Uncategorized

رواية رياس الفصل الثامن عشر للكاتبة شيماء عسكر

 رواية رياس الفصل الثامن عشر للكاتبة شيماء عسكر

رواية رياس الفصل الثامن عشر للكاتبة شيماء عسكر

رواية رياس الفصل الثامن عشر للكاتبة شيماء عسكر

في غرفة رياس و جاسر كانت رياس نايمه علي صدر جاسر وهو ماسك كتفها بتملك و بلعب في شعرها .. 
رياس بصوت حنون… جاسر 
جاسر.. اممممه 
رياس… عايزه اقولك علي حاجه 
جاسر وهو لسه علي نفس وضعه.. قولي 
رياس… بصراحه هو موضوع يخص سليم 
جاسر بلف وشه ليها… ماله سليم ،،، طبعاً جاسر عارف بس عايز يفهم رياس تعرف اي بظبط عنه 
رياس… احم سليم عندو كانسر و انا اسفه اني مقولتش وهو مش عايز يقول لحد بس انا مقدرتش علشان انت تقف جنبه 
جاسر… وانتي تعرفي من امته 
رياس… انا مش شايفه اي رد فعل منك يعني معنه كدا انك عارف 
جاسر… رياس انا عارف كل حاجه بتلف حوالين مني يا حبيبتي 
رياس… طيب هو عندو عمليه الاسبوع الجاي 
جاسر… عارف 
رياس… انت بجد غريب 
جاسر… ليه غريب يا حبيبتي علشان عارف كل حاجه عن اللي بحبهم 
رياس… لا مش القصد بس انت يعني بدال عارف ليه مدخلتش 
جاسر… كل حاجه في وقتها حلوه يا حبيبتي 
رياس بدموع… تعرف ان ماما ماتت بالمرض ده 
جاسر… الله يرحمها 
رياس…. بابا محاولش حتي يساعدني حتي مش دفنه اهل المطنقه هما اللي عملوا كدا 
جاسر… هشششش انتي هتعيطي ولا اي قومي كدا يا عروسه عندنا فرح بعد شويه 
رياس بتقوم بسرعه…جاسر انت بتهزر صح فرح اي ده 
جاسر… يلا روحي خدي شاور بسرعه لان تقريباً مبقاش فيه وقت… كان بقول الكلام ده و ببوص علي ساعة الموبيل اللي كان جنبه… ،، 
اممم قدام مننا ساعه و نص… 
رياس…ينهار ابيض يعني احنا بقالنا ساعه ونص و احنا هنا 
جاسر بخبث… واعملك ايه كل لما اقرب منك تقولي اهدي يا جاسر انا بخاف انا معرفش ايه 
رياس بخجل… انت قليل الادب 
جاسر…. طبعاً ههههههههههههه 
رواية رياس بقلمي شيماء عسكر #رياس 
طبعاً انا بكتب الكلام ده لان الروايه مسروقه مني والتاخير اني مش ليا نفس للكتابه خالص الناس دول عاملين عندي احباط اقسم بالله بس يلا حسبي الله ونعم الوكيل … ،، 
بتدخل رياس الحمام و كل شويه مش مصدقه اللي بحصل معاها و بتحرك الخاتم في صابع ايديها … بتروح تفتح المياه و بتخلع عنها الروب و بتقف تحت المياه وفي الحظه دي جاسر فتح عليها الباب .. رياس بتصرخ عليه… اطلع برا 
و بتحاول تلم جسمها عن عيونه 
جاسر… بتخبي اي يا حبيبتي ما انا شايف كل حاجه 
رياس… اطلع برا يا جاسر 
جاسر… بصراحه مفيش وقت قولت ادخل اخد الدش معاكي بسرعه 
رياس… جاسر اطلع برا 
جاسر وهو بقلع الهدوم… بقولك مفيش وقت 
رياس بتحط ايديها علي عيونه وتكشف جزء من جسمها و جاسر بضحك عليها 
جاسر… ههههههههههه تصدقي انك غبيه اوي يا حبيبتي 
نسيب جاسر السافل ده و نروح عند لميس و المي 
لميس… واو 
المي… انا ده 
لميس… طبعاً انتي قمر اصلا في انتي حلاتي الفستان مش هو اللي حلاكي يا جميل 
المي… شكرا 
ليمس… علي اي بس يا حبيبتي
المي… انتي طيبه اوي و كمان رياس 
لميس…. ههههههه اختك طيبه فعلاً دي حتي مش شوفنا وشها لحد دلوقتي 
المي… ربنا يسعدها 
لميس… و يسعدك ياحبيبتي يلا انا هسيبك و انزل اشوف الوضع بقا عامل ازاي 
المي.. ماشي 
بتخرج لميس من الاوضه في الوقت ده كان سليم خارج من اوضه اميمه .. ،،
و بتمشي لميس من جنب منه وهي عامله نفسها من بنها … 
سليم بنادي عليها… لميس 
بتقف لميس و بتلف ليه… نعم 
سليم… مالك 
لميس… ماليش عن اذنك عندي شغل لسه 
سليم بمسك ايديها برقه و بمسح عليهم بحنان… مش عايزك تزعلي مني و عايزك تسامحني 
لميس بتشد ايديها بقوه من ايد سليم… عن اذنك ي ابيه 
سليم واقف مصدوم من رد فعل لميس لا و كمان ابيه….. ،،، 
بتنزل لميس بسرعه بتدخل اوضه المكتب و بتقف ورا الباب و ايديها علي قلبها… هششش اهدي كدا يا لميس مش من مسكة ايد يعني هتوقعي من طولك فوقي كدا ي غبيه 
بتخرج لميس بتشوف تحضيرات الفرح 
اما بقا فوق عند جاسر و رياس 
جاسر… انتي عنيده ليه 
رياس… انا هعمل الميكب بتاعي ب ايدي روح انت بس البس وانا اقل من ساعه هكون جاهزه 
جاسر… لما نشوف 
.رياس… وهي بتمسك عديت الشغل 
ده شكل رياس … هرجع و اقول الصور علي واتباد و نصيحه بلاش حد يفوت الصور خصوصي بتاعت الحلقه دي اللي عايز يكلمني خاص ببعت ليه للينك الواتباد ???????? 
ـــــــ وفعلا في اقل من ساعه كانت رياس جاهز و ده فستان رياس و عايزه رايكم فيه 
بتقف رياس في نص الاوضه في انتظار جاسر ياجي من تحت .. بس في الحظه دي بتدخل لميس و كمان المي 
لميس … مين دي 
المي… خليكي كدا مصدومه واعي كدا .. بتدخل المي و بتقف قدام منها… 
انتي جميله اوي ربنا يسعدك يا حبيبتي 
رياس…وهي بتحضن المي… و يسعدك انتي كمان و متخفيش من حاجه طول ما انا معاكي 
المي… ربنا يخليكي ليا 
لميس… مش وقت دراما فيه فرح و الناس تحت بس العروسه الجميله دي تنزل 
رياس… وانا هنزل لوحدي يعني ولا اي اخوكي لسه مش مشرف لحد دلوقتي 
جاسر من دون اي مقدمات…اخوها واقف مش مصدق الجمال ده كله ليه ايه بت الحلاوه دي يا خربيت حلاوتك و بروح يبوس رياس من خدها اموووه دي بس تحت الحساب هههههه 
لميس… هو انت مش شبعت 
جاسر…بت عيب كدا الله 
لميس… دي انت اخدت البنيه يا حرام قدام الناس زي شوال البطاطس عيني عينك كدا يا مفتري 
جاسر…مراتي حبيبتي كان بحض رياس اكتر ليه بس الفستان عامل شغل عالي مش عارف يكون قريب منها … ايه البتاع ده 
رياس..مش انت اللي جايب الفستان
جاسر… شوفي هو حلو بس مش لاقي مكان اقف فيه يا عالم عايز احضن ارقص كدا يعني
لميس…جاسر ابقي احضن بعدين الناس تحت 
جاسر… ماشي يا ام لسان افضالك بس 
بتخرج لميس و المي قدام منهم 
و ده كان شكل رياس و جاسر وهما ماسكين في ادين بعض 
رياس… اي كل الناس دي يا جاسر 
جاسر… فين الناس دول دي شويه صغيره انا عايز الناس كلها تعرف اني متجوز ملكة جمال 
رياس… الناس ولا البنات 
جاسر… شكلك فاهم يا نصه 
رياس… لينا اوضه يا جاسر بعد الفرح 
جاسر… اموت انا في الاوضه دي 
طبعاً نظرات الناس منها فيه الحاقد و السعيد ليهم واللي غيران من رياس انها اخدت واحد زي جاسر 
بنزل جاسر وهو ماسك ايدي رياس و بعرف الناس بيها والكل مبهور منها 
صديق جاسر و عيونه علي رياس… عرفت تختار يا جاسر 
جاسر بضيق…شكرا عن اذنك اشوف الضيوف و خد راحتك 
بمشي جاسر مع رياس 
رياس… جاسر انا مش قادره اتحرك من الفستان 
جاسر.. طيب تعالي نقعد و بعد شويه هنقوم نرقص 
في الوقت ده كانت لميس و اقفه مع عز و بتضحك 
و سليم واقف في نار جوا منه …نار الغيره.. 
اما المي كانت قاعده جنب اميمه و دخلت معتصم من باب الفيلا بكل غرور 
المي… شايفه يا طنط ماشي بغرور ازاي ولا كانه عامل حاجه 
اميمه… اعملي نفسك مش شايفه اصلا يا خيبه
المي… مش قادره عايزه اولع فيه 
اميمه….هترتاحي يعني لما تعملي كدا الصبر الحلو و اتقلي علي الاخر لو حد جه طلب منك الرقص قومي
المي…بس انا تعبانه مش قادره اتحرك 
اميمه… تبقي غبيه بقا لو فضلتي قاعده مكانك اتحركي يلا روحي و تعالي قدامه ولا كانه موجود 
المي…متاكده 
اميمه… اكيد 
بتمشي المي بتروح تقف مع لميس و عز طبعا هي متعرفش حد غير لميس في الوقت الحالي 
لميس.. تعالي ي المي اعرفك علي عز صديقي المقرب 
المي بتمد ايديها ليه و عز باس علي ايد المي بكل اناقه… تشرفني انسه المي 
المي…شكرا 
لميس.. تحبي ترقصي يا المي 
المي…مفيش حد ارقص معه
لميس… عندي عن اذنك يا عز شويه 
عز…اتفضلي 
لميس… اسمعي كويس هنروح عند معتصم ولا كأني اعرف حاجه ماشي 
المي…لميس انا مش عايزه اروح عنده 
لميس…بس يا هبله كدا هيفكر انك خايفه منه تعالي بس 
بتقرب لميس و المي من معتصم و طبعا تحت عيون رياس اللي بتراقب الوضع بصمت 
لميس… هاي معتصم و وحشتني اوي فينك من زمان
معتصم…اهلا لميس موجود 
لميس… اعرفك المي اختك رياس مرات جاسر 
معتصم… اهلا المي
المي ببرود… اهلا 
لميس طيب لحظه و راجعه يا معتصم اشوف عمتو عايزه اي 
معتصم..اتفضلي 
كانت المي هتمشي ورا منها بس معتصم مسك ايديها غصب عنها 
المي بنظرة كره…نزل ايدك عني 
معتصم… مكنتش اعرف انك هتكوني حلوه اوي كدا ،،!! 
المي… لا رد منها بس عيونه بتتكلم عن الكره ليه 
معتصم…بلاش البصه دي يا جميل 
باجي جاسر عليهم… معتصم سيب المي تمشي 
معتصم… انا بس بشكر في جمالها طبعا معندكش مانع ارقص مع بنت حماك رقصه صغيره 
المي…وانا مش عايزه ارقص مع واحد وسخ زايك 
جاسر…روحي عند عمتو ي المي 
بتمشي المي من عندهم 
جاسر… مش كفايا بقا قلة الادب بتعتك دي 
معتصم… خليك في حالك و روح للعروسه يا عريس 
و بسيب جاسر واقف و بمشي هو عند سليم اللي واقف في مكان بعيد عنهم بشويه 
بروح جاسر عند رياس و بقعد جنبها 
رياس..قال ليها حاجه
جاسر…لا بس اختك مش سهله 
رياس… احسن يارب تولع فيه حتي 
جاسر…. قادره اوي انتي 
رياس…ههههههه قوم نرقص يا عريس فرح ما بعد ال ولا بلاش اكمل
جاسر…لا كملي يا مدام 
رياس… بارد 
انا حاولت اكتب اكتر بس والله تعبانه في لو عرفت اكمل باقي الجزء ده الليله يبقا تمام لو مش قدرت في بكرا باذن الله بحبكم في الله 
بقلمي شيماء عسكر  
الفصل الثامن عشر  الجزء الثاني من #رياس 
في الفرح 
كان جاسر عيونه هطلع شرار بسبب نظرات الرجاله لـ رياس 
جاسر بقول لـ رياس… تصدقي انا غلطان اني عزمت رجاله علي الفرح 
رياس بتضحك عليه… ههههه ليه بس 
جاسر… الناس هتاكلك بعيونهم 
رياس… بس انا عيوني مش شايفه غيرك 
جاسر بحط ايدو علي قلبه في حركه دارميه… اه قلبي الصغير لا يستحمل أبداً  ما تاجي نهرب من الناس دول
رياس… بس يا جاسر مش كفاية الضهر كان شكل وحش خالص و شايف اختك قالت اي علينا اتلم كدا و اسكت 
جاسر و عيونه علي لميس اللي كانت واقفه بتضحك و تهزر مع عز و سليم اللي واقف مش قادر و ظاهر عليه التعب…  انا لازم نستعجل علي سليم 
رياس وعيونه راحت علي سليم كمان… فعلاً  …بس ازاي هنروح احنا ال 3 من غير ما حد يعرف 
جاسر…  يبقا شكلك مش حاسه بـ قيمة جوزك ي مدام 
رياس… لا عارفه ي حبيبي  
جاسر… ماشي انا هروح اكلم الحيوانه دي 
رياس… مين الحيوانه 
جاسر… هو فيه غير ام لسان لميس خانم 
رياس… بصراحه انا مبحبش عز ده خالص دم امه تقيل خالص 
جاسر و هو بقبل راس رياس… مش هطول عنك ماشي  
رياس… ماشي  
بروح جاسر عند لميس و عز  و المي بتستغل الوقت و بتروح تقعد جنب رياس  ….  انا مش قادره 
رياس… مالك انتي كمان 
المي… حاسه اني شايفه شيطان قدامي طول الوقت عيونه عليا اعمل فيه ايه 
رياس… ولا حاجه اضحكي عادي مش تعرفي تعملي نفسك بارده 
المي… اكتر من كدا 
رياس… ايوه اكتر من كدا  لما نشوف جاسر هيعمل فيه اي 
المي… انا حاسه جوزك ده عنده دماغ يودى الواحد ورا الشمس 
رياس بضحكه عاليه… هههههههههههه طبعا يا بنتي 
في الوقت ده جاسر بحضن دراع لميس…  اهلا ي عز منور 
عز… اهلا بيك ي جاسر. بيه و الف مبروك عقبالي بقا… كان بقول الكلمه دي و عيونه علي لميس 
جاسر…  علي رايك عقبالك و انا بنفسي هدورلك علي عروسه حلوه 
عز… ماهي موجوده ي جاسر مستني بس تقول ايوه 
جاسر  …  سوري ي عز بس لميس مخطوبه هي مش قالتلك ولا اي اخس عليكي ي لميس 
لميس بصدمه.. انا مخطوبه لمين 
في الحظه دي جه سليم عليهم و بمسك خصر لميس  يعني جاسر في اتجاه و سليم من الاتجاه تاني  …  ليا انا يا حبيبتي 
لميس وهي بتنزل ايد سليم براحه عنها…  مكنتش اعرف و امته ده حصل 
جاسر…  من فتره كدا سليم اتكلم معايا و طبعا انا مرحب جدا علشان ابن عمتك و كدا 
عز بحراج.. احم طيب الف مبروك ي لميس و ليك كمان ي استاذ سليم  ..  انا هستأذن من حضرتك ي استاذ جاسر 
جاسر بيسلم عليه… اتفضل شرفتنا   …  بمشي عز و فيه كمية كره لجاسر و سليم…  اما ربيتك يا جاسر 
لميس بعد عز ما مشي…  انت ازاي تاخد قرار زي ده وانا معرفش   
جاسر…  انا اخوكي وانا عارف بعمل ايه كويس  
لميس…  جاسر انت عارف بتقول اي بقا انا لميس طول عمري شخصيتي قويه تاجي انت في لحظة تهد شخصيتي  قدام الرجال اللي هيكون جوزي 
جاسر…  جو ايه جوزك انتي بتحلامي يا حبيبتي بتحلامي 
لميس بتنفخ…. اووووف و بتمشي  
جاسر ل سليم…  عيش بقا ليك شويه  انا كدا عملت اللي عليا في يوم فرحي سيب مراتي و جاي احل مشاكل حضرتك مع اختي 
سليم… شكراً  ي صاحبي  
جاسر ببتسم ليه و بروح ل رياس  ….  
اما سليم
في راح ورا لميس اللي خرجت برا في الحديقه الخلفيه  …  
كانت لميس قاعده علي الكرسي بتعيط  بقعد جنب منها سليم و بقول…  بتحبيه لدرجة انك تبكي علشانه..!! 
لميس بنظر كلها وجع مش علشان عز بل  علشان الغبي ده فكر انها بتحبه و بتعيط عليه…  بس مكنش فيه رد فعل منها او رد علي سؤاله  غير النظرات  …  ،، 
سليم…  انا مسافر  بعد يومين 
لميس و عيونه علي الشجره اللي قدام منها  …  وانا مالي تسافر او لا انا ماليش علاقه بيك اصلا غير بس انت زي اخويا و خلاص 
سليم بضحكه بوجع لانه هو اللي عمل في نفسه كدا  علشان كان دايما يقولها انتي زي اختي و دلوقتي هي بترد ليه الكف بس في لحظه كانت شفايف لميس  بين شفايف سليم في قبله حب يوصل ليها انها ليه هو مش لحد تاني حتي لو فضل يقولها انتي اختي….  ببعد عنها سليم لم حس انها مش قادره تاخد نفسها  …  
بسند سليم رأسه علي رأسها و ماسك وشها بحنان  …  دي حاجه صغيره علشان متفكريش  اني اخوكي تاني  
لميس بتبعد عنه و تنفجر فيه…  انت ايه بترد ليا اللي عملته قبل كدا ها فاكر يومها انت عملت اي فيا  …،،  بس طبعا عمرك ما هتفتكر ي سليم ي ابن عمتي انت اصلا مش بتحس..،،  و كمان عمرك ما حبتني ولا حتي شوفت نظرة الحب في عيونك ليا…،،  انا بقولك اهو يا سليم مش عايزه اشوف وشك تاني  و اطلع بقا من حياتي و كفايه لحد كدا اهانه منك  …،،،  
انا بقيت اكرهك ي سليم عارف يعني اي بكرهك مش عايزه اشوفك تاني  ….،،،  بترمي لميس الكلام الدبش ده و بتمشي تدخل الفيلا ومنها علي الاوضه…،،،   اما سليم في فضل قاعد مكانه  كل تفكيره انو كدا خلاص خسر لميس  ،،…  
سليم بكلم نفسه… ههههه ما انا كمان خسرت نفسي فاضل ايه تاني يا اموت ي اعيش  وبعدين بنظر الي السماء… يارب انا عارف اني غلط سامحني يارب…  
و بعدين بدخل سليم الفيلا في الوقت ده كان جاسر و رياس في وضع رومانسي مع الرقصه الهادية  والضوء الخافض  ..  
جاسر ل رياس…  ينفع تضحكي مع اختك بصوت عالي  
رياس…  انا 
جاسر… ايوه انتي و كل العيون كانت عليكي وقتها مش عيب تكوني مرات جاسر المهدي و ضحكتك تكون عاليه 
رياس بدلع…  انا اسفه ي حبيبي اخر مره  
جاسر…حسابك مش دلوقتي بس الناس تمشي  
رياس…ده بدال ما تقولي كلام رومانسي في الوضع اللي احنا فيه ده… 
جاسر… تؤ تؤ تؤ انا مبعرفش اقول كلام رومانسي هنا قدام الناس ???????? 
رياس… اوف عليك انت بارد و قليل الادب 
جاسر…وانا بموت في قلة الادب لما بكون معاكي انتي  
رياس بخجل…احم طيب كفاية رقص انا تعبت 
جاسر…حاضر  … بتخلص الرقصه في الوقت ده  بمشي جاسر ببن الناس و ماسك رياس من خصرها… 
اما عند لميس كانت بتعيط بدم 
بتدخل عليها المي… مالك انتي كمان  
لميس بتحضن المي جامد… انا اتخنقت مع سليم اوي و قولت كلام كتير اوي من ورا قلبي انا بحب سليم عمري ما كرهته ولا اقدر  
المي…طب اهدي و يلا ننزل نكمل فرح اخوكي 
لميس..لا مش قادرة انزل خلاص انا هغير و هنام 
المي…وانا كمان مش نازله طول ما البارد ده تحت  
لميس…احسن برضو و… قاطع كلام لميس صوت الفون بتاع المي  
بتاخد المي الفون و بتفتح الرساله بتكون من معتصم 
معتصم( انزلي عايزك لو مش نزلتي هطلع انا  لو انتي مش حابه حد يتكلم عليكي ي قطه ???????? ختم الرساله ب غمزه) 
المي…حقير و واطي 
لميس…في اي 
المي …خدي شوفي 
لميس…سيبك منه ميعرفش انتي فين اصلا  ولا اقولك هاتي وانا هرد عليه  
المي…هتعملي اي 
لميس وهي بتكتب ل معتصم…اهدي  (  وانت عايز تشوفني ليه بقا.)
معتصم (  مينفعش كلام كدا لازم اشوفك وش لوش ي بيبي) 
لميس…( وانا مش هنزل و لو انت راجل اطلع انا في اوضة لميس  ) 
معتصم…( بقا كدا اوك) 
لميس..( و ابو كدا كمان  )  
بترمي لميس التليفون من ايديها… ابو شكلك
المي…انتي عملتي ايه 
لميس وهي بتنام علي السرير…ولا حاجه هياجي 
المي…نعم ياختي  
لميس…شوفي انا حابه العب شوية في مش فيها حاجه لو لعبت مع زفت ده 
المي وهي بتقعد جنبها… ايوه اللي هو ازاي يعني 
لميس…انا هدخل الحمام بس ياجي حاولي انو يتكلم عن لليلة امبارح و انا هعمل فيديو صغير اد كدا  ….،،، 
المي..مش مرتاحه 
لميس…متخفيش  انا هدخل اوك والفون مفتوح لحظه يكون في مكان مناسب  
المي… طيب ما تعملي انتي ده ورا الباب 
لميس…لا انتي ذكيه خالص ما الباب هيكون مفتوح كدا يا غبيه اهو كدا مش ظاهر  الفون و المكان مناسب انا بس هكون معاكي علشان هو لو فكر يعمل حاجه وسخه اوك 
المي…اوك 
بتدخل لميس الحمام… و بتروح المي تقف علي الشباك بتشوف الناس وهي بتروح  
اما عند معتصم بعد ما قفل مع المي… ماشي اما ربيتك يا بنت ال*** 
بطلع معتصم براحه من غير ما حد يحس او حد يلاحظ… 
معتصم..بس انا مش عارف فين هي الاوضه ومالو   ندور شويه  بفتح اوضه اتنين تلاته مفيش بفتح اخر واحده في الممر ده بشوف المي واقفه علي الشباك  …هي بتحس بفتح الباب بقوه عليها….،، بس بتعمل نفسها مش واخده بالها منه 
بدخل معتصم و بقفل الباب ورا منه…  ايه عجبك منظر الجنينة اوي كدا 
المي وهي لسه عيونه برا الشباك…  المنظر الجميل بيلفت الناس ليه من اول مره بس لما تقريب  منه بكون وسخ من جوا  وانت طلعت كدا 
وفي ثانية  كان معتصم قريب منها صدره  في ظهرها   و بتكلم زي فحيح الأفاعي… مش انا اللي وسخ مش انا اللي روحت اشتغلت في  نادي لليلي  ولا اي  …،،،  
المي… وانا وقتها حكتلك  كل ظروفي ولا ناسي 
معتصم وهو بشم عنقها بشهوه…  لا مقدرش وكمان منساش  اول ليله وانا في حضنك اه مش كانتي مش واعية  عن نفسك بس احب اقولك اني عيشه معاكي اجمل لليله في حياتي كلها  … وفي لحظه بلف المي ليه  و بمسك خصرها جامد و بقربها منه…،، وانا عايز اكمل الليله دي بس و انتي فايقه و تشركيني  
في الحظه دي خرجت لميس من الحمام…  طيب ما تتجوز انت و هي و تعيش الليله  من تاني 
معتصم وهو لسه حاضن المي و بيطلع في عيونه بكل ثقه….  بس هي عارفه اني ماليش في الزواج  
لميس بتروح تبعد المي عنه و بتقف هي قصاد منه…  لا دي حتي عيبه في حقك ي معتصم لما تكون راجل و واثق في نفسه مش قد الجواز  لكن قد الحرام ايه مش خايف من ربك افرض ربك قبض روحك دلوقتي تقدر تقولي هتقدر تقابل ربك ب اي وجه انت عمرك ما كانت كدا ليه ي معتصم  
معتصم بغضب… مالكيش دعوة بيا يا لميس 
لميس… تمام انت حر بس و رحمة بابا ي معتصم لو فكرت تقريب علي المي انا اللي هكون في وشك انت فاهم 
معتصم  …   المي دي ليا غصب عنك هاخدها  من هنا لو عايز دلوقتي مش تقدري تمنعيني  
لميس… عايزه اشوف يلا خدها من هنا اشوف ازاي 
معتصم…  انا همشي دلوقتي بس صدقيني  هرجع تاني  لان مش معتصم اللي يسيب حاجه  تخصه 
لميس… هنشوف ي معتصم 
بطلع معتصم  من الغرفة  
و بتروح لميس تقفل الباب  و بتروح عند الفون  و بتوقف التسجيل  …  ممتاز 
المي… ممكن افهم هتعملي  اي 
لميس.. ولا حاجه  دي تهديد صغير و اعتراف منه انو غلط معاكي  و بس 
المي.. لا هو اهبل تصدقي  
لميس… بقولك اي انا عايزه ارتاح ماشي   … 
المي… ماشي  
نسيب البنات كل واحده في العالم بتعه و بنروح عند العرسان بعد ما الناس مشيت اخد جاسر رياس للغرفه 
رياس… انا هموت و انام 
جاسر بعدم رضا… تنامي 
رياس وهي بتروح غرفة الملابس علشان تغير الفستان و تقلع الطرحه … ايوه 
جاسر بروح ورا منها…  انتي مجنونه صح 
رياس وهي بتحاول  تفك الطرحه…  ليه 
جاسر بقا قريب منها اوي و بخلع الدبوس اللي في الطرحه من ورا… مش المفروض أن النهارده فرحنا 
رياس وهي بترمي الطرحه الكرسي .. والقصد 
جاسر… يعني زي اي اتنين دخله و كدا 
رياس.. وانت سبت دخله اصلا ي حبيبي  
جاسر… اوف بقا 
رياس بنعاس… ارجوك انا تعبانه اوي و نفسي انام  
جاسر بطبع بوسه فوق دماغها و بتكلم بصوت هادي و حنين… انا بهزر معاكي ي قلبي يلا انام علشان  بكرا عندنا سافر 
رياس…  هو بكرا 
جاسر.. ايوه بكرا  هروح الشركه الصبح اظبط  كام حاجه  لان مش عارفين هنغيب قد ايه 
رياس… عندك امل صح 
جاسر…  طول ما ربنا موجود الامل موجود ي حبيبتي  تعالي اساعدك في خلع الفستان  
رياس… لا انا هعمله بنفسي  
جاسر… بس ي هبله انا جوزك بلاش كسوف اوك  
رياس بخجل… ماشي   
بتعدي  الليله و بطلع نور الشمس  الجميله  اللي كلها امل و حب  …  ،،،  
بروح جاسر الشركه مع لميس  
بدخل جاسر بكل ثقه الشركه و طبعا كلام الموظفين انو عريس جاي الشركه ليه و الكلام ده   ،،،  بدخل جاسر المكتب  و لميس ورا منه 
لميس….  كان ايه لزمتها  انك تاجي النهارده  
جاسر.. وهو مشغول  في ملف قدام منه… مش عايز اي غلط يا لميس عبال ما ارجع   .. و كمان سليم  مسافر امريكا  في شغل هناك 
لميس بحزن و عامله نفسها  مش فيه اي اهتمام بالموضوع  … تمام يعني كدا مفيش  غيري انا و معتصم 
جاسر… ايوه 
لميس… جاسر حصل حاجه كدا امبارح وكانت عايزك تعرف 
جاسر… لما ارجع  
لميس… طب و موضوع  المي
جاسر…  مالها 
لميس… معتصم معاند اوي مع البنت 
جاسر… انا لعند الحظه دي لسه مدخلتش  يا لميس بس انا عارف و متاكد ان معتصم  مش هيبعد عنها  لانه بكل بساطه بحب البنت دي 
لميس… طيب هي هتفضل معانا ولا هتروح 
جاسر… هي حره بس انا من رايي تفضل معاكي 
لميس… ي سلام واهلها 
جاسر…  شوفي انا متاخر اوي تمام زمان رياس  جاهزه في انا سيب عليكي الموضوع ده وانا واثق انك قدها  
لميس… دي شرف ليا يعني ان اخويا حبيبي  واثق ان اخته بقيت كبيرة  و قادره علي حل اي مشكله  صغيره  زي دي 
جاسر… من وجهه نظرك  انها صغيره طيب ربنا معاكي   … بقوم جاسر من علي الكرسي بروح عند لميس بحضنها  بحب   …  ،،  خالي بالك من نفسك ي حبيبتي  و من عمتو 
لميس… حاضر وانت كمان خالي بالك من نفسك  ومن رياس  هتسافر  فين 
جاسر… لا دي مفاجأة بقا مقدرش اقولك عليها علشان عارفك  مش بتقعد في بؤيك  الفوله  
لميس… ههههههههه انا 
جاسر… ايوه انتي يلا بقا سلام ي حبيبتي
لميس.. سلام ربنا معاكم 
بمشي جاسر من الشركه  بروح علي البيت  
بتكون رياس و المي و اميمه في الجنينه  بقرب جاسر منها…  صباح الخير   بميل يبوس وش رياس و اميمه  
اميمه… صباح الورد ي حبيبي  اي ماشيين دلوقتي  
جاسر… ايوه علشان موعد الطياره   … بس انتي خليكي هنا مع البنات لان سليم كمان مسافر  في شغل 
اميمه… ايوه قالي بس انا قلبي مش مرتاح خالص ليه 
جاسر وهو بمسك ايد اميمه… ليه بس يا عمتو  دي مجرد كام اجتماع كدا علشان صفقه جديده عبال لما ارجع من شهر العسل ي عسل انت 
اميمه…  ربنا معاكم يا حبيبي   
باخد جاسر رياس  و بمشي و بتصل علي سليم 
جاسر.. انت فين  
سليم……. 
جاسر… تمام اقل من ساعه هكون عندك 
وبعد ساعه كان سليم و رياس و جاسر في الطياره  الخاصه  
تسارع في الاحداث  بعد يومين  من السفر 
تم فيهم فحص سليم  و خوف جاسر عليه  
والتوتر اللي هما فيه  جه يوم معاد العمليه  
بدخل جاسر و رياس بعد ما تم تحضير سليم للعمليه و كان سليم قاعد علي  الكرسي المتحرّك  …   اول ما جاسر  بشوف سليم كدا غصب عنه دمعه نزلت من عيونه…  
سليم… اي ده هو انا رايح حرب ولا اي يا عم الحج 
بروح بقعد جاسر قدام منه و بمسك ايد سليم بحب أخوي بس مش قدر يسيطر علي دموعه  …  انت عارف اني بحبك اوي 
رياس دي ايه شغل العشق الممنوع ده انا هنا ها 
سليم… مش جوزك اللي بقول  
جاسر  …  بس ي سكر منك ليها  
الممرضه  .. عفواً  سيدي حان وقت  إجراء  العملية  
جاسر… اوك 
بحضن جاسر سليم بخوف انه مش يشوفه تاني  
بتاخد الممرضه سليم و بطلع جاسر و رياس ورا منه  
و بعد شويه كان جاسر قاعد  قدام غرفة العمليات  علي نار 
جاسر… هو اتأخر ليه جوا 
رياس… جاسر العمليه مش سهله  و بعدين  لسه  داخل من ساعه و هما خمس ساعات  اهدي كدا ي حبيبي  وكله خير بإذن الله  
جاسر… انا خايف اوي  
رياس…. سليم قوي  بلاش تعمل كدا علشان لما يخرج  يشوفك  قدام منه جاسر القوي ولا اي 
جاسر…الله المستعان  ..
يتبع..
لقراءة الفصل التاسع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!