روايات

رواية ابن خالي الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم صفاء عوض

رواية ابن خالي الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم صفاء عوض

رواية ابن خالي الجزء الرابع والعشرون

رواية ابن خالي البارت الرابع والعشرون

رواية ابن خالي الحلقة الرابعة والعشرون

🌹 اللهم صل على محمد واله وصحبه وسلم
تحرك رفيع بعد ان ودع اهله باتجاه الشركة و تبعه زين اخذت شوق ابنتها وقار واتجهت بها الي غرفتها وضعتها علي الارض وجلست بجوارها تلاعبها
شوق : تعرفي يا بنتي ، انتي شبه خالتك اوي تقولي نسخة منها
ثم تزكرت كيف اتعالجت من تلك الحبوب عندما علمت بحملها بوقار و مساندة زين و رفيع لها و مسامحة وداد لها ايضا و قبضوا علي صاحبتها يلي كانت بتحطلها الحبوب كل ما تلاقيها
افاقت علي طرق الباب فسمحت للطارق بالدخول
وداد : ايه يا بنتي تعالي خلينا نقعد برا ، ونتكلم
شوق : حاضر يا ماما
بعد ان ربنا علي يد ابنتها : حبيبتي اشوف تيتاه واجيك خليك هنا يا حبيبتي
همهمت الطفلة بطفولة و هي تلعب بي العابها
___ زين وهو داخل الي مقر الشركة رمي التحية علي الموظفين و طلب من السكرتيرة : خلي احمد يجيني
السكرتيرة : حاضر يا فندم
جلس خلف مكتبه يراجع بعض الملفات التي وجدها امامه و في هذه اللحظات دخل احمد
احمد : صباح الخير يا زين بيه
زين وهو يعقد حاجبيه : صباح النور ، ممكن افهم ايه الاهمال في الشغل
احمد : يابا احم اقصد اسف يا فندم انشغلت شويه
زين بحدة : مافيش حاجة اسمها مشغول في البيت شي وفي الشغل شي تاني مفهوم
احمد : مفهوم يا فندم
زين : روح راجع الحسابات لنهاية السنة ، خرج احمد بينما اتصل حسبي الله ونعم الوكيل 🌹
زين بشخص و هو يسمع الطرف الاخر يلقي التحية
زين بابتسامة : ها طمني عليك
الشخص : كويس له انت اخبارك ايه
زين بتعب : محتاجلك اوي
الشخص : وانا كمان
في الخارج احمد سمع المكالمة : مين دا ، معقول بابا ، لالا اتصل علي بطة يطماءن عليها
بطة : طلعت من بدري ليه يافندم
احمد : يا ستي بابا صارم و مابعرفش هظار في الشغل
بطة : امممم والله و شفناك يا احمد بتشتغل
احمد : قصدك ايه يا بت ، ماشي بس اروقلك نهاية اليوم
بطة : هههه ولا تقدر ، احم عايزة اروح عند طنط وداد واسلم علي وقار الصغيرة
احمد : طيب يا روحي انتي خليك هناك و حا اجي اخدك تمام
بطة : تمام
____ جلس رفيع في كافيه فخم يتابع اجتماعا صباحيا مع بعض العملاء و يباشر فيه بينما افكاره تنشغل بعض الاحيان بوقار التي اتمت سنتان ولم تظهر
___
وداد : شوق يا بنتي انتي مالكيش ذنب في حاجة ، و بصراحة وقار اتصرفت صاح
شوق : اسفه ياماما بس غصبا عني انا غلطت كتير اوي
وداد : بس عرفتي غلطك
،، : لكن بعد ايه بعد ما راحت وقار
… : بس هي مش زعلانه منك
،،، : صح مش زعلانه و تزكرت عندما وجدت رسالة لها تخص بها شوق في غرفتها بعد شهرين و نصف و كان محتواها
“”” شوق ، احلي اخت ،انا بحبك اوي اوي ، فتحت عيوني عليك ، عايزاك تسامحيني ، انا لما فقدت ماما رفضت اعيش في بيت خالي بس عشت ، لحدي ما اكون نفسي ،وانا دلوقتي مستعدة اقفل علي رجلي ، لما انتي تقراي الرسالة وقتها حا اكون بعدت اوي ، بس عايزاك تكوني مبسوطة ، عشان لما ارجع تكوني انتي اول حد يقابلني بابتسامتك ، وانتبهي علي نفسك و علي حملك و علي خالو زين والكل ، بحبك اوي يا اختي
افاقت شوق علي يد بطة وهي تمسح لها دموعها : في ايه يا شوق
وداد : مافيش يا حبيبتي بس شوق مش عايزة تنسي
بطة : ليه يا شوق هي وقار اختارت تبعد ولو مش عارفه سعادتها ماكنتش بعدت
شوق : بس هي مش سعيدة ،انك تبعد عن يلي بتحبوا ، احساس صعب اوي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابن خالي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى