رواية احببت زوجة اخي الفصل الثامن 8 بقلم صفاء حسني
رواية احببت زوجة اخي الجزء الثامن
رواية احببت زوجة اخي البارت الثامن
رواية احببت زوجة اخي الحلقة الثامنة
احببت زوجة اخى المتوفي
ذهب حسام خلف حياة :
استني بس هو ايه اللي انتي هتعمليه ل شروق
ضحكت حياه وقالت :
تعالي الاول نروح عند ابله عفاف وبعدين هقولك
سالها حسام :
هي موجودة في اي قسم
ارتبكت حياه وتنهد :
هي موجودة في المبنى الثاني خلف المستشفى وبدات تحكي ليه حكاية المبنى عشان يتقابل مرض اخته براحه وقالت
اانت عارف المبنى ده اتبني من تبرعات اهل مرسى مطروح متخصص ب امراض المناعة بسبب الطعام الملوث والجوء والهواء اصبح فى كل اسرة عندهم مريض مناعة واصبح عدو يسرق الفرحة من كل اسرة
فهم حسام وسالها :
هي مريضه ب انها نوع من انواع المناعة لان الا اعرفه
السُكّري النوع الأول …
التهاب المفاصل الروماتويدي …
الذئبة الحمامية الشاملة …
داء الأمعاء الالتهابي …
مرض التصلب المتعدد …
متلازمة غيلان باريه …
اعتلال عصبي متعدد التهابي مزمن مزيل للنخاعين …
السرطان وانواعه
قولى انه نوع تعانى اختى منه
تنهّدت حياة ومكنتش عارفه تقولها
سالها حسام بعد اصبح يقين وقال
عفاف عنده سرطان صح طيب ليه مقولتش من الأول
بلعت حياه ريقها :
انا عارفة انت بتعز ابله عفاف اوي وبتيجي تزورها دايما كان صعب اقولك عن مرضها كان كفاية اقولك هي مريضة وبس والمرض ده مش بأيدينا
هز راسها حسام :
عندك حق والله واخر تحليل قالت ايه
تنهّدت حياه :
الحمدلله هي اكتشفته في البداية
سالها حسام :
ازاي عرفت بالموضوع
بدت تقوله حياة :
انت عارف انا صيدلانيه في المستشفى بس في يوم نزلت من غير فطار جات إبله عفاف زارتني في المستشفى، بس تعبت واغمي عليها اخدتها جري عند دكتور احمد، ده باطنه قال ضغطها منخفض وعلق محاليل وطلب تحاليل وبعدها بشهر من تحليل واشعة اكتشفنا انها كانت تعاني من صداع مزمن في المخ وده بسبب ورم ضاغط على دماغها بس الحمد الله هي لسه في الأولى
نزلت من حسام دمعه خدعته على خده وصوته انحشر ومكنش عارفة يتكلم وبصوت مبحوح :
الحمد الله علي كل شي
اقترب حياة ومسحت بيدها خدوده وقالت :
الحمد الله
يشعر حسام ب لمسات ايدها وخوفها عليه ويتجه معه الي المبني بدون كلام
استغربت شغف انه طلب يسمع الاغنيه هى حاسة بحاجه غريبة لكن مش متاكده وخصوص لم سمعت اسمه من حسام لكن ضغط على نفسها وفعلا شغلت الاغنيه
وبعد قليل تياتى شروق وتعتبيها دون ان تنتبه من مراد الجالس فى كرسي امامهم وقالت
انتي فين يا شغف مش هتبدلى موضوع الهروب ده
بقالي ساعة بدور عليكي تعالي عشان تقابل الدكتور
تشاور شغف بمعني انها مش هربت
بعد كدة تشاور وتسالها هو الدكتور محمد موجود
ردت شروق دكتور ايمن بيشوفه عشان مكنتش حاجزين عنده كنا جاين ل غيره
كان مراد متابع وواقف من بعيد يراقب حركاتها بيدها وكلامها بالاشارة
وصل حسام وحياه عند عفاف:
حسام : عفاف اختي ويجري عليه مثل الطفل الصغيرة
ينور وجه عفاف تبتسم :
مالك يا وادي متسترجل كدة انا كويسه و100 حصان
ضمها حسام بحب وخوف :
بجد انتي كويسه اسف يا حبيبتي علشان اتاخرت عليكي بس مكنش ينفع اجي وسط الترم
قبلت عفاف اعتذره :
ولا يهمك ماما عامله ايه وسحر وريم بخير مجوش معاك ليه
تنهّدحسام :
في اجازة نصف هجبهم بس ريم عندها امتحانات ترم وسحر 3 ثانوي عام السنة ده
ابتسمت عفاف :
كبرو يا حسام فاكر لم بابا مات من 8 سنين كانت سحر عندها 10 سنين وريم 8 سنين
ابتسم حسام :
العمر بيجري يا اختي والصعب والسهل بيمر بس انتي لازم تاخد بالك من نفسك فين حبيبي خالو
ويظهر طفل صغير عنده 3سنين ويجر علي
خوي حصان وحثتني خالص (خالوي حسام وحشتني )
انصدم حسام :
حرام عليك يا ابني حصان اي اسمي حسام قول ورايا حسام
تكلم وليد بطفولة :
مش ارف اتوله ثعب خالث(مش عارف اقوله صعب خالص)
ضحك حسام:
ده كل الحروف ضاربه عندك
رد وليد:
لم اتبر ارف اتتلم تيك(لم اكبر اعرف اتكلم زيك)
ابتسم حسام :
يارب يا حبيبي خالو واشوفك عريس في الكوشه
ردوليد :
انا هتوز نوني
(انا ). هتجوز
أنصدم حسام :
اشمعنا اسمها هو اللي صح معاك وكمان حجزتها ليك
ضحكت عفاف:
الحق بقي لحسن وليد يخدها منك
ابتسم حسام:
اه والله شكله عينه عليها ربنا يستر
عند شغف ذهبت مع شروق عند الدكتور محمد
ق
ابلت شروق الدكتور محمد هو الدكتور أيمن : سلمت عليه شروق
الحمد الله أن لاقيت حضرتك
رد محمد :
الحمدلله فين المريضة علشان ابدا با الجلسات
ردت شروق :
شغف جاي وراء هي أخبارها اي دلوقتى نفسي اطمن عليها
تنهد محمد :
هتكون بخير
سالته شروق :
طب عاملة ايه معاك ليه مش حاسها بتتحسن امتى هتتكلم
ابتسم محمد :
هي في تحسن صدقني بس اصبري لما ننتهي من الجلسات
تدلف شغف
الي غرفه د محمد نظر علي شغف بكل حب وقال
بسم الله ماشاء الله اختك دي نجمه تلفزيونية وكويسه خالص
تبتسم شغف ابتسامة ساحرة جدا
شهقت شروق وهجمته:
ولم هى نجمة أنا ابقي ايه
ضحك محمد وقال
ممكن تكون اللبيسة
شهقت شروق
للدرجة ده لا أنا كدة مقطوع الامل منى
تضحك شغف
تكلمها شروق بغيظ :
انتي بتضحك كمان فرحانة، اطلع منها انا مدام طلعت وحشة وانتي حلوة انا زعلانة منكم
علي دخول ايمن
ابتسم وحاول يرضيها ايمن :
مين قال انك وحشة انتي قمر بس هما عايزين يوزعوك تعالي معايا
كانوا الجميع يبتسم وكان مقصود من محمد وشروق وايمن علشان يخرجوا شغف
من جو الحزن والذكريات اللي سجنت نفسها فيها
ابتسم دكتور محمد لم شافها ورحب بيها : ازيك يا شغف وحشتني اوي
تهز دماغه شغف وتبتسم ابتسامة خفيفة
هزت راسها شروق :
هسبكم أنا وهروح عند حياة لحتي ما تخلصوا
هز رأسه محمد بالموافقة :
ماشي يا دكتورة
تهز راسه شغف
يقترب محمد من شغف :
كدة يا شغف المدة دي كلها
نزلت دموع شغف وقالت:
انا تعبانه اوي يا دكتور محمد
طلب محمد منها :
تعالي يا شغف
نامى علي سرير ويفتح موسيقى هاديه
كانت تعمل حركات بيدها بتعبر عن الكلام الا عاوزة تقوله :
انا مش عارفه ليه الذكريات ملحقاني
رفض محمد وقال:
اتكلمي يا شغف بلاش تشوار أو تكتبي
انا عارف ان انتي اخترت السكوت وانتي ممكن تتكلم
انتفض شغف من مكانها واتفاجات بكلامه
لكن مسكت ورقة وبدت تكتب
واستفزاز لها لم ياتى بنتيجة
فحاول معها بطريق مختلفة
عند شروق بعد ما تركت شغف
راحت عند حياة
وبعد جراد الأدوية قالت شروق :
تمام يا قلبي كدة انا هاخد اسماء الادوية دي اكتبيها عندك عشان هنشتغل عليه فترة اهتمي بتاريخ الصلاحية والتخزين اوكي
هزت حياة راسها :
تمام متقليش واي جديد هبلغك
سالتها شروق :
انتي لسه زعلانة
ابتسمت حياة:
لا يا قلبي انا عرفت الحكاية
تنهدت شروق’
الحمد الله كنت خايفه لتكون زعلانة
ياتي اتصال ل شروق لطلبها في حالات منتظرها
اسيبك يا قلبي ونبقي نتكلم
هزت راسها حياة
تمام يا قلبي سلام
…..
استمرت الاحداث تمشي ببطي كل يوم شروق تروح مع شغف الي الدكتور محمد وبعد ما تنتهى تتركهم وتذهب
على البحر وترسم الأحداث مثلم قال لها الدكتور
كان مراد يشوفها من بعيد وهي قاعده على البحر وبترسم وكمان لما تروح المستشفى
كان مراد كل ما يشوفها يتذكر يارا كأنها عايز يموت اي مشاعر تتجدد جوى
وتحدث مع نفسه
فوق باقي اشمعنى ده الا لفتت نظرك
كلهم زى بعض فاكر لم كان مفيش يوم من غير ما تكون يارا معاك سهر بليل وخروج بالنهار كنا روح واحدة لكن بعد موت مازن وغضب الحكومة والحزب علينا اختفت من حياتك رمت نفسها في حضن باهر وجاية دلوقتي لما وقفت على رجلي انقذت
شركة ابي عايزة ترجع لا دا بعدها هي أو اي وحدة تهز مشاعري
يفوق على اتصال
ي
ستغرب مراد
اي ده رقم غريب الو
رد المتصل :
انتظرني عند حمامات كليوباترا
عندما سمع صوته مراد :
انت بتتكلم من رقم غريب ليه
اجاب المتصل :
يستحسن كدة انا في انتظرك
هز رأسه مراد:
كانت شغف بدأت ترسم الصورة اللي معها وبدأت تظهر الملامح بعد ما انتهت من رسمتها
تطير الورقة من ايد شغف وتجري خلفها والصورة تطير جهة البحر وشغف خلفها دون وعي خايفة تضيع منها ودخلت في البحر ومسكت بيه ولكن ؛كانت الامواج عاليه جاءت موجة دفعتها وقعت وكانت هتغرق بس
فجأة
تلاقي حد يمسكها وينقذه تنظر له وتدقق في نظرة العين
وترتعش وتفقد الوعي
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت زوجة اخي)