روايات

رواية احببته لكنه خذلني الفصل العاشر 10 بقلم إيمان محمد

رواية احببته لكنه خذلني الفصل العاشر 10 بقلم إيمان محمد

رواية احببته لكنه خذلني البارت العاشر

رواية احببته لكنه خذلني الجزء العاشر

رواية احببته لكنه خذلني
رواية احببته لكنه خذلني

رواية احببته لكنه خذلني الحلقة العاشرة

سألته اسيل وهي تضحك جيت عشان تديني حجابي ثم رد عليها انتي ليه مخلتنيش اوصلك للمطار دورت عليكي ولقيت حجابك ف الفندق
اسيل : كنت سيبه عادي يعني اشتري غيره
وهذه المرة رد عليها ادريان وهو ينظر لعيونها : تعرفي أن ده الحجاب بذات اللي مينفعش يضيع لما شوفتك اول مرة كنت لابسه الحجاب ده
ف ردت عليه اسيل : ادريان مش بتفكر في الاسلام
ادريان: ليه مفكرتش خالص ف الاسلام
استغربت اسيل منه ثم ردت : يعني انت كتبت رواية عن البنت المسلمة وحجابها ومفكرتش انك تدخل الاسلام
ثم رد عليها : لا مفكرتش ايوا انا عارف كل حاجه عن الإسلام بس مش عايز ادخل ف الاسلام ثم ردت عليه اسيل عن اذنك همشي لكن سرعان ما رد عليها : استني عايز اقولك شى ثم نظرت اسيل له ليحكي واعترف بحبه لها لكن اسيل ردت عليه : غلط ان بنت مسلمة تزوج شاب مسيحي ثم تركته اسيل لترحل لكن كانت ريم ترن عليها لتخبرها أن والدها مات عندما سمعت اسيل خبر موت والدها وقعت ع الأرض وظلت تبكي وتقول بابا مامتش لا هي كذابة وكان ادريان يشاهدها ويحاول أن يهديها دون أن يلمسها فهو يحترم دينها وطلب من بنت كانت قاعدة ع كرسي : ممكن تحضنيها لان والدها مات ف هو لا يستطيع أن يحضنها هو مازال غريب عنها ولم يتزوجها لذلك طلب من بنت تحضنها فهو يعرف احساس فقدان الاب
ومرت الايام وها هنا اسيل ترجع لوطنها وتترك ادريان لكن قبل أن ترحل أعطاها ادريان روايته الجديدة وطلب منها أن تفتحه عندما يعلن عن كتابه ثم طلب منها لا تنسيني وان افترقنا ثم تركته اسيل وذهبت وكانت هذه اخر مرة لهم والقدر فرقهم عن بعض تركتني ورحلت ..
مازلت اجوب طرقات الشوارع وحدي ابحث عن بقايا حبنا ..
اكان حقا حب او وهم عشناه يوما وانتهي مع بدايه الشتاء ..
السقيع والبرد يملئ المكان والشجر تتساقط اوراقه حزنا علي ماكان ..
والطيور هجرت اعشاشها بحثنا عن الدفء والامان
الثلج يتناثر حولي في كل مكان ..
ومازالت رائحة انفاسك ووجودك تتناثر هنا وكانك عدت قبلي ورحلت
وحال دون لقائنا الوقت والزمان
تقول في نفسك من سبب البعد انا ام انت ام نصيب وقدر مكتوب
صدقني لم اتغير ولم انساك ومازلت اجلس في مكاننا كل يوما الي وقت الغروب
انتظرك .. انتظرك بأمل بلا ملل ودموعي تسيل علي وجهي وجعا وحزنا وشوقا ..
وياليتك تعلم ألم الانتظار والوحده وصوت رياح تثور تملئني بالخوف من المجهول ..
حاول تقرأ مابين السطور وأرجوك .. أرجوك لا تنعتني مره أخري بالغرور وتذكر ما كان بيننا يوما اكان شمسا ساطعه في كبد السماء يدور .. ام كان وهما واختفي خلف الغيوم وضاع علي مر السنين والشهور ..
احبك واقولها بلا وجل ولا خوف ولا غرور فهي هي كالفراشة في حضورها أنثى رسمت فوق جبينها الاف النجمات …
واسترقت من العمر ما فيه من معانات ..
هي أنثى ضربت بشواطئ العشق المكلل بالحرمان ..
وشظايا عمرها رست على شواطئ النسيان ..
رأيتُ تفاصيلكِ منقوشةٍ على القمر
وعشقت اسمكِ أميرةً لبني البشر
أيتها الشرقية .. المخملية بسيطةٌ ومثقفة ..
بساطة الأطفال حين يلعبون ..وعيناكِ كأنهما كلمات أغنية لفيروز “السكون”والعالم من حولكِ كوكب مزعوم .. مستبد .. مهزوم وأنتِ يا صديقة أيامي نقيةٌ كالؤلؤة نادرةٌ كالؤلؤة
أنتِ يا ذا العيون المتعبة كالشمس الغائبة .. كالألعاب القاتله .. كالربيع
فيكِ ريح الشتاء والصقيع الا أنكِ أجمل نساء الكون يا هادئة
وتلك كانت كلمات ادريان عندما كان يعلن عن كتابه
وكانت اسيل تستمع إليه ع اليويتوب وقرأت رواياته وتفاجأت بصورتها علي الغلاف أنه كان يصفها
ريم : بدال بيحبك ليه مدخلش ف الاسلام مش الحب بيصنع المعجزات والمفروض يدخل في الاسلام
وردت عليها اسيل : مينفعش اخليه يدخل ف الاسلام عشاني هو مشهور ولو دخل الاسلام اكيد هيقابل هجوم من معجبينه
مرت الأشهر ومضي عامين واسيل بدأت حياتها من جديد وتركت ماضيها ونظرت لحياتها فهي تعلمت معظم لغات العالم وأصبح لديها 3 مليون متابع علي الانستا وفتحت عيادة ليها هي بقيت دكتورة نفسية وف من الايام زارتها بنت صغيرة هي وامها
ولكن اسيل عندما رأتها تفاجأت فهي لم تتوقع حضورها
المريضة : اسمي ايه ودى اسيل بنتي انا عرفاكي من زمان اوي فاكرة صلاح حسن انا مراته ودي بنتي اسيل جيالك عشان اسيل انا عارفة انك كنتي بتحبي صلاح هو قالي كل حاجه حتي هو كمان بيحبك لحد دلوقتي انا جيالك عشان انا عندي سرطان عدي فترة وكنت بكشف ومتابعة مع الدكاترة وقالو أن خفيت لكن هو رجع تاني انا جيالك عشان عارفة انك انتي الوحيدة اللي تقدري تخلي بالك من بنتي متظلميش صلاح يا اسيل هو بيحبك جدا بس لما عرف أن عندي سرطان قرر أنه نتخطب بسرعه ونتجوز تعرفي يا اسيل هو كان بيحبني جدا لكن لما انت دخلتي حياته حبك انتي لدرجه انه سمي بنته ع اسمك وظلت اسيل تنظر لها بصمت وتنظر لدموعها وهي تحدثها خلي بالك من اسيل الصغيرة متأكده انك هتكوني ام حنونة عليها ف ردت عليها اسيل : خلي الماضي ف الماضي وخلينا دلوقتي ف الحاضر علي اد ما انا موجوعة من جوايا بس انتي موجوعة اكتر مني انسي يا أية كل اللي حصل انا مش هقدر اخد مكانك يا أية واكون زوجه وام ثم ردت عليها ايه صلاح مقدرش ينساكي ولسة بيحبك المهم عندي بنتي خلي بالك منها ثم تركتها وذهبت وظلت اسيل حائرة ف تلك المشكلة ثم مضت عدة أيام وعرفت اسيل أن أية ماتت وذهبت لتعزي أهل بيتها
ورأت صلاح ويحمل ابنته اسيل ثم ذهبت لتعزيه وظل ينظران لبعضهم دون أن يتحدثا ثم عادت اسيل لبيتها بتفكر ف كتابة روايتها الجديدة ومرت عدة أشهر كانت اسيل تزور اسيل الصغيرة دائما وأوقات كانت تأخذها معاها بيتها إنما علاقة اسيل وصلاح ف كانو اصدقاء لكن اسيل أصبحت تعتبره اخوها ف مشاعرها تجاهه اتمحت وادفنت وف يوم كانت اسيل ف عيادتها
الممرضة : فاضلك اخر مريض اسمه عمر يادكتورة وتخلصي بدري ادخله دلوقتي
اسيل: ايوا دخليه ثم ذهب لها المريض وهو يحدث نفسه وجدتك حبيبتي وجدت فيكي كل النساء وفي عيناكي الفرحة والضياء وفي القرب منكي تعلمت الوفاء وفي عشقي لكي شعرت بالكبرياء لا تخافين فحبي لكي كامل النقاء وكل شيء بداخلي ملك لكي بلا استثناء أنفاسي نظراتي نبضاتي بكامل الاحتواء كلها بين يداكي ترجوا رب السماءأن تظل في أحضانك حتي الله يشاء فما الحياة الا أنتي والوجود والارض والسماء جعلتتيني أسير عيناكي وصريعهم علي حد السواء
وبطوع امري وبكل مشاعري وارادتي و رجولتي العصماء
خاضع لكي وكل مهمتي رسم الابتسامة وحجب البكاء
زرع المحبة و الصدق و محاربة الحزن والشقاء حبك لي هو النور فلا تخافين لن يضيع هباء
أعلنها وبكل صراحة ومهما قالها شعراء وادباءأحبك يا وطني يا مهدي وحدك يا كل النساء
عندما رأته اسيل : ادريااان وظلت اسيل ف صدمه وتسأله عمر ازاي انت أسلمت ثم رد عليها ايوا هبقي غبي اوي لو مأسلمتش وسبتك وردت عليها اسيل يعني انت أسلمت عشاني
عمر : لا مش كدا انا لما دخلت الأسلام ارتحت كنت ف ظلمة وبقيت ف نور وانتي اللي ارشدتيني لطريق النور ثم أعطاها هدية وفتحتها ووجدت خمار لها وردت عليه وهي تضحك لا بقا انا منستش حاجه وبعدين انا مبلبسش خمار
عمر : لا الخمار هيخليكي ملكة ف عيني تعرفي الفترة اللي فاتت دي كلها حفظت فيها القرآن واتعلمت شوية لغة العربية
ظلت اسيل تنظر له ثم قالت له اتصل علي المأذون عشان تبقي حلالي انا كدا مش عارفة حتي امسك ايدك
ومرت الايام وتزوجت اسيل عمر
وقررت أسيل أن تعيش مع عمر ف المانيا لكنه رفض
واخبرها بل سنسافر لنلف العالم معا وهذه المرة تختلف لأننا سنسافر معا حبيبتي
وقبل سفرهم قررت اسيل أن تضع عنوان لروايتها الجديدة
وهي “أحببته لكنه خذلني

تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببته لكنه خذلني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى