روايات

رواية أسيل الفصل الرابع 4 بقلم نور عصام

رواية أسيل الفصل الرابع 4 بقلم نور عصام

رواية أسيل الجزء الرابع

رواية أسيل البارت الرابع

رواية أسيل الحلقة الرابعة

اسيل. ردت وقالت انا مش
ابوها. بصلها بنظره ارعبتها
شريف. لاحظ وقال ماما اسيل مش موافقه اننا نستني كتير وحابه اننا نحدد ميعاد كتب الكتاب والفرح
اسيل. ف حالة زهول من كلامه وبصتله ولسه هتتكلم
ابوها. قال ومالو نحدد دلوقتي
خالد. ياريت خلونا نفرح ييكم وبعدين قال بعد اسبوعين الفرح واهو تكونو خلصتو اللي محتاجينه ولو اني معتقدش انكم محتاجين حاجه كل شئ جاهز
صفاء. ابتسمت وقالت وانا من بكرا هنزل انا وسيلا نشتري كل اللي هي عوزاه
خالد. بفرحه قال وشريف ينزل معاكم ويشتري احلي شبكه لاحلي عروسه ف الدنيا
شريف. بصلها وابتسم ابتسامة نصر وتحدي
اسيل. عوزه تصرخ فيهم كلهم بس ابوها عينه عليها
عامر. بفرحه علي خيرة الله وبعد ما اتفقو علي كل شئ مشيو
شريف. بعد خروج الكل التفت لها وقال بعد اسبوعين هيكون فرحك ياااعروسه وسابها ومشي
اسيل. اااااه يابن ال

 

 

عامل. دخل وقالها ياريت تجهزي نفسك
اسيل. بزعل قالت حاضر يابابا بس افتكر انك غصبتني
عامر. بكرا تشكريني
اسيل. طيب يا بابا انا عاوزه ارجع عند مي
عامر. ليه ان شاء الله مش خلاص ولا هنعيدو
اسيل اخدت نفس وقالت خلاص يا بابا اللي حضرتك شايفه صح ليا انا هعمله بس مي تعبانه ومامتها مسافره عند خالتها ولازم اكون جنبها كام يوم بس عقبال مترجع امها
عامر. بصلها
اسيل. علشان خاطري يابابا
عامر. طيب يا اسيل بس هما كام يوم وخلاص
اسيل. حاضر يا بابا
عامر. وترجعي الشركه علشان شغلك
اسيل. حاضر يابابا بس يومين صحتها تتحسن وارجع
عامر. تمام تصبحي علي خير
اسيل. وحضرتك من اهله وكل واحد طلع علي اوضته
شريف. بعد ما رحع بيتهم ودخل اوضته قعد يفكر ليه اسيل عملت كدا وليه ترفض معقول يكون ابوها غضبها بقلم نور عصام او بتحب حد تاني ااااه ياربي وبعدين اللي جننه اكتر ليه تشتغل خدامه وعندي بالذات معقولة تكون عرفاني ولا جت صدفه واتنهد وخرج يوقف ف البلكونه جايز يشوفها وف لحظه شاف اسيل وهي
اسيل. بعد ما ابوها دخل اوضته واتأكدت انو نام خرجت واتجهت ناحية فيلا شريف وبس وصلت قالت اوووف هدخل ازاي مش عاوزه حد يشوفني كدا ويعرفني وابتسمت وقالت زكيه يابت يا سيلا انك غيرتي الفستان ولبستي بنطلون وطلعت عالسور بصعوبه
شريف. هيتجنن وقال بتعمل ايه المجنونه دي وفكر ينزلها بس حب يشوف غرضها ايه من دا كله مع انها ممكن تدخل عادي وتعمل اللي هي عوزاه
اسيل. طلعت السور وقالت ياربي طيب هنزل ازاي وبعدين استجمعت قوتها وغمضت عيونها ونطت ااااااه
شريف. يابنت المجانين
اسيل. ااااه يانا ياما ااااه منك لله ياشريف انت وبابا وبعدين قامت وهي تعبانه شويه من اثر الوقعه وراحت علي اوضه بالجنينه فتحتها ودخلت
شريف. ياتري رايحه الاوضه دي تهبب ايه المحنونه دي وبعد دقائق شافها وفتح عيونه
اسيل. طبعا دخلت وغيرت لبسها ولبست لبس شمس وعملت مكياج زي الزفت عليها واتجهت ناحية باب الفيلا
شريف. يابنت ال طييييب ونزل جري علي تحت

 

 

اسيل. لسه هتفتح بالمفتاح اللي معها
شريف. فتح الباب وبصلها
اسيل. بتوتر قالت ششششرييف بييه
شريف. عارف انها متوتره بصلها وبخبث قرب منها شويه وقالها كل دا تأخير يا شموسه
اسيل. قلبها بيدق بسرعه ومش عرفه تتكلم لانها متوقعتش تشوفه اول ما تدخل كانت فاكره الكل نام
شريف. ابتسم وقالها ايه يا شموسه مش هتدخلي ولا ايه وبعد عن الباب
اسيل. دخلت وقالت محتاج حاجه مني ياشريف بيه قبل انام معلش اصل تعبانه من المشوار
شريف. امممم تعبانه من المشوار لا معاكي حق بيتكم بردو بعيد عنا بكتييير
اسيل. بصتله واستغربت كلامه
شريف. حب يلعب علي اعصابها ويدمرها شويه قالها تعالي بس ياشموسه اقعدي معايا واحكيلي عن العريس اللي متقدملك ها عجبك ولا ايه
اسيل. ععععريييس
شريف. ايه يا بنتي انتي نسيتي ولا ايه هو انتي مش روحتي بيت اهلك علشان ابوكي كلمك علشان تشوفي العريس
اسيل. اااها
شريف. طيب ايه العريس طلع حلو ولا وحش
اسيل. بعصبيه قالت زي الزفت
شريف. ابتسم وقالها اهدي كدا بس يا سيلا
اسيل. اييييه وبعدين قالت ايه سيلا دي
شريف. الله مش انتي قبل كدا قولتيلي ممكن اناديكي بسيلا
اسيل. اخدت نفس وقالت شريف بيه انا تعبانه وعوزه انام
شريف. حقك يا شموسه بس انا كنت حابب اتطمن عليكي وعلي عريسك ولو موافقه انا مش هخليكي محتاجه اي حاجه وبصلها اكتر وقرب منها وقال ولو مش موافقه انا بردو اقدر اقنعك توافقي مادام شايف القبول ف عنيكي
اسيل. اناا
شريف. كان بيعاندها قالها ايوا بس بتكابري او جاير بتدلعي عادي يا قمر حقك بردو انتي عروسه ومش اي عروسه
اسيل. ماعادت فاهمه كلامه ومستغرباه
شريف. حاسس بيها وبتفكريها وبعدين قالها طبعا انتي شموسه الغاليه وكلنا لازم نوقف جنبك يا قمر
اسيل. خلاص هتتجنن من كلامه قالت تصبح علي خير
شريف. وانتي من اهله ياسيلا
اسيل. جريت علي اوضتها واتنهدت ورمت نفسها عالسرير

 

 

شريف. هههههههه ههههههه والله لوريكي وطلع اوضته
اسيل. ااااه يانا من اللي انا عملته ف نفسي دا ياتري انا صح ولا غلط (ودي احسن حاجه ان الواحد يفكر ف تصرفاته اذا كانت صح او غلط واتمني نوصل لقرار صح ومنندمش نور عصام ) وبعد فتره من التفكير غفت ونامت
وحل الصباح علي الجميع باذن الله
خالد. صباح الخير يا حبيبتي
صفاء. صباح الخير ياروحي
اسيل. من وراهم متحترمو نفسكن شويه عالصبح ايه دا
خالد سلام قول من رب رحيم
صفاء. بخضه انتي جيتي امته
شريف. كان عالسلم وسمع كلامهم ضحك
خالد. ايه يابنتي مش تكحي كدا ولا حاجه
اسيل. ياخويا المسخره وقلة الادب دي تعملها ف اوضتك مش ف الصاله كدا قدام الكل وعوجت بوئها وقالت لا وكمان مش عجبه اني انصحه
خالد. انتي بتكلمي مين كدا يابت انتي
اسيل. هكون بكلم مين ياعني بكلمك انت والمدام اللي فاكره نفسها لسه صغيره وبتدلع عيب علي سنكم وابنكم اللي واقف زي الشحت دا
خالد. دا انتي اخر يوم ليكي هنا انهارده علي طولة لسانك دي وقلة أدبك
اسيل. عايز تطردني علشان غلطان ياخالد
خالد. فتح عيونه وبصلها قوي وقالها خالد
اسيل. لسه هتتكلم وترد عليه
صفاء. قالتلها روحي يا شمس جهزي الفطار
خالد. فطار ايه دي لازم تغور ف داهيه من هنا
اسيل. والله ما هرد عليك علشان بس انت راجل كبير والتفتت ودخلت المطبخ
شريف. هههههه هههههه
خالد. انت بتضحك علي ايه
شريف. دمها زي العسل والله
خالد. ماهي مجايبك السوادا
صفاء. ههههه اهدي بقا يا خالد انت عارف انها غلبانه ومدب
خالد يعني عجبك كلامها
صفاء. لا طبعا وانا هكلمها وافهمها
شريف. خلاص بقا ياخلود قلبك كبير
خالد. اتنهد وقال ماشي ياسي شريف

 

 

اسيل. بعد شويه حطت الاكل عالسفره دا طبعا بعد ما طلبته من برا بدري قبل حد يصحي 🤫🤫 وبعدين راحت عندهم وقالت الفطار جاهز
خالد. بصلها بغيظ
اسيل. رفعت حاجبها وقالتله النظره دي نظرة اعجاب انا عرفه وبصت ل صفاء وقالت المره دي نظره المره الجايه تحمرش انا بقولك اهو لمي جوزك احسنلك ومشيت قبل تسمع ردهم عليها
خالد وصفاء وشريف ههههههههه هههههههههه
خالد. دي مجنونه رسمي
صفاء. بمرح قالت اتلم يا خالد احسنلك
شريف. هههههههه
وبعد شويه
صفاء. قالت حبيبي امته هتروح تاخد سيلا وتجيبلها الشبكه
شريف. لسه بدري يا ماما
صفاء. بدري ايه ياشريف ف حاجات كتير لسه عاوزه انزل انا وهي نجيبها ف انجز كدا
خالد. اهدي يا صفاء لسه اليوم ف اوله
شريف. ماما انهارده الجمعه بعد الصلاه بكلمها وباذن الله ننزل عالعصر كدا نشتري الشبكه وبعدها اعملو اللي انتو عوزينه
صفاء. طيب انت كلمتها
شريف. يا ماما انا لسه صاحي وهي اكيد نايمه
صفاء. يابني مش تتصل عليها وابعتلها رسايل كدا علشان وقت اصحي تلاقيك مهتم بيها وياريت يعني تهتم بيها شويه
شريف. حاضر يا ماما وابتسم بخبث وف نفسه قال اهتم ايه وهي قدام عيني علطول وبعد الفطار
خالد. انا هروح اقعد مع عامر شويه ونطلع مع بعض علي صلاة الجمعه تيجي ياشريف
شريف. معلش يا بابا ورايا شوية حاجات كدا عاللاب هعملهم ونتقابل ف المسجد باذن الله
خالد. تمام وخرج
اسيل. لملت السفره وراحت غلست الاطباق وطلبت اكل للغدا وف نفسها قالت ربنا يستر بقا وطنط صفاء متاخد بالها
شريف. قاعد يشتغل عاللاب وامه قاعد بتابع التليفزيون وقدامها طبق تسالي
اسيل. راحت عندها وقالت ايه دا انتي بتاكلي فستق من غيري يا صفاء
صفاء. بشهقه قالت يابنتي حرام عليكي كل شويه كدا تخضيني وبعدين ايوا ياستي باكل فستق
اسيل. طيب عندكم بنتق
صفاء. هههههه فستق وبنتق دا انتي علي الله حكايتك
اسيل. مسكتها من ايدها وقالتها تعالي وانبي لا انا حكيالك حكايتي تعالي تعالي وقعدتها عالارض جنبها
صفاء. بصتلها وقالت ايه دا يابت

 

 

اؤيل اقعدي ياختي عالارض منها واليها نعود وبردو يا صافي علشان متنسيش نفسك
صفاء انتي بتقولي ايه يابت
شريف. هههههههههه
اسيل. تصدقي بالله هاصدقي ان شاء الله انا هعمل معاكي واجب كل جمعه هاخدك وقعدك ف الجنينه برا عالارض من غير منفرش عليها حاجه ااااه ما انتي لازم تتعودي علشان متنسيش نفسك ابدا وترجعي لاصلك
صفاء. اصلي
اسيل. ايوا يا صفاء ولا هو يعني انتي من يومك بنت عز واكابر ما اكيد كنتي بنت راجل علي قده بس هو النصيب ادعي بقا ل ابا الحاج خالد
صفاء. ابا
شريف. هههههههه ههههههههه يخربيتك
اسيل. بصتله وعوجت بوئها وبعدين اخدت الطبق وقالت حلو الفستق دا واكلت واحده
صفاء. انا مش عرفه انا ايه اللي مصبرني عليكي كدا
اسيل. علشان انتي طيبه وقلبك كبير وانا غلبانه وحبيتك والله زي امي الله يرحمها
صفاء. بحب طبطبت عليها وقالت الله يرحمها
اسيل. غمضت عيونها واتنهدت وقالت تعالي بقا يا صفاء اما احكيلك شويه من مغامراتي وانا صغيره
صفاء. صفاء يابت احترميني شويه وكمان انتي عندك مغامرات
اسيل. يوووووه كتييييير اسمعي ياستي مره وانا ف اعدادي استاذ الرياضه سئلني التلاته في اربعه بكام رديت قولتله ب اتناشر بصلي كدا وقالي طيب الاربعه في تلاته بكام رديت قولتله ما هي هي يابن الغبيه وعينك ما تشوف الا النور يا صفاء يا ختي
صفاء وشريف. هههههههه هههههههههه
صفاء. يخربيتك يابت ياشمس وبعدين قالت عملك ايه بعد كدا
اسيل. طبعا قالي انتي ازاي تتجرأي وتشتميني يابت انتي وانا طبعا ازاي يقولي يابت وانا اشتمه وهو يشتمتي وف الاخر روحنا للمدير واعتذرلي طبعا ورفعت قامتها لفوق
صفاء. ايه يابت الغرور والألاطه اللي انتي فيها دي
اسيل. بغرور قالت طبعا دا انا بابي رجل اعمال كبير قوي
صفاء. هههههه يخربيت عسلك يابت يا شمس دا انا نفسي صدقتك وانتي بتتكلمي
اسيل. اووومال هو انا هكدب يعني
صفاء. ودي تيجي وبعدين قالتلها قوليلي صح عملتي ايه ف موضوع العريس اللي روحتيله امبارح
اسيل. بصت لشريف وعنيهم اتقابلو ف نظره طويله
صفاء. روحتي فين يابت بكلمك
اسيل. انتبهت وقالت متفكرنيش ياصفاء
صفاء. بتريقه قالت ليه ياست شمس ايه اللي حصل
اسيل. رغم انك بتتريقي بس انا هقولك العريس طلع وحش قوي قوي حاجه كدا ملخبطه
شريف. اييييه

 

 

اسيل. ايه ياعم انته مالك هو طلع صاحبك ولا ايه
صفاء. كملي يامقصوفة الرقبة وبطلي لماضه
اسيل. ايييييه اقولك ايه ولا ايه يا صفاء ياختي الواد حاجه كدا استغفر الله العظيم متعرفيش وشه من قفاه حاجه كدا تأرف وتسد النفس دا غير بقا بيشرب مخدرات وانا طبعا بكل جمالي اللي شيفاه دا مقدرش اقع وقعه زي دي دا كانو ياكلو وشي ولا انتي شايفه ايه
صفاء. هههههه لا طبعا ميرضنيش هو انتي فيه زيك
اسيل. استني بقا اما اكملك
شريف لا كفايه كدا انتي متتكلميش خالص
اسيل. احسن بردو الكلام بيتعبني
شريف متقعديش معاها كتير يا ماما احسن دي هبله وهتعديكي
اسيل. انا هبله يا ابو طويله انته
صفاء. بت عيب دا ابني ا
اسيل. قاطعتها وقالت ربيه ياختي الاول واعدلي لسانه اللي بالمقلوب دا وابقي اتفشخري بيه
صفاء. قومي يابت غوري من وشي دلوقتي
اسيل. اصلا سيبالك الحته انا زهئت وهروح اقعد برا شويه ف الجنينه اشم هوا نصيف وبصت ل شريف
شريف. فهم انها بتلقح عليه قام وقف وقالها انتي بتقولي ايه يابت انتي
اسيل. ايه مسمعتش احوليت ف ودانك يعني
شريف. لا اتطرشت ف عنيا جتك البلا غوووري
اسيل. بصتلهم ومشيت خرجت الجنينه تفكر ازاي هتخرج
صفاء. البت بتبوصلنا كاننا شغالين عندها
شريف. عبيطه يا ماما متخديش ف بالك
صفاء. طيب ايه مش هتروح تكلم اسيل بقا وتتفقو هتنزلو امته
شريف. حاضر يا ماما هتمشي شويه ف الجنينه واكلمها
صفاء. والجنينه ليه كلمها هنا
شريف. بلاش شقاوه يا صفاء انتي لسه صغيره عالكلام دا
صفاء. ههههههه وحضنته وقالت ربنا يسعدك يا حبيبي
شريف. ويخليكي ليا ياست الكل وخرج الجنينه لقي اسيل قاعده وحطه ايدها علي خدها ومنهمكه ف التفكير راح عليها وبخبث قالها سيلا
اسيل. اتنهدت وبعدين قالت خييير
شريف. مالك قاعده كدا وشايله طاجن ستك فو دماغك كدا
اسيل بقولك ايه انا مش ريقالك
شريف. ليه بس المعامله دي هو انا كلمتك انا بس بتطمن عليكي الحق عليا
اسيل. اهو مزاجي كدا بقا ابعد عني لاني مش طايقه نفسي
شريف. بتريفه ليه يام العيال الراجل مزعلك ولا ايه
اسيل. اه ياخويا قبل ماينزل قالي اعمليلي حلة محشي وحلة ميلوخيه وحلة باميه وانا قوله تعبانه ومش هقدر اعمل دا مله يقولي عالله متعمليش

 

 

شريف ليه هي سايبه ولا ايه موراكيش رجاله يعني انتي لازم تطلقي منه دا مستحيل تعيشي معاه ابدا
اسيل. ااه قول كدا بقا انا كنت حسه ودلوقتي اتأكدت انك عينك مني وعلشان كدا عاوزني اتطلق واخرب بيتي طبعا ما انت مقدرتش تقاوم جمالي
شريف. هههههههههه بخربيتك وبيت اللي حدفك عليا
اسيل. سقفت باديها وقالت ليه ياخويا مشبهش ولا مشبهش
شريف. لا طبعا ودي تيجي انا اللي قالقني اني مش مناسب ليكي ولا لعيلتك ومش هيوافقو
اسيل. لا اتطمن الحب مفهوش غني وفقير وانا موافقه متقلقش انا هقنع بابي نور عصام
شريف. خلاص مش قادر مات ضحك ههههههههه ههههههههه
اسيل. سرحت ف ضحكته الحلوه ووسامته
شريف. بصلها وبعدين قالها عموما انا هفكر وقام وقف وقالها هروح بقا اتكلم مع خطيبتي
اسيل. ايييييه
شريف. ايه يابنتي مالك انتفضتي كدا
اسيل. اييي ابدا عن اذنك ودخلت جوا اوضتها
شريف. هههههه والله لوريكي واتصل عليها
اسيل ردت وقالت يانعم
شريف. نعم الله عليكي ياشابه
اسيل. اتغاظت من بروده وقالت خير يابشمهندس
شريف. بنفس الهدوء قالها هو مش المفروض نتفق علشان ننزل نشتري الشبكه ونخلص من الموال اللي ملوش لازمه دا
اسيل. نععععم

 

 

شريف. بصراحه كدا انا مرغم عالجوازه دي ماما الله يسامحها شايفه انك مناسبه ليا وكمان بنت صحبتها الله يرحمها وحابه يعني تعوضك بحبها وحنانها وطبعا كان بيستفزها
اسيل. ايييه هو انا هتجوز امك ولا ايه ياحيلتها
شريف. بكل برود قالها جهزي نفسك الساعه خامسه هعدي عليكي وقفل قبل ترد وضحك
اسيل. ماشي ياشريف الكلب ان ماوريتك مبقاش انا وابتسمت علي الفكره اللي جت ف دماغها وعزمت علي تنفيذها واتصلت بالفون وقالت ….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أسيل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى