روايات

رواية أنا لست قبيحة الفصل الأول 1 بقلم أماني سيد

رواية أنا لست قبيحة الفصل الأول 1 بقلم أماني سيد

رواية أنا لست قبيحة الجزء الأول

رواية أنا لست قبيحة البارت الأول

رواية أنا لست قبيحة الحلقة الأولى

الشخصيات
انا لست قبيحه
غزل : بنت فقيره ذات جمال داخلى تبلغ ٢١ عام عايشه مع والدتها عيونها خضراء لكن نظرها ضعيف وترتدى نضاره كبيره محجبه وجميله لكن بسبب ظروفها لايظهر جمالها
رعد وشهاب او شهاب ورعد اخوات من الاب
شهاب : يبلغ من العمر ٣٠ عام متزوج من ابنه مرات ابوه اسمها ايه وهى ايه ولكن لم يرزق باطفال بعد
رعد : يبلغ من العمر ٢٨ عام يهتم بالشكل والمظهر يحب السفر والخروجات ولكن جاد بعمله لا يربط الشغل بالحياة الخاصه خاطب بنت رجل اعمال اسمها كيان بعد قصه حب
صباح: مرات ابو شهاب ورعد سيده طيبه تزوجها والدهم بعد وفاه زوجته قامت بتربيه شهاب ورعد كامهم ولها ابنتان جنه وجنان لكن جنان ماتت في حادث
ناديه : والده غزل سيده فقيره تحب ابنتها وزوجها المتوفى فهى تزوجت والد غزل بعد قصه حب ووالد غزل كان موظف حكومى وهى تنفق من معاش زوجها
كيان وجنه هنتعرف عليهم في الاحداث هما دول اهم الشخصيات
ها عرفتوا مين البطل الرئيسى
رعد _ شهاب

 

تجلس سيده في منتصف العقد الخامس تدعو لابنتها واثناء دعائها تستيقظ بطلتنا
غزل: صباح الفل يا ماما ما صحتنيش ليه
الام : صباح الخير يا حبيبتي معلش كنت عارفه انك هتصحي لوحدك ميعادك امتى في الانترفيو
غزل : المفروض الساعه 9:00
الام : طيب تمام لسه قدامك وقت كتير ادخلي اتوضي وصلي الفجر وانا هحضر لك الفطار
غزل: لا ريحي انت يا ماما انا هدخل اخد شاور واتوضا واصلي واحضر لك الفطار ارتاحى انتى ما تقوميش
صح يا ماما انت اخدتي العلاج بتاعتك
الام : لسه يا بنتي هاخده دلوقتي اهو ما تقلقيش عليا
غزل : يا ماما بالله عليكى ما تنسيهوش تاني وكل ما تنسي او ما تاخدهوش عشان توفريلي تمن فلوسه افتكري ان ما ليش حد غيرك في الدنيا
الام : ليه يا حبيبتي بتقولي كده ما انت عندك خلانك واعمامك
غزل : ماما ربنا يبارك لك مش عايزين ننكد على بعض على الصبح احنا مش هنضحك على بعض وعارفين اللي فيها بلاش السيره دي تاني واهم حاجه يا ماما في الدنيا افتكريها انك تاخذي العلاج وتحافظي على مواعيده صحتك اهم من اى حاجه حافظى عليها

 

الام : حاضر يا حبيبتي حاضر هسمع الكلام وهاخده في مواعيده ومش هقصر فيه ثاني ويلا انتى الحقي خدي الشاور وصلي عشان نفطر عشان ما تتاخريش
غزل : راحت باست دماغ مامتها ودخلت اخذت الشاور وصلت فرضها وحضرت الفطار وفطرت مع مامتها
الام : غزل يا حبيبتي ما تاخدي الفلوس من اللي احنا محوشينها دي وهاتيلك طقمين حلوين كده ولما تشتغلي باذن الله ابقي رجعيهم ثاني
غزل لا يا ماما الفلوس دي هنزودها مش هناخد منها حاجه ابدا وانا بقدم فى الشغل بمؤهلاتي اللي انا حاصله عليها وامكانياتي العلميه والعمليه مش بجسمي وشكلي
الام : بس برده يا حبيبتي المظهر مهم وعلي عامل كبير يا غزل
غزل: سيبيني على راحتى يا ماما
على الجانب الاخر ده في الفيلا فى كومباوند مشهور
شهاب : صباح الخير يا ماما وباس راسها
صباح : صباح الفل يا حبيبي امال فين جنه
شهاب: نازله ورايا وباشا مصر راح فين لسه نايم
صباح: لا يا حبيبي بعتله الشغاله عشان تصحيه لقيته صاحي
رعد : شوف دايما ظالمني ازاي انا جاهز من النجمه

 

جنه : وهي نازله صباح الخير جميعا وانت يا رعد اهدى شويه على شهاب بلاش تفضل تعصبه هو يهمه مصلحتك
رعد : حاضر يا سياده المحاميه عقبال ما اتجوز انا كمان والاقي اللي يحاميلى كده
شهاب: انزل افطر يلا وبطل رغى هتاخرنا على الشغل المفروض ان احنا النهارده عندنا انترفيو للموظفين الجداد
رعد : انا جاهز اهو من بدرى وظابط نفسي ما تقلقش
شهاب: نعم
رعد : انت دماغك راحت فين يا شيبو انا اقصد مجهز نفسي كويس عشان الاسئله اللي هسالها ليهم انا ليا نظره برده
بس بقول لك ايه اهم حاجه يكونوا حلوين مزز كده عشان المفروض ان دي السكرتيره الخاصه بسيادتك يعني في الداخله والخارجه هشوفها في وشي
جنه : رعد انت اتجننت اللي بتقوله ده عيب كده وبعدين يا شهاب ما تسمعش كلامه هو انت رايح تشتغل ولا تعلق يا رعد
رعد : يا بنتي الوجه الحسن مهم برده يفتح نفس الواحد للشغل
جنه : شهاب اوعى تسمع كلامه
شهاب: مين قالك بس يا حبيبتي ان انا هسمع كلامه وانت يا رعد عارف طول ما في انترفيو بيتعمل مش عايز اشوف وشك خالص المكان اللي انا فيه
رعد : خلاص خلاص هاجي ومش هتدخل في حاجه هفضل قاعد ساكت
شهاب: يلا يا رعد وما اشوفكش في المكان اللي انا بعمل فيه انترفيو عشان لو شفتك هيبقى انت اللي جبته لنفسك وهكلم كيان اقول لها على كلامك
رعد: خلاص خلاص يا سيدي هاجي ومش هدخل مكتبك اصلا

 

شهاب .باس راس جنه مع السلامه يا حبيبتي عايزين حاجه اجيبهالكم وانا جاي محتاجين حاجه
جنه : سلامتك يا حبيبي وما تتاخرش عليا انا واثقه فيك الله يكون فى عونك يا كيان
وصلوا الشركه وكانت السكرتيره القديمه لشهاب موجوده
هي حامل وهتمشي عشان هتاخد اجازه وضع
شهاب: صباح الخير يا نجوى
نجوى : صباح الخير يا مستر شهاب
شهاب : بقولك يا نجوى الايميلات ابعتيها كلها لرعد هو هيراجعها ودخلي اللي هيعملوا الانترفيو واحده واحده وكفايه اللي بره وما تاخديش اي ابلكيشن تانيه من حد
نجوى: تمام يا مستر شهاب
عند رعد اتصل بكيان خطيبته
رعد : صباح النور على البنور
كيان: صباح الفل عامل ايه
رعد : بخير يا حبيبتي انت عامله ايه وحشتيني قوي
كيان: انا كويسه الحمد لله
رعد: بقول لك ايه ما تيجي نخرج نتعشى سوا النهارده
كيان: تمام ما فيش مشكله طب ما تخليها غدا ونخرج بعد كده بدل ما نتعشى ونروح

 

رعد: اصل شهاب يا ستي النهارده بيعمل الانترفيو بنفسه وبيفضل يختبر اللي بيقدمه فبياخد وقت طويل وانا بقوم بكل الشغل لوحدي عشان كده مش هلحق اتغدى معاكي
كيان: اه تمام طيب ما حضرتش معاه ليه
رعد : دي السكرتيره بتاعته وهو حر بقى وبعدين هو اللي هيقيم اللي يناسبه على حسب احتياجاته في الشغل
كيان: طيب تمام ايه رايك نتقابل على الساعه 6:00 حلو
رعد: حلو اوى يا حبيبتى مع السلامه
عند شهاب جه دور غزل
غزل دخلت المكتب وهى باصه فى الارض وشهاب كان قاعد مركز فى ملامحها
شهاب : اتفضلي ومد ايده وغزل اديته الملف بتاعها
شهاب : ممممم واخده كورس الماني و كورسات في البرمجه وانجليزي حلو قوي بس كلهم مش معتمدين واخداهم كلهم اون لاين ممكن اعرف السبب
غزل: انا الكورسات دي اخذتها في وقت الدراسه بتاعتي فكنت باخدها اون لاين عشان تتناسب مع مواعيدي وبرضه لما بكون في البيت بيكون اامن وغير كده بيكون عليها عروض فانا باخذ افضلهم اون لاين
شهاب : طيب تمام اتفضلى ترجمى الايميل ده
غزل .قامت بترجمه الايميل بسهوله وبدون اخطاء
شهاب: تمام يا انسه غزل اقدر اقولك مبروك اتقبلتي معانا في الشغل
غزل بفرحه : الله يبارك في حضرتك وشكرا جدا ليك

 

شهاب انتتظرى وقام باستدعاء نجوى : مدام نجوى انسه غزل اتقبلت معانا وهتبدا من اول بكره عايزك تفهميها الشغل عامل ازاي وانتى يا انسه غزل اتفضلي مع مدام نجوى
بعد خروج غزل شهاب فتح ملفها وركز جدا في الصوره والملامح وقال فى سره
( سبحان الله نفس الملامح والروح )
واثناء سرحانه رعد دخل عليه المكتب
رعد : ايه يا شيبو خلاص اخترت السكرتيره انا كنت معدى وشايف شويه صورايخ
شهاب باقتضاب : اه خلاص اخترت
رعد: اخد السى فى وبص على الصورة ايه ده
شهاب : فى ايه
رعد : انا عايزه اعرف انت ازاي تقبل سكرتيره بالشكل ده
شهاب: مالها بقى السكرتيره دي ان شاء الله
رعد: انت بتسال ده شكل برضو من قله البنات اللي قدمت دا في بنات مقدمه ومؤهلاتها اعلى منها اشمعنا دي شهاب
شهاب: انت مالك بشكلها انت ليك شغلها ومؤهلاتها هي اللي احنا طالبينها
رعد : كورساتها كلها اون لاين وغير معتمده يعني ممكن تكون مضروبه
شهاب: وانا عملتلها تست بنفسي ونجحت يا رعد بامتياز
رعد: خلاص هاتها وحطها في اي مكتب ثاني وهات مكانها واحده ثانيه حلوه وواجهه ليك على الاقل

 

شهاب: هو انت فاكر نفسك في هبه رجل الغراب وعلى فكره هي حلوه بس هي اللي مش مهتميه بنفسها
رعد : هههههههههههه انت مشغلها عشانها عشان شبهها وواضح انك مركز فى الملامح
شهاب : انت الكلام معاك صعب واعمل حسابك ان دي اللي اتقبلت وهتبدا كمان من بكره
رعد : ويا ترى اسمها ايه البرنسيسه اصل انا شفت الصوره قفلت ما بصيتش على الاسم
شهاب: اسمها غزا
رعد : كمان طب ازاي غزل دي حد يتغزل فيها ازاي بس
شهاب : طيب يا رعد ويا ريت تبعد عنها وما اسمعش موضوع التشبيه ده في البيت نهائي
رعد : ماشي يا شهاب انا خارج مع كيان عايز حاجه
شهاب: سلملى عليها
رعد لنفسه : ما ينفعش يا شهاب عشان ما نخسرش بعض ما ينفعش البنت دي تفضل موجوده
يا ترى غزل شبهه مين ؟ 🤔🤔🤔
يا ترى البطل شهاب ولا رعد ؟؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أنا لست قبيحة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!