روايات

رواية ليلة المختار الفصل الأول 1 بقلم صفاء حسني

رواية ليلة المختار الفصل الأول 1 بقلم صفاء حسني

رواية ليلة المختار الجزء الأول

رواية ليلة المختار البارت الأول

ليلة المختار
ليلة المختار

رواية ليلة المختار الحلقة الأولى

#رايح #فين انت من فين جيت ومن فين ماشي يا كريم
ابتسم كريم وتظهر ملامح وقال
جيت امضي وماشي ده الاتفاق لم اشتركنا مع بعض انت عارف شغلي حساس وممنوع اصلا اشتغل عمل خارجى يا عصام
هز راسه عصام بتفهم
عارف لكن توقعت انك تقعد كتير عشان فى اوراق كتير معايا المهم كنت عايز ايه
تنهد كريم فى واحده عايزها تقدم هنا في الشغل ويتبعد ليه طلب مقابلة
استغرب عصام وبدهشة
مين ده اللي خالت كريم المختار يجي لحد عندي مخصوص علشانها
تنهد كريم وكشر
انا مش بهزر يا عصام وهى مجرد ولدت بنت صديقتي بنتى
ابتسم عصام
بس طيب احكيلي يا كريم عشان افهم واعرف ابعتلها مقابلة ازى
تنهد كريم كل الحكاية
وانا رايح مدرسة بنتى عشان اخده كان
أول يوم فى المدرسة الجديد بعد ما عزلنا ل كمبوند بالتجمع جديد
وكنت قلقنا ل مش تحب المكان لكن وقتها لاقيتها خارجة مع صحبتها وهى فرحانة
وقالت لي
فلاش باك
بابا انت جيت سلم على صحبتى بيان
ابتسم كريم اذيك يا بيان الله اسمك حلو
ابتسمت بيان
شكرا يا عموا واسم بيسان حلو كمان الفرق ما بين أسمى واسمها حرف السين بس
ضحك كريم
صح شاطرة انتم مع بعض في ال كلس
هزت راسها بيان
اه يا عموا انا وبيسان قعدنى مع بعض النهاردة بعيد عن البنات الشرير اللي كانوا يوقعها لكن متخفش عليها انا مش اسمح ل اي اشرر يقربوا من صحبتي
ضحك كريم على كلام بيان وكان سعيد وسألهم ايه الا حصل
حكت بيسان احداث يومها وبعد كده قال
طيب يلا بينا يبسان وبكرة اشبعي من صحبتك
رفضت بيسان
يعني ينفع اسيب صحبتي لوحدها قاعدة وامشي
بعد المساعدة الا ساعدتها لي
احرج كريم وقال
فعلا مش ينفع لكن نزل علي رجله وسال بيان
هو مين الا بيجى ياخدك ماما والا بابا
ردت بيان ببراة
بابا الله يرحمه ماما هى الا بتيجى تاخدنى
شعر بحزن كريم وضمها وقال
ربنا يحفظها ليكى هى بتتاخر عليك دايما
هزت راسها بيان بالنفي
لا مش اوى هى بس فى الشغل واكيد حاجه عطلتها
وبعد شوية تيجى سيدة منقبة وهى قلقنا على بنتها وخصوصا شافت شخص قرب من بنتها جريت جري وقالت
بيان حبيبتي انتى بخير مش قلت ليك الف مره مش تتكلمي مع حد غريب
اعتذرت بيان
اسفة يا ماما لكن ده مش غريب ده ابوى بيسان صديقتي فى ال كلس جات جديد النهارده
انتى اتاخرت ليه
تنهدت الام معلش يا قلبي حصلت مشكله جامدة وسبت الشغل
زعلت بيان
تانى يا ماما مش انتى قولت لي الشغل حلو وهنعرف ندفع مصريف المدرسة
تنهدت الام بوجع
حظى كدة يا بنتى يلا علشان منتاخرش على جدك والحق ادور على شغل تانى
قربت بيان من بيسان
تعالي سلمى على ماما يا بيسان زى ما سلمت على بابكى كتر خيره يا ماما مردتش تسيبنى اقف ل وحدى ووقفت معايا هى وبابها
انتبهت الام ورفعت راسها مكنش ظاهر من وشها الا عيونها الزرقاء الا شبه عيون بنتها بيان
وابتسمت ونزلت على مستوى بيسان
اذيك يا بيسان نورت المدرسه انشاء الله هتعجبك
ابتسمت بيسان وقالت
انا حبيتها يا طنط عشان بيان فيها
ضمتها الام
ياقلبي وبيان كمان بتحبك لازم تكون شطوره زى بيان
هزت راسها ووجهة حديثها ل كريم
مش انا شاطره يابابا
ابتسم الاب طبعا شطوره وهتكون انتم الاتنين من الاوائل
اعتذرت الام لهم
اسفة حضرتك ان كان اسلوب فى البدايه عنيف وشكرا جدا
ابتسم كريم لها
والا يهمك تحبي نوصلكم فى طريقنا انتم سكنين فين ممكن نكون قريبا
تنهدت الام بخجل وهى بترفض
البيت مش بعيد اسفين على العطلة
جيه ينسحب كريم لكن انتبه لم
جيه اتصال ل الام مرة اخري من صديقي
قعدت مرة تاني هى وبنتها على تسيك اقدم المدرسه وردت
عايزة ايه مريم انا على اخري ومش عاوزه عتاب
ردت مريم وقالت
عملتي ايه يا ليلة حد يهزق، المدير
ردت ليلة بغضب
انتى بتهرج يا مريم يعني عايزين اعمل ايه لم يجي يقولي نفسي اشوف وشك ويقولي اكيد انتى حلوه اكيد العيون الحلوة دي متنساقة مع وشي جميل وعود جميل استغفراللهالعظيم
ضحكت مريم
انتى حافظة كل كلمة قالها يا بنتى كنت خديها مجملة مش تشتمي وتبهدلي اهوه اترفضي، هتعمل ايه
تنهدت ليلة
ربنا يدبرها من عنده كله الا البجاحه يا مريم
تنهدت مريم
بالعافيه لم عرفنا نجيب ليك شغل يقبلوا منقبه
شهقت ليلة بغضب
ويعنى عشان منقبة يبقي مليش الحق اشتغل وارب بنتى بالحلل وانا محافظة على شرفي يعني اعمل ايه اغمض عيني عشان محدش يشوفها
ضحكت مريم
لا ركب لينسنز اسود عشان تبقي عفريتي ويخافوا منك
ضحكت ليلة
والله فكره اشتري لينسيز المرة الجاية عشان عيونى تبقي سوده وابقي عفريتي
ضحكت مريم
والله العظيم دمك شربت لو شوية خفت دم زى ده كنت اتعينت مديره
زعقت فيها ليلة
لا وانتى الصدقة لو شوية قلة ادب وميعى يغور هو وشغله الا خلقنى مش يسبنى وانا كلمت ادرارة الكومبند يشوف مشتري للشقة
شهقت مريم
انتى بتهزرة صح نسيت وعدك ل جوزك انك تحافظ على الشقة وكمان حماك القعيد مش يرضي يسيب المكان الا ليه ذكريات مع ابنه
تنهدت ليلة بتعب المشكله انه رفض يدينى الراتب ومعاشا حماية يدوب مكفيه علاجه وفلوس الممرضه الا بتقعد معه لحد ما برجع الحل ان ل اسيب الشقة او اخرج بيان من المدرسه
نزلت دموع بيان
ليه يا ماما كدة انا مش عايزة اسيب المدرسه
كان كريم متابعهم وسمع شوية من الكلام قطعته
بيسان
هما اقعدوا ليه يا بابا مش يمكن تنطت مش معاها فلوس تركب
تنهد كريم
مش ينفع نتكلم معهم تانى
وفجاة اقامت بيان وهى زعلانه وبتعيط
انا مش هسيب المدرسه والا هسيب البيت فاهمه
وفجاة

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ليلة المختار)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى