روايات

رواية أيوب الفصل الخامس 5 بقلم إيمان الرشيد

رواية أيوب الفصل الخامس 5 بقلم إيمان الرشيد

رواية أيوب الجزء الخامس

رواية أيوب البارت الخامس

رواية أيوب الحلقة الخامسة

– انتِ بتستغفليني يا فيروز..؟!
= مُش فاهمه كلامك يا ايوب وضح.
– انتِ كنتِ عارفه ان قاسم رجع وبتستغفليني عشان مقربش منك علشانه صح.
بصتله بصدمه وانا بحاول اخرج صوتي طبيعي:
= اا. اي الا انتَ بتقوله ده ، هو قاسم رجع ؟!.
بصلي واتنهد:
– ايوه رجع ، هو انتِ متعرفيش ؟!.
بصتله بصدمه:
= وانا هعرف منين انا معرفش الا منك الوقتي !!.
رفع الموبايل في وشي واتكلم بجمود:
– طب واي ده ؟!.
/اتصدمت لما شوفت صوري علي الفون انا وقاسم
وريكورد بصوتي بس ازاي وانا فعلا مشوفتش قاسم
ولا مره ولا اتكلمت معاه ولو صدف وقابلته فعلا
واتكلمت انا ازاي هتكلم كده علي ايوب فقدت
توازني فقعدت عشان اهدي.
اتجمعت الدموع في عيوني:
– انا هسألك سؤال قبل ما ابررلك انتَ فعلا مصدق ده.
بصلي بشك ومردش.
– رد عليا يا ايوب انتَ تشك ان انا اعمل كده.
اتكلم بزعيق:
= مُش عاوز اسمع صوتك اخرسي.
عيطت بقهر:
– يا ايوب انا معملتش كده صدقني ده مُش انا الصور بتاعتي ايوه بس انا مشوفتش قاسم وده صوتي بس انا مقولتش كده صدقني.
اتنهد بهدوء واتكلم بهمس:
= عارف يا فيروز ومُش شاكك فيكي وعارف انك متعمليش كده.
بصتله بدموع:
– امال لي مردتش عليا وقولتلي الكلام ده.
= علشان كان فيه حربايه بتتصنت علينا.
بصتله باستغراب وانا بمسح دموعي بكفوف ايدي:
– مين ، انا مُش فاهمه حاجه يا ايوب.
– وبعدين هيا بتتصنت ولا بتتنصت.
= اسكُتي انتِ اللغه عندك بايظه وهتلخبطيني.
بصتله وربعت ايدي بغضب طفولي:
– سكُت احكي.
/اتنهد ومسك ايدي وقعدني علي اقرب كنبه هحكيلك وفتحي مخك ده معايا كده.
– بنت عمي ر…
قاطعت كلامه بغضب طفولي:
= قولتلي بنت عمك الحر.بوقه دي انتَ مفكرني مُش ملاحظه ان عنيها منك ده هتفرقع.
ضحك بيأس:
– بتغيري عليا ولا اي وبعدين سبيني اكمل؟؟.
اتكلمت بخجل:
= انا وانا هغير عليك لي اصلا ، اصلا عادي.
– خلاص هروح اتجوزها واهو كده كده مُش هنطلق.
بصتله بغيظ ومسكته من ياقه قميصه:
= ابقي اعملها كده ووريني عرض كتافك هيسمعوا خبر وفاه وطبعا عارفين هيسمعوا خبر وفاه مين ؟!.
بصلي وهو بيحاول يداري ابتسامته:
– واضح انك مبتغيريش تابع كلامه المهم ريم يستي متفقه مع قاسم يعملوا كده وزي ما انتِ قولتي.
= وقاسم بيعمل كده لي انا مُش فاهمه حاجه يا ايوب.
– ما انا عارف ان مخك تخين بس كل حاجه في وقتها.
= طب وانتَ عرفت ان قاسم رجع ازاي ولا بيخطط ل اي واي الا خلاه يمشي.
بصلي بنظره حاده وهو بيجز علي سنانه:
– مُش جولتلك متجبيش سيره راجل غريب علي لسانك ولا لسه بتحنيله بعد الا عمله.
بصتله بعصبيه:
= متكلمنيش بالاسلوب ده وانتَ مالك.
اتكلم وهو بيقرب مني بجمود حاولت اتلاشي النظر لعينه:
– جوزك يا فيروز.
= علي الورق.
– انا مبتتهددش وممكن اعمل حاجه متعجبيكيش كله بمزاجي يا فيروز.
/بصلي بجمود وسابني ، رزع الباب وراه وهو خارج اتنهدت بقله حيله وعيطت بقهر علي كلامي معاه واسلوبه معايا علي نفس الموضوع ، فضلت قاعده استناه بقلق لانه اتاخر زياده عن معاده.
___________
– انتَ اتاخرت لي.
= شُغل.
– من امتي وانتَ بتتأخر كده حتي لو شغل !!
= ميخصكيش !.
بصتله بضيق من اسلوبه:
– لا يخُصني.
= لا مُش جوازنا علي ورق يهمك في اي.
/اتنهدت بضيق وسابني ودخل وقف في البلكونه ، فدخلت وراه اوعوا تفتكتروا حب لا لقدر الله عشان انا مُش بطيقه اصلا فبحب اعصبه.
– انتَ من امتي وانتَ بتشرب سيجار.
نفخ دخان السيجار واتكلم بكل هدوء:
= مُش كتير لما بكُون مضايق بس.
– وانتَ مضايق مني مُش كده.
= مُش مهم الموضوع خلص.
اتكلمت وانا بكح بضيق من الدخان:
– لو سمحت اطفي السيجار دي.
بصلي بطرف عينه:
= ادخلي انتِ جوه.
بصتله بعصبيه وخدتها منه رميتها:
– مُضره للصحه.
/ضحك باستفزاز وطلع واحده تانيه خدتها منه ورميتها:
– قولتلك مُضره للصحه واياك تشربها تاني سامع وفر فلوسك لحاجه تنفعك انما ده قرف.
ابتسم واتكلم بحب:
= ما انتِ لو بتديني كُل يوم بو.سه كان زماني مشربتش.
/كنت لسه هتكلم الفون رن خرجت وسيبته واقف في البلكونه رديت علي الفون بتاعي كانت ندي صحبتي
الوحيده مليش غيرها وبصراحه كانت ونعم الصاحبه:
– من لقي احبابه نسي اصحابه يعم.
ضحكت وقولتلها:
= احباب اي بس يا ندي ده انا حياتي بايظه.
اتكلمت بقلق واضح بان علي نبره صوتها:
– حد مزعلك قوليلي وانا هاخدلك حقك.
اتنهدت وقولتلها:
= مُش عارفه اتاقلم ومحدش حابب وجودي هنا.
اتكلمت بضحك عشان تهون عليا:
– مين المتخلف الا ميحبكيش الا قوليلي المُز عامل معاكي اي.
= مُز مين ؟!.
– ايوب.
اتكلمت بغيره:
= ده مُز بزمتك وبعدين متجبيش سيرته علي لسانك.
– لعبه معاكي ها…وبعدين لو مُش عاجبك سلفهولي
= اقفلي يا رخمه انا غلطانه ان رديت.
– خلاص خلاص بس عاوزه اقابلك بكره في كافيه…
= هشوف ايوب واقولك.
– لو مقتنعش انا هكلمه عادي.
= ندي غوري.
اتكلمت بضحك:
– خلاص خلاص سلام.
/قفلت معاها وروحت قعدت جنب ايوب بصمت بصتله كان متابع فيلم فركت ايدي بتوتر فاتكلم هو:
– عاوزه اي ، ما دام ساكته يبقي عاوزه حاجه.
بصتله بابتسامه:
= تعرف ان انتَ حبيبي.
بصلي باستغراب وهو بيشرب عصير:
– من امتي الحب ده.
= من زمان بس انتَ مكُنتش واخد بالك.
– ادخلي في الموضوع علطول يا فيروز متتعبيش نفسك.
ضحكت واتكلمت بتوتر:
= مُش تقول انك عارف من الاول سايبني اتعب في نفسي ، انا بس كُنت عاوزه اخرج بكره مع…
قاطع كلامي باستفزاز:
– لا مفيش خروج.
بصتله بضيق وانا بحاول اكتم عصبيتي:
= سيبني اكمل كلامي طيب.
– كملي يا حبيبتي كملي.
= انا خارجه مع ندي مُش لوحدي.
– مُش تقولي انك خارجه مع ندي.
ابتسمت بهدوء:
= طول عمري بقول عليك اصيل وجدع وبتفهم.
اتكلم بابتسامه:
– تصدقي ظلمتك ما كنتِ تقولي انك خارجه معاها من الاول بس مفيش خروج يا حبيبتي.
دبدبت علي الارض بغضب:
= ايووب انتَ مُستفز ده هيا ساعه.
– جولت لا…ولو خرجتي انتِ حره.
= انا لاحظت انك لما بتتعصب بتتكلم صعيدي.
– روحي نامي يا فيروز.
_____________________
تاني يوم الصبح:
– يعني انتِ بتحبي ايوب.
= لا طبعا انتِ بتقولي اي.
غمزتلي وقالتلي:
– عليا انا يا فيروز ده انا الانتيم.
بصتلها بخجل وضيق:
= مُش هريحك برضوا.
ضربتني علي دماغي واتكلمت:
– اوعي تكوني بتحبي قاسم لسه.
بصتلها بعصبيه:
= لا طبعا وبعدين بقيت بقرف من اسمه.
غمزت وقالت:
– يبقي بتحبي ايوب.
= اسكتي بقي بعدين انا اصلا لسه متأقلمتش حتي مع اهله.
اتكلمت بضحكه:
– هتتأقلمي هتتأقلمي مع الوقت عاش من شافك والله.
= حبيبه قلبي ده انا جيالك من وراه.
شهقت بخضه:
– لي مقولتلوش.
= قولتله بس مرضاش.
– ده انتِ هتموتي النهارده.
= عيب عليكي صحبتك مسيطره وكلمتها ماشيه ميقدرش يعملي حاجه ولو عمل فكرك هخاف تؤ تؤ مُش انا الا اخاف ده انا فيروز.
= انتِ مالك ساكته لي.
اتكلمت بخوف:
– وراكي.
بصتلها بخوف وانا بفرك في ايدي:
= اوعي يكون…
هزت راسها ب اه.
= هيا مالها بردت كده لي.
– ازيك يا انسه ندي ؟!.
= بخير ازي حضرتك يا استاذ ايوب.
– الحمدلله استأذنك اخد منك فيروز.
/هزيت ليها راسي بخوف وتوتر انها تقول لا بس طول عمرها صحبه جدعه واصيله وبتفهم والعكس صحيح باعتني في ثانيه الندله.
= طبعا احنا اصلا خلصنا صح يا فيروز.
جزيت علي اسناني وانا ببصلها بضيق:
– طبعا يا حبيبتي طبعا.
= مع السلامه يا حبيبتي ابقي خليني اشوفك مطوليش في الغيبه ها.
قومت وانا بمثل ان هحضنها وضربتها علي ضهرها:
– هتوحشيني سلام ابقي ادعيلي واتصلي اطمني عليا.
= لا اله الا الله.
– محمد رسول الله.
اتكلم ايوب بزعيق:
= خير هتودعوا سنه؟!.
اتكلمت بضحكه وتوتر:
– ايوب انتَ تعبت نفسك وجيت لي بس.
ابتسم بخبث:
= كلامنا في البيت يا حبيبتي قدامي.
– متزقش طا.
/ركبت مع ايوب العربيه كان متجاهلني فشغلت اغاني وغنيت معاها حبيبي علي نياتو كل البنات اخواتوا ،ف خد بالك دي قادره تسيب وزي ما ماسكه فيك هتسيب لولولولي.
اتكلم بزعيق:
– بس بس صدعتيني.
بصتله بعصبيه:
= الحق عليا عملالك بهجه وبغني.
– مُش عاوزك تغني.
بصتله بدموع:
= نزلني لاما هنط من العربيه.
بصلي باستغراب:
– امال فين دور المرأه القويه الا مبتخافش.
= ملكش دعوه.
اتكلم بزعيق:
– انا قولتلك مُش متخرجيش لوحدك قولت ولا لا.
هزيت راسي بدموع:
= قولت بس انا معملتش حاجه غلط انا كان نفسي اخرج.
– هخرجك انا هتز.فت اخرج معاكي افرضي كان خطفك ولا عمل فيكي حاجه.
= مين ؟!.
بصلي بتوتر ومسح علي وشه بضيق:
– مُش مهم متحطيش في بالك.
/بصتله بشك وسكُت عشان الامور متزديش سوء بينا.
– عاوزه تروحي فين.
بصتله بابتسامه:
= انا جعانه اول عاوزه اكل في مطعم.
– عنيا حاضر هأكلك علي احلي عربيه كبده.
= بس انا بقول مطعم.
– الكبده احسن من الفول والطعميه.
= فول وطعميه اي مطعم مطعم زي المطاعم الا بره.
ضحك واتكلم بحب:
– ما انا عارف بس عيشي عيشه اهلك بقي تعبتيني.
= هأكلك في مطعم بس بعد ما تجربي عربيه الكبده.
– مُستحيل اجرب اكل الشوارع.
After a few minutes:
– زودلي الطحينه لو سمحت.
= انتِ داخله في الساندوتش العاشر ما شاء الله.
– انتِ بتعدلي الاكل بدل ما تقولي بالهنا والشفا.
طبطب عليا بابتسامه:
= بالهنا والشفا علي قلبك يا حبيبتي ، اهم حاجه الثبات علي المبدأ عندك.
– الاكل تحفه اوي شبعت مُش قادره اكمل.
______________________________
– فكرك هيفرح بالمفاجاه.
= اكيد يعني ده كفايه كمان انك هتعترفي بحبك ليه
هيبقي اسعد انسان النهارده بعد ما عذ.بتيه منك لله.
– منك لله انتِ.
= المهم لسه حاجه ناقصه.
= لا كده كل تمام خلي دول معاكِ هبعتلك الشوفير تجيبيهم وتيجي عشان نظبط الجو كده.
– انتِ جبتي شوفير هنا ؟!.
/كُنت لسه هتكلم ولكن اته.جم علينا ناس مغطين وشوشهم حاولت اصرخ ولكن كتموا صوتي وضر.بوا ندي علي دماغها ووقعت اخر حاجه افتكرتها انهم رشوا عليا مخد.ر واغمي عليا.
فوقت من اثر المخدر ودماغي تقيله ومكنتش شايفه حاجه لانهم مغطين عيني سمعت صوت ضحك وهمس:
– مين هنا انتوا مين وعاوزين مني اي.
قرب مني شخص وشال القناع الا علي عيني لقيت قدامي اخر شخص اتوقعه:
– قاسم…!!
اتكلم بضحكه:
= ايوه قاسم وحشتيني يا فيروز.
بصتله بقرف:
– انتَ الا بعت رجالتك دول يخطفوني.
اتكلم ببرود:
= ايوه ، انتِ احلويتي كده لي.
بصتله بقرف وتفيت عليه:
– انتَ مقرف بشمئز من نفسي لما بفتكر ان كنت هبقي مراتك الحمدلله لانك مُش راجل.
ضحك بيهيستريا واتكلم بزعيق وهو بيقرب مني:
= مقبوله منك بقيتي بتخربشي.
اتكلمت بجمود:
– طول عمري مفكرني هخاف من امثالك.
= لا بس ايوب شايف شغله صح ملبسك واسع وحجاب.
– الحمدلله اصله راجل وعرفني الطريق الصح انما انتَ متجيش جنبه حاجه ده انا صحبتي ارجل مني.
/اتصل بأيوب فيديو ، قرب مني وضربني بالقلم ؛ وشدلي الطرحه مكنتش قادره ادافع عن نفسي لانه رابطني ، ايوب اتكلم بزعيق ورحمه امي يا قاسم ما هسيبك وهوريك.
– مُش عيب لما تاخد حاجه من ورايا.
= وانتَ مُش راجل عشان تسيبها.
اتكلم وهو بيملس علي وشي:
– واهو رجعت واحلوت في عيني بصراحه.
اتكلم ايوب بزعيق وهو بيجز علي سنانه:
= والله لاقت.لك يا قاسم وايدك دي هكسرهالك.
– جود باي.
= متخافيش يا قطه دقايق وراجعلك هتنبسطي قوي.
/منكرش ان كُنت خايفه جدا من جوايا بس بحاول اظهر من برا ان مُش فارق معايا ، وخصوصا كلام وقرب ولمس قاسم ليا بس انا متاكده ان ايوب مُش هيسيبني.
فوقت من شرودي ودموعي علي صوت ايوب:
– ايوب.
قرب مني وفكني وخدني في حضنه بادلته الحضن وشددت عليه بدموع باس دماغي وايدي:
= انتِ كويسه يا حبيبتي عملك حاجه الحيو..ان ده.
هزيت راسي ب لا.
– لا معمليش حاجه كملت بدموع شد مني الطرحه.
اتكلم وهو بيطبطب عليا وبيهديني:
= والله هندمه تعالي بس اخرجك.
/كنا هنخرج بس دخل قاسم واتكلم بضحكه:
– حبيب القلب جه ينقذك.
اتكلم ايوب بزعيق:
= متكلمهاش وجه كلامك ليا انا راجل لراجل ولا شاطر مع النسوان بس.
– لا بس مراتك جامده.
/قرب ايوه منه وفضل يشت.م فيه وفضل يضرب فيه متحاولش تكلم حد الشرطه جت ومسكتهم ، حاولت اشيل ايوب عنه بدموع ، عشان خاطري سيبه هيمو.ت في ايدك يا ايوب سيبه الشرطه هتعمل اللازم.
– متخافش محدش هيسأل فيك لان اهلك الا هما اهلي كلهم بره وعارفين الا انتَ بتهببه وانك كمان بتا.جر في المخد..رات ومحدش بتشرف بيك اعتبرناك ميت.
/وفعلا خرجنا انا وايوب بسلامه فضلت اعيط علي الا حصل وان كان ممكن يعمل حاجه فضلت في حضن ايوب متشبته فيه ومامته قربت مني وقالتلي اسامحها علي كلامها معايا قبل كده وانها هتعتبرني زي بنتها حضنتها وقولتلها كلنا كنا مضغوطين انما بالنسبه لمرات عمه وبنت عمه الحربوقه ولا تفرقلي.
/دخلت البيت انا وايوب بتعب بعد الا حصل ده:
– مُش انا قولتلك متخرجيش لوحدك.
اتكلمت بدموع:
= كُنت عاوزه اعملك مفاجاه.
اتكلم باستغراب:
– مفاجاه اي.
/قاطع كلامنا صوت خبط الباب كانت ندي ، خدتني في حضنها بعياط بعد ما اطمنا علي بعض وعرفت ان الناس لحقوها وكلمت ايوب قبل ما قاسم اصلا يتصل بيه وتابع ايوب موقعه عشان يعرف طريقي.
اتكلمت بغمزه:
– انا حضرتلك المفاجاه وجهزت كل حاجه عيشي اللحظه بقي.
حضنتها بدموع:
= مُش عارفه اقولك اي انتِ اكتر من اخت يا ندي.
اتكلمت بضحك:
– بطلي نكد بقي وروحي يالا اجهزي.
/وفعلا ندي نزلت وانا دخلت خدت شاور ولبست هوت شورت وخرجت جهزت السفره والشموع.
– انتِ مغميالي عيني لي يا فيروز.
شيلت القناع من عليه:
= مفاجأه.
بصلي بدهشه وتعجب:
– اي ده.
= النهارده عيد ميلادك قولت احتفل بطريقتنا.
بصلي بحب:
– ده انا نفسي مُش فاكر.
اتكلمت بحب:
= وانا عمري ما انسي حاجه تخصك انا بحبك يا ايوب.
بصلي بصدمه وشالني ولف بيا:
– انتِ قولتي اي.
لفيت ايدي حوالين رقبته:
= بحبك.
– انا بقي مُش بحبك ، بعشقك.
= شوفتي نسينا نجيب اهم حاجه.
– نسينا اي.
اتكلم بغمزه:
= نجيب بيبي يكمل المسيره بقي.

تمت..

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أيوب)

‫2 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى