روايات

رواية احفاد المنشاوي الفصل الثاني عشر 12 بقلم أمنية محمد

رواية احفاد المنشاوي الفصل الثاني عشر 12 بقلم أمنية محمد

رواية احفاد المنشاوي الحزء الثاني عشر

رواية احفاد المنشاوي البارت الثاني عشر

رواية احفاد المنشاوي
رواية احفاد المنشاوي

رواية احفاد المنشاوي الحلقة الثانية عشر

في يوم لقد احببت شخص وظننته معي للابد وسوف يقف بجانبي في جميع المِحن لكن كُنت مُخطِئه لقد تركني في منتصف الطريق تائهه لا أعلم كيف أعود…
❀____________________________❀
في صباح اليوم التالي استيقظ هو اولا ثم ذهب اللي الحمام الخاص به ثم خرج وابدل ثيابه اللي ثياب رسميه ثم ذهب اللي المطبخ واحضر طبق به ثلج ثم خرج واتجه اللي غرفه ليل وجد نور تغفو بجانبها ثم ذهب اليهم ووضع قطعه ثلج في ظهر كل منهما ثواني حتي وجدهما يرقصون رقصه الهنود الحمر كالعاده تحت ضحكات ذلك الذي يقف ويسند جسده علي باب الغرفه نظر عمر للخلف وجد ريان يضحك عليهم ثم توجه ووقف بجانبه وهو يرمقهم بملل فهذه عاده كل يوم…..
:-يا عمر الكلب….
تحدث عمر ببرود…
:-صحصحي يا ليل ياختي جعان عايز افطر قبل ما اروح الشغل….
رمقته ليل ونور بشر ثواني فقط ثواني ووجدهم يهجمون عليه بشر…. تحت ضحكات ريان عليهم….
:-يخربيتكو هموت مش قاادر هههههههه
قامت نور من علي عمر بعد ان ابرحوه ضرباً…
:-انا هسامحك بس عشان هتوديني لقره عيني يا ريان…..
خرجت نور بثقه ثم تبعتها ليل بينما نظر ريان اللي عمر الملقي علي الارض ثم انهار ارضاً وهو كاد يبكي من كثرة الضحك….
:-برستيجك اتبعتر هموت هههههههههه…
استيقظوا كالعاده وتوجهو اللي غرفه الرياضه حتي معاد الافطار…… بالغرفه المجاوره كان ينام علي بطنه ويفرد ذراعيه الاثنين في مشهد وكأنه يحتضن الفراش انتفض هو يفزع عندما سمع صوت صراخ عالي بجواره…..
:-اعععععع عفريتتتت يمااااااااااا….
سقط باسم علي الارض وهو يضحك بصخب علي ملامح رحيم….
:-وحياه امي ما هسيبك يا باسم الكلب….
تحدث باسم بين ضحكاته….
:-يلهويي هموت مش قادر ههههههههه..
نهض رحيم بغضب وكاد ان يهجم علي باسم حتي باغته باسم وهو يركض للخارج ورحيم يركض خلفه وهو يحمل مسدسه…
:-هقتلك يا باسم الكلب….
هبط باسم الدرج وهو يضحك بشدة ورحيم خلفه…. كاد الجد ان يتحدث لكن قاطعه دخول عاصفه….
:-عارركهههههه
نظر الجد اللي ذلك الصوت وجدها تلك المجنونه التي كانت تحدثه البارحه….. وخلفها فتاة اخري وريان اتجه الجد اللي ريان وتحدث قائلا….
:-جيت امبارح ومفكرتش تجيلي يا ريان….
ابتسم ريان ثم قبل يديه وجبينه بحب…
:-انا اسف بس نور امبارح بهدلت الدنيا وكان لازم اخدها واخلع قبل ما تتقتل علي ايد احفادك…
ابتسم الجد ثم نظر اللي نور التي تقف في المنتصف بين رحيم وباسم وتتحدث….
:-يا جمااااااعه ده شيطان ودخل بينكو عيب تعملو في نفسكو كده وانتو قمرات…
صاح رحيم بغضب…
:-يا نور ابعدي يا نور الواد ده هيموت النهارده….
تحدث باسم بغباء وهو ينظر لنور…
:-الله اسمها نور….
تركت نور رحيم ونظرت اللي باسم بهيام متناسيه تلك المعركه…..
:-ايوه يا كريم كراميل اسمي نور…
ضحك رحيم عليها ثم اخفض سلاحه وكاد ان يصعد للاعلي لكن وجد يزن وزين يهبطون اللي الاسفل خبئ رحيم سلاحه سريعاً قبل ان يراه احد منهما….
:-ايه اللي بيحصل هنا؟؟؟!
تركت نور باسم وركضت امام زين قائله…
:-قره عيني عامل ايه اوعي تكون اتدربت من غير ما اشوفك…..
رفع زين حاجبيه بأستغراب ثم تجهالها وهبط باقي الدرج بأتجاه غرفه السفره….
:-التقل حلو برضو….
ضحك الجميع عليها بينما الجد نظر اللي ليل وتحدث….
:-ادخلي يا بنتي انتي مش شايفه اختك…
ابتسمت ليل عليه ثم دخلت اللي غرفه السفره التي بها الجميع جلس الجميع علي المقعد الخاص به جلست نور وهي ترمق الجميع بهيام شديدة حتي لفت نظر الجميع دخول معاذ…..تحدث باسم قائلا لمعاذ….
:-كنت فين امبارح يا معاذ انا دخلت اوضتك لقيتها فاضيه….
جلس معاذ بالمقعد الخاص به وتحدث قائلا….
:-كان في موضوع كده بخلصو…..
اومأ له باسم وعم الصمت في المكان حتي قطعت نور هذا الصمت عندما نهضت واتجهت اللي الجد وتنظر له بأعين بريئه….
:-احمم احممم عمي؟؟؟!
نظر لها الجد بعدم فهم وما هذا عمي؟! ماذا تفكر تلك المجنونه؟؟؟!
:-انا طالبه القرب منك….
كتم الجد ضحكتك واخذ يجاريها…
:-في مين يا بنتي؟؟!
تحدثت نور بغباء شديد وهي تنظر للجميع…
:-لكله… اصل ما شاء الله كلهم بسكوت بالشيكولانه متغمس بكريم كراميل…. طبعاً معاده ريان عشان اخويا…. وعند نطق تلك الكلمات ارتسمت ابتسامه خفيفه علي وجه ريم فهي منذ البارحه تفكر في حديث ريان وماذا يجمعهم ببعضهم البعض….
:-نور
كان هذا صوت ريان الحازم….
نظرت له نور بقرف ثم عادت بنظرها اللي الجد…
:-قولت ايه يا سيد الناس…
كاد الجد ان يتحدث لكن قاطعه نهوض زين بغضب نظر له الجميع بأستغراب بينما يزن يبتسم بخبث وهو يأكل وليل تنظر له بهيام شديد…. نظر باسم علي طيف زين وتحدث بأستغراب…
:-هو ايه اللي بيحصل؟؟؟!
لم يجيبه احداً بينما يزن وضع الملعقه بعنف ثم نهض هو الاخر…..
:-يا حول الله يارب دول اتجننو ولا ايه؟؟؟!
كان هذا صوت نور المتسأل…..بينما ريان نظر لها بنفاذ صبر ثم نهض وذهب خلف يزن وزين وتبعهم رحيم ايضاً…. بينما معاذ ظل شارداً ويلعب في طبقه بشرود كبير لاحظ ذلك الجد ثم سأله قائلا….
:-مالك يا معاذ؟؟؟!
نظر له معاذ بشرود ثم تحدث قائلا…
:-مفيش حاجه يا جدي هكون كويس… ثم نهض هو الاخر وخرج من القصر بالكامل….
ضربت نور كف بكف ثم جلست مكانها مجدداً…
:-يا حول الله ده اكيد ودخل بينهم اكيد…
تحدثت ليل بسخريه…
:-حصل شيطان ودخل بينهم شيطان لابس سلوبته جينز سوده….
هزت نور رأسها بأقتناع…
:-فعلاً ه……
لم تكمل نور جملتها حتي نظرت علي ملابسها وجدت نفسها ترتدي سلوبيت جينز… هذا يعني ان…… وعند هذه النقطه صاحت نور بصوت عالي…
:-ليييييييييييييل…..
عندما قالت ليل جملتها ركضت فورا قبل ان تستوعب نور ما فعلته هي….
:-فين ام قردان دي؟؟!
ضحك الجد وريم عليهم بينما تحدثت ريم بين ضحكاتها…
:-هربت…..
عند سماعها لحديث ريم ركضت هي الاخري تبحث عنها تحت ضحكات الجد وريم..
كانت تبحث عنها في جميع انحاء القصر وهي تسب بجميع ما تعرف من سباب….
:-ابو دي حاجه بجد مش كفايه نازل متأخر في الاخر اقف في الزحمه….
زفر عمر بضيق فهو بالكاد متأخر علي عمله التفت وهو يحاول ان يجد طريقه تخرجه من ذلك الزحام….ثواني حتي ادار عمر سيارته وهو يرجع للخلف ثم دخل في شارع جانبي…. وهو يزفر براحه عندما تخلص من تلك الازمه فهو اذا انتظر لن يصل عمله اليوم ثواني فقط ثواني وهو يقف بفزع عندما سمع صوت ارتطام تزامناً مع صراخ احد….. هبط عمر من سيارته ليرا ماذا حدث حتي فتح فمه بصدمه…..
:-احيه
زفرت بضيق فهي تبحث عن ليل منذ ما يُقارب نصف ساعه تقريباً ثواني حتي ابتسمت نور بخبث عندما رأت ليل تقف في احدي الزوايه وتنظر اللي شئ…… ذهبت نور خلفها بحذر حتي وقفت هي الاخري بصدمه…
:-يا شتات الشتات يا ابا رشدي…
انتفضت عندما سمعت صوت خلفها التفتت بفزع حتي زفرت براحه عندما وجدتها نور… تحدثت ليل بخفوت…
:-بتعملي ايه يا مصيبه….
تحدثت نور بعدم وعي….
:-هو في حلاوه كدة دول هينافسوا حلواني العبد والله…
نظرت ليل مجدداً حتي تحدثت قائله…
:-والله عندك حق دول هربانين من فيلم اجنبي باين…
نظروا الاثنين بهيام الامر كالتالي… يزن كان يقف علي جانب ويحمل اثقال وزين بالاسفل يلعب ضغط علي يد واحده وفوق ظهره قطعه حديد ورحيم وريان كانو يركضون علي أله السير….. تحدثت نور بهيام وهي ترمق زين….
:-خلاص يا حُب الحُب انت دخلت القلب وعششت…
تحدثت ليل بتذمر….
:-طيب وبعدين يا نور لازم نشوف حل عشان نشقطهم مش هينفع كدة….
تحدثت نور بشر ثم تحدثت قائله…
:-انا عندي الحل تعالي معايا…
ذهبت ليل خلف نور وهي متأكدة انها سوف تقع في مُشكله لا محاله لكن هي ليست لديها حلول أخري….
:-احيه
صُدم عمر عندما وجد فتاة مُلقاه ارضًا وهي غارقه في دمائها لم يدع عمر نفسه يُفكر ثانيه واحدة حتي حملها اللي السيارة واتجه اللي المستشفي مباشرة….. كان يسوق السياره بتوتر وكل ثانيه ينظر في المرآه علي تلك التي تقبع في الخلف…توقفت السياره امام احدي المستشفيات الخاصه وهبط عمر سريعًا من السيارة ثم فتح الباب الخلفي وحملها سريعًا اللي الداخل بعد ان اغلق الباب السياره بعنف…
:-دكتور بسرعه دكتور…..
ركض الي عمر طبيب ثم اخذ الفتاه من عمر ووضعها علي الفراش ثم صاح بصوت عالي….
:-جهزوا اوضه العمليات بسرعه…
تحدث عمر بخوف…
:-هي… هي كويسه؟؟!
تحدث الطبيب قائلا…
:-خير ان شاء الله….
كانو الممرضين يركضون بالفراش وهي تقبع عليه كجثه هامدة وعمر ينظر لها بحزن وهو يركض معهم حتي دخلوا اللي غرفه العمليات وبقي عمر خارجًا ينظر علي باب الغرفه بخوف اسند عمر ظهره علي الحائط خلفه وارجع رأسه اللي الخلف واغمض عينيه بتعب…
:-ايوه يعني ايه؟؟!
تحدثت ليل قائله..
:-يعني مش هعمل كده يا نور لا مش هعرف…
تحدثت نور قائله بلامبالاه…
:-خلاص براحتك يلا يا بت يا ريم تعالي شغلي اللي قولتلك عليه… ثم تركتهم وذهبت تحت ضحكات ريم عليها فتلك الفتاة مجنونه حتماً…
:-وبعدين يا يزن هتعمل ايه مع فرانك….
تحدث يزن وهو مازال يحمل الاثقال…
:-مستنيه الفرصه المناسبه يا ريان….
كاد زين ان يتحدث لكن قاطعه صوت ضوضاء تأتي من الاسفل هبط الاربع شباب اللي الاسفل وتبعهم باسم الذي كان في غرفته….. وصدمو مما يروه….. وجدو نور تقف في منتصف بهو القصر وتحمل ميكروفون وبجوارها سماعات تصدر اصواتاً مزعجه بالنسبه لهم اتي الجد علي تلك الضوضاء ثواني حتي ابتسم بخبث…. بدأت نور في الغناء وهي تنظر اللي زين….
:-معجبه… مغرمه…
ثم اشارت علي زين قائله..
:-انا بقا مش عايزه اللي هو..
:-مشيته همسته… نظرته بتحرك قلبي جوه.
ثم القت بريم وليل الذين يقفون بجانبها تجاه الشباب….
:-حد يقوله.. حد يقوله اني بحبه الحب ده كله…
ثم ذهبت ووقفت امام زين الذي يكبت ضحكته بصعوبه عليها…
:-حد يحنن قلبه عليا…انا مكسوفه ارحلو وأقوله.
:-معجبه… مغرمه…
:-انا بقا مش عايزه اللي هو..
:-مشيته همسته… نظرته بتحرك قلبي جوه.
ثم امسكت بملابس زين من الاعلي وجذبته اليها حيث ان وجهه بوجهها ثم تحدثت قائله…
:-ايوه خطفني بسحر جماله… شوقي باينله وعيني قيلاله…
ثم ابتعدت عنه بعنف ولطمت علي خديها قائله…
:-خايفه مكنش انا اللي في باله بعد ده كله…
ثم ذهبت اللي رحيم الذي يضحك بالفعل قائله…
:-حد يقوله…حد يقوله..اني بحبه الحب ده كله…
ثم جلست علي الارض تتحدث بنبره شبه باكيه..
:-حد يحنن قلبه عليا..انا مكسوفه اقوله..
ضحك الجميع عليها بعنف بينما ليل وريم يجلسون ارضاً يمسكون معدتهم من شدة الضحك وريان ورحيم يبكون من كثره الضحك عليها والجد يرمقها ببرود وزين ينظر لها بصدمه مما فعلته للتو ويزن يبتسم بخبث قطع تلك الاجواء دخول معاذ وهو يُلقي جملته….
:-جدي انا هتجوز….
نظر له الجميع ببلاهه وعم الصمت المكان بعد ان كان منذ قليل في قاعه عامه بسبب غناء نور وقطع هذا الصمت صوت نور…..
:-لولولولوووووووووووولي
ضحك زين علي تلك الصغيره فهو اذا كان مُعجب بها فالان هو يُهيم بها عشقاً….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احفاد المنشاوي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى