روايات

رواية احنا والبحر الفصل الثاني 2 بقلم سلسبيل أحمد

رواية احنا والبحر الفصل الثاني 2 بقلم سلسبيل أحمد

رواية احنا والبحر الجزء الثاني

رواية احنا والبحر البارت الثاني

رواية احنا والبحر
رواية احنا والبحر

رواية احنا والبحر الحلقة الثانية

– نزلني يخاين

= حاضر هوديكي السرير واحطك عليه حاضر

بزعيق- نزلني

مسمعش كلامي وحطني عند السرير فعلا وانا نمت بتعب و صحيت على صوته الحنين الهادي الى بموت فيه اه يارب صبرني

– لولي.. ليلي.

= آه مين

– انا مصطفي

= مصطفي اية ده بيبيع اية

– مصطفي واحده كدا جوزك

= بس يخاين انا مليش اجواز وهطلق

– وانا قولتلك مش هطلق.

انا سمعتك بتتكلمي وانتي نايمه انتي كويسة؟

= لاء مش كويسة انا عايزه اعيط وسع بقي

بقلق: ليه بس.؟!

= عشان

دموعها نزلت وخبت وشها:

– اية دا اية دا لا اهدي متعيطتيش اهدي يا ليلي

بس عشان خاطري متعيطتيش ده انا ارميلك نفسي فالبحر دلوقتي بس بطلي عياط

= سبني لوحددك

شدها لحضنه وطبطب عليها – تؤتؤ لا خالص مقدرش اسيبك ؛ ششششش اهدي

= انت خا*ين وخو*نتني

عدلني وقعدني جمبه ومسك ايدي:

– ممكن نتكلم جد طيب ، خيانه اي بقي ها ليلي انتي فاكره بجد اني هخونك مع دي او اقدر اخونك اصلا انا مش بشوف حد فالعالم ده غيرك

= امال ليه بتكلمها

– ده مجرد شغل و مع ذالك لو هي مدايقكي ياستي طظ فيها عشان خاطرك ومش هتعامل معاها هه؟

= يعني انت مش هتلطف معاها تاني

– هخلص الشغل الى بينا ومش هتعامل معاها اصلا هبعتلهم يغيروها بحد تاني اية رأيك

= يكون راجل

– يالولي عنيا بس هدي نفسك و هاتي حضن بقي

قربت واستخبيت فحضنه و هو حاوطني بأيده

” بعاني من فقدان ثقة في نفسي وفي الناس بغير غيره مش طبيعيه ودايما خايفه مصطفي يسيبني لاني من كتر ما بحبه بقيت حساه مفروض يكلمني انا وبس هو فاهمني فاهم ده وبيقدر يحتوي ده ويحسسني بالامان بس المشكله عندي دايما المشكلة عندي انا.”

– هنرجع البيت؟

= مش عارفه

– طيب انتي لسه زعلانه

= هو انت مش بتزهق مني و من غيرتي واني بتقمص كل شوية وبتصالح بصعوبة

باس خدها برقه:

– تؤ عشان بحبك وبعدين فيها اية ازعلي وعاتبيني وهصالحك.

= وافرض في يوم زهقت

– ليلي انا عارف بتفكري ف اية بس انا مش هسيبك اطمني قاعد ع قلبك ومش همشي ابدا

= بجد

– الا فحاله واحده

كشرت : اية هي؟

= لو موت

– بعد الشر! مصطفي مبحبش الكلام

خلاص متزعليش. انا بحبك اغلطي براحتك واتخانقي براحتك وازعلي كمان زي ما تحبي بس وانتي جمبي. اتفقنا.؟

= اتفقنا ، انا بحبك كمان

أبتسم:

– هه مانا عارف

= هه رخم

– طب مش هنرجع بقي ولا لسه زعلانه خلي بالك اني عاوز انام تعبان اوي والله ما نمت امبارح جيت من الشركه قولت اخطط عشان ا* خطفك

= شرير اوي

– خافي مني بقي

ضحكت:

= انا طول عمري بخاف من كل حاجه يا مصطفي الا انت.

– اوف ثبتتني اوي دي.

= طب يلا بقي رجعنا الشاليه عشان تنام

– والله ده بعد الكلمتين دول عاوز افضل باصص لك بس.

= لا بس رجعنا بجد عشان بدأت ادوخ

مسك ايدي بقلق: لا خليكي معايا اهدي انتي كويسة هنرجع

وفعلا رجعنا اخيرا الشاليه ودخلت استخبي لانه برضو قدام البحر وانا مش بحبه.

– ليلي متيجي نرجع القاهره احسن الشقة هناك خلصت

= مش هعرف ، انا.. مبعرفش اتنقل كتير

لمس خدودي وطبطب عليا:

 عارف بتتعلقي بالمكان حتي لو بيأذيكي بس انا مش هقدر اشوفك وانتي خايفه بسبب اننا قدام البحر

– هتعود متقلقش عليا

= لا هقلق

شدني لحضنه ونام لكن انا فضلت صاحيه وبفكر.. لأمته هيفضل عندي مشاكل نفسيه وخوف من كل حاجه

قومت من جمبه براحه خالص وبصيت عالبحر من ورا الازاز

بصيت بعمق اوي وبدات الصور الو*حشه كلها تيجي قدامي وبعدت برجلي خطوات لورا لحد ما خبطت فحد

– ليلي اية قومك!

اول ما لفيت و لاقيته دخلت فحضنه بخوف فا رفع ايده وضمني لي بقوة وطبطب على ضهري:

= انتي كويسة؟ بصيلي انا جمبك

– انا عاوزة انام

= طيب تعالي

_ خدني فحضنك وخليك جمبي

= حاضر

– ومتبعدش خالص

مسك ايدي وقربني لصدره = اطمني ، مش هبعد

_____________________

بضحك – هغرقك فالمياه يا ياسين

 = هاهاهاها انا لا مش بغرق

– في موجه جايه تيجي نتسابق.؟

= امممم هكسبك كدا كدا يا ليلي

– انت بتخسر كل مره يكداب

= طب يلا اههيييي

– هيييييه كسبتك … ياسين؟؟؟

يااااااسين انت فين بطل هزار ….. ياسين؟

ياسين!!!!!!!!!!

______________________

تعديل # يجماعه ليلي بتحلم تمام اخر حته دي حلم

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احنا والبحر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!