روايات

رواية أحببت ملتزمة الفصل الرابع 4 بقلم ملك أحمد

رواية أحببت ملتزمة الفصل الرابع 4 بقلم ملك أحمد

رواية أحببت ملتزمة البارت الرابع

رواية أحببت ملتزمة الجزء الرابع

رواية أحببت ملتزمة
رواية أحببت ملتزمة

رواية أحببت ملتزمة الجزء الرابعة

زين قام فجأة من على الكرسي وابتسم للبنت اللي جاية
_اميرة بصت بغيرة وقرف للبنت اللي جاية كانت بشعرها وصبغاه اصفر ايوه فيك ايوه مش شقرا طبيعي ولابسه بنطلون وبادي وفرحانه جدا ومفتخرة بنفسها كدهون وهي اصلا تدخل تحت بند حديث الرسول ﷺ ((كاسيات عاريات مائلات مميلات رؤسهن كأسمنة البخت لا يدخلن الجنة ولا يجدن ريحها)) ف ياريت اي بنت بتلبس بنطلون تلحق نفسها لانها مش هتدخل الجنة
<زين مد ايده سلم عليها>
زين- عاملة اي يا هند بقالي كثير مشوفتكيش
هند ابتسمت- وحشتني جدا يا زين بجد بجد وحشتني فعلا
زين – وانتي كمان وحشاني اوي طيب ما تتفضلي معانا
اميرة اتدخلت بابتسامه مصطنعة- لا تتفضل اي بقى احنا خلاص ماشين
هند اتحرجت- لا لا يا زين مفيش داعي انا كمان ماشية عشان مستعجلة

 

زين لاحظ انها اتحرجت- تمام يا هند باااي
هند- باي
زين بص لاميرة- اي اللي انتي عملتيه ده؟
اميرة ببرود- عملت اي؟
زين بعصبية- حرجتيها
اميرة- مكنش قصدي بس مش هستحمل اشوفها تقعد معانا وتبصلك
زين- نعم؟
اميرة- تبصلي !!
زين- خلاص يا اميرة حصل خير
اميرة- لنت مدايق كده ليه ؟ دي واحدة شمـ
اميرة مسكت لسانها وافتكرت ان حرام تقول كده …
اميرة- خلاص مفيش ممكن نمشي
زين- ممكن يلا
<طلعوا من المول ووصلوا للعربية زين ركب واميرة في الكرسي اللي ورا>
زين – ممكن أسالك سؤال؟
اميرة- اتفضل
زين- هو انتي ليه كده ؟
اميرة-مش فاهمه

 

زين- يعني قصدي غير البنات
اميرة- غيرهم ازاي؟
زين- في تصرفاتهم!
اميرة- ومستحيل اتصرف زيهم في يوم انت عايزني اصحاب ولاد وانسى كلام ربنا ” وَلَا مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ”
يعني لا البنت يكون ليها صاحب ولد “وَلَا مُتَّخِذِي أَخْدَانٍ” ولا العكس ،، ولا تكون عايزني اسلم على صحابي الشباب ولا اهزر معاهم طيب هسألك سؤال؟ انت ترضى لمراتك المستقبلية تصحاب شباب وتسلم عليهم وتهزر معاهم؟! ويفضلوا يبصولها وينهشوها بعنيهم بسبب لبسها الضيق ويفكروا فيها بطريقة مش كويسة وانت ساب وفاهم انا اقصد اي؟ لو ترضاهالها تبقى ديوث ولو مترضهاش تبقى راجل عندك مروءه بتغير على اهل بيتك
ولو على لبسي فأنا برضوا بعنل بفرض ربنا اللي فرض على البنات لبس الخمار في بداية سورة النور قال الله تعالى :{سُورَةٌ أَنْزَلْنَاهَا وَفَرَضْنَاهَا}من سورة النور- آية (1) يعني كل ايه فيها فرض وجات ايه (( وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ))من سورة النور- آية (31) يعني الخمار فرض واللبس الواسع فرض قال الله تعالى {يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْـمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ}من سورة الأحزاب- آية (59)
<زين كان ساكت تماما وسامع كلامها اللي دهشه ومببقاش عارف يرد عليها لانه ميعرفش حاجة عن دينه للاسف مسلم اسم زي بعض شباب الايام دي>
زين – بس انتي لازم تعيشي شبابك؟

 

اميرة- انا عايشة شبابي وحياتي ومستمتعة ببها ومش حارمة نفسي من اي متعة حلال انما الحرام فلااااااازم امنع نفسي منه حتى لو كان فيه متعة لاني عارفة ومتأكدة انها متعة وهمية مؤقتة اه هتمتع شوية ولكن مش هجني غير غضب ربنا والعذاب في الدنيا والآخرة..! واللي بيدور على السعادة ونفسه يعيش سعيد بجد لازم يعرف ان السعادة الحقيقية ملهاش غير طريق واحد بس _طريق ربنا_ مفيش طريق غير كدة احلى حياة فقط في طاعة الله اي طريق غير كده مش هتلاقي فيه غير الضنك والهم والشقاء والاكتئاب والسعادة عمرها ما كانت باللبس والمكياج والخروج والفسح والشات والاغاني والافلام!! ياما ناس عندها كل الاسباب اللي شايفين انها هتحقق لهم السعادة ومع ذلك مش سعداء والدليل ان في أمريكا والدول الغربية بنلاقي اعلى معدلات انتحار في العالم رغم انهم بيعملوا كل حاجة نفسهم فيها وعندهم كل الاسباب اللي احنا متخيلينها طريق للسعادة … انا كنت في يوم من الايام زيهم كده تعيسة وبجري ورا التبرج ولبسي للبناطيل وحبي للطرح القصيرة وحب الدنيا الزائلة بس تبت وبعدين لما اعرف ان الله يباهي ملائكته بالشاب التائب !! ازاي متوبش والتزم بأوامر ربنا وانا في شبابي انا عايزة ربنا يتباهى بيا قدام الملايكة مش عايزة الناس هما اللي يتباهوا بيا
زين- ربنا يحفظك لاهلك فعلا لانهم ربوكي التربية دي انتي اللي زيك قليلين في البلد
<اميرة اكتفت بابتسامة وسكتت>
في منزل اميرة^
ملك- اي نايم على الجرس جااياا
^^فتحت الباب^^^
اميرة- نايمة عل الجرس مش كده انا هوريكي !!

 

ملك بضحك- معرفش ان انتي يقطعني
اميرة بضحك- وحشتيني يمجنونة عملتي اي في الجامعة !؟
ملك- الحمدلله كله تمام متخافيش اختك قدها
اميرة- انتي هتقوليلي
بسمة- يا فرحتي بيكوا انتوا الاتنين هتفضلوا قاعدين كده؟
ملك – كده ازاي؟
بسمة- في وشي كده يعني
ملك واميرة بصوا لبعض وفهموا تقصد اي ؟؟ ان هما متجوزوش!!
ملك- مالنا يعني مش عاجبينك ولا اي؟
بسمة- اطلاقاا مش عجابني اطلاقااا
اميرة وملك فصوت واحد ايتلاقااا نو نو ايتلاقااا
بسمة- والله لو قمت لهوريكم؟!

 

اميرة بضحك- يا امي بقى يا ست الكل انا برفض لاني قولتلك سببي ١٠٠مرة لما الاقي واحد يعرف ربنا ويتقي ربنا فيا هوافق والاهم من ده حافظ كتاب الله وبيعمل بيههه
بسمة- يا بختك يمنيلة يا بختك يبسمة يمنيلة يبختك الاسود ببناتك
ملك بضحك- الله هي امك لاقيانا على باب جامع
اميرة ضحكتت – شكلها كده
ملك- دي لو لاقيانا هتشفق علينا اومال دي مش عارفة بصراحة وخدانا من تحت جرار ولا قطر ولا اي
<اميرة فصلانه ضحك في الوقت ده جيه احمد(والدهم)>
احمد- اي الي بيضحك ضحكوني معاكم؟
اميرة- مفيش يا بابا ماما كالعادة
احمد ابتسم- ربنا يسعدكم دايما … عملتي اي في الشغل
اميرة- كويس الحمد لله
احمد- طيب يلا عشان ناكل وتلحقي تنامي يدوبب
^في منزل زين محمد ^
زين- مساء الخير انا جيت
هدى بضيقة – اه شفت
زين حس ان في حاجة غريبة – اي شوفتي دي ؟ في حاجة يا امي
هدى- بصراحة يا ابني فيه

 

زين- احكيللي في اي
هدى- حالك انت واخوك يوسف مش عاجبني ولا حتى عاجب والداك
زين- ماله حالنا
هدى- ماله ازاي ده انتوا مش بتطيقوا بعض انا خايفة يا ابني بعد الشر لو جرالنا حاجة انا وابوك تبعدوا عن بعض
زين اتنهد- متخافيش يا امي انا هحل الموضوع ده
هدى- ربنا يريح بالك ويسعدك يا ابني
زين- يارب
^زين طلع على السلم وصل لاوضة اخوه يوسف وخبط^
يوسف- ادخل
زين- ادخلك الله جنة الفردوس
يوسف مستغرب- امين ..جايب الكلام ده منين؟
زين ابتسم وافتكر اميرة- بنت كده لطيفة ..المهم عامل اي
يوسف بضيق- اممم عايز اي
زين- انا قلت عامل اي متبقاش غتت
يوسف- انا غتت انجز
زين- ده انت غتت صح !! بقالنا يومين متخانقين
يوسف- ما هو ده العادي هو احنا بنطيق بعض اصلا

 

زين اتنهد- طيب يا سيدي انا جاي ابدا الصلح
يوسف- ماشي ماشي اطلع واطفي النور عشان عايز اتخمد ورايا حاجات اهم
زين- انت بتتكلم كده ليه انت مبتتغيرش
يوسف- انا مش هتغير ولا هرتاح غير بعد ما تحل عننا انت
زين- براحتك يا يوسف
^وطلع ورزع الباب جامد وراح على اوضته … كان قاعد بيفكر ومضايق جدا هو عمل اي مع اخوه لكل ده … يعني هو كل ده عشان متجوزش لحد دلوقتي طيب هو لسه ملقاش البنت المناسبة طيب … بس مش يوسف بس ده حتى اهله مخنوقين من الموضوع ده بس هو خايف ياخد واحدة مش بتحبه يعني يبقى عشان فلوسه …. زين فضل يفكر كثير جدا لحد ما نام وهو مهموم^
<<في صباح اليوم التالي تحديدا منزل اميرة>>
اميرة- صباح الخير يجماعةةة
احمد- صباح النور
اميرة قربت من بسمة- مفيش صباح الخير يحجة
بسمة- صباح الزفت على دماغك
اميرة- طيب طيب شكراا
ملك طلعت من اوضتها كانت لسه صاحية حضنت اميرة- يا صباح الهنا يقلبي انا

 

اميرة حضنتها- يا صباح العسل يعسل
احمد- حبوا في بعض حبوا وانا مليش حضن
^ملك واميرة جريوا حضنوه^
اميرة- طيب انا نازلة هفطر في الشركة عشان متأخرش اكثر من كده
احمد- ماشي ربنا يوفقك في رعاية الله
>في منزل زين ^
هدى- اسمهااان اسمهااان
اسمهان-نعم يا هدى هانم
هدى- اسمهان زين فين؟ منزلش فطر ولا هو مشي
اسمهان- لا ممشيش بس زين بيه يعني مش عارفة ماله قولتله قالي مليش نفس
هدى استغربت- طيب روحي انتي يا اسمهان
^هدى لسه هتقوم محمد مسكها^
محمد- سيبيه لوحده يا هدى متضغطيش عليه
هدى- بس د…
محمد قاطعها- قولتلك سيبيه لوحده
هدى- حاضر

 

^^زين نزل على السلم متكلمش ولا كلمة وطلع على طول برا الفيلا متجه للشركة^^
^زين وصل الشركة دخل وكان باين عليه الهيبه كعادته^
زين- مييي مش عايز اي حد يدخلي النهارده محتاج اراجع الشغل
مي- حتى لو اميرة
زين بعصبية- حتى لو اميرة
مي- حاضر يا يا استاذ زين
^^زين دخل مكتبه ورزع الباب بعصبيه وقلع الكرفته وقعد عل الكرسي بص ناحية المكتب وزي ما توقع لقى ظرف مكتوب عليه “”الى زين محمد”””
زين مسكة بسرعة وفتحه كان مكتوب كالأتي “”
“رسالة لي قلبك”.
-انا بس حبيت افكرك أن دي دنيا يعني فانيه يعني حزنك دَ ملهوش داعي الحزن اللي بجد على اخرتك بتصلي بتفتح مصحفك؟ماهو يا ويلك لو ربنا نظر ليك نظرة غضب!ويا هناك وسعدك لو نظر ليك نظرة رضا!دُنيا فانية ليه تشتريها وتبيع الآخرة؟ فرعون بجلالة قدرة وال كان مفكر أنه مافيش لا قبله ولا بعده وال كان بيقول أنا ربكم الأعلى، كانت نهايته إي؟
دامتله الدنيا؟ نفعته؟لي متكونش صادق في حبك لربنا؟

 

تسوى إي الدنيا لحظة دخولك القبر لوحدك
مش هيدخل معاك القبر غير عملك، ها عملت إي؟راجع نفسك …هتقولي طب والمصايب دى هتتحل ازاى !!
بالدعاء.. بالدعاء، احنا منعرفش طريق غيره
ولو عايز سعادة الدَاريـن ، فأڪـثِر مِن الصَـلاة عـلَى النَبِى مُحـمَد ﷺ وحافظ على علاقتك بربنا .
مرسالها كان دايما بيطمن زين بس المرادي فوقته …كلامها بيرن في ودنه كل دقيقة “الحزن اللي بجد على اخرتك بتصلي بتفتح مصحفك؟””
افتكر اخر مرة صلى يمكن من شهرين ثلاثة مش فاكر حتى مفتحش مصحفه غير من سنه
“”دُنيا فانية ليه تشتريها وتبيع الآخرة؟””
زين قام من على الكرسي ورايح جاي في المكتب
وكلامه لسه بيرن في ودنه “” مش هيدخل معاك القبر غير عملك، ها عملت إي؟””
هنا خرج عن شعوره وكلم نفسه- عملت اي فعلا انا معملتش حاجة ترضي ربنا يا ترى ربنا بينظر لي ازاي دلوقتي؟؟
“””ماهو يا ويلك لو ربنا نظر ليك نظرة غضب!ويا هناك وسعدك لو نظر ليك نظرة رضا””
زين- لا يارب لا انا عايز نظرة الرضى …
بكى على نفسه وندم فعلا انه قصر في علاقته مع ربنا … زين راح اتوضى ورجع صلى في مكتبه ركعتين توبة لله ودعا ربنا يغفرله اللي فات ووعده انه مش هيسيب فرض تاني وهيبقة ليه ورد يومي من القرآن وهيحاول يرضي ربنا بكل الطرق بس محتاج اللي يرشده”
ما تصلوا على النبي يجماعةة😂❤

 

^^في مكتب اميرة^^
كانت قلقانة جدا على زين دي اول مرة تحصل انه زين يقفل على نفسه مكتبه وميخرجش بقاله اكثر من ٣ساعات من لما جيه الشركة اميرة كانت هتتجنن وتروح بس هتروحله ازاي وهو مانع اي حد يدخله وبعدين هي اصلا تقربله ايه عشان تتدخل في حياته …دماغها تعبت من التفكير فضلت تهدي نفسها وتحاول تركز قي شغلها بس مقدرتش في اللحظة دي خرحت عن شعورها وراحت له المكتب ”
اميرة- استاذ زين انت كويس؟
زين بصلها – كويس ممكن تسيبيني لوحدي
اميرة- بس ي
زين قاطعها بعصبيه- لو سمحتي يا اميرة محتاج ابقى لوحدي شوية اتفضلي
اميرة بحزن- انا اسفة يا زين قصدي استاذ زين
^اميرة اضايقت جدا من الطريقة اللي عاملها بيها بس يعني هي كانت متوقعة اي هو ميقربلهاش اي شئ! اميرة عيطت وراحت للسكرتيرة مي”
اميرة – مي انا ماشية تعبت فجأة ومش هقدر اكمل هاخد نص اليوم اجازة سلام

 

مي- ماشي سلام
“”في منزل اميرة”””
ملك- حاضر جايا
^^فتحت الباب^^
اميرة- انا جي… اتصدمت من اللي شافته ومكنتش متوقعة دي يحصل ابدا^

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببت ملتزمة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى