روايات

رواية أحفاد النمر الفصل الثالث عشر 13 بقلم ملك مؤمن

رواية أحفاد النمر الفصل الثالث عشر 13 بقلم ملك مؤمن

رواية أحفاد النمر الجزء الثالث عشر

رواية أحفاد النمر البارت الثالث عشر

رواية أحفاد النمر الحلقة الثالثة عشر

خرج الطبيب من الغرفة بهدوء حتي وقف أمامهم ليتحدث بهدوء :
_ انتم تبع الحالة اللي جوا دي؟
أقترب منه أحمد وعمار مسرعاً فتحدث بأنفاس متقطعه :
_ أيوا انا اخوه وابن عمه.
هز الطبيب رأسه ثم تحدث بهدوء :
_ تمام…هو حالياً نايم من المخد*ر سيبوه يرتاح شوية وساعتين وهيفوق.
أحمد بقلق :
_ يعني أي هو كويس …حالته اي طيب؟
الطبيب :
_ السكي*ن اللي أتغرز في جانب صدره دمر عضو جنب القلب تلقائي وأحنا عشان ننقظ الحالة عملنا عملية وشيلناه ،تمام وزي م قدرنا ننقظه هيبقا في سلبيات ليه.
كاد عمار أن يتحدث ولاكنه صمت عندما رأي والدته ومرات عمه يأتون بالصراخ ،حتي أستقرت فاطمة أمامهم لتتحدث ببكاء وصراخ :
_ ابني فين ؟ أدهم كويس.انا عاوزاه .
نظر أحمد لهنا بلوم أنها هي من أخبرتهم ثم اتجه لوالدته ليتحدث بهدوء :
_ هو كويس دلوقتي يا ماما.
فاطمة :
_ انا عاوزه اشوفه.
زفر عمار ليتحدث بهدوء مصطنع :
_ مش هينفع يا مرات عمي ،لأنه هو نايم دلوقتي ولازم يرتاح علي الاقل ساعتين.
جلست علي المقعد وهي تبكي بشدة ،بينما تحدث أحمد بهدوء مصطنع :
_ والله يا أمي هو كويس بس لازم يرتاح دلوقتي من العملية.
نظرت له فاطمة لتتحدث بصدمة :
_ عملية!!!!!
طرق أحمد علي جبينه بغضب من حماقته ليتحدث بهدوء :
_ عملية بسيطة يا ماما زي عملية اللوذ كدا.
فاطمة ببكاء :
_ يلهوي يابني حسبي الله ونعم الوكيل في اللي كان السبب.
نظر لهم احمد بملل ثم أسند رأسه للخلف،أما هايدي فأتت لتجلس بجانبها وهي تواسيها ببكائها،اشار عمار بيده لأحمد أن يتجه له فأتجه إليه احمد ثم تحدث بهدوء :
_ خير يا عمار؟
نظر له عمار ليتحدث بغضب :
_ خير!!!اي البرود اللي انتَ فيه دا؟
نظر له أحمد بعدم فهم :
_ برود اي مش فاهم في اي اعمل اي يعني؟
عمار بغضب مكتوم :
_ تعمل اي؟ قصدك هنعمل ياخويا،انتَ قاعد ببرود كدا وسايب اللي عمل في اخوك كدا وهادي وساكت .
احمد بذهول :
_ عمل في أخويا ؟؟؟ هو أخويا موقعش علي سن في الطريق.
كور عمار يده وهو يحاول أن يهدأ قبل أن يلكمه بقوة :
_ أحمد فوق معايا كدا.اللي حصل لأدهم واحد اللي عمل فيه كدا خبطو بسك”ينه .
احمد بغضب متصاعد :
_ مين اللي عمل كدا.
عمار بحذر :
_ م هو دا اللي احنا هنعرفه.
ثم أشار لندي وهنا أن يتجهو له.
اتجهت له ندي برفقة هنا وهي تبتلع ريقها :
_ نعم يا عمار؟
عمار :
_ بهدوء كدا واحكيلي كل اللي حصل؟
نظرت لها هنا بشفقة ثم عفت عنها لتتحدث هي :
_ اللي حصل يا عمار……….ثم قصت له م حدث.
نظر عمار ل ندي بشرار ثم تحدث بغضب مشتعل :
_ حسابنا في البيت يا هانم يا محترمة،يالي السبب في اللي ابنك عمك فيه دلوقتي.
نظرت له لتتحدث ببكاء :
_ اقسم بالله م اعرف أن دا كله كان هيحصل.
عمار بغضب :
_ من امتا اصلا يا بت وأحنا بناتنا بتصاحب جدعان.
أحمد بهدوء :
_ مش وقته الكلام دا يا عمار،اللي لازم نعمله دلوقتي هو ان نعرف مين هو الكل*ب الي عمل كدا في ادهم وهو فين.
هز عمار رأسه ثم أشار لهنا أن تذهب هي وندي.
*************
نظر فؤاد للواء ليتحدث بذهول :
_ يعني أي ؟كدا خلاص؟!!
اللواء ببسمة :
_ أيوا كدا تقدر تروح لعيلتك وتحكيلهم علي اللي حصل.واه تقدر توصل سلامي للحاج الكبير.
فؤاد باستغراب :
_ مين الحاج؟جدي شريف.
اللواء :
_ تؤ تؤ الحاج عثمان هو اللي ساعدنا كثير في الموضوع دا ، وبسببه كمان قدرنا نقبض علي الخلية دي.
نظر له فؤاد بذهول ثم تحدث ببسمة :
_ تمام يا فندم.
تحدث بهذه الجملة وهو يؤدي له التحية العسكرية ثم رحل مسرعاً.
*************
في القصر :
تحدث سعيد باستغراب :
_ هو في اي ؟ القصر فاضي ليه كدا هما سافرو؟
نجار بقلق :
_ لا تقريباً ابن عمك اللي اسمه أدهم عمل حاد”ث وفي المستشفي والكل لما عرف راح هناك.
نظر لها سعيد بصدمة ثم تحدث :
_ ازاي ومحدش قالي؟ثم أجاب وهو يهرول :
_ تمام انا رايح.
**************
في المستشفي:
نظرت لهم الممرضة لتتحدث بعملية :
_ تمام تقدرو تشوفوه هو فاق دلوقتي.
دخل جميعهم بسرعة شديدة ليتحدث أدهم بتأوه :
_ اااه..بطني.
تحدثت فاطمة وهي تركض له لتتحدث ببكاء وهي تمسك يده :
_ أدهم انتَ كويس يا حبيبي ، مين اللي عمل فيك كدا.
نظر لهم أدهم ليتحدث بتشوش وهو ينظر ل عمار ويشير له :
_ هو مين دا ؟
نظر له عمار وهو يرفع حاجبه ، بينما نظرت له ندي لتتحدث بذهول :
_ أدهم… دا عمار.
تحدث أدهم وهو يضيق عينه :
_ عمار!!!!!مين عمار ؟
نظر له عمار ثم تحدث بمكر وهو يقترب منه :
_ أدهم انتَ أضربت في جمبك مش في دماغك يعني متسوقش فيها ،وأرجع لعقلك.
أبتسم أدهم ثم تحدث بمرح رغم خفتان نبرة صوته :
_ عمار..اخبارك اي يا ابن عمي عامل اي؟
نظر له الجميع بعدم تصديق بينما أتجه إليه سعيد ليتحدث وهو يدفش نفسه بقوة عليه :
_ أدهم عامل اي؟كويس دلوقتي؟؟
نظر له أدهم ليتأوه بصوت مرتفع وهو يتحدث بهمس :
_ كنت كويس قبل ما الحيطه تقع عليا يا حيوان.
نظر لهم عمار بضيق ثم أتجه إليه ليبعد سعيد عنه ثم تحدث بهدوء :
_ يلا يا جدعان محدش له لأزمة هنا الكل يروح دلوقتي واصلاً الدكتور كتب لأدهم علي خروج بكره ،يعني انا هفضل معاه لحد بكره والكل يروح يرتاح دلوقتي.
تحدثت فاطمة برفض :
_ لا طبعاً أنا هفضل مع أدهم ومش هسيبوا عشان لو أحتاج حاجة.
ندي بهدوء :
_ روحي يا طنط وانا هفضل مع عمار وهساعد أدهم عشان لو أحتاج حاجة.
نظر لهم عمار ليتحدث بحدة :
_ انا قولت الكل يروح وانا وسعيد اللي هنفضل هنا.
وبالفعل استعد الجميع للذهاب ولاكن قبل أن يذهب أحداً منهم ، كان وقت دلوف أحداً منهم ليتحدث بلهفة :
_ أدهم..
توجهت جميع الأنظار له لتتحدث فاطمة بصدمة :
_ فؤاد ابني؟؟؟؟؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحفاد النمر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى