روايات

رواية ملاك الأدهم الفصل الثاني عشر 12 بقلم عادل عبدالله

رواية ملاك الأدهم الفصل الثاني عشر 12 بقلم عادل عبدالله

رواية ملاك الأدهم البارت الثاني عشر

رواية ملاك الأدهم الجزء الثاني عشر

ملاك الأدهم
ملاك الأدهم

رواية ملاك الأدهم الحلقة الثانية عشر

يفاجأ أدهم بشيرين تأتي وتجلس بجواره وتضع يدها علي كتفه وتقول :
مالك يا ادهم ؟ كل ده علشان سابتك ومشيت !!!
ادهم : شيرين هسألك سؤال وتجاوبيني بصراحة ، ملاك فعلا رجعتلها الذاكرة ولا فيه حد زعلها ومشيت وانتي بتكدبي عليا ؟؟
شيرين : انا !!! انا عمري ما كدبت عليك يا ادهم ، انت مش عارف انت بالنسبالي ايه !! ثم اقتربت منه ووضعت يدها علي كتفه !!
ادهم يرفع يدها من عليه ويقول : عارف طبعا ، انتي بنت عمي ومتربين سوا وزي اختي بالظبط .
شيرين ” بعصبية ” : لأ انا مش زي اختك ولا عمري بصتلك انك زي اخويا .
ادهم : يعني ايه ؟؟
شيرين تضع يدها مرة اخري علي كتفه وتقترب منه : يعني بحبك يا ادهم .
فينظر لها ادهم باندهاش !!!
شيرين : ايوه يا ادهم انا بحبك واوعي تقول انك مش حاسس بحبي لك !!
ادهم : انتي اتجننتي يا شيرين !! انا عمري ما حسيت بيكي الا زي اختي !!
شيربن : وبعد ما اعترفتلك بحبي لك لسه شايفني زي اختك ؟؟؟
ادهم : يا شيرين انا قلبي مش ملكي وزي ما قولتلك انتي بالنسبالي اختي .
شيرين ” بعصبية ” : اومال قلبك ملك مين ؟؟ اكيد طبعا الهانم اللي سابتك ومشيت ورجعت لخطيبها .
ادهم : انتي مصممة تستفزيني ؟!!
شيرين : هي دي الحقيقة ولا أنت مصمم تضحك علي نفسك !!!
ادهم : انا عايزك تتصلي باللي بيقول انه خطيبها ده وتاخدي منه ميعاد ، هو ده الطريق الوحيد دلوقتي اللي يوصلني لملاك .
شيرين تقف بعصبية : بعد اذنك اوعي تدخلني تاني في اي حاجة تخصك او تخص حبيبة القلب .
ثم تهم بالأنصراف .
يمسك ادهم يدها : استني هنا ، مادام مش هتساعديني يبقي هاتي رقم تليفونه وانا هتصرف .
يأخذ منها ادهم رقم هاتف جاسر ثم تتركه شيرين وتنصرف بعصبية .
ينظر ادهم الي هاتفهه ويتصل بجاسر …
ادهم : الو ، انت جاسر ؟
جاسر : ايوه انا جاسر الغمراوي ، انت مين ؟
أدهم : أنا ادهم الفيومي .
جاسر : اااه ، ادهم الفيومي اللي ضحك علي يارا خطيبتي ؟!!
أدهم : اسمع يلا لو مش عارف انت بتكلم مين فوق لنفسك واعرف مين بيكلمك !!
جاسر : لأ الواضح انك انت اللي متعرفش انت بتكلم مين ، انا جاسر الغمراوي تسمع عني ولا سمعك تقيل ، وعلفكرة كويس اوي انك اتصلت لأنك لو مكنتش اتصلت كنت انا هتصل بيك .
أدهم : من غير كلام كتير قولي ملاك … قصدي يارا فين ؟؟
جاسر : أنت اللي بتسأل !!! ده انا اللي لازم اسألك فين يارا خطيبتي ؟ هي كانت معاك وانت ملزوم تجبهالي لحد عندي .
أدهم : اخرس قطع لسانك اوعي تجيب سيرتها تاني علي لسانك ، انت دلوقتي هتقولي هي فين وانا هاجي اخدها لو حتي في أخر الدنيا ، ولو متكلمتش وقولت مكانها فين دلوقتي تبقي فتحت علي نفسك ابواب جهنم .
جاسر : بص يا ادهم يا فيومي بغض النظر عن تهد.يدك الخايب ده انا مش بكدب انا فعلا معرفش يارا فين وتبقي مص.يبة لو انت كمان متعرفش مكانها !!
أدهم : أنت هتمثل عليا يا رو…ح امك ، انا شوفت محادثاتك مع شيرين بنت عمي وبعدها علطول ملاك اختفت ، يبقي انت السبب المباشر لأختفائها ، هتقول مكانها فين ولاااا….
اغلق جاسر المكالمة فاشطاط أدهم غضبا واتصل بصديقه نادر ….
أدهم : أنت فين يا نادر ؟؟
نادر : خير يا ادهم فيه ايه ؟؟
أدهم : هديلك رقم موبايل دلوقتي وتجيبلي عنوانه وكل بياناته وتجيلي ومعاك كل الرجالة في اقل من نص ساعة ، فاهم ؟؟
نادر : حاضر يا ادهم .
داخل القصر
تنزل تمارا علي الدرج الداخلي للقصر فتجد اختها شيرين تجلس ويبدو عليها الغضب والتوتر !!!!!
تمارا : مالك يا شوشو ؟ فيه ايه ؟
شيرين : مفيش .
تمارا : مفيش ازاي ؟! ده انتي وشك احمر من الزعل !!
شيرين : ادهم !!!
تمارا : ماله ؟
شيرين : تخيلي اعترف له بحبي يكسفني ويقولي انتي زي اختي !!!!
تمارا : علشان غبية .
شيرين : ايييه !!! انا غبية ؟؟؟
تمارا : طبعا غبية علشان قولتلك قبل كده ان ادهم معرفش الحب الا لما عرف ملاك علشان كده مش هيشوف غيرها .
شيرين : واهي غا.رت في دا.هية بعيد عننا والمفروض كده الجو فضيلي !!!
تمارا : غلطانة لو تفكري بالشكل ده !! حتي لو ادهم هينساها ويحب غيرها انتي اخترتي الوقت الغلط .
شيرين : ليه بقي ؟
تمارا : علشان هو دلوقتي مش هيفكر في غيرها ، كل تفكيره دلوقتي انه يعرف هي فين ويوصلها .
شيرين : معرفتش امسك نفسي ، انا حبيته بجد يا تمارا ولما شوفته بيفكر فيها وزعلان عليها كنت هت.جنن !!
تمارا : كنتي لازم تصبري لحد ما يمر وقت ويبدأ ينساها علشان يكون فيه مكان في قلبه تقدري تدخليه انما دلوقتي هي لسه ملية قلبه وعقله وتفكيره .
شيرين : والعمل يا تمارا ؟؟؟
تمارا : انا من الاول قولتلك تنسيه خالص .
شيرين : معرفتش .
تمارا : يبقي لازم تسكتي دلوقتي خالص لحد ما تتأكدي انها مش هترجع تاني ويبدا أدهم ينساها ساعتها تقدري تحاولي تدخلي قلبه ده لو عرفتي .
شيرين : مش هقدر .
تمارا : مفيش حل تاني قدامك .
في فيلا عز الدين في القاهرة
نجلاء : مين اللي كنت بتكلمه ؟
جاسر : ده أدهم الفيومي اللي البنت اللي كلمتنا قالت انه اتجوز يارا .
نجلاء : وجيبت رقم تليفونه ازاي ؟
جاسر : ده هو اللي اتصل بيا .
نجلاء : هو اللي اتصل !!! غريبة دي !! وبيتصل بك ليه ؟؟!
جاسر : بيسألني عن يارا وبيقول انه مش عارف مكانها !!
نجلاء : نعم !!! يعني ايه ؟؟ يارا اختفت ؟!!
جاسر : هو بيقول كده وبيسألني عن مكانها !!
نجلاء : دي اكيد خد.عة بيعملها لما عرف اننا قربنا نوصلها علشان متسألوش عنها .
جاسر : لا يا ماما ده بيسألني بعصبية وواضح انه هيتجنن ويعرف يارا فين .
نجلاء : ده بيمثل عليك علشان متطلبش منه انه يطلقها .
جاسر : انا هنزل لحرس الفيلا علشان يصحصحوا لأن من نبرة صوته ممكن نلاقيه جاي هنا دلوقتي .
ينادي جاسر علي حرس الفيلا وينبه عليهم …..
جاسر : عايزكم صحصحوا الليلة بالذات ومفيش نملة تدخل الفيلا ولو اي حد سأل عليا ترن الجرس عليا وتحاولوا تعطلوه لحد ما انزلكم ، مفهوم ؟؟
الحرس : مفهوم يا جاسر بيه .
في قصر الفيومي
يصل نادر ومعه خمسة عشرات رجال الحراسة مدججين بالسلا.ح في خمسة سيارات جيب .
يدخل نادر القصر ويجد أدهم يقف يكاد يحتر.ق غضبا !!!
أدهم : جيبت بيانات الرقم ؟؟
نادر : ايوه ، ده رقم جاسر الغمراوي رجل الاعمال وساكن في القاهرة ومعايا العنوان اهو .
ادهم : والرجالة فين ؟؟
نادر : الرجالة بره يا ادهم .
أدهم : طيب يالا بينا .
نادر : علي فين ؟؟
أدهم : ع القاهرة .
نادر : دلوقتي !!!
أدهم ” بعصبية بالغة ” : فيه ايه يا نادر ؟؟؟؟؟ ايوه دلوقتي .
نادر : حاضر يا أدهم ، بس احنا كده هنوصل ع الفجر !!!
أدهم : من امتي والوقت بيفرق معانا ؟!!
نادر : طيب فهمني فيه ايه ؟؟
أدهم : ملاك موجودة في العنوان ده ولازم نروح نجيبها قبل ما النهار يطلع .
يخرج والده عامر الفيومي ومعه نور وزياد من القصر الي الحديقة …..
عامر : فيه ايه يا أدهم ؟؟
أدهم : مفيش يا بابا أدخلوا انتوا ناموا انا رايح مشوار وراجع علطول .
عامر : لأ مش هسيبك تمشي الا لما افهم فيه ايه ورايح فين ؟؟
ادهم : انا رايح اجيب ملاك .
عامر : أنت عرفت مكانها ؟؟
أدهم : تقريبا .
عامر : وليه واخد العربيات والحرس ده كله معاك ؟؟
ادهم : متخافش يا بابا ادخل حضرتك نام وانا هروح اجيب ملاك وارجع قبل ما تصحي الصبح .
عامر : انت اتجننت !! انام ازاي وانا عارفك متهور وممكن تعمل اي حاجة ؟!
ادهم : يا بابا قبل ما تطلع الشمس لازم ملاك تبقي معايا ، انا مش هدخل باب القصر ده الا وهي في ايدي .
عامر : يبقي لازم اجي معاك انا واخواتك .
نور : اللي انت ناوي تعمله ده يا ادهم غلط ، فيه وسائل قانونية ممكن ترجع بيها ملاك بعيد عن العن.ف .
زياد : انا مش هسيبك يا ادهم تتحرك من هنا الا ورجلي علي رجلك .
أدهم : بعد اذنكم ، ملاك دي مراتي وانا عارف هرجعها ازاي .
عامر : وانا بقولك مش هتتحرك من هنا الا وانا واخواتك معاك .
وفجأة يرن هاتف ادهم ….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاك الأدهم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى