روايات

رواية اختيار القدر الفصل الثالث 3 بقلم جنات بدر

رواية اختيار القدر الفصل الثالث 3 بقلم جنات بدر

رواية اختيار القدر الجزء الثالث

رواية اختيار القدر البارت الثالث

اختيار القدر
اختيار القدر

رواية اختيار القدر الحلقة الثالثة

أسيل عمو ينفع تكون بابا
كنزي أسيل ايه اللي بتقوليه ده عيب
معليش ياعمو هي صغيره ومش عارفه بتقول إيه
ضحك الشخص بمعنى يعني انتي الكبيره ”
سيبها ياكنزي ملكيش دعوه بيها
كنزي طيب ياعمو انت ممكن تتفضل تمشي
وشكرا على المساعده إحنا عطلناك عن شغلك
ابتسم لا انا هقعد معاكم لغاية ماما متفوق وبعدين هو فين
بابا وساب ماما تعبانه كده
كنزي بابا في البيت بعد مضرب ماما دخل غرفته
حضنها الشخص طيب خلاص أنسي كل اللي شوفتيه
وتعالي نتعرف انا وانتي
كنزي تمام “انا كنزي ودي أختي أسيل وحضرتك إسمك ايه
الشخص انا أسمي أحمد
كنزي عاشت الاسامي ياعمو إحنا من النهارده أصحاب
ابتسم أحمد اكيد أصحاب
كنزي خلاص ممكن تتفضل تمشي أنت
أحمد “ايه يابنتي هو انتي شايلني فوق دماغك ولا ايه
انا قعد ومش ماشي الاه
كنزي “لا يا عمو عشان متتاخرش وانا هكلم جدو يجي
أحمد تمام كلمي جدو وانا هقعد هنا مع أسيل
كلمت كنزي جدها…..وبعد ساعه كانوا وصلوا المستشفى
البنات لقيو جدهم جريوا عليه
حضنهم “أيوب “اهدوا ياحبايبي متخافوش
وايه حصل
حكت كنزي كل اللي حصل لي أيوب ة
أكيد هي إللي غلطانه مانا عارفه لسانها أطول من رجلها
هو حسن حتت النسمة يض^رب حد او يذي نمله حتى
بص أحمد لي الست دي بي احتقار ولوم في نفس الوقت
هو حضرتك تقربي لي المريضه ايه
بصت ليه رحاب من تحت لي فوق بمعنى وانت مالك بتسأل ليه
رحاب أمها ياعيني أكون ام المحروسة اللي جوه
بص أحمد عليه بحزن “حرام عليكي اي ام إنتي ده
لو انتي مرات أبوها مش هتكوني بي القسوه دي
زفر أحمد بضيق:انتي عارفه حصل ايه مع بنتك
بنتك متعرضه لي عنف شديد وكمان بسبب الض^رب
اجهضت وحياتها في خطر ده كله بسبب واحد حيوان
متخلف وانتي جايه في الاخر تقولي اكيد هي اللي
غلطانه ماهو ده اللي بيخلي الرجل يذل الست ويجي
عليه لما يلقي اهل زوجة جايين معاها بيطمع ويدوس
بي الجذمه عليها وبيمسح بس كرامتها الأرض عجبك
عجبك مش عجبك امشي امال مش لقي ناس تدافع عنه
حرام عليكي رواية اختيار القدر بقلم جنات بدر ياشيخه انتي ازي كده ولا مبصتيش
لي الطفلتين دول وهما قلقانين وخايفين علي أمهم
ولا كان ذنبهم ايه يشوفو إهانة والدهم لي ولدتهم
وكمان الدكتوره هتعمل محضر فيه عشان إحنا مش
في غابه
شهقت رحاب بصدمه انت اتجنيت ياجدع انت
عشان تعمل محضر في زوجها ثم أنت مين
عشان تقول كده يلاه مع السلامة ورينا عرض كتفك
بنتي وزجها وأنت محدش طلب مساعدتك يلاه مع السلامة
دي أمور عائليه
نظر لها أحمد نظر غريبه وخرج
أشرقت شمس الصباح يوم جديد
صحي حسن من النوم ولاكانو في حاجه حصلت
شويه وصحيت لي لي وبقيت تمشي ايدها على صدره
بجره صباح الفل ياقلبي
ابتسم حسن صباح السكر يا سكر هو ده الصباح
يابلاش
انا هخد شاور وانزل اشوف الغبيه دي تعملنا احلى فطار
طبع قبله علي شفايفها ودخل الحمام
بعد شويه خرج حسن ولبس هدومه ونزل
بحث عن نور في كل مكان لاكن مش موجوده
امال راحت فين الكلبه دي مش معقول تكون راحت
عند امها اللي بايعها نفض كل الأفكار من دماغه
مش مهم هطلب أكل من بره
في المستشفى في غرفة نور
كانت نور بدأت تفوق وبص حوليها
لقيت والدها حضن البنات وقعد وأمها جنبه
نور حولت تقوم “اه
قام أيوب أهدي يابنتي انتي لسه تعبانه
افتكرت نور اللي حصل وبقيت تعيط جامد
أيوب أهدي يانور كل حاجه هتكون بخير بس اهدي
رحاب عملتي ايه لي زوجك يا آخر صبري عشان تخليه
يغضب كده ها ردي
انا عايزه اطلق “”

يتبع……

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اختيار القدر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى