روايات

رواية الحربايه والثعبان الفصل السادس عشر 16 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الفصل السادس عشر 16 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الجزء السادس عشر

رواية الحربايه والثعبان البارت السادس عشر

رواية الحربايه والثعبان الحلقة السادسة عشر

في منزل عائله آمير وتحديدا في الجنينه
آمير رحلها وقعد جنبها : رحاب مالك ليه مضايقه كدا اتكلمي معايا لو فيه حاجه قلقاكي
رحاب بصتله: فعلا بتهتم بمشاكلي , ولا انت مشغول بالاستمتاع بحياتك
آمير ابتسم: انا قلقان عشان كدا بسأل , ماما وبابا وجدتي قلقنين عليكي , ع الاقل قوليلي حصل ايه
رحاب: مفيش انا بس مزاجي مقلوب
آمير: والمزاج مش بيتقلب من غير سبب, اتخانقتي مع حد
رحاب: ايوه اتخانقت مع البيست فريند
آمير: اي بيست فريند ؟؟!!
رحاب: متعرفوهوش كان زميل من ايام الجامعه
آمير: دعاء تعرفه
رحاب: ايوه تعرفه كويس
آمير: خلاص اتحلت المشكله هطلب من دعاء تدخل وتصالح بينكم
رحاب: لاء ليه تدخل دعاء في الامر وكله بسببي انا
آمير: طيب ازاي نحل الخلاف مابينكم
رحاب: انا كويسه ياآمير من فضلك سبني في حالي دلوقت!!
آمير: ده الي مقدرش اعمله , رحاب انتي عارفه مدي اهتمامنا كلنا بيكي ،ولما بتزعلي كلنا بنبقي مضايقين عشانك , شوفي الاصحاب ليهم مكانهم الخاص , والعيله ليها مكانها الخاص, فمش معقول تقطعي علاقتك بعايلتك بسبب مشكله مع البيست فريند
رحاب: اوكيه انا آسفه
آمير ضربها في كتفها بمرح: متتأسفيش , عايزك تعرفي امر واحد سعادتنا مرتبطه بأبتسامتك
رحاب ابتسمتله ابتسامه واسعه وهو ضحك: ايوه كدا النبي تبسم , يله فرفش يا ببلاوي
رحاب ضحكت: انا بقيت زي الفل
آمير: بالمناسبه مبن البيست فريند
رحاب توهت وقالت : انه الساحر
………….قصص منه محمد كاتب…………
في جناح آمير الصبح بدري
آمير بصلها : بس قوليلي يادودي ليه ملبستش فستان قرايا الفاتحه
دعاء : لانه اتقص
آمير ضم حواجبه بعدم فهم: اتقص مش فاهم
دعاء قامت من حضنه وفتحت الدولاب وجابت الفستان وفردته: شوف مقصوص ازاي من كل حته
آمير بصدمه: مين الي عمل كدا؟؟!!
دعاء: نفس الي خباه السلسله دلوقت صدقتني
آمير: مين الي ممكن يعمل كدا؟؟!!
دعاء بحيره: انا مش عارفه مين الي بيعمل فيا كدا , ولو سألت حد في البيت يبقي بتهمه
آمير: انا مش فاهم مين الي جوه البيت بيحاول يؤذيكي , الي هنا كلهم عائلتي مش قادر حتي اتخيل ان حد فيهم بالبشاعه دي
دعاء: ومينفعش نتجاهل الي بيحصل ولا هتتهمني ان انا عملت كده
آمير: انا مقولتش كدا ولا نطقتها ع لساني _مسك دماغه_ ايه الضغط ده بس يارب احتارت هشتغل ازاي دلوقت
دعاء: آمير انا آسفه مكنش قصدي ازعجك
آمير: عرفت الي عايزه تقوليه كويس جدا , انا هروح اجيب طنط دره من المطار , لاني اتأخرت ولما ارجع نقعد ونشوف مين الي ممكن يعمل كدا
دعاء: طيب
آمير ودعها ودعاء حطت الفستان مكانه ونزلت ع تحت!!
…………..قصص منه محمد كاتب……….
في بهو الصالون آمير جاب دره من المطار والكل استقبلها بترحاب حافل جدا حتي دعاء
ناني: دعاء اعمللنا قهوة
دعاء: حاضر
دره: مراتك جميله ياآمير واجمل من الصور
آمير مبتسم: وده الي وقعني في حبها
ناني لدرة: اظن مجهده
دره: لا بعد ما شوفتكم راح التعب
ناني : تعالي أقعدي
دره أأعدت: امال فين الحجا تغريد ورياض ورحاب
آمير: جدتي تعبت شويه , وبابا اخدها ع المستشفي , ورحاب اكيد جايه
ناني لمحتها: اهيه رحاب تعالي سلمي
رحاب جريت ضمت دره: حمدلله بالسلامه عامله ايه؟؟!!
دره: انا بخير لما شوفتكم
رحاب: جيتي لوحدك مش قولتي رامـ
ناني قطعته: كنت لسه هسألك رامز مجاش معاكي
دره: الاسبوع الجاي لما اتصل اقوله يجي
ناني : اه فهمت
دره: قوليلي يارحاب وصلتي لفين دلوقت في حياتك
رحاب: يعني خلصت جامعتي وواخده استراحه شهرين ع اللاقل وبفكر اعمل مشروع
ناني: عايزه تبقي بيزنس مان
دره: وماله ربنا يوفقها
………….قصص منه محمد كاتب……………..
دعاء جابت صنيه القهوه ووزعتها ع الكل ماعدا رحاب رفضت تاخد
دره شربت بتذوق: الله القهوه المحوجه تحفه وكدا هطلبها كتير يادعاء
دعاء: شكرا لحضرتك يا طنط دره واطلبي وقت ماتحبي انا رهن اشارتك
دره باعجاب: اموره وعسوله
الجده: دعاء بتطبخ اكل عشره ع عشره هي ست بيت شاطره والكل مقدرها
دره: فعلا اكلك لذيذ ماشاء الله ،حتي القهوه هايله رحاب بتعرفي تطبخي ايه
رحاب بغرور: لاء انا مش بعرف اطبخ
دره: غريبه كل البنات مهوسين بالمطبخ والوصفات ويطبقوها من ع النت لازم تتعلمي الطبيخ
رحاب ببتسامه رخمه : ايوه بس عندنا شغالين قايمين بكل ده وانا مستحيل انزل للمستوي المتدني ده عشان اخد كلمتين مدح
دره استغربت : يابنتي الطبيخ عمره ماكان مستوي متدني , بدليل المع الشيفات ع الشاشات , وكلهم مستواهم راقي عندك انا مليونيره وعندي خدم وحشم لكن بحب ادخل المطبخ بنفسي , مبحبش اعتمد ع حد
رحاب بستخفاف : ايوه يا طنط بس انا مقدرش مش متعوده
دره: بس يابنتي لو مش متعوده لازم تتعودي , وتتعلمي مفهاش حاجه , اطلبي من مراه اخوكي تعلمك
رحاب بحقد متغلف بغرور : طنط دعاء تقدر تعمل, ده لانها من اسره متوسطه , وعمر ما كان عندها شغاله في بيتهم عفوا هقوم
آمير وشه احمر من شدة الغضب وبنفعال: رحااااب
ناني: آمير اشرب القهوه ونتكلم بعدين , ها يادره ناويه تروحي بكره فين؟؟!!
دره: شوبنج لازم اشوف القاهره
ناني: تمام نروح ع طول بعد الفطار
……..قصص منه محمد كاتب…………
في جناح أمير واقف ع اخره من اسلوب رحاب المهين اتجاه دعاء الي كله وقاحه وأهانه
دعاء حطت فنجال الشاي و حضنته من وري وقالت: بتفكر في ايه؟؟!!
آمير اتنهد بضيق: بفكر في اسلوب رحاب , كان في منتهي الوقاحه , قدام طنط دره , لازم تفكر وتحاسب قبل ما تتكلم
دعاء بهدوء: امير لو سمحت كلامها مكنش اهانه كبيره بلاش تزعل نفسك
آميربعصبيه : دعاء انتي مراتي واهانتك قدام الغريب والقريب , وتطلبي مني اتجاهله
دعاء طبطبت على كتفه : تمام موافقه جدا كانت وقحه , بس هي مقلتش حاجه غلط , قالت مش واخده ع شغل البيت , بس ده امر طبيعي بالنسبه لي , ومعنديش اي مشكله فيه , ولا يقلل من قيمتي , واظن سمعت بنفسك طنط دره المليونيره بتدخل المطبخ بنفسها
آمير هز دماغه بتفهم : صحيح , حاولي تتكلمي معاها لاني عرفت انها متخانقه مع صديقها لو تقدري تساعديها وتصلحي ما بينهم
دعاء : حاضر , ويمكن ده السبب ولا مش هتتصرف بالطريقه دي , وهي مزاجها مقلوب الايام الي عدت وحستها بتبعد عننا كلنا وجايز ده مضايقها
آمير: يمكن
دعاء ببتسامه جميله : انا هتكلم معاها متقلقش ماشي حبيبي
…..قصص منه محمد كاتب…………..
في غرفه رحاب
ناني دخلت وراها منفعله جدا: انتي عملتي ايه
رحاب: عملت ايه دلوقت ؟؟!!
ناني: ليه رديتي ع دره بقله ذوق
رحاب بتهكم : وهي ليه تقارني بدعاء , بتحاول تثبت ايه ان دعاء فيري جود وانا اسوء
ناني: ليه اخدتي كلامها بشكل غلط هي مكنتش بتقارنك بحد كانت بتحاول تشوفك ست بيت شاطره
رحاب: وهي مالها تقيمني بتاع ايه هي امي
ناني: يابنتي دره عايزه تخطبك لابنها عشان كدا سألتك
رحاب بعصبيه وغيظ : وليه مقولتليش ده قبل ما تيجي
ناني: منا قولتلك اهو عشان تاخدي بالك في كلامك معاها المره الجايه , واتعاملي معاها بلطف طول ما هي هنا ورامز شاب ظريف وانا وابوكي وجدتك موافقين عليه , هاخد دره بكره نعمل شوبنج وهنتغداء بره , تعالي معانا تساعدينا, ماشي
رحاب بينها وبين نفسها: مخافيش يارحاب …..مش هيحصل …..لازم دره تهرب من هنا بس ازاي …..لازم اعمل حاجه وتبقي بعيد عني ….. ايوه مفيش غير الساذجه دعاء …ومنها اضرب عصفورين بحجر اطفش دره واوقع دعاء في الكل …!!!!
…………قصص منه محمد كاتب………….
في بيت جيمي ع السفره
سولا والدته: قولي ناويت تعمل ايه؟؟!!
جيمي: مش ناوي اعمل حاجه , هعمل الي انتي شيفاه مناسب , معنديش اي مشكله
سولا: اوكيه انضم للشركه من بكره محتاجه تساعدني
جيمي ع مضض: امممم
سولا: ومالك بتقولها كأنك مش مستعد لـ اي حاجه , فيه عندك مشكله, لو كدا تقدر تتكلم معايا يمكن اقدر احالهالك
جيمي بياكل: معنديش مشكله
سولا: جمال نسيت اني والدتك والايام دي دايما مضايق ومتوتر وع طول سرحان ايه الموضوع فيه بنت معينه في دماغك
جمال: كان لكنها رفضتني
سولا: ده الي مضايقك ومزعلك
جمال: لاء يامام مش ده الي بس مزعلني
سولا: امال ايه
جمال: مش زي ما مفكره
سولا: بس واضح انك مش مقهور عليها عايش حياتك كل يوم مع غيرها, يعني الامر مش صعب ولا بتحاول بردك تهرب من الواقع
جمال زاد غضبه : انا مش كدا يا مام , ايه رآيك في واحد حب بنت وعشقها وبكل سهوله رفضته , لاء يامام الامر صعب جدا, وغير كدا ضربتني انا جمال الدين وقدام زملائي ,كسرت نفسي وجرحتني, لكن انتي هتعرفي جرحي منين وانتي بتدوري ع مساعد لشركتك يشيل عنك عبئ الشغل , عارفه ايه مشكلتك ومشكله داد انتم الاتنين انانين جدا , ومش بتفكروا غير في نفسكم ولا حد فيكم بيفكر فيا فطبيعي مفيش اي وجع يظهر عليا ليكي (رمي الشوكه وقام)
سولا دخلتله: يابني ليه معتقد اني مش بهتم بيك لو مش بحاول اسألك عن حياتك, ده مش معناه اني مش قلقانه عليك, انا لو كده كنت سيبتك زي ابوك, لكن جبتك معايا وكوني بشتغل ليل مع نهار , بس عارفه مسؤلياتي كأم
جمال: آسف قلت كلام وانا منفعل
سولا: مفيش مشكله لما تطلع غضبك عليا افضل بكتير ما تطلعه ع حد غيري بس يابني انسي الي حصل وتابع حياتك, لكن لو لسه عاوز البنت دي ممكن اتكلم مع عائلتها
جيمي بصوت كله قهره ووجع : مفيش داعي من ده خلاص هي متجوزه
سولا: خلاص اقفل ع الموضوع , وفكر في مستقبلك وانا ع اتم استعداد اشوفلك بنت كويسه واجوزهالك
جمال: مش وقته عايز استقر في وضعي الاول , واتعلم الانضباط والصبر , بمجرد ما انضم للشركه معاكي وبعدها هفكر في الارتباط
سولا: تمام زي ماتحب (قامت) ربنا يوفقك تصبح ع خير
جمال: وانتي من اهله
جيمي تابعها لحد ما خرجت وعيونه رغرغت بالدموع وقال: لايمكن الموضوع ده يتقفل يامام , لحد ما اعلم دعاء درس ع رفضها , وضربها ليه مش هرتاح ابدا غير لما ادمرها
استوب وتعالوا نكمل لكن بخطه جديده هتقلب الكل ع دعاء بما فيهم امير

دعاء خارجه من المطبخ لمحتها : رحاب
رحاب وقفت تبصلها تشوفها عايزه منها ايه وقالت في نفسها الخبيثه : انتي السبب في الي انا فيه ’ بس حاليا تقدري تحلي مشكلتي , لازم ارفض واستخدمك وسيله
دعاء قربت بسؤال: رايحه ع فين؟؟!!
رحاب: خارجه رايحه النادي
دعاء: روحي يمكن ده يحسن مزاجك
رحاب بخبث: لكن عايزه منك خدمه صغننه لو امكن
دعاء: ان معنديش مانع لو طلبتي اي حاجه تروق مزاجك
رحاب بصتلها وقالت: مودي مضايق ع الاخير
دعاء: ايوه ليه انتي مضايقه
رحاب: شوفي يادعاء انتي صاحبتي المقريبه جدا مني , والوحيده الي اقدر اشاركها همومي واقولك الي مقدرش اقوله لحد غيرك انا قلقانه وخايفه اوي
دعاء بتعجب: ايوه من ايه؟؟!!
رحاب مسكتها من ايدها وسحبتها ع الكنبه: تعالي اقعدي واقولك , انتي عارفه سبب وجود طنط دره هنا مش كدا
دعاء هزت لها دماغها: ايوه
رحاب: وانا مش عايزه اتجوز ابنها بعد يعني ما موضوع داغر عارفه ان طريقتي كانت غلط بس اعمل ايه انا عايزه اختار شريك حياتي بنفسي , مش اتجوز واحد اختيار مامي وصاحبتها
دعاء بهتمام: رحاب انتي بتحبي حد
رحاب: ايوه
دعاء: طيب مفيش داعي للقلق اتكلمي مع مامتك , وانا متأكده مش هيكون حد هنا عنده اعتراض
رحاب: ايوه منا هعمل كده , بس مش حاليا , هو لسه هيكلم عائلته الاول , وبعدها اقول للكل هنا , لكن انا طالبه انك تساعديني اخرج من الدتبيسه دي
دعاء بحيرة: ازاي , ازاي اساعدك
رحاب: شوفي يادعاء تروحي تكلمي مع طنط دره بطريقه ما اني مش عايزه ابنها , وهي تفهم وترفض بنفسها
دعاء بتردد: لكن يارحاب
رحاب برجاء مصطنع: انتي صاحبتي اقرب حد ليا , وطالبه منك معروف مترفضيش يادعاء ارجوكي
دعاء بقله حيله: حاضر متقلقيش هعمل الي اقدر عليه
رحاب: الف الف شكر لكن اوعي اسمي يتقال ابدا
دعاء: اطمني
رحاب: اقدر امشي وانا مطمنه
دعاء: ايوه
رحاب: عايزه حاجه
دعاء: سلامتك
رحاب شاورتلها بسعاده: باي
………….قصص منه محمد كاتب………………
في غرفه الضيافه دره الباب خبط
دره: ادخل
دعاء دخلت: اتفضلي فردتلك الهدوم
دره: شكرا يا حبيبتي تعبتك معايا
دعاء: ولا يهمك تعبك راحه , وبعدين دي مهمه بسيطه , تقدري حضرتك تطلبي مني اي حاجه بدون تردد
درة: دعاء انتي حلوه وطيبه اوي , وشيفاكي مهتمه بالكل ع اكمل وجهه , آمير بجد محظوظ بوجود شريكه لحياته زيك
دعاء: لاء ياطنط انا المحظوظه اني مراته وعايلته اهلي
دره: انتي تستاهلي ده, ممكن اقولك حاجه
دعاء: اتفضلي
دره: خليكي زي ماأنتي
دعاء: استعدي اكيد طنط ناني في انتظارك
دره: اكيد جايه معانا
دعاء: ايوه
دره: طيب يله روحي اجهزي
دعاء وقفت ولنفسها: ياتري اتكلم معاها ولا بلاش
دره: دعاء عايزه تقولي حاجه
دعاء: ايوه كنت عايزه اقولك حاجه لكن اتمني تسمعيني بهدوء
دره: تقدري تقولي اي حاجه معنديش مانع اطلاقا اتكلمي وخدي راحتك
دعاء بهدوء: الي كنت عايزه اقوله ان مسأله الجواز مسأله حساسه بين اي اتنين , لانهم هيكملوا حياتهم سوي , ولو فيه واحد منهم رافض يقبل يكون في حياه التاني
دره: انتي كلامك مظبوط لو رفض العلاقه هيبقي عبئ تقيل , لكن صدقيني انا عارفه ابني كويس جدا , انا هنا برغبه منه شخصيا
دعاء: ايوه بس مش معني كدا ان الطرف التاني موافق , وجايز فيه حد تاني داخل حياته
دره: دعاء انا فهمت انتي عايزه تقولي ايه وصلت
دعاء: بس ارجوكي متقوليش لـ اي حد هنا ,رحاب صاحبتي المقربه ,وهي شاركتني بالي جوه قلبها , وطالبه من حضرتك تجيبي الرفض من عندك , رحاب مضايقه جدا ,ومتوتره, بسبب الموضوع كله
دره طبطبت ع ايدها بحنان: متقلقيش ابدا ,مش هقول لـ اي حد , وكويس اواي انك قولتليلي وهتعامل مع الموقف
دعاء ببتسامه صافيه: الف شكر
دره: ولا يهمك ربنا يباركلك
دعاء: استعدي
دره: وانتي كمان استعدي
دعاء: حاضر
ناني شافتها وهي طالعه قربت عليها: دعاء كويتي هدوم دره
دعاء: ايوه وعطتهالها
ناني بتحكم : خليكي في البيت , ماما هنا لوحدها وتعبانه, لازم حد يفضل معاها , وجهزي العشي لحد ما نرجع
دعاء بقهر: حاضر
……….قصص منه محمد كاتب………………..
في كافيه النادي
رحاب: يعني انت بتقول ان فيه حد مضطهد دعاء
آمير: ايوه
رحاب: تفتكر مين مامي بابي ولا ننا ه انا ولا انت
آمير: مفيش ولا واحد منهم احنا عايله دعاء وجزء مننا ليه فيه حد مننا يضايقها
رحاب: يعني فيه شبح بيضايقها عشان يطفشها من البيت , آمير احنا عمرنا ماحصلت الامور دي في بيتنا, انت نفسك عمر ما الامور دي حصلت معاك , ومفيش بجد الا مراتك
آمير: الانسان اوقات بيرتكب اخطاء ع امور تافهه
رحاب بتتكلم بثقه : بالظبط نفس وجهه نظري , الكل بيرتكب اخطاء , وده نفس الي حصل مع دعاء , خايفه تعترف بخطئها , هي بتخلق ان فيه حد بيحاول يضايقها
آمير: يعني عايزه تقولي ان مراتي هي الي قصت الفستان
رحاب: شور مين غيرها , ولما طلبت منها السلسله كدبت وقالت انها اتسرقت , هي عملت كدا عشان تخفي كدبها , وتاخد تعاطفك وتظهر قدامك انها بريئه
آمير سرح بتفكيره ورحاب حست بنتصار انها عملتله غسيل دماغ وشككته ناحيه دعاء
…………قصص منه محمد كاتب…………….
في المطعم
دره: بجد الاذواق هنا حلوه وتجنن ومحتاره اقرر
ناني: عشان كدا كنت عايزه اجيب رحاب معانا , عندها ذوق عالي , لو جات معانا كانت هتساعد كتير
دره: بنات اليومين دول بيعملوا الي ع مزاجهم , مش بيهتموه بالي احنا عايزينه هم , بس عايزين راحتهم ورضاهم
ناني: رحاب مزاجها متقلب لاننا دلعناها طول حياتها, وللسبب ده بتتصرف من غير عقل في بعض الامور
دره بجديه: ناني رامز شاب عاقل وعند

يتبع….

 لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحربايه والثعبان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى