روايات

رواية احببت وغدا الفصل الثاني 2 بقلم إسراء صلاح

رواية احببت وغدا الفصل الثاني 2 بقلم إسراء صلاح

رواية احببت وغدا الجزء الثاني

رواية احببت وغدا البارت الثاني

رواية احببت وغدا الحلقة الثانية

لفت نظري ان هو منزل شغل من تصميماتي وعاجبه جدا
اتبسط جدا ان هو عجبه تصميماتي وقررت اني ارجع اهتم تاني بالمكان بتاعي وارجع ارسم مع اني فقدت الشغف اني اكمل رسم اصلا
: قفلت انستا ولاقيت سيلين بترن اكيد عشان تسأل اي اللي حصل بيني انا واحمد
: سيلين اقرب حد ليا عندها 23 سنه خريجه كليه علوم بس مش حابه تشتغل ف المجال دا وعندها مكان فتحاه خاص بالورد
: اي ي سوسو مكلمتنيش لي بعد ما قابلتي احمد اتفقتو علي اي ؟
:لي هو محكاش ليكم حاجه من اللي حصلت ؟
حسيت ان الدموع اتجمعت ف عيوني من تاني مع اني مكتتش ناويه اعيط بسببه
:لا هو جي بعد ما اتقابلتو وقال لماما انو هيخرج هو وصحابه شرم او الساحل كام يوم وسألته مردش عليا هو اي اللي حصل معاكم
محصلش حاجه بس اخوكي قال انو مش عايزني واني مجرد حد ارتاح معاه وان مشاعره مكنش قادر يحددها
:سيري بصدمه مشاعر مش قادر يحددها ازاي يعني من اول ما وعيتو ع الدنيا ونتو مع بعض ف كل حاجه وكلنا عارفين انكم بتحبو بعض
: للأسف اكتشفت اني معرفش اخوكي كويس بس حقيقي مش هقدر اسامحه ع وجع قلبي دا واتمني ان دا ميآثرش ع علاقتنا ببعض انتي اختي وطنط سمر مامتي التانيه
:اكيد لا طبعا انتي غاليه علينا من غيره اصلا وهو لما يجي ليا تصرف تاني معاه واعرف اي خلاه يعمل معاكي كدا
: صدقيني مش مهم عندي هو عمل كدا لي انا هخرجه من حياتي زي ما خرجني وهكمل حياتي عادي
:بس انتي بتحبيه
:مبسش كل حاجه خلاص انا هقفل اقوم اصلي وأقرأ قرآن عشان ارتاح واريح قلبي
قفلت معاها وسرحت ف مستقبلي اللي بقالي كتير مش بفكر فيه حتي
قومت فتحت الكومود وخرجت كراسه الرسم بتاعتي اللي من قله رسمي فيها بقت متربه
نفضتها كويس وبدأت افتح صفاحتها واشوف رسمي وبتأمل فيه ازاي قدرت ابعد عن اكتر حاجه بحبها
جبت قلمي وحاجتي وبدأت ارسم كوليكشن جديد عشان بدايه دخول الشتا
رسمت كام رسمه ولسه بفكر ف الخامات
قفلت رسوماتي ودخلت اعمل قهوه
ودخلت البلاكونه وشغلت اغنيه لأم كلثوم مع لسعه البرد من الجو وشعري اللي طاير ورايا كنت مبسوطه جدا
لحد ما لاقيت العماره اللي ف وشي حد واقف ف البلاكونه بيراقب تصرفاتي
دخلت اجري علي جوه من خضتي نسيت الفون والقهوه لبست اسدالي وطلعت اجبهم لاقيته دخل
قعدت كملت سهرتي لحد ما الساعه جت 1 قومت اتوضي اصلي قيام الليل
صليت وغيرت هدومي للبس مريح ونمت
:الساعه 6 صحيت ع رنه الفون بتاعي رقم غريب بيقولي ازاي نايمه لحد دلوقتي وشغلك
:استغربت شويه وقفلت وكملت نوم
شويه ولاقيت الفون بيرن تاني
كنسلت وصحيت
صليت الصبح ودخلت اعملي سندوتش وكوبايه نسكافيه
حضرت الفطار لماما وشمس وغطيته وسيبته
دخلت لبست جلباب هاڤان وعليه خمار اوف وايت وحضرت حاجتي ف الشنطه عشان انزل اختار الخام
نزلت اتمشيت شويه
وقعدت شويه ع البحر
نزلت ادور ع الخام وبفكر ف الحاجه اللي تليق ع التصميمات بتاعتي
اتفقت ع الخام وعلي الكميه ونزلت اروح المحل افتحه
هو ع صغير كدا ع قدي تلت أدوار
الرسيبشن تحت
وتاني دور فيه الشغل السواريه والخروج
تالت دور دا عشقي في المكن واللي الحاجه اللي بنحتاجها
والبلاكونه عاملين فيها كورنر كدا للإجتماعات والاتفاق علي الشغل
جمعت التيم بتاعي ووريتهم التصميمات
بدأنا تنفيذ
نزلت ع البيدچ ان قريب جدا في كولكشن جديد
حصل حاجه غريبه بالنسبالي
لاقيت سليم الألفي عامل كومنت ع البوست انو مستني الكولكشن
مشغلتش بالي وقولت عادي
لاقيت المستشفى بترن اه ما انا تمريض اصلا بس لأسباب ما مشتغلتش بيه
عرفت انهم محتاجين وجودي والمدير مرحب بيا ف التيم بتاعهم
كلمت ماما وعرفتها ان جالي عرض شغل ف مستشفي كويسه
قالتلي صلي استخاره وكلمي اخوكي عرفيه ربنا يهديلك الحال يابنتي
قفلت معاها
وكلمت فهد
اي ي حبيبي بقولك انا جالي عرض من مستشفي المبره اني اتعين اي رأيك
:اللي انتي عايزاه ي حبيبي اهم حاجه تكوني مرتاحه ومتضغطيش علي نفسك زياده
:ماشي ي حبيبي هصلي استخاره واقولك عملت اي
انت هتنزل اجازه امته بقا عايزين نفرح ونعمل المفجأه لماما وسيري
:ادعيلي بس اخلص المهمه دي علي خير ولما انزل هتكلم مع ماما واحمد
:ماشي ي روحي تيجي بالسلامه
قفلت معاه ولاقيت مسدچ من سليم الألفي طالب انو يجي المكان عايز يتكلم معايا
:انا ف المكان لحد الساعه 10 تنور ف اي وقت
قالي انو هيجي الساعه 8
نضفت المكان وصليت فروضي ونضفت المكان
ودخلت كورنر الكوفي
وبدأت اعمل قهوه علي ما يجي بحب اعملها ع الريحه واقدم جنبها كوكيز العبد عشان يظبط طعمها
حضرت صنيه الضيافه ومكنش فاضل غير القهوه
الساعه جت 8 ولاقيته داخل ومعاه ورد وشوكليت
:السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ومد ايده
رديت عليه السلام وقولتلو اسفه لا اصافح الرجال
حسيته اتحرج بس مهما كان مغضبش ربنا عشانه
قعد وبدأ يتكلم انو عايزانا نعمل براند مع بعض خارج عن الشغل بتاعنا يعني كل مكان مستقل بشغله ودا جانبي
:حاسس ان افكارك مع افكاري نقدر نطلع كوليكشن حلو جدا
:استأذنت منو وروحت عملت القهوه وحطتها وروحتله
: اتفضل انا مش عارفه بتحبها اي بس ان شاء الله تعجبك
بدأنا نشرب ونتكلم ف الشغل ودمج شغلنا مع بعض
:هفكر وان شاء الله هرد عليك قريب جدا
استأذن ومشي
اخدت الورد اللي جابه ونا بشمه بكل فرحه لأني من عشاق الورد
حطيته ف فازه وحطيت مايه
قفلت المكان ومشيت
اخدت كام قطعه شوكلاته من اللي جابهم لماما وشمس وسيبت الباقي
ونا ماشيه قابلت نفس الشخص اللي كان هيخب*طني
والمرادي برضو كان هيمو*تني
:لا انتي شكلك عايزه تمو**تي علي ايدي بقا
:انا اسفه مأخدتش بالي من الطريق قالي انا ادهم الألفي
:ونا هعمل اي لحضرتك بعد اذنك
سيبته ومشيت شكله عبيط دا ولا اي
اخدت حاجات حلوه ل شمس وماما
روحت لاقيت طنط سمر واحمد وسيري عندنا
سمعت صوتهم ونا بفتح الباب بقيت ادعي ربنا انو ميكونش هنا بس اول ما فتحت الباب لاقيته ف وشي
: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تعالي ي اسراء سمر هنا وسيري
دخلت سلمت علي طنط وحضنتها وسلمت علي سيري وهو لا ولا قولت ازيك حتي
:طنط سمر بإستغراب اي دا مش هتسلمي ع احمد
:بعد اذنكم ي جماعه هدخل اغير
دخلت اوضتي ودموعي ع خدي معقول وصلنا ل كده
لبست اسدالي وطلعت لاقيت شمس ف المطبخ بتحضرلهم الضيافه
دخلت الحاجه اللي كنت جيباها
طلعت اللب والمسكرات بدأت احطهم ف اطباق
وشمس بتعمل الفشار
طلعت العصير من التلاجه وصبيته
وطلعنا الحاجه وماما شغلت مسرحيه وقعدو يتفرجو
:فوني رن لاقيته سليم
دخلت البلاكونه
ورديت
:احم السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
: وعليكم السلام
:معلش انا اسف بس تقريباً نسيت مفتاح الشركه عندك
قولتلو ولا يهمك الصبح هبعتهولك مع حد
:معلش بس ينفع دلوقت لأني محتاجهم
:تمام هتصرف واروح اجبهملك
:لو هتعبك ممكن اجي اخدك
: لا لا شكرا انا هتصرف
لسه هلف اطلع لاقيته ف وشي بصيتله وكملت مشي
: للدرجادي مش عايزه تشوفيني ولا تتكلمي معايا حتي
: انا متأخره وهنزل ف مش هرد عليك
:رايحه فين دلوقتي
تقريبا حاجه متخصكش يعني
سيبته ودخلت
ماما انا هنزل اروح المحل لأن حد نسي حاجه عندي ومحتاجاها دلوقت
:الوقت اتأخر هتروحي لوحدك ازاي
متقلقيش هطلب اوبر او هكلم سلمي تيجي تروح معايا
طنط سمر :لي ما احمد هنا يوصلك بالعربيه
لا يا طنط شكراً انا هروح لوحدي
قالتلك هوصلك يبقي خلاص
بصيتله واكتفيت ب سكوتي
دخلت لبست فستان اوف وايت وخمار بني وخدت مفاتيحي خرجت
نزلت لاقيته واقفلي تحت
دخلت وقعدت من غير ما اتكلم
:بس مين العميل المهم اللي نزلك دلوقت
:شئ ميخصكش ويفضل اننا منتكلمش لحد ما نوصل
بصيت من الشباك فتحته شويه خليت الهوا يخبط فيا ل عله يمنع دموعي خدت نفس طويل وغمضت عيني
:وصلنا يلا
اول ما نزلت لاقيت سليم ف وشي قاعد ع العربيه بتاعته
:انا اسف اني نزلتك دلوقت بس في شغل لازم يخلص انهارده
:حصل خير
احدهم واقف ع جنب بيولع بس يستااهل محدش قاله يغدر ويبيع
دخلت دورت ف كل مكان ع المفتاح مش لقياه
دخلت الكورنر لاقيته ع صنيه الضيافه اخدته ومعاه كوكيز
وطلعتله
تقريباً كدا المفتاح عجبه الكوكيز جدا ورفض يمشي ويسيبه
ضحك
ضحكته تخطف القلب بس فوقت لنفسي انا لسه طالعه من علاقه ومش عايزه وجع قلب
بس حقيقي عيونه تسحر
اديته الكوكيز والمفتاح وقفلت المكان
: اوصلك
لا شكرا معايا قريبي
حسيته اضايق بس استأذنت ومشيت
دخلت العربيه وفتحت الكوكيز ولسه هاكل
:شايف انسجام يعني وضحك
ي نكمل الطريق من غير كلام مع بعض ي هنزل واروح بطريقتي
وصلت البيت أخيرا بس مرضاش يطلع معايا
لما ماما تخلص خليها ترن عليا اجي اخدهم
: مردتش عليه وطلعت
لاقيت طنط ف وشي ومعيطه
في اي ي جماعه
لما حصل حاجه زي كدا بينكم معرفتنيش ليه هو انا مش زي مامتك
اكيد طبعا ي طنط بس انا كويسه كدا وراضيه باللي مكتوبلي واحنا مش نصيب بعض
وسيبتهم ودخلت اوضتي
لبست بچامه ستان مريحه عليها ستيتش اصل هو كمان محدش عايزه زي
لميت شعري بطريقه عشوائيه وطلعت البلاكونه
لفت نظري نفس الولد وهو قاعد متنح ونظره لعندي
حتي البلاكونه مش هقدر اطلعها ياربي
دخلت صليت قيام الليل
يارب لو الشغل الجديد خير ليا قدمه لو شر ابعده عني يارب
قريت سوره يس ونمت علي سريري
لاقيت اشعار من الانستا
دخلت لاقيت سليم بعتلي بعض من تصميماته
والحقيقي انها حلوه جدا
عملت لاڤ ونمت
مهو اول يوم شغل تمريض بكرا
صحيت الصبح صليت وغيرت هدومي ولبست تحت هدومي لبس المستشفى مهو مش بوثق اوي ف التغير برا بيتي
لفيت خماري مع اخر بوق شاي ونزلت جري
ركبت مشروع ووصلت المستشفى وقابلت المدير
ولحسن حظي اني هبقي ف الحضانه
لم تكن مجرد محاولة فاشلة،
كان بترًا لشيء بداخلي
أدركت حينها
أني لن أعود أنا
مرة أخرى.

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت وغدا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى