روايات

رواية نصيبي أنت الفصل الثالث 3 بقلم آية مصطفى

رواية نصيبي أنت الفصل الثالث 3 بقلم آية مصطفى

رواية نصيبي أنت الجزء الثالث

رواية نصيبي أنت البارت الثالث

رواية نصيبي أنت
رواية نصيبي أنت

رواية نصيبي أنت الحلقة الثالثة

للهم صلِّ على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه اجمعين 😍
بسم الله الرحمن الرحيم
في بيت آيات
الاب وصل للبيت وحضروا الاكل وكلهم اتجمعوا مع بعض واكلوا وسط همسات وضحكات ما بينهم
آيات: ماما بابا انا رايحة اذاكر عايزة حاجة مني يا حبيبتي
جنة: تسلميلي يا روحي ربنا يوفقك
محمد جلال: ربنا يحفظك يا حبيبتي ويوفقك شدي حيلك عايزينك تبقى الأولى
آيات: اللهم آمين ان شاء الله ادعولي بس علطول
ودخلت تذاكر اما نور فنزلت تلعب مع اصحابها
واحمد بردو راح لأصحابها
عند شهد
بنت متكبرة ومغرورة بتحب عمر او بمعنى اصح بتحب شكله وفلوسه ونخوته كدا😂
منى تبقى ماماتها على نيتها بتحب اولادها بس شهد الي مقربة ليها بتعاملها احسن من اخواتها بسنت وبسملة
وباباهم متوفي
شهد بتتكلم مع ملك في الفون
ملك من نفس نوعية شهد 🤐
ملك: ايه يا شهودا ازيك
شهد: الحمدلله تمام وانتي شو احوالك
ملك: تسلميلي اهو ماشيا المهم عاملة ايه مع عمر
شهد: ولا حاجه
ملك: ولا حاجه ازاي؟
شهد: عادي يعني زي ما هو ما تغيرش
ملك: تقيل عمر بس على مين 😂
شهد: هو دا الي كنت هقوله بس على مين
حبيبي الي فهمني
ملك: 😂😂😂😂
هتخرجي النهاردة
شهد: ماشي ابقي كلمني
ملك: مفيش مشكله يلا سلام
لا حول ولاقوة الابالله 🤍
الامتحانات قربت
آيات بتذاكر مع تشجيع ماماتها وباباها ليها ودعواتهم
وبتفائلها ودعائها في صلاتها ان ربنا يوفقها هي واخواتها والي زيها
آيات شخصية متسامحة
جنة: آيات يلا يا حبيبي عشان تلحقي الامتحان
آيات: حاضر يا ماما بالله عليك ادعيلي
جنة: بدعيلك يا روحي ربنا معاكِ ويوفقك ركزي ومتتوتريش
يلا افطري عشان ان شاء الله يديكِ طاقة وتركزي كويس في الامتحان آيات كلت وتوكلت على الله مع اخوها الي متتوتر شوية بس مش زيها مش شايل هم حاجة
عمر كان بيشوف آيات من وقت لتاني وعجبه هدوئها وأدبها وعارف انها اخت احمد صديقهم
وفي مرة جيت تركب الاسانسير لانها اتاخرت
عمر: اتفضل
آيات: لا انا هطلع انا
عمر: عشان متتاخريش على اللجنة
آيات: لا مش هينفع نركب لوحدنا بعد اذنك ومشيت
عمر استغرب شوية بص لها كانت طلعت فطلع هو بالاسانسير
دخلت آيات كان الورق اتوزع بس الحمدلله لحقت فحمدت ربها وبدأت تقرأ قرآن من الي حفظاه وسمت وبدأت
بالمناسبة هما لسه في الترم الاول
اللهم صلِّ على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد 🌺
استغفر الله استغفر الله استغفر الله
عدت فترة الامتحانات وظهرت النيحة وآيات متوترة واهلها بيحولوا يهدوها
نور: بإذن الله ربنا هيكرمك (إن الله لا يضيع أجر من أحسن عملا)
محمد: ما شاء الله برافو عليكِ يا نور فعلاً طالما انت ِ شايفه انك عملت الي عليكي يبقى خلاص النتيجة دي بتاعت ربنا وربنا مش هيضيع تعبك ثقي في دا
آيات: ونعم بالله انا واثقة
شوية وآيات ظهرت لها النتيجة فحمدت ربها وسجدت وقعدت تطنطت
جنة: في ايه جبتي كام قولي
آيات: اللهم لك الحمد امتياز امتياز لولولولي
محمد: الف الف مبارك يا حبيبتي ربنا يحفظك ويوفقك
جنة حضنتها وباركت لها وقالت
كدا فاضل احمد ربنا يسترها وينجحه
عند عمر
الاب: ها يا ابني عملت ايه في النتيجة
عمر: الحمد لله جيد جداً
الام: الحمد لله مبروك يا حبيبي عقبال العروسة
عمر ابتسم 😊وافتكر آيات بص لامه
الله يبارك في حضرتك
عبدالرحمن: يلا شدي حيلك وان شاء الله هفتح لك صيدلية
سوزان: طب ما تشغله في شركة خاصة احسن ويقعد على مكتب
عبدالرحمن: طب وليه ما يشتغل في مجاله احسن الي درسه طالما مقتدر الحمدلله ولا ايه
عمر: مش عارف 😬
اي حاجة المهم تكون مريحة ومناسبة لمركزي ومتعبش فيها
وبص لمامته ايه ما فيش حاجه حلوه منك كدا 😂
سوزان: ها عايز كام ولا خد براحتك بقا
محمد: 😂😂😂يااااه اديتله الشنطة بحالها وبعدين يا ولد بتبص لمامتك وتقولها على اساس انا مفيش مني رجى ولا لسه دوري مجاش!؟
عمر: حضرتك الخير والبركة طبعاً بس لسه دور حضرتك مجاش انا بس كنت عايز اقلب ماما شوية في فلوس عشان اخرج مع اصحابي
سوزان: اقلب 😒اي دا يا عمر
عمر: 😂😂😂بهزر يا حبيبتي
محمد: قلبت علطول 😂
سوزان: تقصد ايه هااا
محمد: حبيبي ولا حاجه دا انتِ ست الكل
سوزان: ايوا كدا مش بتيجوا غير بالعين الحمرا واقولك مفيش فلوس يا عمر خد من باباك هه
محمد وعمر بصوا لبعض وضحكوا
استغفر الله العظيم الذي لااله الا هو الحي القيوم واتوب اليه عدد خلقه رضا نفسه وزنه عرشه ومداد كلماته
بالمناسبة اما حد يجي يدعي مايقولش ان شاء الله ربنا هيكرمك ليه!؟
عشان ربنا سبحانه وتعالى صانع لا مكره له
في حديث عن الرسول صلى الله عليه وسلم في ما معناه
لا يقولن احدكم اللهم اغفر لي ان شئت اللهم ارحمني ان شئت لان الله صانع لا مكره له

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نصيبي أنت)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى