روايات

رواية أسيرة عائلة القناوي الفصل الأربعون 40 بقلم يوستينا سامي

رواية أسيرة عائلة القناوي الفصل الأربعون 40 بقلم يوستينا سامي

رواية أسيرة عائلة القناوي الجزء الأربعون

رواية أسيرة عائلة القناوي البارت الأربعون

رواية أسيرة عائلة القناوي الحلقة الأربعون

40 قبل الاخير🔥
في الاوضة عند زين 😭
زين / بس انا جرالي وبسببك انتي يا تماره … ليه جاية تعملي فيها الحمامة الوديعة دلوقتي..فاكراني هتخدع صح طبعا ما انا المغفل بتاع العيلة… بقولك اي انا مش طايق اشوفك اطلعي برااا
تمارا بندم/ زين انااااا
زين بحده / انا مش عايز اسمع تبرير ابدااا حقي وهسامح عنه لكن حق ابني اللي مو*تتيه في بطنك ده مستحيل اسامحك عنه .
تمارا بصدمة / انت بتقول ايه انا امو*ت ابني انت اكيد اتجننت ، طب ده انت كنت معايا في المستشفى حتي خبيت عليا اللي حصلي ولا نسيت
زين ابتسم بتريقه وقالها / امم وكنت فاكرك متعرفيش
و يا حرام داخلة في حال صدمة و انهيار
بس لا يا تمارا انا عرفت من ماجدة انك انتي اللي حاولتي تسق*طي نفسك عشان ما بقاش في حاجه ربطانه وبصراحه ما استبعدهاش عنك لانك واطيه عملتي كده في جوزك هيفرق بقى في العيل اللي مني
تمارا دموعها نزلت علي خدها في صمت و هي مش مصدقة اللي هو بيقوله و بدات تتكلم بصوت موجوع متقطع / لا يا زين هي اللي ضر*بتني في بطني برجليها و خلت رجالتها يضر*بوني و كانوا هيع*تدوا عليا كمان ، صدقني انا مش بكدب والله العظيم
انا وقتها كنت بصرخ باسمك جامد علشان تجيلي ازاي قلبك محسش بياااا .. ازاي يا زين محستش ان تمارا اللي كانت امانك وحبك من واحنا عيال بتتوجع و بتمو*ت
زين بدموع/ علشان هي نفس تمارا اللي كنت باخدها في حضني بليل و وقفت قدام كل الناس لدرجة اني كنت همو*ت علشانها هي و في الاخر اترميت في المستشفى بسببها بتعالج من الادمان
انا بسببك كنت بقرف ابص لنفسي اووي في المراية علشان كل حاجة فيا اتغيرت مش بس شكلي ، شخصيتي ادمرت.. انا بقيت مدمن و انا مش ذنبي حاجة و كل ده بسببك انتي
تمارا وطت راسها في الارض لانها مكنتش قادرة تبص في عينيه كانت حساهم سكا*كين بتقطع في قلبها و قالتله بندم و وجع / طيب قولي اقدر اعملك اي علشان تسامحني
زين بقسوة / تبعدي عني … انا مش عايز اشوفك تاني ارجوكي انا كل ما ببص في وشك بفتكر ضعفي و عجزي. اطلعي برااا
تمارا ماقدرتش ان هي ترفضله طلبه وبتخرج بس بتتفاجئ بعاصي واقف على الباب اللي تقريبا سمع كل الحوار بس مرضيش يتدخل لانه كان فاكر انهم هيتصافوا وما كانش متخيل ان زين هيطلع قاسي كده .. وسابها تخرج ودخل
هو الاوضه .
_______________________________________________
في شقة كريم 🔥
كريم كان لابس تيشرت اسود و كان قاعد قدام التليفزيون متعصب اوي بس جميلة جات باسته من خده
و قالته بهزار / متجوزة قمر يا ناس .. التيشرت الاسود ده حلو اوي اوي عليك
كريم و هو لسه قالب وشه / بعدي عني يا جميلة اني مخنوج و مش طايج نفسي
جميلة / يا ساتر للدرجة دي . طب قولي اي حصل في الشغل عكنن عليك كدة
كريم بص لجميله وكانها طوق النجاه لانه كان نفسه يحكي لحد وفضل يحكيلها ان مراد جيه الشركه وده كان موضوع معصبه جدا
كريم / بس يا ستي ومن بجاحته جاي برجليه الشركه انا لولا اسر كان زماني خليت الامن يرموه بره انا مش عايز اشوف خلجته ولا هو ولا اخوه
جميله كانت قاعده مربعه ايديها قدامه وساكته مش بترد عليه وده عصب كريم جدا وقالها بحده / مالك جاعدة اكده وكانك واكلة سد الحنك ما بتتحدثي ويايا
جميله /ما هو انا لو فتحت بقي واتكلمت انت هتزعل يا كريم انا لحد دلوقتي مش شايفه سبب واحد يخليك تعمل كل ده
كريم بعصبيه/ وااه انتي مع مراد ضدي ولا ايه لي .. متركزي اكده في حديتك معايا شكلك اتخبتي ايااك
جميله قامت من مكانها ووقفت قصاده و هي مستغربه اسلوبه جدا معاها و خصوصا انه اول مره يزعقلها كدة و قالته / اتخبلت عشان بقول كلمه الحق وعشان بقولك انك ملكش حق تعمل كدة .. جرى ايه يا كريم انت عايز اللي يطبلك وخلاص .. وبعدين عاصي كان غلط و صلح من نفسه و مراد ده انا عاشرته وعارفه انه طيب جدا و
لكن قبل ما تكمل كلامها كريم كان شدها من البلوزه اللي كانت لابساها بغشومية جدا وقالها بحده/ اياكي تجيبي سيرته جدامي مره ثانيه . ولا تكوني حنتيله ما اني عارف ان انتي كان عينك منه قبل ما تتجوزيني و اكيد منستيهوش
جميله اتصدمت من اتهام كريم المباشر ليها وزقت ايده / انت بتقول اي ، ازاي تكلمني كدة اساسا و بعدين ده جزاتي اني في يوم من الايام فتحتلك قلبي وحكيتلك .. شكلي كنت غبية اوي
كريم بصوت عالي لدرجه ان والده جميله خرجت من اوضتها / ايوه غبيه عشان مش عارفه انا ليه لحد دلوجت مش عايز اجرب من مراد لاني مش هتجبل فكره انك تبقي جنبه و هو وسخ والله اعلم باللي في جلبه من ناحيتك
والدة جميلة / في اي يا ولاد استهدوا بالله صوتكم عالي قوي
جميله كانت بصه في عيون كريم بصدمه وغصب عنها دموعها خانتها على الرغم انها ما كانتش عايزه تبان ضعيفه كده وقالتله/ ولو هو وسخ زي ما انت بتقول انا ايه .. يبقي انا زيه صح علشان كدة مش واثق فيا
و مسحت جميلة دموعها بكم البلوزة و قالتله و هي متجهة لاوضة والدتها / بس انا ما يخلصنيش انك تخسر عيلتك بسببي انت سبق وخسرت مامتك واختك و دلوقتي عايز تخسر ولاد عمك بس لااا انا هريحك خالص مني لان انا عملاك ازمة كبيره اوي …
و بصتله و هي عند باب الاوضة بوجع / طلقني يا كريم
ودخلت اوضه والدتها ووالدتها حصلتها وكريم كان واقف مذهول من اللي هو قاله هو ما كانش يقصد يقول كده
كريم حط ايده على راسه بمخنقه / ايه اللي انت هببته ده بس يا كريم انا لو شكيت في الدنيا دي كلها عمري ما اشك في جميله دي مرتي استغفر الله العظيم يا رب ..منك لله يا مراد
________________________________________________
في اوضة زين 😭
زين وهو بيبص لعاصي بلوم / لو جاي تشفعلها عندي او تحاول تصلح فانسي يا عاصم لان كل حاجه خلاص ماتت
عاصي وهو بيبتسم / لا خالص انت مش صغير علشان اوجهك .. بس انا عايزه اسالك سؤال واحد ليه بتعمل كده في نفسك ، اصلي اللي بتعمله في نفسك ده مش معناه الا حاجه واحده بس
زين بخنقة / يا ترا اي بقي اللي بعمله .. انا بحاول ابقي زيكم ، يعني ادخل في سباقات و مصارعة و مو*ت و ضر*ب علشان ابقي زيكم مش الاستاذ برضو تاجر سلا*ح و بلط*جي
عاصي وهو بيضغط على ايده بغيظ وبيحاول يتحكم في اعصابه عشان ما ينفجر*ش في زين وقاله بثبات / طريق اتجبرت امشي فيه و مش بايدي .. واول ما اخذت الفرصه بعدت وبعدت عن البلد كلها واستقريت في مصر وكل يوم بيجيلي تهد*يد شكل بس صابر …اعمل اي تاني يا زين
زين / تطلع وتسيبني انام لان انا مش عايز اعاتب حد ولا حد يعاتبني
وغطى نفسه كويس بالبطانيه ولف وشه عن عاصي وغمض عليه عشان ينام بس عاصي اتنهد بتعب وقاله / ماشي يا زين اللي يريحك بس يكون في معلومك تمارا دي بتعشقك مش بس بتحبك اما اتهامك ليها انها السبب في مو*ت ابنكم ده محصلش علشان تماره وقفت قدام اختها وقدام ماجدة عشان تخلي ابنها منك . والله بتحبك اوي
و قام عاصي و سابه و خرج من الاوضة و راح يطمن علي تمارا اللي كانت قاعدة لوحدها بتعيط في صمت
زين و هو علي السرير ابتسم بوجع و حط ايده علي كتفه / ما انا كمان بحبها اووي .. بس مش قادر انسي
و غمض عينه علشان ينام لكن غصب عنه مغبتش تمارا عن باله لحظة واحدة من اول ما كانوا اطفال لحد اللحظة دي ..
و عدي اليوم بصعوووبة اوي عليهم
_______________________________________________
تاني يوم الصبح
مراد كان ماسك الشنطه بتاعته ونازل على المطار بس ملك مسكت ايده وقالتله بحزن / على فكره عاصي قال ان زين كويس وانت ممكن ما تسافرش كفايه هو هناك
مراد ابتسم / ايه يا وليه ده عايزاني ابقى واطي مع اخويا وبعدين اللي حصل لزين مش قليل ومحتاجنا كلنا حواليه
ملك /صح كلامك مظبوط طالما عايزنا كلنا حواليه يبقى خدني معاكي يا مراد
مراد ضحك جامد بعلو صوت وقال / انتي بالذات زين مينفعش يشوفك دلوقتي خالص هو بيكرهك قوي فوق ما تتخيلي يا ملك
ملك كشريت فجاه واتوجعت من الكلام اللي مراد قاله برغم انه كان بيقولوا بهدف الهزار و قالت بدموع /عنده حق الصراحه وهو لو ما كرهنيش مين هيكرهني ده انا في وقت من الاوقات وجهت المسدس في وشه وما صعبش عليا و هو بيتالم بسببي … و اتنسيت اني كنت بمسك ايده عشان يعدي الطريق و عشان اجيبله حلويات
مراد اتفاجاه من دموعها وقرب ناحيتها ومسح دموعها وقالها / وبعدين معاكي بقى يا ملك هو احنا اللي بنعيد وهنزيده تاني كل دي ذكريات وخلاص انتهت انا اسف اني فكرتك بس والله كنت بهزر
ملك مسحت دموعها وحاولت انها تبان اقوى وقالتله / لا انا كويسه جدا ما تخافش عليا بس يلا الحق روح لزين وابقى طمني عليه وقوله ان ملك بتقولك حقك عليا .. انا استاهل كرهك ده و اكتر كمان
مراد / برضو بتعيطي يا بت متخلنيش اضعف بقي
.انتي لما بتعيطي بتحلوي اكتر .. طب لما تحط بوسة دلوقتي كدة و حد يقفشنا هيبقي منظرنا اي
ملك ضحكت و قرب هي و باسته من خده و قالتله بتنهيده حب / ابقي كلمني علطول .. بحبك يا ميمو
مراد اخدت نفسه بصعوبة و مسك الشنطة و فتح باب اشقة و قال / يا منجي ياااارب .. ما انا مش هعرف اعمل الدخلة قبل كتب الكتاب يعني
و سابها و نزل و هي كانت بتضحك جامد علي كلامه
و اتجه مراد هو كمان لامريكا .
______________________________________________
في الاوضة عند جميلة 😭
كانت نايمة في اوضة مامتها و خدوها حمرا و عيونها وارمة من كتر العياط طول الليل
ام جميله وهي بتتكلم بصوت واطي علشان متصحيش بنتها / شوفت وشها و عيونها دي ما وقفتش عياط من امبارح بالليل هو ايه اللي حصل لده كله يا ابني
كريم اتكلم بنفس الهمس وهو ماسك في ايده كيس كان لسه جايبه من بره و باس راسها بحب / ما فيش حاجه يا ست الكل ما تجلجيش جوي اكده اني بس اتغشمت شويه في الكلام وياها .. ممكن تهملينا بس خمس دقائق وانا هراضيها وهحب على راسها كمان
ابتسمت ام جميله على كلامه وسابتهم وخرجت وكريم ساب الشنطه اللي كانت في ايده على السرير وقرب ناحيتها وحط ايده على راسها وبدا يمسح اثر الدموع اللي كانت لسه حتى بتنزل من عينيها وهي نايمه
قرب و باس عنيها بندم و هو بيقولها في ودنها / حجك علي راسي يا ست البنات ..اني محجوجلك و حجك عليا و لو طلبتي مني ايتها حاچة هنفذهالك
جميله بدات تفتح دمها عيونها وكان باين عليها اثار النوم وبرده الارهاق بس كريم بستحملش نظره الكسره اللي كانت في عيونهاا ، يااه صعبة جداا ان اقرب حد ليك هو اللي يكسرك كدة
كريم باس راسها و قالها رجاء./ لاه وحياتي عنديكي بلاش النظره دي ، اني واطي و استحج كل حاچة عفشة بس النظره دي هتمو*تني يا جميلة
جميلة بدات تعيط في صمت و هي باصة لعيونه و مش عايزة ترد عليه و كانها مكتفية انها بتشتكي لقلبه باللي حبيبها عمله بس قطع الصمت ده كريم اللي شدها من رقبتها و باسها و جميلة كانت رافضة في البداية القرب ده و لكن استسلمت لموجه مشاعره
بعد دقايق بعد كريم عنها لما كانوا بحاجة للهواء هما الاتنين و سند راسه علي راسها و قالها و هي بيتنهد بوجع / اني عارف ان الكلام اللي جولته عفش جوي بس قسما بالله اني ما اجصد حاچة واصل منيه ،جميلة اني لو شكيت في الدنيا كلتها ماجدرش اشك فيكي انتي
بس اني غصب عني بغير جوي و غيرتي واعره و بعدين انتي مبجتيش مرتي و خلاص لااه انتي حتة مني .. يلا بجي جوليلي انك مسمحاني بالله عليكي علشان افرچك علي اللي جبتهولك
جميلة مسحت دموعها و قالت بثبات./ ماشي هسامحك بس عندي شرط واحد ..انك تسامح مراد و عاصي و نرجع كلنا عيلة واحدة .. موافق ؟؟
كريم و هو بينفخ بضيق و بيشد الشنطة اللي كان سايبها علي السرير / مواافج …خدي بجي هديتك
فتحت جميلة الشنطة اتصدمت ببوكيه بورد كان شكله يجنن و قميص نوم احمر بالون اللي كريم بيعشقه عليها … جميلة ضحكت اوي علي هديته و لانه حاطط البوكيه في شنطة لانه بيتكسف
جميلة / يسلام و مخبي البوكيه كدة ليه
كريم باحراج / احم لاه مخبتوش ولا حاچة . . يوه بكفاياكي رخامة عليا بجي انتي خابره زين اني بخجل من الحركات المايصة دي و مخبرش بيعملوها كيف
جميلة ببتسامة / طلاما بتتكسف اوي كدة جبته ليه
كريم / علشان اشوف الابتسامة دي ..ايوة اني خابر انك بتحبي الزرع جوي جولت لازمن اجيبلك ورد علشان جلبك يرضي عني
جميلة فرحت اوي بكلامه و حضنته و هو كمان بادلها الحضن ده و كان عايز يشيلها و يروح بيها اوضتهم بس هي رفضت
و اصرت انهم يروحوا عند نور و البنات
_____________________________________________
في الشقة عند نور
اتفاجاه بالباب بيخبط و رهف و اسر رجعواااا تاني
نور و هي حاضنه رهف / وحشتيني اووي ..كدة برضو هو اللي يتفسح مع جوزو كدة ينسانا
رهف / والله اقدر ، انا خلاص رجعت اهو و هعيش معاكم تاني زي الاول .. انا مبسوووطة اوي
سجي و هي بتحضنهااا / ايوة بقي و نرجع انا و ملك نقفشكم متلبسين زي كل مره
اسر و هو بيضحك جامد / اوبا هو احنا مقفوشين اوي كدة .. اومال فين مراد سافر خلاص
نور/ اهاا زمانه في الطياره .. بس سيبيكم منه انا هحضر لكم حته اكله تجنن بمناسبه رجوعكم بالسلامه وخلي البنت ملك تعملكم بسبوسة و هنخربهاا
و نادت نور على ملك ودخلوا كلهم المطبخ يجهزوا مع بعضيهم الاكل لدرجه انهم اخذوا اسر كمان يجهزلهم السفره
و مافتش وقت كتتتتير و وصل كمان كريم و جميلة و قضوا اليوم مع بعض
_______________________________________________
في امريكاااااا
و بعد معناااه لمراد وصل اخيرا المستشفي عند زين لكن متاخر اوووي لكن ما دخل اوضته شاااف
مراد 😳😳😳😳
استووووووووووب تفتكروا ايه اللي حصل
و بكده خلصت حلقة النهاردة ❤️
للناس اللي بتسالني على القصة هتخلص امتى فاحب اقولهم انها تقريبا خلصت يعني فاضل بارت
او اثنين بكثير
و متنسوش تدعوا لاخواتنا في فلس طين ان ربنا يقويهم،
و يرحم شهدا*ئهم 🙏💕 الرسالة دي هتفضل تتكتب و هنفضل ندعي انهم يتحر*روا

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أسيرة عائلة القناوي)

‫2 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى