روايات

رواية أليس من حقي الحياة الفصل الثالث 3 بقلم منصور سيد

رواية أليس من حقي الحياة الفصل الثالث 3 بقلم منصور سيد

رواية أليس من حقي الحياة الجزء الثالث

رواية أليس من حقي الحياة البارت الثالث

رواية أليس من حقي الحياة الحلقة الثالثة

الجزء الثالث من قصة أليس من حقي الحياه
وعندما عاد زوجها من العمل سلمت عليها وكنت اودع الحاجه صفاء ولكن أثناء ذلك نده زوج ابنتها عليها ودخلت ابنتها لزوجه
ولم يمر الكثير حتى سمعنا شجار وزعيق زوج ابنتها ويقول هو انا ناقص امك كمان ما ابنها أولى بيها شايفه الشقه مليانه غرف دا هما كلهم غرفتين وبعدين انا هلاحق عليكى انتى والعيال مصاريف عشان تزودوا الحمل عليا
انتى تتصلي على اخوكى ده وتقولى له خلى عندك دم انت أولى بأمك ازاى ترضى ان واحد غريب يصرف عليها وانت موجود على وش الدنيا
ابنتها:فى إيه يا عصام دى امى انت بتعمل ليه كده اطردها يعنى
زوجها؛والله دى مش شغلتى بقى دي شغلة اخوكى هو انا هتحرج انى اقول مش هقدر اشيل حملها دا ابنها نفسه ما اتحرجش وطردها من بيته بقولك ايه لو مش عجبك اتفضلي معاها
نظرت الام لامنيه والدموع فى عينها وقالت لها يالا بينا يا بنتى انا مش جايه عشان اخرب على بنتى واخدها معايا وانا نازله هو عنده حق بردو لما ابنى اللى من بطنى ساب زوجته تعمل فيا كده وتطردني الغريب هيتحملنى يالا يا امنيه يا بنتى يالا
واخدتها ونزلت وعادو لمنزل امنيه
الحاجه صفاء:الظاهر ان ليس من حقي الحياه
امنيه :تعرفى انى بسأل نفسي السؤال ده ديما هو ان ليس من حقي الحياه واكون زوجه وليا اولاد وحياه عادى زى اى واحده
بس هو انتى زهقتى منى ولا ايه يا ماما ما احنا عيشين مع بعض ومونسين بعض خلاص بقى بلاش ننكد على نفسينا خلينا نعيش حياتنا احنا بنفسنا ونحليها
ايه رايك تيجى نخرج نتمشى ونشرب اى حاجه
صفاء:انا متضايقه يا امنيه وماليش مزاج خليها وقت تانى
امنيه:طب ايه رايك هنخرج دلوقتى مش هسيبك تسلمى نفسك للحزن والزعل
يالا قومى عشان خاطرى
قامت معاها وهى مكسوره بس ماحبتش تزعلها
وفعلا خرجوا وحاولت امنيه بكل شكل ان تخفف عنها الامر
أحضرت مأكولات ومشروبات ودخلوا حديقه عامه وجلسوا وسط الخضرا
صفاء:تعرفى يا امنيه انا لو اعرف ان ده هيكون موقف اولادى منى بعد ماكبرت وافنيت عمرى عليهم لا كنت خلفت ولا ربيت
بس تعرفى انا ماليش غير ابني الكبير بس ماهو كمان سابنى وسافر بعد ما فشل فى زوجته وطلقها ساب ليها الدنيا وسابنى انا كمان وسافر كان احن انسان عليه بس اهو سابنى هو كمان وادينى بعد العمر ده كله وتعبي معاهم سبونى كلهم واتخلوا عنى
امنيه:يا ترى لو ابنك اللى مسافر ده عرف باللى انتى فيه دلوقتى هيكون موقفه ايه
صفاء:مش عارفه تفتكرى ممكن يرجع بس حرام اقلب له دنيته
امنيه:على العموم انتى معايا وانا مرتاحه كده انا عشانك انتى
صفاء:لا انا هكلمه يمكن على الاقل يشوف صرفه مع اخوه الصغير ده اللى تربيتي ما نفعتش فيه
امنيه:معاكى نمرته
صفاء:لا ما انتى عارفه ان تليفونى اتسرق
بس معلش هتعبك معايا ممكن انتى بكره تروحى لاخوه وتجيبها منه بس ما تقوليش له انى هكلمه اشكي له قولى له انى عاوزه اتطمن عليه
امنيه:حاضر من عنيه كلى بقى وروقى بالك بالمناظر الجميله اللى حوالينا دى
وتاني يوم قامت امنيه عشان تصحي صفاء عشان تعرفها انها نازله هتروح لابنها
لكن للأسف ماستجبتش ليها فضلت تحاول توقظها ولكن دون جدوى
قامت بسرعه اتصلت بالاسعاف جت الإسعاف اخدتها واتجهوا للمستشفى
اخذوها ودخلوا ليكشفوا عليها وظلت امنيه منتظره بالخارج لحد ما خرج عليها الدكتور وقال.

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أليس من حقي الحياة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى