روايات

رواية معركة عشق الفصل الخامس عشر 15 بقلم دنيا رشاد

موقع كتابك في سطور

رواية معركة عشق الفصل الخامس عشر 15 بقلم دنيا رشاد

رواية معركة عشق البارت الخامس عشر

رواية معركة عشق الجزء الخامس عشر

معركة عشق
معركة عشق

رواية معركة عشق الحلقة الخامسة عشر

“أحبّكِ حينما أسمع وقع أصداء صوتكِ على قلبي، أحبكِ حينما تتلعثمين خجلاً عند حروف كلمة أحبك، حينما تمطرُ، وحينما تثلجُ، وحينما تعصفُ أحبكِ، على مرّ السّنين والتّضاريس أحبكِ، حينما تسافرين بروحي التي تغشّاها حُبُّك”
قضي تيم يومه في بيت شهد يالهو مع صغيرته ثم اخرجها مساءاً للتنزه وذهبوا إلي الملاهي وكانت الصغيره في غاية السعاده ..
ورغم أن شهد لم توافق بسهوله الا ان جزء صغير للغايه بداخلها كان في منتهي السعاده لإقتراب وتحسين علاقة الاب بابنته ولكنه تاخر اكثر من اللازم مما اصابها بالخوف ايعقل ان يكون قرر وبمنتهي الأنانيه ان يحرمها من ابنتها !!!
*****
في المــلاهــي؛؛؛
كانت روبانزول تستلقي إحدي الالعاب مع والدها وتضحك وتقهقه بشده كفرحة عصفور صغير تحرر من قفصه في التو واللحظه !!
بعد الانتهاء أصرت روبانزول بشده وألحت علي والدها بإستلقاء إحدي اللعب الأخري قائله
_عسان(عشان) خاطري يابابي لو بتحبني يا بابي
فاضطر تيم أن يلبي الدعوه رغم انه بذلك سيخلف وعده بشهد عن موعد رجوعهم واخيرا نامت الصغيره من كثر اللعب ليحملها تيم ويضعها في السياره ويعود لمنزل شهد وهو يحاول الإسراع ويعلم بغضبها الآن !!!
*****
كانت شهد تدلف منزلها ذهابا وايابا وهي تقول لوالدتها _انا خايفه ياماما المفروض يرجعوا ٨ والساعه بقت ١٠ ولسه مرجعوش
قالت جميله المتوتره ايضاً ولكن تحاول تهدئتها
_ان شاء الله يرجعوا يابنتي متقلقيش
شهد وهي تقترب للبكاء
_مقلقش ازاي بس انا خايفه يكون هيحرمني منها يارتني موافقت .
قالت جميله بتوتر
_مستحيل بعد معطتيه فرصه تانيه يضيعها !!
وقبل أن تجيب شهد دق جرس الباب
لتهرع اليه حتي قبل ان ترتدي وشاح يغطي خصلاتها وما أن راتهم حتي إحتضنت ابنتها النائمه بشوق ناسيه كل العالم لتضيق عيون تيم غضب وهو يقول
_برضو بتفتحي من غير متلبسي كويس؟!
تجاهلته شهد وقالت
_انت ازاي تتاخر كده هو دا اتفاقنا !!
ليقول وقد اعماه غضبه
_روبي بنتي من حقي اقعد معاها براحتي شبطت في اللعب ومحبتش أكسر بخاطرها ممكن بقي تجاوبيني
تلعثمت شهد وقبل أن تجيب إستئذنت جميله وتركتهم ليستطيعوا الكلام باريحيه..
قالت شهد
_انا مقصدتش انا كنت قلقانه علي بنتي وفتحت من غير ما افكر
ليقول تيم بسخريه
_قلقانه عليها من ابوها ولا شيفاني زباله لدرجة اني اخدها منك !!
نظرت شهد اليه ولن تجيب ليكمل تيم
_ثم اني قلتلك تعالي وحضرتك الي اتقمصتي عشان اللي حصل اول ماجيت مع ان انتي الي غلطانه
قالت شهد بحده دون ان تفكر
_لا انا زعلت عشان بوست….
ثم سكتت وهي تعي ما تفوهت به ليقول تيم بمكر
_كملي سكتي ليه ؟! ثم اقترب من اذنها وتحسس شفتاها وقال بهمسه
_بيحلو لم شفايفي بتقربلهم وببقي عاوز اكلهم اكتر من الاول فسيبهملي دي الحاجه الوحيده اللي مصبراني علي بعدك انا عاوز اقطعهم بمزاجك عاوزهم ملكي!!
دفعته شهد بغضب وقد احمر وجنتاها خجلا وقالت
_يخربيت قلة ادبك ياشيخ ؛انا هدخل انيم روبانزول وياريت تمشي نتقابل بكرا في الشركه كفايه اووي اننا غبنا سوا النهارده !!
ثم تركته ومشت ليغادر تيم ويتبين ان جميله كانت تتلصص عليهم لتبتسم وتقول
_ربنا يسعد قلبك يا بنتي ويرجع المياه لمجاريها !!!
فيبدو ان وحتي جميله قررت الصفح عن تيم
*******
فـي يـوم جـديـد؛؛
ذهبت سمر الشامي الي الدكتور المختص بحالتها والتي تواظب معه كالمسطره ربما تتحسن حالتها وتستطيع إسعاد زوجها !!
دخلت له ليبتسم الطبيب ويقول
_اهلا مدام سمر ازيك النهارده !!
ابتسمت سمر في وجه الطبيب وقالت
_الحمدلله
ليقول الطبيب
_ها احكيلي حصل جديد مع لؤي اليومين اللي فاتوا
تنهدت سمر وبدات تقص عليه ما حدث وكلماتها اللاذعة وردة فعل لؤي ليقول الطبيب
_رغم انك غلطانه جداا بس اقدر اقولك انك في تحسن كون انك خفتي عليه او انه يسيبك يبقي انتي بداتي تخفي من اللامبالاه اللي كنت رسماها
قالت سمر مسرعه
_انا كمان حاسه اني بدات احن للاطفال ولما بفتكر ابني بابتسم واترحم عليه ومبعيطش وبفكر ابطل اخد الحبوب
ليقول الطبيب بسعاده
_هايل يا مدام هتستمر الدردشه مابينا شويه وتمشي علي الادويه شويه وباذن في اقرب وقت هتخفي نهائي
لتبتسم سمر بسعاده ولكنها لا تدري انه ربما يكون قد فــات الاوااان!!
*****
مقــر شركــة الشيــناوي؛؛؛
وصلت سمر الشركه في المعاد المحدد لعقد إجتماع اليوم والذي سيحضره جميع الروؤساء حتي صلاح !!
وبالفعل بدا الإجتماع !!
بدئه صلاح يقول
_عرض الازيـاء بعد اسبوعين من دلوقتي فحابب اسئل سمر وشهد هل التصميمات خلصت ؟
وعاوز اسال تيم وبلال عن وضع الشركه في السوق ونسبة اسهمنا ؟! ومراد عن ميزانية الشركه ؟!
شاهين باشا عاوز كل الاخبار علي مكتبه النهارده وطبعا هو مبيحضرش اجتماعات وانا هنا اعتبر احنا الاتنين !!
ليقول تيم
_اسهمنا في البورصه وضعها كويس جدا و……
وما ان انتهي حتي قالت سمر
وبالنسبة لتصميمات فهيتم عرض ٢٤ تصميم انا شغاله علي ١٢ وشهد ١٢ وانا انتهيت من ٩ وشغاله علي الباقي
وتقول شهد الذي راقبها تيم بفخر
_وانا انتهيت من ١١ بس لسه بعمل عليهم تعديلات وناقص ليا فكرا واحده بحاول الاقيها !!
ثم مراد الذي قال وعيناه علي شهد شغله الشاغل الحالي
_ميزانية الشركة هتغطي تكاليف الديفليه وسفرية برا انا مظبط الامور
فيقاطعه بلال
_بالنسبة لسفرية برا فانا كنت بقترح…
قاطعه صلاح
_كده كل حاجه ماشيه تمام وبالنسبة لبرا فدا هيشرف عليها شاهين باشا شخصيا
قاطعه تيم مستغربا
_ايشمعنا سفريات برا بيشرف عليها بنفسه
ليقول صلاح بتوتر
_دماغه كده بقي وانا بكون معاه فمتقلقش
اوما تيم بتعجب وقد بدا الشك يتسلل لاوردته ليقرر قرار معين بداخله ويعزم علي تنفيذه !!!
ثم انتهي الإجتماع قام مراد وهو يغمز لشهد ليحمر وجه شهد خجلا وغضبا من فعلته وكان تيم منشغلا غافلا مع بلال بامور العمل واذا كان رآه لاصبح مراد مدفون في قبره حرفيا !!
*********
في المســاء؛؛؛
جلس بلال مع غاده في غرفتهم كانت غاده ترتدي شورت قصير يظهر ساقيها كالمرمر الابيض امام عيون بلال العاشقه وقلبه الغارق في شواطئ بحور عشقها والذي كان يحاول وبشده ان يندمج مع عمله علي الحاسوب ولكن عيناها تذهب عنه تلقائيا في اتجاها وهي غايبه مع صديقاتها عالمعتاد ؛؛
قام بلال يذهب إلي الحمام ياخذ دش ربما يتخلص من حرارة جسده وفي نفس اللحظه نهضت غاده من مجلسها لتستطيع التحدث مع احدي صديقاتها علي الهاتف ليصتدما ببعضهم شهقت غاده وكادت ان تقع الا ان يد بلال حاصرت خصرها بشده لتنظر العيون الي بعدهم وتتطاير خصلات شعر غاده معلنه السعاده من ذلك المشهد الآسر للقلوب !!
واخيرا اخفضت غاده نظرها خجلا منه الا ان بلال ولدهشته من جراءته رفع وجهها رائع الجمال الي عيناه مرا اخري بيده ثم وبدون مقدمات مال علي شفتاها يبثها قبلته الثانيه والاولي بالنسبه لغاده ليشعر بخجل غاده الشديد وجمودها بين يداه فبطأ من قبلته يجبرها علي التجاوب معه ويدربها علي اول قبله لها واخيرا ابتعد عنها عندما نبهتهم رئتيهم بحاجتها للهواء !!
لينظر لغاده ذو الوجه الاحمر مغمضة العيون الذي لا يدري اذا كان من خجلها منه ام غضبها ولكنه قال بالقرب من اذنيها
_افتحي عنيكي
لتفتحهم غاده ببطء وهي تبربش بطريقة اسرت قلبه
قال بلال
_اسف اني فقدت سيطرتي علي نفسي بس كان نفسي ادوق طعمهم ..
قالت غاده بتلعثم
_انا …انا يعني
ليقول بلال بحنان
_هش انا مش عاوزك تكلمي عاوزك تحسي وتعرفي ان دي كانت احلي لحظه مرا في حياتي وانتي جوا حضني وبدوق طعم شفايفك انتي بنسبالي مراتي ياغاده مرات بلال الشيناوي اللي هتفضل مراته لحد ما يموت !!
ولكن غاده كان الخجل مازال مسيطر عليها فلم تعلق ولم تتفاعل حتي مع كلماته ليشعر بلال بالغضب ويكمل طريقه للحمام تاركها واقفه في منتصف الغرفه كالإبره وسط كومة قش فتكن غير ظاهره!!!
********
وفي القصــر ؛؛
وتحديدا غرفة المعيشه ؛؛
جلست شاهيناز مع اخيها مراد الذي قرر ان يقضي سهرة اليوم بعد الاجتماع الشاق مع شقيقته
التي كانت تسير في الغرفه بتوتر وتقول بغضب
_البيه لسه مجااش اكيد معاها وامبارح الاتنين غابوا سوا انا هتجنن خلاص !!
ليقول مراد الذي يتناول التفاح دون مبالاه
_متهدي يا بنتي خلينا نفكر!!
لتقول شاهيناز بغضب وصوت عالي
_ماتقوليش زفت اهدي اهدا ازاي وانا جوزي علي وشك انه يروح مني !!!
ليقول مراد بثقه
_بس انا واثق انهم مش سوا ووطي صوتك عشان محدش يسمع هتفضحينا
حاولت شاهيناز السيطره علي مشاعرها لتقول بهدوء نوعا ما
_طيب يا مراد قولي جايب الثقه دي منين يعني هي حبتك فنست تيم !!
ليقول مراد بنفس طريقة استفزازه
_لا بالعكس هي مش معبراني اصلا
صرخت فيه شاهيناز
_يابني ادم طب فهمني وبطل الاستفزاز دا
ليقول مراد بهدوء
_ببساطه البنت محترمه جداا ومش معبراني ومستحيل تتعامل مع طليقها بالاريحيه دي
لتقول شاهيناز بسخريه
_هو البيه وقع ؟!
ليقول مراد
_لا موقعتش ولا حاجه انا بس بقولك اللي شايفه وكمان انا قلتلك مليون مرا الطريقه الوحيده عشان تحافظي بيها علي جوازك انك تحملي !!
لتقزل شاهيناز بتأييد
_وانا فعلا قررت اخلف وابقي اظبط جسمي بعدين
ثم بداخل نفسها قالت
_ولو انت يا تيم مش موافق تقربلي انا هخليك تقربلي وغصب عنك
ثم تكمل حديثها لمراد
_المهم انك تخلصني من اللي اسمها شهد دي وانا هفهمك تعمل اي
ثم تكمل حديثها وتفتتح عيون مراد بصدمه كلما استمع لها !!
******
“إن لــم يكًـــن الحُــــب مَـــوجود لتوقــف نــبــض قُـــلوبــنا عــن الحَــــــياه”
وفي اليخــت الذي جمع تيم وشهد سابقا كان يجلس تيم يحضر جو شاعري لزوجته شهد الذي ارسل اليه احدي حراسه ليجلبها فورا وليطمئنها حدثها من هاتف الحارس قائلا
_في موضوع خطير ولازم نتكلم فيه متخافيش تعالي وانا هروحك !!
وبالفعل انصاعت له شهد وها هي في الطريق اليه تترقب في توتر ما ينتظرها ..
وهنا تيم يحضر كل شئ ليجعل شهد تعود مرا اخري الي احضانه وجعلها زوجته من جديد عازما علي ذلك بشده وان تكون شهد في كامل رضاها وهي تقدم له ما يتوق له بشـــده!!!
*******

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية معركة عشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى