روايات

رواية احببتوا ظابطا الفصل الرابع 4 بقلم سارة عصام

رواية احببتوا ظابطا الفصل الرابع 4 بقلم سارة عصام

رواية احببتوا ظابطا الجزء الرابع

رواية احببتوا ظابطا البارت الرابع

رواية احببتوا ظابطا
رواية احببتوا ظابطا

رواية احببتوا ظابطا الحلقة الرابعة

جوري في سرها:١….٢…٣… أجري يا مجدي
نغم؛وحياة ربنا منا سيباكي يا جوري الكلب ووالله ل أنا قايله ل تميم على كل حاجه خدي تعالى أنتي زفته ياللي اسمك دانيه امسكي معايا
دانيه: حاضر
جوري: براحه علشان عتريس ل يقع ومره واحدة نغم مسكت بطنها وصوتت الكل قرب منها ولما سندوها لقيوا في دم على رجليها
و………
Stooooooooooooop
جوري ؛شيلوا معايا ندخلها الاوضه دي
وبعد أما شالوها
جوري: أنا هتصل على الدكتور
دانيه:جوري اطلعي برة أنتي وفاطمة أنا هكشف عليها وفعلاً جوري و فاطمه طلعوا وبعد فترة عند نغم و دانيه
دانيه: أنتي أي…
نغم:……..
دانيه:ردي هو مش أنا قايللك أن الحركه الكتير غلط علشان الجنين مهدد بالنزول أنتي ليه مش عايزه تفهمي
نغم بصوت عالي: لأني مش عايزاه فهمتي أنا مش عايزه الجنين ده
دانيه: استغفري ربك يا نغم إللي أنتي فيه ده نعمه في ناس كتير بتتمنا تحمل وتخلف وإنتي دلوقتي بتتطلبي زوال النعمة
نغم؛استغفر الله ما أنا مش عايزاهم يتولدوا علشان يلقوا ابوهم بيتجوز على امهم عرفي وبيعملها كانها خدامه أنا مش قادره استحمل مش هستحمل أن تعرفي أنا تعبت ومش هقولك غير (يا أيها الذين آمنوا لا تسئلوا عن أشياء ان تبدا لكم تسؤكم) ممكن تسيبني الله يخليكي

 

 

دانيه خدت نفس: ماشي يا نغم إللي أنتي شايفه صح اعملي وسابتها وخرجت
جوري ؛هي نغم حامل
دانيه بعصبية:اهي عندك اهي اسئليها أنا ماشيه ومشيت
فاطمه: أنا هلحقها بقي وبكرة بإذن الله نتقابل في الكافتيريا
جوري:ماشي
ودخلت عند نغم وقعدت جمب نغم على السرير
جوري:بقالك قد أي
نغم بصوت مبحوح من البكي: أربع شهور
جوري:ومقولتيش ليه أنتي مقرائتيش الايه الكريمه “وَ آلْمُطَلَّقَٰتُ يَتَرَبَّصْنَ بأَنِفُسِهِينَّ ثَلَٰثَةَ قُرُوٓء وَلَا يَحِلُّ لهن أن يَكْتُمْنَ مَاَ خَلَقَ آللَّهِ فيٓ
أَرْحَامِهِنَّ إنِ كُن يُؤمِنَّ بِآللَّه وَآلْيَوْمِ اْلأخِرِ وَبُعُولَتُهُنَّ أحَقُّ بِرْدِّهِنَّ في ذٰلك إن أرَدادُوٓاْ إصْلَٰحًا وَلَهُنَّ مِثْلُ آَلذَّي عَلَيْهَنَّ بآلْمَعْرُوفَ وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهُنَّ دَرَجَةٌ وَآللَّهّ عَزِيزٌ حَكِيمٌ “(البقرة ايه ٢٢٨)
نغم ؛مش عايزة زياد يعرف يا جوري
جوري: لأ لازم يعرف
نغم:لو عرف هيرجعني ليه وأنا مش عايزه أرجع يا جوري مش عايزه ارجعلوه مبقتش قادرة أني اعيش معه تعرفي يا جوري أنا مصدقت أني اتطلقت منه عشان هو… لأ مش هتكلم ممكن تسبيني يا جوري ارجوكي
جوري خدتها في حضنها ونغم انهارت من البكي (المظاهر خداعه الشخص لما بيتجرح قوي بيبقي مش عايز انه يبين لحد انه مجروح بيطلع إللي جواه في تصرفاته افعاله وده بينعكس على شخصيته لو أنت عارف شخصية الشخص ده هتعرف أن فيه حاجه غلط ف من البديهي انك تسأله أنت مالك في إللي بيكون مستني السؤال ده وفي إللي بيكون محتج حضن وحد يطبطب عليه وفي إللي بيفضل كاتم في نفسه لحد ام تيجي القشيه إللي بتخلي ينفجر في اللي حوليه بس أنا عايزة اقول لكل الناس أن الوقت ده سوف يمضي مرحله وهتعدي فتره استحملها وافتكر ديمان أن الله إذا أحب عبدا ابتلاه وان الدنيا دي فانيه حاول تعيشها بحلوها ومره واعمل إللي يرضى ربنا وتوكل على الله )
ولما جوري اتأكدت أن نغم نامت سابتها ومشيت ولما طلعت لقيت…..
___________________-
وفي مكان تاني خالص تحديداً في (الموساد الإسرائيلي)
عند الأسير العربي المقيد في الكرسي ويوجد بهذه الغرفة المقرفه دماء على الأرض وعلى الجدران.
باللغه العبريه
: أمازلت على قرارك
؛………….
:لقد اخبرتك بل الانضمام إلينا ولكنك لم توافق
باللغه العربيه
: أنا عمري مهنضم لشويه خنازير زيكم
: يعني هذا بيكون أخر كلام عندك
:………..

 

 

: ماراح تتكلم أي ماشي.. ومسك سطل مياه كبير (جردل)وكان معاه الحرس إللي بيحرسوا الاوضه اتنين واحد مسك شعروا وشدوا جامد لتحت والثاني مسك القماشه إللي معاه وحطها على وشه وقام القائد بسكب المياه على وشه وبعد أما المياه خلصت
: ماراح تغير رئيك
:………….
: أي ماشي أنت مابتخف على أولادك تخيل معي أولادك بيكون خارجين من المدرسة بتجي عربيه سوداء تاخدهم والاولاد بيكون مخدرين مبيحسوا بشئ ولما بيفيقوا بيلقوا نفسهم في مكان غريب بناخدنا ندربون عنا ليصبحوا معنا ونكرهم في العربين والمسلمين
و..
:بس… الكلام اللي أنت بتقوله ده عمره مايحصل
:جنرال زائيف اللورد يطلبك
زائيف:عذبوا
_______________
وعند دانيه و فاطمه
فاطمه:استني يا حاجه
دانيه: نعم في اي
فاطمه:هو علشان حضرتك لبسه بنطلون وبتتحركي برحتك تجريني وراكي ها
دانيه: فاطمه انجزي أنا مش فايقه ليكي
فاطمه:هي نغم مالها
دانيه:الهانم حامل ومش راضيه تروح عند دكتورة ولما كشفت عليها لقيت أن الجنين مهدد بالنزول وهي مبتفهمش
فاطمه: استني بس كشفتي عليها فين
دانيه:قولتلها تيجي عندي في المستشفى إللي بتدرب فيها وكانها جايه تشوفني ولما جت كشفت عليها
فاطمه:طب هيا مش تروح تكشف عادي ليه
دانيه: علشان هي مش عايزه حد يعرف
فاطمه: آه طب متقولي من الصبح
دانيه بعصبية: حاضر المرة الجاية بإذن الله…عاااااا فاطمه سبين في حالي أنا هروح اذاكر احسن لمتحان بكرة
فاطمه؛طب ما أنا كمان عندي امتحان
دانيه: أنتي أطفال يا عسل إنما أنا نساء أنتي عارفه الفرق ولا اعرفهولك
فاطمه:مش فالاخر هيتقلك يا دكتورة وأنا كمان هيتقلي يا دكتورة
دانيه:اعااااا ابعدي عني أنا مخنوقه لوحدي متخنقنيش زياده
فاطمه:زياده سكر ولا شاي ههههه
دانيه:مش هقولك غير ولا اقولك انتي حلال فيكي ابو ورده
ونسبهم يتخنقوا ونروح مكان تاني
_____________
:شفتي يا ماما تميم عايز مني أي
اينو؛عايز أي يا حور
حور؛عايزني اتصاحب على جوري وأعرف هيا بتعملوا كده لي
اينو:وفيها أي اعملي إللي بيقولك عليه

 

 

حور:بجد يا انشراح
انشراح:اينو يا بنت غانم ها أنا أسمي اينو هانم يا كلب البحر
حور:طب تصدقي هتصدقي إن شاء الله جدي كان عنده حق لما سماكي انشراح قال اينو قال
اينو وهيا مسكت السلاح إللي عمره مبيفرقها الا وهو ابو ورده الغالي:وحية أمك إللي هي أنا منا سيباكي يا حور كلب البحر أنتي
………
يا تري تميم قال لحور تعمل كده ليه؟
والأسير المصري ده حكيته أي؟
ونغم هتعمل أي واي إللي هيحصلها؟
ومين اللي جوري شافته؟

يتبع …

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببتوا ظابطا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!