روايات

رواية الحربايه والثعبان الفصل الرابع 4 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الفصل الرابع 4 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الجزء الرابع

رواية الحربايه والثعبان البارت الرابع

رواية الحربايه والثعبان الحلقة الرابعة

في غرفه ميسر قاعده تسمع اغاني وترقص سمعت صوت معمر سحبت ايشارب وربطت دماغها وفضلت ع كلمه أه يادماغي
معمر دخل بفزع: ايه مالك
ميسر مثلت التعب: راسي بتخبط من كتر الوجع
معمر بهتمام : اخدتي اي علاج
ميسر كشرت بستياء: مين ياحسره هيجبلي برشامه , طول اليوم قاعده في الاوضه الا محدش سأل عني
معمر : طيب يله قومي اخدك ع الصيدليه يدوكي ابره
ميسر : مش مستهله شويه صداع واشرب كوبايه شاي واخد برشامه يروح لحاله
معمر :هجبلك برشامه واعملك الشاي
بهيه دخلت :معمر يا ضنيا
معمر: نعم يمه
بهيه : انت ليه مسلمتش عليا وطلعت الصبح من غير فطار يابني كل الاخوات بيتخانقوا لكن قلوبهم بتصفي وانت الكبير العاقل شيل من قلبك
معمر :مش انا الي بدئت الخناق داغر , وانا اكبر منه وبتولي زمام الامور بعد وفاه ابونا ,ولازم احترم في البيت ياامي فيه غلط في كلامي ولا مليش حق
بهيه :لاء ياضنايا ليك كامل الحقوق وهنعمل زي ما بتقول وقلت لداغر ان امير ميجيش البيت هنا تاني ,بس صفي قلبك لاخوك ياحبيبي انا لو عشتلكم النهارده مش هعيشلكم بكره وعايزاكم قلوبكم ع بعض
معمر :خلاص مش زعلان ‘وبلاش كلامك ده ‘والا هزعل جامد
ميسر بحقد: معمر دماغي
معمر رحلها: الصداع شد ازيد
بهيه قربت عليها : مالك يابنتي
معمر : عندها صداع
ميسر بشخط : بتقولها ليه هو انا يعني بهمها
بهيه بعتاب: بتقولي ايه ليه مقولتليش ان عندك صداع
ميسر كشرت: هو انا هعلنها في الميكرفون ان عندي صداع , طول النهار مخرجتش من الاوضه ,محدش هان عليه يكلف نفسه , ويسال ويطمن عايشه ولا مت
معمر: سيبك من ده وقومي نروح للدكتور
ميسر قامت ومسكت في ايده : اه يما تعبانه
بهيه : ع مهلك
ميسر جعدت وشها: الصداع جامد يامعمر
معمر سندها برفق: طب امشي ع مهلك
ميسر بصتلها من تحت لتحت: امتي اتخلص من الصداع ده بقي
…………….قصص منه محمد كاتب……………..
في فيلا آمير
أمير قابلها: رايحه ع فين
رحاب: لواحده صحبتي
آمير: طيب يله لاست جو
رحاب بغرور : ملوش داعي اقدر اروح لوحدي
آمير: رحاب هو انتي زعلانه للدرجه
رحاب بتكشيره : سوري اتاخرت
امير وقف قدامها: رحاب اسمعيني ,انتي عارفه اني بحبك ,ومش محتاجه اعرفك مدي اهميتك بالنسبه لي , انتي مش بس اختي انتي البيست فرند كمان
رحاب بعصبيه: واتعودت منك تشاركني كل قرار في حياتك , لكن خبيت عني اهم قرار
آمير: بعترف اني غلطت ،بس بليز بلاش حاجه تزعلنا من بعض, لو قابلتي حبيبتي مره واحده انا واثق هتحبيها
رحاب: زي منا واثقه لو قابلت نهال لمره واحده هتحبها جدا
آمير: مش عايز اقابلها
رحاب بنرفزه: اتس اوكيه ليه بتسألني اعمل الي تعمله
آمير نده عليها: ررررحااب
الجده قربت منه: فيه ايه ليه متزفزه كدا
آمير اتنهد بزعل: زعلانه مني
الجده بضحكه: زعلانه منك مستحيل اختك تزعل منك
أمير: عايزني اسمعلها نفس كل مره لكن ياجدتي المره دي مش ممكن
……..قصص منه محمد كاتب………….
في فيلا آمير
رياض حطت الفنجال ع التربيزه: ها نويته تعملوا ايه؟؟
ناني : رحاب رافضه تسمع اي حاجه ومش ناويه تيجي معنا عند اهل دعاء
رياض: وامير
ناني: بيحاول يقنعها ,بس انت عارفها مش بتقتنع بسهوله, ايه رايك نكلم اهل نهال ونسيب دعاء
رياض: ايه الي بتقوليه ده , بزمتك ده اسمه كلام نجبر اببنا يتجوز ع مزاجنا احنا
الجده: ابني عنده حق
ناني: يعني انتي متفقه معاه
الجده: ايوه متفقه معاه
نامي: وكل الي طلبينه مني استسلم قدام اختيار ابني
الجده بهدوء: ناني مفيش راجل يتغصب ع شريكه حياته, دي نهايتها الطلاق ,نروح البيت الاول ونشوفهم وبعدها نقرر لازم نشوفهم ونتعرف عليهم
رياض: انا معاكي جدا يا ماما وبعدين ابنك بيحبها ,نقوم نفرض عليه نهال ونتعسه ,انتي هتبقي مبسوطه بتعاسه ابنك
ناني: ورحاب مش موافقه وقالت مش هتحضرله اي حاجه
الجده ببتسامه: هتوافق ده اخوها الوحيد,الاول نروح للبيت وبعدها نتكلم معاها
ناني بستسلام: اوكيه لو ده قراركم نروح بكره
رياض: ع بركه الله
ناني قامت :هروح اقوله افرحه
رياض: تمام
ناني خبطت ع غرفته ودخلتله الفراند: آمير
آمير نعم يا امي
ناني: عايزين نروح نزور عروستك بكره بلغ داغر او اخته
آمير بفرحه: بجد يا امي ورحاب جايه معانا
ناني: لايمكن تيجي المره دي ,الاول انا وابوك هنروح نشوف اهلها لازم نتعرف عليهم الاول
أمير مسكها من كتافها وبهدوء : ماما هم ناس بسيطه جدا بس يتحبوا بسرعه
ناني: يعني مش نفس ليفل مستوانا وعايزنا نناسبهم
آمير: يا امي كلنا ولاد تسعه وبعدين انا هاخد دعاء ليا
ناني: شكلك بتحبها اوي’ وبتتجاهل مكانتنا
آمير: ماما متعمليش من الامر قضيه ع العموم فرق المستوي مش مشكله ليا اطلاقا , لاني بجد بحبها وعايزها, وثقي لما تشوفيها هتزول كل اعتراضاتك ,وهتحبيها يمكن اكتر مني وهتشوفي
ناني ابتسمتله: اوكيه رايحين لحبيبتك بكره ,عايزه اشوف الي خطفت قلب ابني ,يله بلغهم اوعي تنسي
آمير بفرحه ع وشه: حاضر
………قصص منه محمد كاتب………….
في بيت عائله آمير في الجنينه الكل مبسوط جدا بعد ما شافه دعاء واخلاقها وجمالها الهادي واهلها ناس طيبين خصوصا والدتها بهيه
ناني للجده: ماشاء الله البنت جميله وهاديه ومؤدبه ’ ملهاش صوت
الجده: كنتي متردده تروحي هناك بس شيفاكي راجعه مبسوطه
رياض بضحكه: عارفه يا ماما لو الامر في ايدها كانت جابت المأذون وخلت آمير يكتب وتجيب دعاء معاها ع البيت واحنا راجعين
ناني: بجد حبيتها اوي , بمجرد ما شوفتها عسوله خالص ي آمير رغم مستواهم مش راكب معانا بس البنت حلوه
الجده: يعني ماسه وتستاهل
رياض خبط امير بمرح في كتفه وبضحكه: بصراحه هي ماسه امير اختيارك هايل
آمير بسعاده من قلبه: الحمد لله كنت عارف انها هتعجبكم
رحاب قامت بغل وامير اخد باله بس سكت
الجده: وامتي قررتوا الدخله
ناني: آمير عايزها اقل من شهر يعني نبدء التجهيزات وعزمتهم ع بيتنا لازم يشوفه عيشتنا
رياض: هم ناس بساط جدا وبيتهم متواضع ,لكن الشهاده لله اخلاق وطيبين ,ودعاء ادب واخلاق ورقيقه
ناني بابتسامة: مبروك يا اميري
آمير: الله يبارك فيكم يارب
……….قصص منه محمد كاتب……….
في بيت دعاء الي منمتش وفرحانه وحاسه ان قلبها مش في مكانه
دعاء: الشاي يا بشا
داغر ضحك: قوليلي انتي مبسوطه
دعاء ببتسامه عريضه: اممم
داغر: آمير صاحب مهم عندي , لكن مفيش حد اهم من سعادتك عندي, لو موافقه هعمل اي حاجه عشانك
دعاء: انا معنديش اعتراض ع آمير
داغر برتياح: متأكده
دعاء: ايوه
داغر انبسط : كدا نشتري تورته وروحي ادي الشاي لامك
دعاء راحت لبهيه: كوبايه شايك يا ماما
بهيه: اظاهر دعائي اتحقق دلوقت, آمير شاب خلوق وطيب وانا متأكده انه هيسعدك واول مايرجع معمر من السفر هقوله ونروحلهم زياره بيتهم
دعاء: ماشي
معمر وصل وببتسامه: ايه سر اللمه الحلوه دي
بهيه بسعاده: حمدلله بالسلامه ‘كويس انك جيت كنت عايزه اقولك ع حاجه
معمر: قولي يمه
ميسر طلعت : كانت عايزه تقولك ان آمير شاب مؤدب ومفيش منه اي سوء وجه يتقدم لدعاء
معمر : بتقولي ايه
ميسر: الي حصل جه اهل امير يخطبه دعاء وامك قالت ايوه من غير موفقتك
بهيه: مش كدا يابني انا لسه مردتش عليهم , واستنيتك اتكلم معاك الاول
ميسر: اي كلام انه يقعد كدا منظر’ بس انا متأكده ان الموضوع ده بيترتب له من وقت طويل وانا وجوزي منعرفش اي حاجه عنه ولا هو هيجي يتقدم كدا من فراغ
معمر بعصبيه: ميسر اسكتي لحظه امي انا قولت لك آمير ميجيش البيت ايه لزومه كل ده
بهيه: يابني اتصل بينا فجأه وقال اهله عايزين يقابلونا وانت كنت مسافر ازاي ارفض ولما جم اتفاجئت انهم بيطلبوا ايد اختك وقولتلهم اخوها مسافر ولما يرجع هنرد عليكم والامور هتمشي لو انت قلت تمشي غير كدا مفيش حاجه هتم
معمر: تمام اتصلي بيهم وقوللهم طلبكم مرفوض
داغر: معمر ده مش وقت تصفيه حساب وتنفعل المسأله متعلقه بمستقبل اختنا
معمر بعناد: انا عارف مستقبلها اكتر منك وقلت ردي النهائي فيه
داغر: بلاش تستعجل برفض لان آمير صحبي انت رافض الارتباط ده انسان كويس
ميسر: انت مش من حقك تقول رآيك لانك غمضت عيونك وسمحتله يدخل بيتنا ودلوقت تجوز اختك للراجل الي حط عيونه عليها وبعدين الناس هتقول علينا ايه في الحاره
داغر: انا عايز افهم واحد بيتقدم وغرضه شريف الناس هتقول ايه لو كل واحد شاف عيوبه فالحين بس نشوف عيوب غيرنا
معمر: برضو نعمل اعتبار للناس احنا عايشين في الحارة معاهم وفعلا هنقولهم ايه وهتبقي مسأله عرض وشرف
ميسر: جوزي كلامه مظبوط العلاقه دي مش ممكن تتم وده افضل حال لينا كلنا
داغر: انا عارف كويس نيتك من ناحيه دعاء
بهيه بنفعال: داغر اسكت
ميسر بحقد وغل: سبيه خليه يتكلم معمر لازم يعرف كرهكم الي جوه قلوبكم من ناحيتي
معمر: ليه بتتكلمي معاه
بهيه بهدوء : يابني فكر تاني براحه الناس كويسين جدا وجاين وغرضهم شريف لو رفضنا
معمر قطعها: ياما طلبتي رآي وقلت لا خلاص لكن لو عايزه تجوزهاله براحتك الامر متروك ليكم كله , لكن لو عملتي كدا متستنيش مني اي مساعده
داغر اتقهر ودعاء عيطت بدون صوت وجريت ع غرفتها
ميسر في سرها: مش هسيبك يادعاء تمشي من هنا بسهوله ومين يخدمني ويبقي زي الشبشب في رجلي
……….قصص منه محمد كاتب………….
في الجنينه بيت آمير
ناني راحت عليها: بنوتي ليه قاعده لوحدك كلنا قاعدين جوه بنتكلم ع فرح اخوكي
رحاب: مش ملاحظه انكم قررتوا بسرعه ونسيتي اني ليك بنت
ناني: لسه زعلانه انتي وآمير ’ انتي دنيتي كلها ونور البيت ازاي نقدر نتجاهلك
رحاب: مامي بليز متحاوليش تراضيني بالكلام عارفه انك قررتي ومعملتيش اي اعتبار لرآي
ناني: ليه يارحاب
رحاب: ليه لو كدا مكنتيش قررتي ابدا خطوبه اخويا من غير موافقتي
ناني: يابنوتي قلت لك تعالي معانا وانتي رفضتي وبصي لفرحه وسعاده اخوكي وانا بجد راضيه وموافقه ع البنت تبقي مراه ابني وهي بنوته لطيفه جدا وهاديه وكنت بتمني عروسه زيها لـ امير
رحاب بصتلها بضيق وقامت مشت متعصبه جدا
………..قصص منه محمد كاتب…………..
في بيت دعاء
داغر: امي هتصل بوالد آمير واقوله اننا موافقين
دعاء: داغر انت في وعيك
بهيه: يابني مش ده وقت تتحدي وتعاند في اخوك وانت عارف ميسر بتعمل كل ده عشان تقوم خناقه ما بينكم
داغر: وده بقي طبيعي بالنسبه لي حتي جتتي نحست وبقي عندي مناعه منه وحتي لو عدينا ده هتلاقيها تطلع بأي حاجه تانيه تلعب عليها لخلق المشاكل امي دي سعاده اختي
بهيه: وانا مهتمه بسعاده بنتي كمان بس مش عايزه ميسر تستخدم الموضوع سلاح تبعد معمر عن دعاء هتلكم معاه تاني وتالت
داغر: ميسر بتحقد ع دعاء مش عايزها تتجوز من عيله غنيه وترتاح وحتي لو رفضنا آمير هتلاقي اي مشكله لاي واحد يتقدم لدعاء وكل مره هتثير مشاكل وبس
بهيه بقهره: عارفه وفاهمه ان ميسر بتحقد ع بنتي عشان كدا لازم نحذر ياضنايا انا مش عايزاكم تخسروا بعض انتم اخوات ودم وعصب
دعاء: امي معاها حق ياداغر
…….قصص منه محمد كاتب…………….
في فيلا آمير جاي بيجري من لعب الرياضه
آمير بغمزه: عامله ايه يا وردتي؟؟!!
الجده ضحكت بصوت عالي : شكلك مبسوط اليوم يا فلتي
آمير: ايوه سعاده مرتبطه مباشره بالقلب , وانا بعترف قلبي سعيد جدا
الجده: ربنا يديم عليك السعاده امتي هشوف مراه حفيدي
آمير شرب من كاس العصير وضحك: لما تطلبي مني
ناني قرت: بتتكلموا عن ايه؟؟!!
الجده: بقوله الكل شاف حبيبته الا انا
ناني: ولا تزعلي نروح هناك النهارده ع المغرب ,وناخد رحاب معانا هي كمان زعلانه اننا مأخدنهاش المره الي عدت ,هتفرح لما تشوف دعاء
الجده :اه لازم تيجي
ناني :امير ارجع البيت بدري اليوم
امير حط الكاس : اكيد اشوفكم ع تربيزه الفطار
ناني عيونها متابعاه : شايفه ابني ازاي مبسوط
الجده بسعاده: واضح انه بيحبها اوي
…………قصص منه محمد كاتب……………..
في غرفه ميسر معمر بيمشط شعره في المرايا
دعاء بصوت واطي : ابيه الشاي
معمر: حطيه يادعاء
ميسر بقرف: شايف ضاربه البوز ازاي
معمر: ليه البنت دخلت عادي هتضرب بوز ليه بس
ميسر: لانك رفضت آمير
معمر: والي بعده يعني
ميسر: هو انت عيل صغير هفضل اشرحلك كل حاجه , آمير كان بيجي تقريبا كل يوم, واختك كانت بتحوم حواليه
معمر لف وبصلها واتعصب: اختي مش كدا انا مربيها ,ولو كان فيه حاجه في قلبها ناحيته كنت عرفت بيها
ميسر: انا باخد وادي معاك ليه تتعصب ,يمكن تكون رفضت بس اهلك مش هيسلموا بسهوله هيعمله الي هم عايزينه
معمر: يتجرؤ يعملوا اي حاجه ضد ارادتي ,وانا الي هجهزها لو عرضوني يبقوا ياخده مني قرش واحد همشي اتأخرت
ميسر: اقعد الاول اشرب الشاي
معمر بدون نفس وهو طالع: مش عايز
ميسر قامت: هشرب كوبايتي هو مفيش نهايه للمشاكل سبني ودبسني في الكوبايتين
بهيه شافته خارج وقفت بهدوء: معمر يابني
معمر لف وبصلها: نعم يمه
بهيه: عايزه اتكلم معاك في امر مهم جدا’ بس بالله عليك اسمعني براحه وبلاش تاخد قرار الا ما تفكر فيه بالهداوه
معمر: يمه لو كنتي هتكرري نفس الموضوع اظن سمعتي اجابتي عليه
بهيه: ليه مش بتحاول تفهمني؟؟
معمر: ايه الي المفروض افهمه أمير اخر راجل ع كوكب الارض
بهيه: يابني مش كل يوم الفرص بتيجي ونلاقي شاب خلوق ومؤدب انا بفكر في مستقبل دعاء
معمر: يعني دعاء عايزه تتجوزه يبقي الكلام صح بقي
بهيه: بلاش تظلمها
معمر: لما هو كدا ليه مصرين عليه اوي , اختي مسؤليتي وهجبلها عريس متدين محترم متقلقيش انا متأخر عن الشغل نتكلم لما ارجع ماشي
بهيه: ماشي ياضنايا ماشي
معمر: يله سلامو عليكم
بهيه: وعليكم السلام ورحمته
……..قصص منه محمد كاتب…………….
في بيت آمير
ناني: رحاب ليه مش جاهزه آمير رجع مش ناويه تيجي معانا
رحاب: مامي اظن قولت لك انا مش مهتمه اقابل البنت دي
ناني: اخوكي هيزعل لومجتيش معانا
رحاب: بليز مامي متجبرنيش اروح ,,لما محدش يهتم بيا انا كمان مش ههتم بأي حد
امير كان قرب وسمع كل كلمه قالتها ورحاب لفت واتفجأت بوجوده لكن همشته ومشت!!!
ناني: حبيبي متخدش كلامها ع قلبك, انت عارف هي بتكبر الامور ع شئ تافهه, ولما تحس بغلطتها هترراجع نفسها
آمير: جدتي جاهزه
ناني: كانت بتلبس هروح اشوفها
الجده طلعت وامير اخدهم بالعربيه وركن ونزل جدته بشويش ومسك ايدها
آمير: ع مهلك ياوردتي
الجده موزعه عيونها في كل مكان: البيت صغير بس روحه حلوه , ويحسسك بجمال الارياف وحواليه الزرع
أمير: فعلا داغر ودعاء بيحبوا يزرعوا كل انواع الخضار
ناني: لما تشوفي دعاء هتحبيها اوي
الجده: بجد
ناني: ناس مريحه ولطاف جدا
أمير: الدخول من هنا
وبالفعل دخلوا وبهيه رحبت بيهم جدا جدا
ناني: اسفين اننا جينا كدا ع غفله
بهيه: ايه الكلام ده بس ’ده بيتك تقدري تيجي في اي وقت
ناني: الحجا تغريد حماتي وامي وجده آمير
بهيه: ده انا مبسوطه لما شوفتك ياحجا تغريد
الجده بتواضع : انا كمان يا ام دعاء وحبيت اشوفها عشان كدا جيت
دعاء دخلت بالعصير بخجل: السلامو عليكم
الكل رد السلام وناني قالت: دي دعاء يا ماما
الجده بأعجاب: بسم الله ماشاء الله ,تمام زي ما سمعت عنها, بجد عروسه امير قمر اربعتاشر
ناني بصت لامير الي مبسوط جدا بمدحهم عنها
ميسر :الناس دي بتعمل ايه هنا
بهيه باحراج:ميسر دي جده امير وهي جايه تشوف دعاء
ميسر بحقد:مش قولتلكم الجوازه دي مش هتم , معمر رفض وانتي مصممه تدخلي الناس دول هنا
بهيه من تحت درسها: ميسر لوجهه الله اسكتي عيب دول ضيوفنا
ميسر :هو انا هخاف منهم انا وجوزي مش موافقين وهيكون احسن لو مجتوش هنا تاني
دعاء اتجمعت الدموع في عيونها وهي بتشوف شكل أميرها المتغير وآمير عيونه ع ميسر بغل مش مصدق الاهانه دي لاهله
ميسر: دعاء ليه مضيافه كدا هو انا هصرف عليكم ولا ع ضيوفكم بجد كل حاجه ليها حدود
ناني حطت الكاس بعصبيه: قومي ياماما اتعرضنا لاهانه بما فيه الكفايه
بهيه : يامدام ناني اسمعيني
ناني: يله يا ماما أمير انت كمان قوم يله
ميسر بتشوحلهم بأيدها بوقاحه: الباب من هنا بالسلامه
استوب ايه رايكم بعد حرقه الدم دي هتم الجوازه يانهاري

يتبع….

 لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحربايه والثعبان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى