن يعمل اية فى سماح ، ده سنين عمرها كله وهى على يقين أنه عايش وراجع ،
صقر ممكن تهدأ المسألة مش سهلة زى مانت متصور ، زى ما بتقول مش بعد السنين ده كلها هتروح تقولها احنا لقينا ابنك تعالى خديه ، ولا انت تعرف اية رد فعل يوسف لما يعرف هيكون اية ، احنا لازم نهدى ونفكر ازاى نمهد للموضوع واحدة واحدة ،
محمد يعنى اية رد فعله انت مش قولت أنه عارف أنه مش ابن اللواء فارس ،
صقر ايوة عارف بس برده هو علاقته بفارس مش علاقة عادية ، ده علاقة معقدة ، لازم تعرف أن اللى داخل بينهم خارج ، مهما كان حتى لو انا شخصيا ،
احنا هنبداء ببدر ، وبعدين اخواته ، واخر حد هيكون سماح اختك ،
رجوع من الفلاش باك ،
تطرق ايمى الباب وتستأذن بالدخول ، ممكن ادخل يا سيادة اللواء ولا مش فاضى ،
صقر بانتباه ، طبعا يا حبيبت قلبى اتفضلى ،
ايمى كنت عاوزة انزل انا ويوسف نرتب شوية حاجات ، كدا ،عشان الفرح باقى عليه اسبوعين بس ،
صقر بهدوء اظن انتى عارفة ظروف يوسف اليومين دول ، المفروض أنه استشهد واننا فى فترة حداد ، ده غير حالته الصحية ،لانه لسة متعافاش بصورة كاملة ، فياريت متضغطيش عليه ، عشان انا عارف أنه هيجازف بالنفسه ومش هيهمه ،ان حد يشوفه ، لأنه مش عاوز يزعلك ولا يرفضلك طلب ، فياريت انتى تراعى ده ، بصى يا ايمى انا عارف ان الكلام اللى هقوله ده ، المفروض تسمعيه من امك بس قدر ربنا انها متكونش معانا ، فانا عاوز اقولك انك تحافظى على حبك ليوسف وحب يوسف ليكى ، مش عشان هو بيحبك ومش بيرفضلك طلب ترهقيه بطلباتك وتستغلى حبه ليكى غلط ، خاليكى ديما إنسانة عقلها متفهمة ظروف شغل جوزها وعارف أنه مش ملك نفسه ، ومتخلهوش يجى على نفسه عشانك ، أو يحس انك عبء عليه أو أنه يختار ببنك وبين شغلك ، وان كان على مستلزمات الفرح اى حاجة هتعوزيها قوليلى وانا هجبهالك لحد عندك ياحبيبتى ،

ايمى ، بحزن خلاص يا بأبى اللى تشوفه ، مش لازم انزل بس انت عارف انا كنت بستنى اليوم ده من زمان معقولة لما يجى يكون بشكل ده ،
صقر حبيبتى انا عارف انى ظلمتك بجوزك بالشكل ده ، بس ده عشان ظروف يوسف الجديدة وأنه مش هيكون موجود هنا حاولى سنتين تلاتة ، مرضتش افرق بينكم تانى ، لكن لو مش عاوزة ممكن نعمل خطوبة ولما يرجع ، ابقى اتجوزو ،عادى.
ايمى بسرعة وقد اتسعت عيناها ، ها لاابدا مين قال انى زعلانه ، أو انى عاوزة حاجة اصلا اوانى طلبت انزل ، حضرتك سمعتنى بقول انى عاوزة انزل انا ويوسف ،
صقر بالضحكة وقد أحاطت يده كتفها محتضا ايها بحب وحنية لا مسمعتش ، بس برده عاوزة تتقلى شوية كدا انتى بنت صقر الجارحى برده ، ومتبقيش مدلوقة عليه كدا ،ههههههههع هو كان يطول ولا اية بس هو اللى ابن محظوظة ، عشان ياخد القمر ده ،
ايمى بكسوف ، أخفت وشها فى حضن أبوه وقبلته ، الله بقى يابابى متكسفنيش، ههههههههههه
صقر اخرجها من حضنه واحتضنن بكفه وجهها وقال والله عشت وشوفتك وانتى احلى عروسة وهوصلك بايدى لعريس ،ربنا يتملك بخير يا حبيبتى ،
*********************

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الدم والنار الجزء الثاني (عصفور النار))

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!