روايات

رواية حكاية مطلقة الفصل السادس 6 بقلم نورهان ثروت

رواية حكاية مطلقة الفصل السادس 6 بقلم نورهان ثروت

رواية حكاية مطلقة الجزء السادس

رواية حكاية مطلقة البارت السادس

رواية حكاية مطلقة
رواية حكاية مطلقة

رواية حكاية مطلقة الحلقة السادسة

استيقظت دنيا نظرت الي الغرفه بستغراب ثم نظرت إلي والدتها التي تجلس قريبه منها
دنيا بهمس:ماما ماما احنا فين
ام دنيا بلهفه:بنتي قوليلي عامله اي
دنيا بتعب :حسه بو*جع خفيف في وشي هو اي اللي حصل
ام دنيا بحزن:انا دخلت المطبخ لقيتك علي الارض مغم عليكي والز*يت الف حمد وشكر لله وقع حاجات بسيطه اوووي علي وشك
دنيا بصدمه وهي بتلمس وشها :يالهوي حصل حاجه لوشي نهار اسو*د اي الحظ دا بس ياربي ليه كد
ام دنيا بحزن:يابنتي دا نصيب واختبار من ربنا مينفعش تقولي ليه احنا نرضي باللي حصل ونحمد ربنا أنها حاجه بسيطه الدكتور اصلا بيقول انهاا ممكن تتعالج في اسبوعين ومش هيكون في حاجه في وشك
دنيا ببكاء :عايزه اشوف وشي ياماما هاتي مرايه خليني اشوف وشي

 

 

ام دنيا وهي تحاول أن لا تبكي : حاضر بس اهدي يابنتي عشان خاطري والله هتتعالج دي حاجه بسيطه اوووي
دنيا ببكاء :يلا ياماما عايزه اشوف وشي بسرعه
ام دنيا :تعالي في مرايا في الحمام
ذهبت دنيا الي الحمام وهي تشعر أنها سوف تسقط في اي لحظه من شده الخو*ف أغمضت عينيها عندما وقفت أمام المرآه
ام دنيا وهي تربت علي ضهر :افتحي عينك ياحبيبتي دا حاجه بسيطه اوووي والله دا حتي هيتعالج والله في اسبوعين وفي دكتوره هنا شاطره هتكتب ليكي علي مرهم كويس اووي هي قالت ليا أن لما انتي تفوقي هتكتب ليكي علي المرهم وهتستمري عليه وكمان اسبوعين مش هتلاقي اي حاجه في وشك بعدها
دنيا ببكاء وهي تلمس وجهه:ليه بيحصل معايا كد عملت اي عشان كل دا يحصل ليا
ام دنيا بهدوء وهي ترتب علي ضهرها:خدي نفسك براحه واهدي احنا احسن من غيرنا ياحبيبتي احمدي ربنا أنها جت علي قد كد يلا بقي عشان نخرج من المستشفي مصطفي دقائق وهيكون هنا
دنيا بخوف وبكاء :هو مصطفي شافني كد اكيد قر*ف من شكلي
ام دنيا:اي الأو*فر دا يابت الحر*ق مش شديد لدرجه دي وكلها اسبوعين ومش هيبقي موجود اصلا ومصطفي كان هيمو*ت من الخو”ف عليكي يلا بقي عشان نخرج ودنيا عايزكي ديما يابنتي تحمدي ربنا علي كل حاجه بتحصل لينا ربنا كبير وكل حاجه بتحصل لينا ليها حكمه محدش فينا يعرفها ممكن تعرفي الحكمه دي بعدين وممكن متعرفيهش بس الاكيد أنه هيكون خير خير وبس
دنيا وهي تنظر إلي والدتها بهدوء مزيف :خير خير المهم يلا نمشي انا عايزه اروح
ام دنيا بحزن :تعالي يابنتي نخرج وهشوف مصطفي وصل ولا لسه
دنيا بحزن :لا يلا نمشي قبل ما يجي انا مش عايزه يشوف وشي كد
ام دنيا بهدوء:حاضر اللي انتي عايزه يلا ياحبيتي
بعد مرور نص ساعه كانت تجلس دنيا في غرفتها أمام المرآه وتنظر لها بحز*ن وتكلمت بهمس
دنيا بحزن وهمس:وبعدين هو انا كل ما اقول ان الدنيا هتضحك القيها بتسو*د ولا اي كل ما اقول ان الحياه هتبقي حلوه وان كل حاجه هتخلص القي أن مفيش حاجه خلصت طب انا المفروض استسلا*م لكل اللي بيحصل دا ولا احار*ب بس احار*ب ليه هو في أي في الدنيا عشان احارب عشانه كل حاجه في الدنيا بتطلب مني اني استسلا*م مشوفتش حاجه بتقولي قومي واوعي تستسلمي كل حاجه بتقولي اوعي تفتكري أن كد الحياه و*قفت لا دا الحياه مكمله معاكي بمشا*كل والهم والحز*ن
قطع كلام دنيا صوت والدتها وهي تنظر اله بشفق*ه وحزن

 

 

دنيا بغضب وبكا*ء:اوعي ياماما تبصي ليا البصه دي تاني انا مفيش فيا حاجه عشان تبصي عليا بصه شفق*ه لو علي وشي انتي مش قولتي اسبوعين وكل الحاجات اللي في وشي هتروح صح انتي مكنتش بتكذ*بي عليا لما قولتي أن أسبوعين
ام دنيا بسرعه:والله يابنتي مش كذ*بت عليكي الدكتوره قالت كد وانا اصلا جايه عشان احط ليكي المرهم علي وشك ولو انتي مش مصد*قني اكلم ليكي الدكتوره دلوقتي وهي هتقولك علي نفس الكلام اللي انا قولته
دنيا وهي تنظر إلي وجهه بحزن:تمام ياماما تعالي حطي المرهم بقولك هو مفيش حد من صحابي كلمك في الفتره اللي فاتت دي انا مش ساعت ما أطلقت وانا مفيش واحده فيهم بترن عليا حتي بالغلط
ام دنيا بغضب:صحاب اي دول مسالوش عليكي ابدا كانك مكنتش صحابتها ولا في يوم من الايام كنتي زي اختها
دنيا بهدوء مزيف:هم كد من اول ما اتجوزت كانوا يتصلوا بيا كل فين وفين بعدها مبقا*ش في واحده فيهم حتي تكلمني ماما انا ممكن اسالك سوال
ام دنيا بهدوء :خير ياقلب امك عايزه تسالي علي اي
دنيا وهي تنظر إلي والدتها بحز*ن واستغراب:هو مش كل واحد فينا واخد حقه في الدنيا ٢٤قيراط طب ليه انا مش حسه بكد حسه اني مش اخدت حقي حسه ان انا جايه بس عشان اتمر*مط
ام دنيا بغضب :اوعي يادنيا تقولي الكلام دا تاني ربنا مش ظا*لم عشان احنا نقول كد أو حتي نفكر في كد
ثم نظرت إلي دنيا بهدوء تعالي اقاعدي علي السرير واقاعد العب في شعرك زي زمان عارفه انك بتحبي الحركه دي من زمان
دنيا بهدوء:حاضر اهو وانا عارفه ياماما أن ربنا مش ظا”لم وعمري ما هفكر حتي في كد بس انا مد*يقه أن شايفه أن الدنيا جايه عليا اوووي وان في غيري مبسوطين في حياتهم حسه اني مخدتش ٢٤ قيراط فاهمني
ام دنيا وهي بتلعب في شعر دنيا :زمان لما كنت اقول لماما كد كانت تزعق وتقولي اي التفكير دا من أمتي بنفكر بشكل دا ومكنش حد بيسمعني لنهايه كلامي لو قولت حاجه شبه كد بس بابا قالي زمان أن كل واحد مننا واخد ٢٤ قيراط بمعني مثلا واحد مبسوط بس صحته تعبا*نه جداااا واحد غني بس مش بيخلف واحد فقير بس عندو صحه شديده فاهمني كل واحد واخد ٢٤ قيراط بس مش بنفس الشكل وانت واخده ٢٤ قيراط بتاعتك بس انتي دلوقتي مش قادره تشوفيهم لان انتي زي ما بيقولوا كد بصه لتحت رجلكي المهم يلا تعالي نخرج مصطفي من وقت ما خرجتي من المستشفي وهو شغال يتصل عليا وعلي موبايلك
دنيا بستغراب:بس انا مسمعتش صوت موبايلي
ام دنيا بهدوء :لانه معايا يلا خدي كلمي مصطفي وانا هقوم اعمل ليكي اكل
…………………………………..
كان يجلس مصطفي أمام والده في غرفه المعيشه
ابو مصطفي بستغراب:ها يامصطفي طمني يابني انت قولت أن دنيا تعبا*نه راحت المستشفي عشان كد خلتنا منزلنش ليها فا قولي اي اللي حصل
مصطفي نظر إلي والده وتجمعت الدمو*ع في عنيه :دنيا وهي بتعمل الاكل وقعت عليها ز*يت مغلي عشان كد راحت المستشفي

 

 

بعد تلك الكلمات سمع مصطفي صوت والدته الغضب التي كانت تنظر إليه وهي تريد أن تنقض علي مصطفي
ام مصطفي بغضب:بقي مطلقه وكمان مشو*ه يالهو*ي عليا انت عايز مني اي يابني عايز تمو*تني ناقصه عمر انا عملت ليك اي عشان تعمل كد دا انت فرحتي في الدنيا دا انا كنت انام وأقوم احلم بفرحك
ابو مصطفي بهدوء:اقاعدي بقي ياام مصطفي خلينا نفهم بهدوء ليه بتز*عقي وتتخا*نق كد
ام مصطفي بغضب:يخر*بيت برود*ك انت بتتكلم كد ليه ابنك هيتجوز مطلقه ولا وكمان مشوها وانت عايز*ني ابقي هاديه
مصطفي بغضب:الحر*ق مش كبير كد ياامي دا هو اسبوعين وهيروح خلينا نتكلم بهدوء انتي ليه مش طا*يقه دنيا كد هو اي الفرق بين مطلقه ولا مش مطلقه مش المهم هنا انها تكون بنت ناس وتحترمني في غيابي قبل وجودي و تصون بيتي وأنها تحترمك وتكون بنتك وتعتبرك امها
ابو مصطفي بهدوء:شوفتي انا كنت بقول ليكي نقاعد ونتكلم بهدوء ليه عشان تسمعي لي الاخر من أمتي واحنا بنبص لناس بشكل دا احنا مالنا مطلقه ولا مش مطلقه المهم هنا كل كلمه قالها ابنك وخليكي عارفه ان في الزمان دا نادر اوووي لما تلقي بنت الحلال اللي تصون ابنك
ام مصطفي بغيظ:انا مش حبه البت دي ياحج اسمع مني يابني تعال نشوف بت تانيه البنات في كل حته وانت الف من تتمنى تكون مراتك
مصطفي بغضب:وانا عايز دنيا مش هتعوز غيرها بحبها ياامي هي حلمي سيبني احقق حلمي
ام مصطفي بحزن:ماشي يابني اعمل اللي يريحك بس انا برده مش حبه الجوازه دي
مصطفى وهو يقبل رأسها: ربنا يديمك ليا ياست الكل والله هتفرحي لما تشوفيني مبسوط وفرحان
ابو مصطفي بهدوء:مصطفي موبايلك بيرن
مصطفي بلهفه وحب :دي دنيا هروح اكلمها سلام أنا بقي
اخذ مصطفي الموبايل وركض خارج المنزل
مصطفي بحب :دنيا وحشتني مش بتردي ليه طمنيني عليكي حسه بي اي دلوقتي ليه مشيتي انا كنت هجي اخدك
دنيا بضحك:اهدي اهدي اصبر خلينا نتكلم بهدوء المهم انا محتاجه ابقي بعيد عن الناس لحد ما اللي في وشي دا يروح انا الحمدلله دلوقتي كويسه
مصطفي بحزن:يادنيا اللي في وشك دا هيروح بسرعه وانا معاكي في كل حاجه ياحبيبتي وانا كل اللي بتنمي اني انتي تعتبريني سندك وحبيبك واخوكي وابوكي امانك مش لما تحصل حاجه زي كده تقولي عايزه تبعدي عن الناس هو انا بنسبه ليكي ناس حد غريب يعني انتي شايفني كد
دنيا ببكاء :مصطفي افهمني انت ليه مش قادر تفهم ان مش عادي اني اعدي كل دا في اسرع وقت افهم ان انا لسه متأثره من اللي حصل في حياتي انا بحاول ارجع دنيا بتاعت زمان
مصطفي بحزن وحب :فاهم كل كلمه انتي بتقوليها بس انا مش عايز دنيا بتاعت زمان الطيبه الهبله اللي اي حد يقدر يستغلها ويضحك عليها انا عايز دنيا القويه اللي تقدر تقف في وش الدنيا كلها وعايز تكوني قويه مع الناس كلها وتكوني في حضني بنتي البت الصغيره اللي بتهر*ب من الدنيا كلها في حضني فاهمه تيجي نخرج وننسا كل اللي حصل أو هيحصل
دنيا بحزن : اخرج فين بشكلي دا يامصطفي انا خايفه ابص لشكلي في المرايا
مصطفي بغضب مزيف:اي يابت الأوفر دا شكلك اي مانتي كنتي قمر ودلوقتي قمرين غير أن الحر*ق انا شوفته لما وصلتك المستشفي مكنش بشكل دا نهائي وسمعت الدكتوره بتقول أن أسبوعين ويروح ولو انتي مش عايزه تنزلي ياست بشكلك دا البسي كمامه ها موافقه يلا بقي وحياه عيالك ياشيخه دا انا غلبان ومش لاقي حد يفرحني وانتي هتاخدي ثواب انك فرحتيني يلا بقي وافقي بقي
دنيا بتفكير مزيف : امممممم بص يابني
مصطفي بضحك وحماس :ولا ابص ولا مش ابص انا في الطريقي يلا الحقي البسي اي حاجه قبل ما اجي اخرجك بي البيجامه
دنيا بضحك:استني ياعم بيجامه اي دا انا لبسه ميكي ماوس دا الكاريزما بتاعتي تروح في داهيه وربنا
مصطفي بحماس:طب يلا بسرعه انا ١٠ دقايق وهكون تحت البيت عندك سلام
دنيا بفرحه :سلام

 

 

أغلقت دنيا الموبايل وذهبت الي والدتها وضمتها بفرحه وظلت تقول
دنيا بحب :انا بحبه بحبه اوووي هو ازي كد دا عوض ربنا ليا صح بس ماما انا خايفه
ام دنيا بضحك:انتي لازم تخافي لازم تطلع حاجه تخليكي مش عارفه تفرحي يابومه قولي خايفه من اي
دنيا بشرود:خايفه اكون في حلم واصاح منه علي كابو*س فاهمني
ام دنيا بتفكير:فاهمه بس انا عندي حاجه احسن ظني في الله خير تفاؤلي وعيشي انهارده كأنه اخر يوم يادنيا اعملي كل حاجه نفسك فيها انسي الناس وكل حاجه شوفي بس انتي والشخص اللي قلبك دق لي فاهمني
دنيا بحب :فاهمه يلا انا هجري البس بدل ما انزل بس ميكي ماوس دي هتبقي فضيحه
ام دنيا بستغراب:هتروحي فين دلوقتي
دنيا وهي تركض الي غرفتها:مصطفي هيخرجني
ام دنيا :ماشي يا اخره صبري متتاخريش
دنيا بصوت مرتفع:حاضر سبيني بقي اركز اشوف هلبس اي
ظلت دنيا أمام الدولاب تنظر إلي كل فستان بشرود
دنيا بتفكير:اللبس الطويل ولا القصير طب البسي الاسود ولا الابيض بس انا هلبس الفستان دا حلو اووي
ارتدت دنيا فستان باللون الابيض يصل الي الركبه
دنيا بهمس:والله قمر اي يابت يادنيا الحلاوه دي بس وشي هعمل اي صح الكمامه
ام دنيا :دنيا انجزي مصطفي واقف تحت البيت كل شويه يزام
دنيا وهي تركض :ادعيلي ياماما مش تحصل حاجه تديقني
ام دنيا بهدوء:روحي يابنتي ربنا يفرح قلبك ويكرمك ويبعد عنك ولاد الحر*ام يارب
………………………………….
ركضت دنيا علي السلالم لكن عندما اقتربت من باب المنزل نزلت ببطئ وقالت
دنيا بهمس:ايوه كد لحسن يقول اني مدلوقه انزل واتمختر علي السلالم
مصطفي بغضب :اي يابت دا ما تنزلي ببطئ ليه السرعه دي
دنيا بضحك:خلاص بقي يادرش المره الجايه هنزل ابطء من كد
مصطفي بغضب:دنيا
دنيا بخوف مزيف :خلاص ياعم بهزار معاك هنزل بسرعه يلا بقي هتوديني فين ولا انت نوي تخرجني تحت البيت
مصطفي بمرح :والله نفسي اصلا انا عارف البنات لما بتشوف واحد معا فلوس بتخلي يروح مفيش في جيبه جنيه
دنيا بتفكير:هي بقت كد طب اي رايك بقي ان بعد الكلام دا انت هتخرجني في كذه مكان ومفيش اعترض قدامي علي الملاهي
مصطفي بصدمه:اي دا مالك ملاهي اي يابت اللي انتي عايزني اروحها في السن دا
دنيا بمرح :صح يارجل ياعجوز طب بص انا هروح وانت خليك هنا وانا هيبقي احكي ليك كل اللي حصل بقي
مصطفي بحب:يلا يابت قدامي ورجلي علي رجلك بس عندي سؤال صغنن قد كد
دنيا بهدوء :خير اي هو السوال الصغنن دا
مصطفي بتفكير:هو القماش بتاع الفستان دا خلص عشان كد مكلمش قولي اوعي تتكسفي انا ممكن اديكي فلوس تكملي بيها الفستان دا
دنيا بستفزار :لا هو كد حلو صح انا كنت بقول كد من الاول يلا بينا بقي
مصطفي بهدوء :بصي يادنيا تعالي نركب بس الاول واحنا في الطريق هقولك علي كلمتين عايزك تكوني عارفهم كويس اوووي
دنيا وهي تصعد السياره :ها بقي اي هم الكلمتين

 

 

مصطفي بحب:انتي بنتي وعرضي وكل حاجه ليا في الدنيا وبصراحه كد انا اناني فيكي بمعني مش عايز اي حد يشوف خصله من شعرك غيري فاهمني عارف ان مينفعش اطلب منك تتحجبي بس ممكن علي الاقل تلبسي لبس طويل عن كد انتي هتكوني حلوه جدا فيه اللبس دا انا واثق من كد ومع الوقت باذن الله تلبسي الحجاب ها موافقه
دنيا بحب :انا موافقه علي كل كلمه انت قولتها انا مبسوطه اوووي انك في حياتي انا محظوظه بيك شكر لوحدك جنبي انت اجمل حاجه حصلت ليا
مصطفي وهو بيمسك ايديها وبيقبل يديها:انتي كنتي حلم ليا لحد دلوقتي مش مصدق انك حقيقه ومعايا انتي فرحتي انا استنيه اللحظه دي من وقت طويل اوووي فخور اني اقدر اوصل ليكي انتي كنتي بنسبه ليا قمر وانا مكنتش هعرف اطولك بس ربنا اخيرا ساعدني وخلني اقدر اطول القمر
دنيا بخجل :مصطفي احنا وصلنا يلا ننزل
بعد تلك الكلمات خرجت دنيا وهي تركض من السياره كان تركض وهي تتضحك بصوت مرتفع تشعر أنها امتلك العالم ظلت تركض وهي لا تركز مع نظرات الاستغراب من الناس نظرت إليهم ثم نظرت إلي مصطفي الذي كان ينظر إليها بفرحه وحب كان يشعر أنه ابنته الوحيده التي يريد أن يجعلها اسعد واحده في تلك الدنيا ركضت دنيا إليه وامسكت يده وقالت
دنيا بحب :ممكن تخليني انسا الناس والدنيا ممكن تخليني اشوف الدنيا بعيونك
مصطفي بحب :حاضر تعالي نلعب وننسا كل الناس دي
ظلت دنيا تلعب كل الالعاب التي إمامها كانت تشعر أنها صغيرة وان عمرها مجرد رقم سخيف لعبت دنيا أكثر من لعبه إلي أن شعرت بتعب شديد
دنيا بتعب :مصطفي هروح الحمام اغسل وشي واجي
مصطفي :تمام تعالي اوصلك
دنيا بهدوء:توصلني فين الحمام قريب من هنا اهو هروح مش هتاخر
ذهبت دنيا عند الحمام لكن قبل أن تدخل سمعت صوت قريب منها شعرت أنها تعرف ذلك الصوت اقترابت من الصوت نظرت إليهم كانوا ممرضات في المستشفي التي تعمل بها
ممرضه ١:شوفتي يابت دكتور مصطفي كان حلو ازي يالهوي كل مره بيكون أحله من اللي قبلها بس مين ياختي اللي معا دي
ممرضه ٢:دي الدكتوره دنيا اللي أطلق*ت يابت انتي مش عارفه ولا اي بس عارفه يابت صعبت عليا
ممرضه ١:صعبت عليكي ليه ياختي
ممرضه ٢:يابت دي جت المستشفي وكان في ز*يت مغلي وقع علي وشها اه وشها مش اتحر*ق جامد يعني شويه وهيروح بس صعبت عليا
ممرضه ١:لا والله يعني هي مطلقه وكمان مشو*ه والدكتور مصطفي بيان عليه بيحبها قوي وانا ياختي مش فيا غلط*ه ومش لقيه حد يبص ليا حتي خسا*ره فيها والله

 

 

ممرضه ٢:انتي بتقولي أي بقولك دي غلبا*نه وشافت كميه حاجات ز*فت تيجي انتي وتقولي كد
ممرضه ١:اه ياختي اقول كد دا هم هو احنا لقينا حد يحبنا ولا حتي يبص لينا عشان يجي حد في جمال ولا فلوس دكتور مصطفى ويحب واحده زي دي
بعد تلك الكلمات ذهبت دنيا وهي تركض خارج الملاهي كانت تشعر أنها كانت في سبع سماء وسقطت إلي سبع ارض خرجت وهي لا تعلم ان مصطفي سمع تلك الممرضات وقرر…….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية  كاملة اضغط على : (رواية حكاية مطلقة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى