روايات

رواية ريري والجاسر الفصل الثاني 2 بقلم ملك مؤمن

رواية ريري والجاسر الفصل الثاني 2 بقلم ملك مؤمن

رواية ريري والجاسر الجزء الثاني

رواية ريري والجاسر البارت الثاني

رواية ريري والجاسر الحلقة الثانية

أستيقظ جاسر ع صوت رنة هاتفه وكان هذه المره صديقه…
جاسر بصوت نائم…..:ألو….
رادي….:ألو يا جاسر في حاجة مهمه لازم تعرفها…
جاسر بقلق……:خير يا رادي انتاا كويس….
رادي…..:انا تمام بس في مشكلة في المصنع الحديد…
جاسر……:خير في أي….
رادي….:أحم…أتصلوا بيا قالو ان المكن عطل….روحت عشان أروح أشوف لما دخلت لقيت حاجة غريبة لقيت المكن كلوا مش راضي يشتغل والمهندسين الي انا عينتهم مش هما ناس مختلفة….مردتش أبين لهم اني شاكك في حاجة عشان نعرف في أي…
جاسر….:كويس انك عملت كدا روح الشركة وانا هتصرف….
رادي….:طيب…
بعد مدة من الوقت كان جاسر أرتدي ملابسه وخرج من منزله وأتجه نحو الشركة….
عندما دلف ألي مكتبه…طلب من سكرتيرته الخاصة أن تبلغ صديقه أن يدلف لمكتبه….
دق الباب عدة مرات…..
جاسر….:أدخل…
دلف رادي وجلس أمام صديقه بجدية لأول مره….
رادي…..:انا مكنتش عاوز أقلقك بدري كدا بس انا كنت لازم أعرفك انا ماشي صح ولا أي…
جاسر ببرود…..:لا كويس انك صحتني….المهم انتا هتعمل الي هقولك عليه….
رادي…..:تمام بس الأول لازم نعرف مين بيساعد الي عمل كدا من الشركة…
جاسر…..:حلو اوي سيب الموضوع دا عليا….انتا الي عليك انك تتابع المصنع والناس اللي فيه….
رادي….:تمام هعمل أي….
جاسر…..:الي انتا هتعملو…………………
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
أستيقظت ريهام كالعادة مثل كل يوم علي صوت حمزه…..
حمزة بصوت عالي……:ريهااااااااااااااام…
ريهام بفزع…..:في أي يا حمزه بتصوت ليه كدا…
حمزه بمرح……:انا غلطان أن أقولك اوصلك الجامعة في طريقي بس شكلك مش عاوزه سلام…
ريهام بصوت عالي…..:استنااااا لاااا…
حمزه…..:طب يلا ربع ساعة والاقيكي جاهزه….
ريهام وهي تقفز من ع السرير….:فوريرة……
بعد مرور ربع ساعة…
خرجت ريهام من غرفتها وهي ترتدي دريس باللون الكاشمير يصل لكعب قدمها وترتدي حول خسرها حزام باللون الأسود وطرحه باللون الأسود…..فكانت في غاية الجمال…
ريهام بمرح…..:يلا يا حموزه عشان متأخرش….
حمزه……:اااااال حموزه أي الدلع دا كله….
الأم…..:يلا انتو لسه هتهزرو حمزه أتاكد أن أختك وصلت الجامعة وانتا أنجز عشان متتأخرش علي شغلك….
حمزه…..:طيب سلام يا ماما…
~~~~~~~~~~~~~~~~
جاسر……:يلا انتا روح نفذ الي قولتلك عليه…
رادي…..:طيب
~~~~~~~~~~~~~~~~~
علي الناحية الأخرى في الفيلا….
رانيا بخبث وهي تتحدث في الهاتف….:عملت الي انا قولتلك عليه…
مجهول…..:كله زي م قولتلي يا هانم….المكن كلو باظ والمهندسين أتبدلو ورادي بيه جه الصبح بس مخدش بالو من المهندسين….
رانيا بخبث شديد….:حلو اووي حسابك هيوصلك بكره …..سلام…
مجهول…..:سلام….
أغلقت معه الهاتف وهي تبتسم بشر وخبث….قطع تفكيرها صوت أبنها….
أدهم…..:صباح الخير يا ماما….
رانيا بحنان….:صباح الخير يا ادهم…..تعالا ي حبيبي أفطر معايا…
أدهم…..:معلش يا ماما هتأخر أفطري انتي….
رانيا بخبث…..:بقولك اي يا حبيبي هو انتا مش ناوي تفتح موضوع الورث مع جاسر عشان تفتح المشروع الي بتحلم بيه…
أدهم ببرأه…..:يا ماما أبيه جاسر هو اللي شايل الشركات وهو اللي بيتعب وانا واثق فيه ومأمن علي فلوسي معاه ولو عوزنا أي حاجة هو اللي بيجبهلنا ولولا هو كان زمان الفلوس ضاعت من زمان….،
رانيا بحزن مصطنع….:يعني يا ادهم انتا مش واثق في ماما انك تعين معاها فلوسك…
أدهم وهو يضيق عينه….:طب اشمعنا عايزاني اخد الورث منه واعينه معاكي م هي مفرقتش حاجة ولا أي….
رانيا بتوتر….:اه طبعا مفرقتش حاجة…..يلا يا حبيبي عشان متتأخرش…..
ذهب أدهم للخارج وترك والدته تتوعد لشقيقه بالشر……
ستوووووووووب
أدهم الأنصاري شاب في أول العشرين من عمره….شقيق جاسر الأنصاري يعتبر جاسر أب له فهو التي تولي بتربيته عندما توفي والده…شاب عيونه لونها عسلي مثل والدته ولاكن شعره مثل شعر جاسر….شاب طويل ونحيف….لاكن ملامحه تشبه ملامح جاسر كثيرآ في كلية طب فهو مجتهد بشدة….
~~~~~~~~~~~~~~~~
علي الناحية الأخرى…..
جاسر وهو يضع الاب توب أمامه وينظر به لاكنه لاحظ شيئ غريب…..
جاسر وهو يحدث زينة…..:زينة أبعتيلي أستاذ رادي حالا…..
زينة بجدية…..:ي فندم أستاذ رادي خرج من الشركة من حوالي ربع ساعة…
جاسر….:تمام…اتفضلي علي شغلك….
ذهبت زينة خارج المكتب وهي تتابع عملها….
ستوووووووب
زينة نبيل…..السكرتيرة الخاصة ل جاسر تعمل في الشركة منذ حوالي سنه ونص….مجتهدة في عملها بشدة…..مطلقة…..فتاة طويلة وجسدها نحيل لاكن بشرتها خمرية عيونها سوداء فهي ليس محجبة شعرها متوسط لاكن حريري….
عندما ذهبت من مكتب جاسر…..،قابلها شخص…..
الشخص بغرور…..:جاسر موجود جوا….
زينة باستغراب…..:ايوا مين حضرتك….احم حضرتك واخد معاد من مستر جاسر…
الشخص بنفس غروره….:لا…..مش مهم أخد معاد من حد انا اجي في أي وقت المكان الي يعجبني…..
زينة بنرفزه من هذا الشخص المغرور….:ايوا بس هو مش فاضي…
الشخص ببرود…..:طب انا هدخل…قال هذه الجمله وهو يدلف للمكتب…
زينة بصوت عالي…..:يا استاذ كدا مينفعش…
جاسر بصوت عالي عندما رأي باب المكتب يفتح….:في اي أي الصوت العالي دا ي زينة…
الشخص ببرود…..:مش تسلم عليا الأول يا أبن عمي…..
جاسر بصدمة……:مروان….
الشخص بنفس بروده…..:ايوا مروان ..مروان البكري…..
ستوووووووب
مروان البكري….أبن عم جاسر الأنصاري…..شاب يقال عنه الغرور بذات حده أو يتعلم منه الغرور…..في نفس عمر جاسر ورادي….لاكن له عداوه منذ زمن مع جاسر سنعرف لماذا في منتصف القصة…شاب طويل وعريض له عضلات ضخمة…..وعيونه لونها رمادي مثل القطط لاكنها جميلة جدآ…..طبعه مثل طبع جاسر ولاكنه عنيد بشدة….
زينة بأسف…..:أسفه ي فندم بس هو أصر أنه يدخل وانا معرفتش أمنعه….
جاسر أستعد لبروده مره أخري….:تمام أتفضلي انتي….
ذهبت زينة للخارج بينما نظر جاسر الي مروان بكل برود….
مروان بنفس برود جاسر…..:انا مش جاي أقدملك نفسي ولا حاجة…..انا بس جاي أسلم عليك وأشوف أي أحوال الشركة…..
جاسر…..:وانتا مالك ومال الشركة….
مروان ببرود…..:ي جدع جاي أطمن ع ورث أخويا فهد…..
جاسر بحدة…..:وانتا مالك ومال ورث فهد وبعدين أصلا فهد مالوش ورث عندي….
مروان بعصبية….:ازاي يعني أبوك أتجوز أمي اللي هي نستني بعد م اتجوزت أبوك وخدت اخويا الصغير وربته معاكو لا هو له ورث زيو زيكم أظن عمي قايل كدا في الوصاية….
جاسر باستفزاز….:اممممم…..ولو هو له ورث انا لسه موزعتش ع اخواتي عشان ابقا اوزعه ع أخوك……قال أخر جملة بسخرية….
مروان ببرود….:حلو اووي…علي العموم انا مش ناقصني ورث ولا أي حاجة….تؤتؤ انا معايا أضعاف الورث دا وعندي بدل الشركة ٣ بس أهو زي م بيقولو بندور ع جحر لمشكلة….
جاسر…..:مروان هات من الاخر….نزلت مصر ليه….
مروان……:نازل أخد حقي….
جاسر…….:وحقك دا تاخده مني انا ليه خده من أمك….
مروان بصوت عالي وغضب…..:متقووووولش امييي انااا ماااليش ااااام….
جاسر بنفس العصبية…..:امككك هيااا السبب فيييي كللل حااااجة اميييي مااااتت بحصرتهااا بسببهاااا وابوك مااااات بسببهاااا انااااا ايييي زمبيييي…..
مروان…..:زمبك انه أبوك…..ثم أكمل بحزن وصوت عالي…..:وانااا كاااان اييي زمبييي أن انا أعيش من غير أهل لياا ام أتعاير بيهااا بسبب أنها سابت ابويا عشاااان تتجوز عمي اللي هو أبوك…..ثم أكمل بغضب….:بس متقلقش انا هاااخد حقي برضو….
قال هذه الجملة وخرج من المكتب بكل عصبية وخبط الباب بقوة….
زينة بعد رحيله….:انسان همجي وقذر….
~~~~~~~~~~~~~~
علي الناحية الأخرى في مصنع الحديد…
تامر….المسؤل عن كل حاجة في المصنع….
رادي بخبث…:الا قولي يا تامر هو لما المكن كله يعطل بيتصلح ازاي…
تامر بتوتر…:أحم…بنشوف البشمهندس ابراهيم وهو بيصلح المكن…
رادي بخبث…:ايوا طب وانتا مستني أي يعني انا لازم اجي وأقولك تعمل أي امال انتا لزمتك اي…
تامر…:اسف يا رادي بيه بس انا كنت لازم أبلغك أو أبلغ جاسر باشا…
رادي…:لا اصلا لو جاسر باشا عرف هيطردكم كلكم بس انا مش هقوله عشان اسيبكو تكلوا عيش…
تامر…:تشكر يا بيه…
رادي…:طب كمل شغلك وشوف التكليفات اي وبلغني…
تامر…:تمام عن اذنك…
~~~~~~~~~~~~~~
دق هاتف رادي وكان جاسر..
رادي..:ألو يا جاسر…
علي الناحيه الاخري جاسر…:ألو يا رادي عملت الي قولتلك عليه…
رادي…:كله زي م قولت بالظبط…الا قولي في حاجة ولا أي…
جاسر…:اه وتعالي الشركة بسرعة…
رادي…:ماشي مسافة السكة…
ذهب رادي من المبني وركب سيارته وأتجه نحو الشركة….
~~~~~~~~~~~~~~~
علي الناحية الأخرى في جامعة التجارة…
ريهام…:اممم برضو مش هتحكيلي مالك ي ندي…
ندي…:زهقانه شويه والله…
ريهام…:بت أي رئيك نروح الرحلة الي طالعة دي وبالمرة نفك شوية..
ندي…:معنديش مانع بس حمزه اخوكي هيوافق…
ريهام بتفكير…:مش عارفة تفتكري..
ندي…:حاولي أقنعي…
ريهام…:هشوف كدا…
ندي..:يلا أسيك بقا عشان بابا زمانه وصل…
ريهام بمرح…:سلميلي علي أونكل سليم وقوليلو لو عاوز عروسة ريهام صحبتي موجودة…
ندي بضحك…:هههه ماشي هبقا أخد رأي ماما الأول عشان تيجي تقتلك..
ريهام…:ي سلام هو في زي طنط ريناد تاني أصلا ونبي انتي اللي ظلماها…
ندي بمرح…:مافيش زيها تاني بس ممكن تقلب وحش لو قولتي قدامها الكلام دا يلا سلام عشان متأخرش…
ذهبت ريهام إلي بيتها وذهبت إلي المبني التي تسكن به..
ذهبت ريهام إلي بيتها وذهبت إلي المبني التي تسكن به….
ريهام بصوت عالي ومرح…..:يا أهلللل هذا المنزل أنني وصلت…
الأم…:بس اسكتي ي بت صوتك وحش…
ريهام بتذمر…:سكت اهو…
الأم…:يلا انا راحه عند خالتك هتيجي معايا..
ريهام بفرحة…:طبعا.. طبعا…
الأم بضحك…:محسساني انك طفلة…يلا ألبسي بسرعة..
ريهام بسرعة…:حاضر…ثواني وهكون جاهزه…
ذهبت ريهام للغرفة مسرعآ وأمها متعجبة من رد فعلها دلف في هذا الوقت حمزه…
حمزه بغمزه لوالدته…:القمر بيضحك ليه عاوز أضحك معاكي…
الأم ببسمة…:مبسوطة أنكم ولادي فخورة بيكم…
ط
حمزه وهو يقبل جبين والدته…:أصلا احنا من غيرك ولا حاجة ربنا يكرمك لينا يارب…
الأم ببسمة…:يارب ي حبيبي…
ريهام…:يلا أنا خلصت….ااااال حموزه انتا جيت…
حمزه بضحك…:لا لسه في الطرق….سؤال غبي بجد..
ريهام بغلاظه…:طب يلا يعم الذكي عشان تودينا عند خالتو…
حمزه بضحك مسخر…:هههه اجي فين ي ماما دنا لو روحت هناك سمورتي تولع فيا انتي عارفه اني انا لو روحت البت رندا هناك بتفضل تتلزق…
الأم…:عيب كدا ي حمزه…معلش أستحمل شوية عشان خالتك متزعلش…
حمزه بتنهيده…:طب يلا هوصلكم وهرجع تاني عشان متفق انا وسمر هنخرج أنهارده ولما تعوزو تروحو ابقي رني عليا..
الأم…:طب م تقول ل سمر وتجيبها معانا عند خالتك…
كان حمزه يشرب المياه حتي سمع هذه الجملة شرق…:كح كح حرام عليكي ي ماما عاوزه سمر تيجي وتشوف رندا بتعمل العمايل دي عشان تولع فيا انا ورندا وخالتي…
ريهام بتفكير…:طب والله فكره سيب الموضوع دا عليا ومالكش دعوه..
حمزه بشك…:مش مستريحلك…
~~~~~~~~~~
دق باب المكتب عدة مرات…
جاسر من الداخل…:أدخل..
دلف رادي وعندما رأي ملامح جاسر تحدث بقلق…:في أي يا جاسر مالك..
جاسر بعصبية…:مروان جه حرق دمي ومشي…قال أي عاوز ورث فهد…
رادي باستغراب…:طب وفهد اصلا المفروض ان مالوش ورث لأنو مش شقيقك في حاجة غلط في الموضوع دا..
جاسر بتفكير وخبث…:لا انا عارف كل حاجة وعارف أي الي نزل مروان…المهم انا في حاجة شوفتها مريبه اووي…
رادي بتعجب…:في أي..
جاسر وهو ينظر له…:لحظه وهتفهم كل حاجة…ثم ألتقط هاتفه وكتب عدة ارقام وفي ثانيه جاء له الرد…
جاسر بصرامة…:زينة بلغي بشمهندس عادل يجيلي ع مكتبي..
زينة بإيماء..:تمام ي فندم…
ترك جاسر هاتفه وهو ينظر ل رادي الذي ينظر له بتعجب بعد دقائق من الصمت دق الباب عدة مرات سمح جاسر للطارق بالدخول…
عادل وهو يفرك يده بتوتر…:خير يا باشا حضرتك طلبتني…
جاسر وهو ينظر له بعيون كالصقر…:اممم أخبارك أي..
نظر له رادي بتعجب من سؤاله ثم نظر الذي يقف أمامه برعب..
عادي بقلق…:بخير ي باشا..
جاسر بغموض وبسمة مرعبه…:حلو انك بخير لأني الله واعلم ممكن ٣ دقايق ومتبقاش بخير..
عادل برعب…:انا عملت أي بس يا باشا..
جاسر بهدوء مرعب…:معملتش بس انا هعمل لو متكلمتش من الأخر…
عادل بصوت ع وشك البكاء…:قول ي بيه وانا كل الي هعرفه هقوله…
جاسر وهو يضيق عينه…:مين السبب في المشكلة الي حصلت في المصنع ومين الي بدل المهندسين والعمال…
عادل بصدمة…:والله ي بي
جاسر بمقاطعة وهو يقلع ساعة يده ويتجه إليه…:يبقا نجيب من الاخر تراما انتا مش هتجيب..
عادل ببكاء…:خلاص ي بيه هقول هقول والله..
جاسر ببرود…:حلو يلا بقا قول…
عادل برعب…:لقيت ي باشا إبراهيم الي مسؤل عن المصنع الحديد بيكلمني وبيقولي اراقب حركاتك انتا ورادي بيه عشان
هيبدل المهندسين وهيبقا في مصلحه حلوه لينا وأن في ست هي الي قلتله يعمل كدا…
جاسر ببرود…:اه والست بقا أسمها ايه…
عادل..:معرفش والله ي باشا…
جاسر بغضب وهو يلكمه في وجهه…:لا هتعرف وهتقول يروحمك…
رادي وهو يفكه من يد جاسر لأنه يعلم صديقه جيدآ اذا غضب فأنه ممكن يقتل دون وعي منه…:خلاص ي جاسر اهدا بس..
عادل وهو يبكي…:خ.. خلاص يا باشا هقول بس ارحمني…
جاسر وهو يتجه إلي مكتبه ببرود كأنه لم يفعل شيئ…:خلصني وقول…
عادل بخوف شديد…:أسمها رانيا هانم ي بيه…
صمت وصدمة عمه المكان وجاسر الذي توقف عن الحركة نهائيه ورادي الذي ينظر له بقلق وخوف منه…
رادي بتكرار…:متأكد من الكلام الي انتي بتقوله يبني انتا…
عادل…:والله العظيم ي بيه زي م قولت كل حاجة…
جاسر بهدوء مخيف…:تمام خليك شغال علي اللي انتا بتعمله… ثم أكمل بتحزير…:بس لو عرفت ان قولت حاجه كدا ولا كدا عارف انا هعمل فيك أي…هسيب لخيالك يصورلك هعمل فيك أي…ولو مفكر انك هتهرب ومش هجيبك تبقا غلطان لأني انتا لو في بطن أمك هجيبك برضو…يلا أمشي من قدامي…يلااااااا…
خرج عادل من المكتب وهو يركض خوفا من جاسر فهو يخاف منه بشده…
رادي بعد خروج عادل…:اهدا ي جاسر عشان نعرف هنعمل أي…واي دخل مرات أبوك في الموضوع أصلا…
جاسر وهو ينظر له ببسمة مرعبة…:رانيا ومروان…
~~~~~~~~~~~~~

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ريري والجاسر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى