روايات

رواية أأستحق هذا العذاب الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم ميفو السلطان

رواية أأستحق هذا العذاب الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم ميفو السلطان

رواية أأستحق هذا العذاب البارت الثالث والعشرون

رواية أأستحق هذا العذاب الجزء الثالث والعشرون

أأستحق هذا العذاب
أأستحق هذا العذاب

رواية أأستحق هذا العذاب الحلقة الثالثة والعشرون

…دخل جبل يغسل وجهه في الحمام الجانبي يستعيد انفاسه وشحوبه خرج مهموما فتسمر مكانه ..فقمر خرجت من حجرتها فوجدت عرفان يجلس حزينا فهتفت …مالك يا ابا عرفان فيك ايه .
نظر اليها حزينا .
فهتفت مسرعه ..ايه جول مش اني بقيت بتك خلاص هو هتخبي عن بتك دانت كيف ابوي بالضبط …نظر خلفها لذلك الذي انشل مكانه ..رجف قلبه ..بتجول بته جمر..ايوه بته سمعته هو بته وابوها ماهو ماينفعش غير اكده ..جمر جمري بتاعتي لساتها وماتجوزتوش ايوه بته ده راجل كبير هياخدها ليه .
استدارت هيا فارتعبت لوجود جبل ظلا ينظران لبعضهم ولم ينطقا لبرهه وعرفان يراقب الامر علي عاشقين اوجعتهم الدنيا ..
هنا شعرت بالغضب واندفعت اليه ..انت بتعمل ايه اهنه يا جدع انت .
نظر اليها مبتسما كالابله ونظراته الحالمه عادت اليه وردت انفاسه ..قال بسعاده ..جاي اشوف حالي اللي بيرمح كل شويه .
صرخت ….حال ايه وطين ايه انت بجح ليه اكده يلا غور بقه هو ايه طايح مالك بينا . اقتربت ودفعته يلا برا .
اقترب غاضبا .،مالي بيكي هاه افلجك نصين دلوك يا كدابه .
صرخت ..كدابه في عينك جليل الحيا عايز ايه انت .
صرخ ..انت مفكراني اهبل اني شايف وسامع .
قالت ..سامع سامع ايه انت ..
قال ساخرا… .،سامع يا ختي ابوي وبته مش اكده بتحرجيلي جلبي صوح ..عايزه تموتيني اهو اني مت انبسطي بس انحييت تاني ..اني تعملي فيا اكده بتكيديني يا بت حمدان .
صرخت ..مالك بيا احرجك والا اولع مالك انت واكدب ليه انت مين .
اندفع وشدها…. اني جبل يا جمر هاه .جبل اللي شغاله دعك في وشه وصابر وساكت جبل اللي حرجتيه زمان وولعتي فيه انهارده بجوازتك الكدب يا كدابه … وتلمي نفسك عشان اني خلاص جبت مرار من كل حته .
دفعته …..،جبت مرار جبت طين مالي .،اسمع بقه جصه عفشه وخلصت واخرج من حياتي بقه هو اني عبده عندك .
كان عرفان قد جلس مبتسما ينظر اليهم لا يتخيل درجه عشقهم ..
اقترب وشدها .،خروج مش هخرج وانت عارفه جوي وعارفه خلاص اني رايد ايه .
احست بالغضب .،يا بجاحتك جاي انصاص الليالي تجولي اكده .
قال ببرود .،عايزاني اجيلك الصبح هاجي اجيلك العصر هاجي شوفي ميته تبقي رايجه مش زي الوابور هاجي .
اندفعت….،،يلا بره بره منك لله انت واحد فاجر جاي ليه عايز تفضحني عند راجلي .
ضحك ..افضحك انت متخيله اننا واجفين نتكلم مع بعض لسه ماتفضحتيش .
نظر الي عرفان… جولها جولها انت شايف احنا ايه دلوك جولها ان جبل لو اتجوزت العفريت ماهيهملهاش جولها ان جوازتكو ماهياش صوح جول يا راجل يا كبير بتكدبو ليه .
قالت بغضب …استني يا عرفان اني هعرف اوجفه .
اقترب وغمز لها ..ابا عرفان عيب اكده كد ابوكي برضك .. ..،وخليه يجول خايفه من ايه .
صرخت ….يجول ايه انت واحد مخبول واني كفايه عليا جهر لاكده واستدارت وتركته فوقف يغلي من داخله.
فقال …اهربي اهربي واني مش هعتج امك انت حره خلينا بقه لحد اما نشيب واخرتها بتاعتي .
عادت اليه غاضبه ومسكته ..طب يلا يا مخبول والله اموتك .
قام عرفان ..اهدي يا بتي .
صرخت ماتجوليش اهدي .ضحك جبل ..ابوكي بيهديكي عيب اسمعي للكبار ماتجولها يا حج تهدي هتسمع ماهو البنته لازمن تسمع كلام ابوها .
اندفعت تخبطه ..ده راجلي .
ضحك ..تؤ..ابوكي .
صرخت ..بجولك راجلي وتحترم حالك .
ابتسم ببرود ..ونزل امام وجهها .،جمري ماتروحش لغيري .
نظرت اليه مشتعله ..انت واحد مريض روح اتعالج ايه اللي حدفك علينا .،واستدارت ..اطرده خليه يغور واستدارت غاضبه .
هتف ..عمري ماهخرج بره حياتك الا واني ميت كيفي نفسك علي اكده ..
وقف عرفان ..مبسوط باللي عملته ده .
ابتسم جبل .،مبسوط .،اني روحي اتردتلها النفس ،،اني كت متوكد انها ماهتكونش لغيري سيبها يا حج انت شوفت اهه جدامك الحال ايه .
اقترب عرفان .،ايه الحال ماشفتش جول فيه ايه جواك طلعه جايز ترتاح .
نظر اليه جبل وقال .،خلي اللي جوايا بحزنه يا حج واني بقه هعرف اخرج اللي جواتها ازاي وتركه وخرج وعرفان يشعر بالاسي عليهم فهو يري عشق ليس له مثيل .
دخلت هيا تغلي انه اقتحم دنياها ظنا انها تحت طوعه لتقرر ان تحرق قلبه وتعرفه انها متزوجه .
مر الليل واتي النهار…سمع صوتها وضحكاتها وما ان فتح حتي تسمر مكانه كانت قمر تقف تشع جمالا قمر التي يعرفها عن ظهر قلب .الجميله التي تقف وجمالها ياخذ العيون وقف ساهما فهمس ،،جمري رجعت ايه النور ده دا جلبي بقي بينور …..كان هائما بها استدارت ونظرت اليه خفق قلبها من نظراته ارتبكت وبعدت نظراتها هنا عاد لنفسه وقال .،،جمر تعالي عايزك .
دخلت اليه وهيا تتحكم في نفسها كان يركن عالمكتب وما ان دخلت وقف يتاملها كانت جميله كانت نظرات راغبه فاحمرت خجلا.
اقتربت ورفعت يدها تكلمه فتفاجات به يمد يده ويحتضنها ويقول بهيام . ..كت مخبيه الجمال ده ليه يا جمر .
شعرت بالارتباك من حركته ظلت تنظر لعيونه التي خلت من اي غل عيون الجبل ..فانتفضت وتراجعت …..
قالت غاضبه .،و ابينه ليه يا جبل بيه ..ولمين…
اقترب وهيا تتراجع فعيونه لم تراها هكذا .،فصرخت لم تعد تحتمل ..ماتبصليش اكده هو فيه ايه ..
حاوكها عالحائط ولم يفعل شيئا غير ان ينظر اليها همس …ايه مامتحملاش نظرات جبل جبل الجديم رجع وحلبه مشعلل وجلبه جدامه بيبرج وبينور ..مخبي ايه يا وحش داني هتهني .
اشتعلت بغضب .مخبيه ايه جله ادبك دي بعد اكده اني واحده متجوزه .
انطلقت ضحكته …ابا عرفان ..والنبي عسليه ومهلبيه وغنز لها ..مهلبيه بالجشطه يا جشطه .
دفعته فمسك يدها …هتبقي ليا ميته ..وابا عرفان هخليه يبقي الوكيل ماهو ابو الجمر نكبره ..
نظرت اليه بغضب .
ضحك .،يا بت والله لو عملتي ابه انت مكتوبه ليا تطلعي تنزلي مكتوبه ليه ..مسك يده مكتوبه ليا ومحفوره اهنه وضع يدها علي قلبه ..رجف قلبها …انت بتاعتي حجي اخرتها حضني .
دفعته وابتعدت …انت واحد بجح ..حج ايه اني خلاص لجيت السند بتجول لابسه وجمر ليه …اه البس … لما جه اللي صان جولت افرحه ماني عروسه والا ايه.اجي اجولك عملنا ايه .
شعر بغضب فاتجه اليها وقال .،انت مصدجه نفسك انك عروسه .
ضحكت ….ماصدجش ليه لا ناجصه ايد ولا ناجصه رجل ،
ابتسم وغمز لها … ..لاه ناجصه راجل. العروسه لازمها عريس وانت فرسه فرسك لازم يكون واعر يجدر عالمز اللي جدامي ده يا جامد انت هنولع في بعض ساعتها .
صرخت ،،،احترم حالك بجولك .
ضحك .،،ليه دست علي الحجيجه هيا الحجيجه بتوجع .
قالت بغل ،،،،ان كان عالحجيجه فاني جدامك اهوه منوره بسبب مين مش راجلي كت شفتني جبل سابج اكده مش بالسن علي فكره راجلي مكيفني واني مبسوطه بيه .
اقترب ومسك ذراعها بقوه….. لمي نفسك هاه ماتجوليش حاجه تخليني اهبدك بحاجه ،
دفعته ،،،ليه كت متبعتره عشان الم نفسي وتهبدني ليه مالك بيا هاه واحده متجوزه وعاشت فرح مع جوزها مالك بينا وجاي تجرفنا بالليل انت واحد باينك عايز تروح الخانكه روح روح مش كت باين خاطب بت خالك روح اتجوزها وجرب السعاده شويه زي ماني جربت مع راجلي ،
اندفع ومسك رقبتها ،،،جولي جربتي ايه هاه الشايب ده جربتي ايه معاه انطجي والله اموتك يا كدابه .
نظرت اليه …،جربت يا جبل جربت اللي ماجربتوش معاك ولا عمري هجربه جربت الفرح والمراعيه والطيبه جربت حضنه يا جبل حضنه اللي هعيش عمري حامده ربنا انه موجود .
صرخ …اخرسي اخرسي والله اموتك انت ايه ماكفاكيش وجع فيا جلبي انهري منك يا شيخه .
صرخت…. انت اللي هرست جلبك بيدك ماعشتش وسيبتني ليه راجع تنتجم مني ليه .
قال بحرقه….عشان مش عارف اعيش يا جمر وماهسيبكش لحد تاني اني كفايا عليا جهر جوي لاكده ..تعجلي اكده وتروحي للراجل ده وتهمليه وتجوليله انك هتكوني ليا وخلصت يا بت الناس ونمشي العيشه الا المرار وصل لنهايته.
قالت .،لا والله جول جول وايه تاني ها اومر يا سيد وانا انفذ ايه هتكتب عرفي والا هتاخدني وتديني فلوس .
صرخ بصدق خلع قلبها ….لاه رسمي هكتب رسمي يا جمر وتبقي مرتي جدام الناس كلها ..هكتب واجول للعالم انك بتاعتي ومش هتبقي لحد ..هكتب رسمي بورج ومهر وشهود واجيب خلج تشهد ان جمر بتاعتي بتاعه جبل .،هكتب وكتابتي هتفضل لحد موتنا لا هسيب ولا هنسيب ..وهشبعك فلوس بس تبقي بتاعتي اني خلاص هنجن تتحرج اي حاجه تتحرج الدنيا هديكي اكتر ماهو اداكي شدها اليه هشبعك فلوس يا جمر بس تبقي ليا عايزك عايزك عايز وجتتي ماعتش جادر ما متخيلش حد تاني يحط صباع عليكي .
هتفت بقهر …هو اني هفضل طول عمري في نظرك كلبه فلوس يا جبل مافيش مره تخيلتني غير اكده
هتف ..امال سيبتيني ليه ماعشان اكده ..
تنهدت وهمست…جبل اني تعبت والله تعبت بالله عليك سيبني بقه والله يمين الله تعبت . هو حكيوه وغنيوه دا لو جصه كانت الناس زهجت وطفشت انت مابتزهجش اني زهجتلك . ارحمني بقه .
اقترب واحتضنها لم تفعل شيئا من وجعها فقال… واني ايه ماتعبتش داني التعب خلص عليا والله خلص علي جلبي ..جمر اعجلي عرفان ماهواش راجلك سيبيه واني اهه خلاص هبقي راجلك .
دمعت عيناها ..هتديني فلوس وتسكتني بيهم صوح .
شدها اليه ….طب اعمل ايه جولي اعمل ايه وتكوني ليا عايز افرح مره عايز انام مره مافكرش فيكي ..اندفع يقول بحرقه وهو يعتصرها …جايز لما اخدك اهدي ونخلص من الحزن ده .
تجمدت هيا فكانت جملته شقت قلبها …نزلت دموعها وجعا وابتعدت ،….تاخدني وتخلص ..عيني عينك اكده يا جبل ..،اه جصدك لما رغبتك تاخدها وتخلص هترميني مش اكده ..هو اني صحيح ازاي مابعملش اكده …لازم جبل يرتاح يرتاح اصله ماطالش جمر .اهوه ياخد ويخلص …هتطولني وترميني صوح والا هتخليني مرتك العمر كله خلي عندك شجاعه وجول ..
قال بقهر ……هتبقي مرتي وبس ماينفعش حاجه تانيه خالص.
قالت ..كيف هتجعدني لميته …ايه هتترهبن ماهتجبش عيال .
قال ….عادي اتجوز تاني .
قالت بوجع….،واني لايه هاه لايه يا جبل جول كمل كمل احدف اللي في جوفك كله .
قال ….هتبقي مرتي اخدك وبس ..ماينفعش اجيب منك عيال انت ماينفعش تربي عيالي .
نظرت اليه وظلت مشلوله وقلبها يتمزق ..سالت دموعها بغزاره ..ماينفعش اربي عيالك ليه يا جبل ..ناجصه يد والا رجل عرفني .
قال… ..انت اللي زيك ما تنفعش تبقي ام ..هتربيهم ازاي علي ايه .
نظرت اليه وابتسمت .،اللي زيي ماينفعش تبقي ام .،تصدج دي اكتر حاجه صح وحجيجه في الحزن اللي احنا فيه ..جمر ماتنفعش تجيب عيال لجبل بيه .صحيح عندك حج يا جبل ماينفعش اجيب عيال من جبل بيه . ادي حاجه وخلصت التانيه بقه .هتخليني لرغبتك و بس عايز جسمي صح عايز ترتاح .تاخده وتخلص ..جسم جمر اللي بينور ..
ابتعدت مترنحه و سهمت ..جبل لازم يرتاح بجسم جمر ….،تذكرت تشوهها ….فانطلقت ضاحكه كانت تضحك وتبكي في نفس الوقت ،،عايز جسمي…. ههههه ….عايز جسم جمر الحلو اللي ياخد العجل ياخده يريح رغبته …هههههههه… نظرت اليه كانها مست او جنت ….يعني لو جسم جمر مش عاجب ماهتعوزنيش مش اكده .،ظلت تضحك ..يا حزنك يا جمر ،، بيجولك ماهيعوزش منك عيال. ماتنفعيش يا جمر انت في نظره كلبه فلوس انت في نظره غداره وخاينه انت في نظره جرف هتربي عياله ليه جمر ماهتجيبش عيال …صمتت وسهمت ….وهيا مابتجيبش مابتجيبش ..كانت تنظر اليه كانها في عالم اخر مع نفسها .. عايز جسمك المشوه اخرتها يطلع صبره علي مافيش ،،ماهو حاجه تخوف.
همست لروحها ……،اجوله ….اجوله اني مشوهه …هيبعد عني اجوله والا اعمل ايه …..كانت ساهمه تبتسم انه سيلفظها ما ان يعرف انها مشوهه نظرت اليه ظلت تتحسس نصفها الاسفل وبدات تدخل في حاله من التوهان ،،،اجوله اه اجوله يجوم مهملني ايوه هو عايز جتتي لما اجولها هيهملني ….ظلت تضحك وتتحسس نفسها وهو ينظر اليها بذهول .. …
اجوله اه واحرج جلبه بالمره تبقي حرجه من كلو ويهملني نظرت اليه كان مدهوشا بحالتها فهجمت عليه وظلت تصرخ ،،،عارفه هتهملني اجولك يا جبل اجولك كل حاجه عايزه اخلصها هتخلص دلوك هترميني دلوك لما تعرف كل حاجه ..كان يمسكها وهيا كالمجزوبه تهذي وتصرخ.
دخل الرعب فيه ……فيه ايه بتجولي ايه مالك ،،،
صرخت ….مالي …مالي خلاص ماعجبش انت جولتها ماهتجبش عيال عايز جسمي وجسمي ماهيعجبش ..ايوه افرحي يا جمر جبل هيسيبك في حالك اخيرا هيسيبك في حالك..الجصه خلصت يا مراري هو اني ماجولتش ليه من الاول اني مخبوله ماجولتش ليه وخلصتها …عايز جسمي اللي بينور ..مفيش مفيش وبدات تصرخ ….ومسكت فيه … اهه شوف شوف .
دخل احد الموظفين علي صراخها ….،فيه ايه.
صرخت ….جولولو يشوف وبدات تمزق ملابسها فهجم يحتضنها وهيا هائجه وتحاول ان تكشف نفسها كانت قد جنت عندما ادركت انه ليس بقلبه لها اي شيء ما ان ينالها حتي يلفظها كانت تظن ان بقلبه ولو جزء من حبيبها القديم ..
كان يعتصرها ويبكي .،بطلي فيه ايه بطلي بيكي ايه بتجطعي هدومك ليه يا نصيبه حطت عليك يابن العزايزه .. .. البت انخبلت عملت ايه يا محروج .
كانت تصرخ…. لازم يعرف عشان يرميني لازم يعرف اوعي هتشوف وترميني هترميني اخيرا خلاص هترحم من العذاب بتاعك ذنبي خلاص هيخلص دلوك متع عينك وارميني اوعي سيبني شوف وارمي جمر اللي ماهتشوفش طرف عيل ..جمر ماهتشوفش عيال يا جبل جمر هتخرج من دنيتك دلوك …كانت مهتاجه وتخربش فيه وتصرخ وهو يعتصرها عن اخره .
صرخ ……بطلي اعرف ايه مخبيه ايه فيكي ايه يا سوادك يا جبل.كانت مهتاجه وتحاول ان تمزق ملابسها.
فهتف الرجل….. فيه ايه يا بيه .
صرخ ..اخرج بره دلوك وهات دكتور …كان يعتصرها ويصرخ بطلي فيه ايه بالله بطلي يدك هتجيب دم اهدي اهدي …الا انها صرخت …شووووف وخلصني من عذاااابي لتقع اخيرا مغشيا عليها .
حملها علي الفور وذهب بها الي المشفي ليخبره الطبيب انها في حاله انهيار تام….. جلس هو ونظر الي يديه وكم الخرابيش التي في يده مذهولا كأن مصيبه حطت عليه …
فيه ايه يا مراري البت انخبلت فيه ايه اني خايف مالها بتجول ايه وبتجطع في هدومها ليه انت يا محروج تجولها هاخد جتتك عشان ترتاح وانت هتموت عليها منك لله جلبي يا عالم هرتاح ميته .
دخل عليها فوجدها نائمه في ملكوت الله اقترب ونزلت دموعه ..
مسك يدها قبلها ….جمر حبيبتي اني ماهعرفش اكمل اكده اني عاشجك يا جلبي والله جمر فوجي اني مش عايز جتتك اني عايزك اي والله عايزك انت ماعايزش حد تاني محروج اي حاجه تبعدك عن جلبي جلبي ..مسك يدها يقبلها ،،،جبل طلع لساته عاشج للركب لا رغبه ولا يحزنون .اني هموت عليكي عرفت جواتي لما حرجتيلي جلبي ..جبل العاشج للجمر ما راح اهوه جدامك بعشجه اللي طافح ماعاد عارف له حيله بس غصب عني ماجادرش اجولهالك ماجادرش نفسي اسامح نفسي ماجادرش نفسي اثق ماجادرش ماجادرش سالت دموعه .
ظل جالسا بجوارها .،طب اعمل ايه اجول لجوزها ماهو جوزها يا مري هيجي يخرجني بره واني ماهجدرش لاه اني ماهجولش لحد اني هخدها عندي اداويها اني بتاعتي اني وبس ..
ظل جالسا ..يفكر هيا بها….. ايه جمر بيها حاجه واعره البت هاجت واشوف ايه ..وايه اللي عايزه تجولهولي وهرميكي ليه لما اعرف ،فيه ايه يا جبل فيه حاجه واعره والراجل يجولي جالتلي حاجات ماعرفهاش ايه هيا ..حاجات ايه دي .،اهدي بقه وشوف فيه ايه مخبيه عليا ايه واعر يا جمر …اهدي اكده عشان انت جننت البت ورجدتها في المستشفي وانت اخرك الخانكه ،،
اقترب واحتضنها …احنا هنموت بعض في الاخر حاسس باكده ياما هنكمل في السرايا الصفرا ..انت جهرتها تجولها عايز اخدك جايز ارتاح يا مصيبتك حزين حزن حلوف مابتعرف تتكلم داني عايز اصرخ من عشجي نفسي اجوله بس ماجادرش ..
ظل يحتضنها ويملس عليها ..اني اسف يا جلبي جطع لساني جتة ايه اللي عايزها داني عايز جلبي والله عايز ..
مر اليوم وخاف ان تستيقظ وتتركه فاخذها الي القصر وبدات هيا تفيق ..كان قد حملها وعاد بها الي القصر وجعل طبيبا مقيما ياتي معه كي يطمئن عليها .،استيقظت هيا وظلت مغمضه عيونها فتحت عيونها لتجد نفسها في القصر ظلت ساهمه ..دخل هو عليها ومسك يدها .،كيفك يا جلبي اكده توجعي جلبي اكده ،
نظرت الي يديه علي يدها ونظرت اليه ببلاده قررت ان ترحل من دنيته تماما احست انها ماتت وانتهت.. نظرت اليه ساهمه .
همس بوجع….بتبصيلي ليه اكده .،جمر اني تعبت انت مخبيه ايه عني .
لم تتكلم ……وشريط كلامه ينعاد امامها ..قامت من سكات واتجهت الي الباب فاندفع ومسكها بلهفه …،راحه فين وسيباني .
همست ….عايزه امشي .
قال… ،،انت تعبانه طيب اجعدي انهارده انت تعبانه يا جلبي ،
هتفت ببلاده ….عايزه امشي ..كانت ترتعش وتشعر بالخوف الشديد فهيا فقدت رغبتها في الحياه ما ان فقدت حلمها ..كانت مهزوزه.
مسكها ….طب اهدي هعملك اللي عايزاه اجلسها كانت ترتعش وتهتز ويدها ترتعش اجلسها ومسك يدها ..طب اهدي مافيش حاجه وانت اهه بخير معايا وفي حضني اهدي .
قالت ساهمه..عايزه باسم هاتلي باسم كانت تحس انه اللمسه الحانيه في حياتها .
قال،،حاضر هجيبه بس تهدي ،،،،
قالت ،،،عايزه امشي مشيني .
احس بقلبه ينشق ….بالله عليكي بطلي رعشه اهه مافيش حاجه اما تروجي همشيكي ماشي … كان يمسك يدها ويقبلها وهيا ترعش وتنتفض شدها اليه واحتضنها وهيا لا تفعل شيء وتهمس …عاوزه امشي عايزه باسم .
تنهد بغلب .،طب حاضر بس اهدي والله ماعت متحمل ..كانت متعرقه ولا تقوي علي الحركه …حملها وذهب بها للحمام وبدا ينعشها بالماء وهيا لا تقوي علي الوقوف وتردد انها تريد ابن اخيها وفقط وهو يشعر بالوجع …همس ،،فوجي مالك اكده حجك عليا اني عاشجك والله .
جمر سمعاني ،،،هزها فنظرت اليه ..ابتسم وقال ..بيكي ايه خدتي جلبي وعجلبي وسحبتي روحي ..الا انها كانت في دنيا اخري من الادويه …
احنت راسها فحملها مره اخري ..استكانت لفتره ونامت مره اخري .
احس بوجع ..كلبش فيها في احضانه …البت بتترعش ازاي يا مري فيه ايه ..ظل محتضنا اياها يشعر بخوف وان القادم سيء .
مرت ساعات اخري واستيقظت مره اخري وجدت نفسها في احضان جبل ظلت مغمضه عيونها تستنشق عطره النفاذ لم ترد ان تفتح عيونها ..كانت يديه حولها يشدد عليها ..تنهدت بوجع فملس عليها ..انت بخير وهتكوني بخير خلاص جبل ماعاتش هيسيبب حاجه ليكي واصل اني خلاص عليا جهر لاكده .
هنا تململت بين يديه وقامت ..اني ايه اللي جابني اهنه .
قال ،،كت تعبانه وجبتك اهنه .
قالت بعنف ،،وتجبني اهنه ليه يابن الناس حد يعمل اكده مش ليا راجل تجيبه ياخدني ..
قال بلين ،،،،جمر انت كتي بتصرخي وماخابرش بيكي ايه كتي كيف المجذوبه وبترطي بكلام غير مفهوم جمر انت مخبيه عني ايه حاسس بمصيبه واعره مخبياها ،
نظرت اليه مبهوته ..هل قالت له شيء فهيا لم تكن في وعيها فرجف قلبه كانت عيونها جامده فهتف… بيكي ايه جولي .
قالت بجمود .،مابياش يابن الناس اني هخرج من اهنه وهاخد حالي ومحتالي وهمشي وماعتش هتشوف وشي تاني ولو جربت مني هموت روحي واخلص ويبقي ذنبي في رجبتك .بعد عني خلصت اكده يابن الناس جصه عفشه وخلصت .
هتف …جصه عفشه .
قالت…. .،ايوه جصه حزن ومرار لازمن تخلص ماحدش بيعيش يجطع في التاني اكده اني همشي ويمين الله لو حتي دورت عليا لاكون حدفه نفس من علي اي كوبري والا جدام عربية وهتشيل ذنبي يابن العزايزه اني عشت شايله ذنب ماتشيلش انت ذنبي .بصلي كويس اني لا بهزر ولا بتكلم اي كلام اني هاخد باسم وهمشي ماهتعرفش طريجي .
.
قال بوجع … ..عايزه تهمليني وتروحي فين .
قالت .،اي حته بعيد عنك اي حته عارف لو هشحت لو هيجطعوني بس انت تبقي بعيد هعيش احمد ربنا انك بعيد .عايزه اخرج من حياتك عايزه انساك وهنساك يا جبل ..عايزه اتنفس طول مانت في حياتي مابتنفسش الا جهر وحزن .
واستدارت فاندفع واحتضنها…..،ماتسيبنيش ابوس يدك ماهنعيدوش تاني ماتسيبنيش يا جمر .
اغمضت عيونها ..جبل ماهيسيبش حجه فيكي عايز حجي وحج سنين الحزن لازمن اخد حجي . .. ..
سهمت لفتره …. بقي اكده … ، بقي اكده عايز حجك فيا تصدج عندك حج .،مسكت يده وشدته وقالت ،هريحك والله وهخلصها من اولها لاخرها يابن الناس اني وعيت انت عايز ايه وهنفذلك اللي انت عايزه …دلوك خلاص النهايه نهايه جبل وجمر نهايه جصه العذاب يابن الناس هترتاح دلوك وهتنسي جمر وهتحفل سكتها ليوم الدين . واني كمان هرتاح خلاص اللحظه دي هنحط نهايه الجصه اني خلاص عليا لحد اكده ماهسمح تجعد في حياتي دجيجه بس عشان اضمن ده لازمن جبل يرتاح ويبعد عن جمر . اقتربت منه وهتفت ما جعله ينتفض رعبا عندما قالت….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أأستحق هذا العذاب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى