روايات

رواية عقاب الحب الفصل الثامن عشر 18 بقلم صفاء حسني

موقع كتابك في سطور

رواية عقاب الحب الفصل الثامن عشر 18 بقلم صفاء حسني

رواية عقاب الحب الجزء الثامن عشر

رواية عقاب الحب البارت الثامن عشر

عقاب الحب
عقاب الحب

رواية عقاب الحب الحلقة الثامنة عشر

سيف وملك مشيوا بجد كلهم مشيوا وسابونى ليه يا امى عملت كده مستقلي بي يعني انا قصرت فى حاجه انا كنت عندي استعداد اقطع من لحمى ل اخواتى والا نبعد عن بعض انا وفقت مخصوص علي الجواز عشان ولدتك اتفقت مع مامايكون ليها شقه جانبي
اقترب جاسر من شهد وهو شايفها حزينة وبتشهق من العياط وبتترددى الكلمات ده ومسك ايدها:
اهدى ياشهد هما مش سافروا اخر التاني يعني فى اي وقت عايزة تشفوهم اوديك عندهم
عقاب الحب الكاتبة صفاء حسنى
روايات الكاتبة صفاء
هزت راسها شهد بالنفى:
انت مش عارف هما بالنسبالي ايه هما اولادى مش اخواتى انت عارف يوم ما جيت وطلبت اشوف العريس اقسم بالله مكنش اقصد حاجه انا وقتها استغربت أنه مطلعش معايا وكنت عاوزة اخد رأيه
سألها جاسر
كنت عاوزة تاخد رأيه في وجود اخواتك فى البيت من اول يوم صح
مسحت دموعها شهد
صح مكنتش اطمنى اعيش أو ابدا حياة جديدة وهما مش معايا
قطع حديثها جاسر
اعملي حاسبك انا مليش علاقة بكل اللي عملوا أن كان امي أو جدي زي ما حكتلك امبارح انا شغال في مجال الانشاء والتعمير و ابويا فاتح شركة في العاصمه وانا كنت في الفترة دي هناك بتابع وبنهي أوراق علشان انقل الشركة لمحافظة المنصورة انتي عارفه أن النظام متجه بتعمير المنصورة الجديدة فكنت بخلص اورق نقل الشركة، وكنت بقدم عطى على مناقصة عشان المنشيات وحاجات كتير غير اكتشفت أن بطاقة ضايعة، فكنت بخرج بدل فائد والله عقلي كان في مليون حاجة وانا ذيك بحب عائلتى وعايز اكون سند ليهم واحافظ على حقهم .
تنهدت شهد وقالت:
وانا اعمل نفسي مصدقك، لو ساعدنى اوفي بوعدى واعلاج اخوك ولم يخفي اخد الفلوس الا وعدنى بيها جدك، عشان وقتها اشتري مكان واخد اخواتى واشتغل واكفاح عشان يكون معايا
تنهد جاسر وهو من جوه زعلان لكن وافق على كلامها وقال:
وعد يا شهد بس انتي كمان توعدنى مش عايز اشوف دموعك بعد كده واي حد. فى البيت ضايقة بلغينى امى او غيرها
شعرت بهدوء وقالت
هنبدا من النهارده العلاج
عقاب الحب الكاتبة صفاء حسنى
روايات الكاتبة صفاء
……………….
كان وليد تحت اقعد وكانت مرات عمه اقعدي جانبه وعلت صوتها
هى شهد مشيت مع امها واخواتها يا سلفتى
تنهدت عليا :
تمشي والا تغور مش فارق معايا، الحمدلله الحق رجع ل اصحابه وحماي العزيز، الله يكرمه ممشي وراء دماغ ابنه خرب على ناس كانت نفسها تشوفها ولعة وتضحك
كتمت مى غيظها وقالت:
الجيات اكتر من الرحيات يا سلفتى وزى ما ليك فى الخير الكل ليه فيه
رفضت عليا
انتى عايشة هنا بس عشان عمى يا مى والا ليك مجرد ورث من جوزى فاهمة انتى اختارت جوزك يقعد في حضنك وكل إلا كان بيعمله جوزى يحول الفلوس ل أبوه وينزل هو وعمى يبنى يهتم ب ارض
ضحكت مى
ما لولو أن جوزى مهندس زراعي وبيفهم في الأرض مكنش ده بقي حالكم وكمان زمانك خربتها في حد يجوز الصغير ببطاقة الكبير يا هبله كنت اسالنى انا كنت ادليك واقف جانبك اهوه عمى قدر يضحك عليك وجوزها ل جاسر وبجد البنت ليه كل الحقوق مش مجرد خادمة فاهمة
رفضت عليا:
لا طبعا ملهاش حقوق ونادت على ام فتحى
يا ام فتحى
جاءت ام فتحى وقالت
نعم يا ست عليا
ردت عليا
هى المحروسه غارت مع اهلها والا لسه موجوده
ردت ام فتحى
لا مرحتش يا هانم قالت إنها اقعدى في بيت جوزها ومش هتسيبه واتخانقت هى وامها ومشيت امها مع ابو اولادها واولادهم
كذبة الحب الكاتبة صفاء حسنى
نفخت عليا:
يعنى ايه جوزها انا كنت مجوزها ل وليد ومدام مش هتكون مع وليد ممرضة وخادمة يبقي تغور ابن جاسر يتجوز حتة ممرضة ل طلعت والا نزلت تبقي تشوف حلقة ودنها السهوانة ده اتسهوجت لحد ما اتمكنت يعني طالع اشوف اخراتها
مسكت مى وليد فى الوقت ده وقالت
انت عارف ان ولدتك هتطرد شهد من البيت مش عايزها تكون معاك ،انا مش عارفه ليه بتعمل معاك كدة حتى العروسة خدوه منك وعايزين يدوها ل جاسر
صرخ وليد وهو مضيق لا شهد عروستى انا ومحدش ياخدها منى انا رايح اخدها محدش يقدر ياخدها منى
ردت مى وقالت :
برافو عليك يا وليد حافظ على عروستك عشان ياخدوها منك زى ما اخدو فلوسك .
قام وليد ثائر فى الوقت الا كانت عليا بتتكلم مع الجدى وبيقولها
……
عقاب الحب الكاتبة صفاء حسنى
روايات الكاتبة صفاء
الجدى :هو انتى مش بترحم والا تخلي رحمة ربنا تنزل انتى مالك ب جاسر هو اتجوزها وراضي بالجوز منها وما رفضش يبقي متدخلش
رفضت عليا:
يعني ايه مدخلش انت فهمتنى أنها هتكون ممرضة ل وليد ومش هتعرف بجوزها من جاسر والا كمان جاسر، وتخلص شغلها وتتقلع رغم مش مصدقة انها تكون سبب في علاجه ،لكن طلعت وحكيت ليهم كل حاجه وخليت ب اتفاقك ليا، وانا هخلي ب اتفاقي ليك ول ابنك، مش كفايه استحملت كل ده وكتمت جوى، ومعرفتش حد أن وليد مش ابنى وطلعت اقدم اولادى أن الام المفتري، الا رامى ابنها وبعد كده يكتب كل حاجه ب اسمه ومش مصدقة انك لاغيت الوصية، انت قولت كدة عشان تهدى اللعب صح يعني انت وابنك محدش رحمنى هو عينه تزوغ ويتجوز واحدة في الغربة ، ولم تكون حامل تطلبوا منى اسافر عنده عشان متخدش ابنها
و اعمل نفسي حامل وكمان تضحكوا على البنت الاجنبي ان ابنها مات وان الولد ابنى، وانا كنت عيلة صغيره ومليش مطوى غير هنا كنت زى التور في برسيمه تقولى يمين اقول حاضر ،شمال حاضر ، ويجبلي ولد ويرمى فى حضنى ويقولي ربيه واسكت واستحمل وبعد ما يكتشف أنه تعبان يتهمنى انى السبب رغم على يدك ما عملتش حاجه. وانت عارف أنه تعبه مش بسبب كان قضاء من الله
والا اهمال منى انا فاكرة اليوم ده كويس
……
فى نفس الوقت كانت مى اقعدي وتنظر علي وليد وهو يتجنن ورايح جاية وافتكرت لم كان صغير وطبيعى وحلو مشاء الله وعيونه ملونة والشعر الجميل، وهى مكنش ربنا بعتلها اولاد وكانت عليا ربنا رزقها ب جاسر ، وكان عمره سنتين وبعد كده اخدها جوزها عنده اقعدت فترة ورجعت وهى شايلة ولد تانى، يعني ولدين وانا زى الارض البور كنت اموت من الغيظ، والا فرصنى اكتر انها قالت مكنتش عاوزة اجيب اولاد تانى دلوقتي، لكن هشام هو الل كان مصمم وكان وليد جميل وهى كانت بتخاف علي من الهواء الطاير ومحفظى عليه، طبعا ملامح مختلفة عن جاسر وولد وسيم، الغل زرع جوى وقتها وفى يوم عمى تعب وطلب عليا تروح عنده كان فاكر نفسه يموت لكن اقعد على نفسنا لحد دلوقتي، وقتها انتى كان عندك سنه ونص وجاسر ٤ سنين
………………..
عقاب الحب الكاتبة صفاء حسنى
روايات الكاتبة صفاء
وكنتم بتلعبوا وقتها طلبت منكم تلعبوا على السطوح وانى كنت عارفه ان مفيش سور كنت عايز اوجع قلبها عليكم وقتها عشان متنططش عليا، وفعلا طلعتوا وكنت متابعكم من بعيد ولم الكرة جات اقدم السور الصغيرة وجيه يعدى جاسر عشان يجيبها وقتها، فرحت جدا وانت جريت وراء اخوك وانتم الاثنين كنتم هتقعوا وقتها الجيران انتبهوا وفضلوا يصرخوا جاسر وقع فوق تبنى ام انت وقعت على الارض وكانت مناحة لكن طلعتوا منها على خير لكن انت الواقعة اثرت على دماغك، ورغم عملوا ليك كذا عملية لكن انت زى ما انت وطبعا هشام زعل من عليا وكان يطلقها، ولولو عمى دافع عنها ووبخه وقتها سمع كلامه لكن قطعه كتيره وانا كنت فرحانه عشان مش هتجبلنى عايل تانى وكنت بمغص عليها، عيشته ب هبل ابنها
وهى كانت بتحرق دمى وتقولي نعمة من ربنا بدل ما اكون ارض بور
…….
عقاب الحب الكاتبة صفاء حسنى
روايات الكاتبة صفاء
لكن انا مسكتش وكنت بكلم هشام واقوله ان عليا مستعير من وليد ودايما قافلة عليه، عشان محدش يشمت فيها ان ابنها عبيط، وكمان قولت كده ل عمى وهما صدقونى واتهمها وهى لم حست بالظلم قلبه بقي قاسي، ولسانها بقيت فرقيل لكن فى يوم صديق هشام اده علاج عشان الا بالي بالكم وعزم على جوزى نبيل وكانه العلاج ده سحر عشان وقتها مكنتش عارفه العلاج ايه ومصدقتش هشام الصراحه، ووقتها طحنته وحطته مع اكل هشام وعليا قولت اجرب فيهم، مش يمكن بيخدع زوجى وعايزنا نفضل كدة، لكن بعد شهر انصدمت انها حامل وقتها جريت اخد من العلاج انا ونبيل وطلع سحر وانا وهى خلفنى توام كل واحده فين بنت وولد
….
عقاب الحب الكاتبة صفاء حسنى
روايات الكاتبة صفاء
منكرش ان ندمت الا عملته فيك يا وليد، عشان جوى عارفه انى السبب انك واخوك تقعوا لكن ربنا رضنا اه منكرش لسه جواى نار، عشان جوزى نبيل مجرد شغيل بفلوس اخوه وعملت المستحيل عشان هشام يكتب كل حاجه ب اسم وليد، وفهمته ان امه بتكره وصدقنى لكن الله يسامحه عمى مواثقش الورق فى الشهر العقاري بس ممكن ادفع فلوس للمحامى، واخليه واثقهم بتاريخ قديم وبكدة يكون جوزى نبيل هو الا واصي وناخد كل حاجه هوريك يا عليا
…..
عقاب الحب
الكاتبة صفاء حسنى
روايات الكاتبة صفاء
كان وليد طلع وهو مضيق وينادى على شهد وكان جاسر نسى الباب مفتوح ودخل وليد
وشافهم مع بعض دخل وسطهم وصرخ:
شهد عروستى انا مش عروستك ومسك ايد شهد وسحبها
لاحظت شهد غضب وليد من جاسر وغيرته عليه فتوقعت ممكن يكون دافع ان يخفي مدام بدا يفهم المشاعر او يحس بيها زى الغيرة الكره
فرفضت تمسك ايد وليد وقالت:
انا مش عروستك يا وليد انا عروسة جاسر
فضل يتنطط وليد بعصبي.
اكملت شهد: هكون عروستك بشرط.
وقف وليد وهو فرحان: يعني ايه شرط
شرحت ليه شهد الشرط وقالت:
يعني اطلب منك طلبت وتسمع كلامى فيها وتساعدنى ووقتها اكون عروستك قولت ايه.

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عقاب الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى