رواية حب عبر الصدف الفصل الثالث 3 بقلم نعمة أحمد
رواية حب عبر الصدف الجزء الثالث
رواية حب عبر الصدف البارت الثالث
رواية حب عبر الصدف الحلقة الثالثة
كيان بدموع : انا خايفة يشوفني يا مروة
(شارع بيت كيان)
ابن عم كيان عاصم : انت يا خوي
محمد بتفصح: اي يا صحبي الزمك في شي
عاصم بلهجة صعيدية : اه يا بن عمي تعرف وحدة اجده تعيش أهنا اسمها كيان
محمد بتفكير : كيان كيان لاء يباشا معرفش لي تقربلك
عاصم ببرود : ليك دخل يا واد ولااييه اوع أكده من وشي
محمد : براحة بس كدا الله
احد رجال عاصم : باشا انا لمحت حد شبه كيان في المحل ديه
عاصم بغضب هادء: تعالوا يا رجالة ورايا
عاملة المحل : تؤمر بحاجة يا فندم
عاصم : كان في بنت هنا راحت فين
العاملة بتوتر : حضرتك مفيش حد هنا
(زقها عاصم و فتح بروڤة )
مروة بصريخ : اعااااااا يا قليل الادب
(وبوم قلم علي الوش)
عاصم بصدمة : هو دا حقيقي
العاملة بعصبيه : لو سمحت كدا كتير حضرتك مش واخد بالك انو محل ملابس داخليه
عاصم وهو ينظر حوله : ايه دا اسف يختي والله ما خت بالي
العاملة بذوق : تمام اتفضل اطلع برا
عاصم : يلا يا رجالة
احد رجاله مبررا: ياباشا بس انا متأكد اني…
عاصم بتحذير : نوصل بس البلد وعاقبك هيوصلك كامل مكمل
‘في المحل ‘
عاملة : اخرجي يا كيان من المخزن مشي خلاص
كيان بتوتر جامد: متأكدة شوفي بس كويس
مروة : لاء خلاص اخرجي انا اتأكدت واللهي انهم مشيوا
كيان بعياط: شكراً يا ليلي جداً انا لولاكي كنت ممكن اموت
ليلي بلطف: يا كيان انتي اختي عادي ولا يهمك بس هما عايزين منك اي
كيان : دا موضوع يطول شرحه
ليلي: طب احكي يمكن نهون عليكي شوية انا ومروة
مروة : ايوه يا حبيبتي فضفضي
(فلاش باك من سنتين)
كيان بعياط : بابا مات يا طنط و مبقاش ليا حد في الدنيا دي خلاص انا بقيت وحيدة
مرات عمها نهي بدموع : لا يا حبيبتي انا موجودة انا هعوضك عن اي حاجة
كيان بعياط: هتعوضي عن امي ولا ابويا انا يايتيمة يا طنط
نهي بحزن : معلش يا كيان انتي لازم تبقي قويع شان اختك
(ثم دخل عمها)
سليمان بإقتضاب: تعالي ورايا يا كيان
كيان بخوف : لاء انت هتخدني علي فين
سليمان بزعيق : عاصم خد كيان وديها الاوضة الخلفية
نهي بصويت: لاء سبوها حرام عليكوا هتعملوا فيها اي اكتر من كدا
عاصم بعصبيه : تعالي يبت انتي انا صبر طول جوي عليكي
كيان بعياط: لاء ابعد أيدك عني اوعي طنط ونبي قوليلي يسبني
جميلة بعياط وهي تشد كيان :اوعي كدا عايزين مننا اي تاني
عاصم زق جميلة : لما ناخد حقنا منكوا نبقي نسبقوا
‘في الغرفة الخلفية’
سليمان بإقتضاب: انتي يبنت المركوب انتي انا صبرت عليكي كتير بكرا هجهز العقود وتتنزلي عن بقيت ورثك في ١٠٠ فدان بتاع ابوكي
كيان بعند : حتي لو هموت مش هتنازل عن حقي في ورث ابويا
سليمان بغضب : يبقي انتي اللي جنيتي علي نفسك بكرا لو محصلش اللي عايزاه هتموتي فعلاً..عاصم مفيش اكل ولا شرب يدخلها واقفل عليها كويس
عاصم : حاضر يا بوي
(ثم خرج سليمان )
عاصم بخبث : انا صبري نفذ عليكي بكرا ونتي بتمضي علي التنازل هتمضي علي ورقة جوزنا
كيان بعند: لو السكينة علي رقبتي مش همضي
( مسك عاصم شعرها بعنف و اقترب من رقبتها و أخذ يشم عطرها)
عاصم بتحذير:هو فعلا هتبقي علي رقبتك بس لما اخد اللي انا عاوزه منك مش حرام القمر دا يموت كدا علطول لازم ياخد وقته من الدنيا صح
كيان بغضب: مش هستغرب انك تقول الكلام دا ما انت واطي مقدرتش حتي العيش والملح
(شد اكثر شعرها و اقترب منه)
كيان بتوجع : ااااه سيب شعري يا حيوان
عاصم بغضب : اشتمي اكتر وانا هعمل حاجات مش هتعجبك اكتر وانتي جانيه علي نفسك انا جولت
( ثم تركها عاصم )
كيان بصريخ : انا لييي بيحصل فيا كدا لي الدنياا جايه عليا محدش وافق معيا ليي انا عملت اي لكل دا
( ثم نامت علي الارض وأخذت وضعية الطفل وذهبت في ثبات عميق)
\في منتصف الليل/
كيان بفوقان: اي دا طنط اي اللي جابك هنا
نهي بتوتر شديد: بسرعة يلا انتي لازم تهربي انهاردا
كيان بدموع : هروح فين يا طنط انا معرفش حد
نهي : خدي الفلوس دي مش معايا غيرهم وانزلي مصر و ربنا معاكي يلا بسرعة عشان لو حد شافك..
كيان بحزن : ونتي يا طنط انا مقدرش اسيبك لوحدك تعالي معانا
نهي بحزن : مش هقدر و مش هينفع يلا انتي بسرعة جميلة مستنياكي برا
(حضنت كيان نهي حضناً يفتقده كلاً منهما)
كيان بدموع : انا اسفه يا طنط
نهي بعياط: متتأسفيش دا احسنلك من الإهانة اللي هنا و التعذيب اللي بيعملوهالك انا اللي اسفه ..يلا بقي عشان لو حد خد بالو هنموت كلنا
جميلة : يلا هنخرج من البدروم انا طنط عرفتني الطريقة بسرعا
كيان : يلا بسرعا
…………
‘في المحل’
كيان بحزن : بس هما عايزني عشان امضي لإما كدا لهموت
مروة بدموع : كل دا يا كيان حصلك ومتقوليش
كيان بدموع : مكنتش عايزاه اشيل همي لحد
ليلي بعتاب : هو احنا حد بردك يا كيان
كيان : يلا اللي حصل بقي انا هلحق اروح بقي عايزين حاجة
مروة وليلي: لاء شكراً
‘في منزل كيان في منتصف الليل’
( حيث تلقت اتصال لعله سبب بتغير حياتها من بعده)
حسام : الو
كيان : الو اذيك حسام
حسام بسرعة : كيان عايزك في خدمة بسرعة
كيان بتوتر: اي يا حسام اؤمرني
حسام : المطعم طالب اني أوصل اوردر وانا ماما تعبانة ولازم اروحلها حالاً و مفيش حد عشان في كتير انهاردا غابوا من الشغل
كيان : خلاص روح انت وانا رايحة المطعم و هاخد الاوردر
حسام بإمتنان: انا مش عارف اقولك اي بجد شكرا ليكي
كيان : متقولش يلا بقي روح شوف طنط سلام
حسام: سلام
(ذهبت كيان المطعم وأخذت الاوردر و ذهبت اللي العنوان المكتوب )
كيان بحيرة : معقول انا رحت المكان الصح ديسكو !!
(ثم دخلت كيان)
احد رجال الأمن : رايحة فين
كيان بتوتر : انا جايه أوصل الاوردر دا
الرجل بإقتضاب : استني هشوف الأوامر … تمام اتفضلي
كيان : طب انا هدي الاوردر لمين
الرجل : الطابق التاني هتلاقي الأستاذ اللي طلبه
كيان : تمام شكراً
كيان لنفسها : اووف يارب بقي الوقت يعدي بسرعة مش عارفه قلبي مقبوض لي
كيان: لو سمحتي هو الدور التاني اطلعه من اني حته
البنت بسهوكة : اهو كدا يا حبيبتي و بعدين اي اللبس دا تعالي بس افتحلك الزرار دا شويه
كيان وهي تبعد : لاء شكراً انا كدا مرتاحة
شاب اخر بسكر : سيبها شكلها ملهاش ف طيب نصيب معأنها ملبن
( ذهبت كيان الدور التاني ثم خبطت في حد )
كيان بتوجع : اهه مش تفتح يا عمي
ادهم : انا بردك اللي …اي دا انتي
كيان بصدمة : يلهووي انت
( ثم رمت كيان الاكل و فرت هاربة و لكن مسك ادهم ذراعها قبل ان تهرب )
كيان بدموع : سيبني انا معملتش حاجة اوعي كدا سيبني
ادهم بعصبيه : ….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب عبر الصدف)