روايات

رواية ماسة قلبي الفصل الأول 1 بقلم دنيا محمد

موقع كتابك في سطور

رواية ماسة قلبي الفصل الأول 1 بقلم دنيا محمد

رواية ماسة قلبي الجزء الأول

رواية ماسة قلبي البارت الأول

ماسة قلبي
ماسه قلبي

رواية ماسة قلبي الحلقة الأولى

العم بقسوة: اسمعي بقا انتي ابوكي غا*ر ومات وارتحنا منه ودلوقتي انتي تحت وصيتي وهجوزك ل اسماعيل ابني
ماسة بحرقة: حرام عليك يا عمـي ليـه بتـكره اخـوك اوي كـده وبعديـن انـا مـش عايـزة اتجـوز ابـنك دي حيـاتي
مهـران بغضـب جحيـمي وضـر’ب ماسـة بالقـلم علـي وشهـا
ماسـة بصتلو بـدموع وكره
مهران: اي قولك بقا انك هتتجوزي ابني وغصب عنك كمان
ماسة مستحملتش كلامه ليها وجريت بسرعه علي باب الشقة ونزلت بسرعه علي الشارع الرئيسي
وكانت بتجري بكل سرعتها ومهران ورجالته بيجرو وراها
فضلت ماسـة تجـري لحـد ما لقيـت شخـص قدامهـا وكـان بايـن علـيه الهيبـة والغـرور
ماسـة برعـب واضـح: لـو لـو سمحـت انقـذني انـا فـي مشكـلة جامـدة ابـوس ايـدك انقـذني
بصـلها يونـس بإمتنـان وهو مستـغرب رعبـها وقـال : مالـك؟!
ماسـة بخـوف وجسمـها بيرتعـش: ع عـمي ورجـالتـه بيجـروا ورايـا وعايزيـن يخدونـي غصـب ابـوس ايـدك ودينـي اي حتي بعيـدة
يونـس بصلـها بهـدوء وقـال : اركـبي معـايا
ركبـت ماسـة معـاه بخـوف وهي خايفـة يعمل ليـها حاجـة
يونـس بهـدوء: احكيـلي فيـه ايـه بظبـط
ماسـة كـان جسمـها بيترعش وبتعـيط و بتحـكي ليـه: ب بـابـا مـات وسابنـي بعـد ماما وعمـي نزل لـيا في بيت بابا وعايـزني اتجـوز ابنـه بالعافيـة و و حرمـني مـن الورث بتـاعي ونـا هربـت لان ابنـه مش كويـس وكان بيبصـلي نظـرات مش كويسـة و و
يـونس بصـلها بهدوء عكـس الي جـواه: وايـه كمـلي
ماسـة كانـت بتعيـط بقهـر.. وـكان عايـز يعتد”ي عليـا
يونـس غـرز ايـديه في المقـود بعصبـية وقـال: متخافيـش محـدش هيقـدر يقـرب ليكي
ماسـة بصتـله ببرأة.. ا ازاي؟
يونـس زفر بقـوة وقال: هتـجوزك
ماسـة بخضـة: ايه بس بس انا معرفكـش ازاي ياعني
يونس.. انتي كام سنـه؟
ماسة: انا 18
يونس بسخرية: طفلـة ياعنـي
ماسة بغضـب طفـولي: انا مـش طـفلة انا وصلت السـن القانوني انـت كام ياعـني
يونـس مردش عليـها وابتسم بسخرية
ماسـة بلعـت ريقها بخـوف وقالت.. هو هو انـت مبتردش ليه
يونـس ببرود.. انا اسمـي. وسنـي غني عن التـعريف بس شكلـك متعرفنيـش ولا قريـتي عـني عشـان المشاكل الي عنـدك بس عامـة انـا يونـس الشهـاوي رجـل اعمال وعندي 33 سنه
اتصدمت ماسـة وفتـحت بوقها علي الاخر وهي مش. مستوعبة
بصلها يونـس بسخرية وقال:ياريت تقفلي بوقك بدل ما اقفـله انا بطـريقتي
شهقت بخجـل وقالت: انت انت كبيـر اوي
يونس مردش وكان بيسوق بهدوء
ماسة فضـلت ساكته لحد ما وصـله بيته
نزل يونـس و ماسـة نـزلت وراه بخوف شديد والخـدامه فتحت ليونس باب الفيلا ودخل
يونـس شد ماسـة من دراعها ودخلها معاه
كانـت ماسـة مصدومة من منظر الفيلا وجمالها الطاغي
بس افاقها صوت بنت تعدي ال 28 سنه وهي بتقول: وميـن دي كمان مش عاويدك تقـضي لياليك هنا ياعني وبعدين هتقضي ليلتك مع واحدة جربو*عه كده لالا زوقـك بقا بلـدي
بصتلها ماسـة باستغـراب وصدمة
يونـس بصوت جهوري: صااافـي ياريـت تعدلي كلامك معـايا ومتدخليـش في الي ميخصـكيش عشان مكسرش وصـية عمي ليكـي تمـام
سكتت صافـي بتكـبر وغـرور وطلعت اوضتها وهي مغلولة من جمال ماسة الاكتر منها
ويونس نده الشغالة
فتحية: امرك يا باشا
يونس: ياريت تعملي لينا اكل وتطلعيه علي اوضتي
فتحيه: حاضر من. عنيا
ماسة ببرأة: هي مين صافـي؟!
يونس بصلها شوية وقال بهدوء: دي بنت عمي وعايـشة هنا عشان ملهاش حد من بعد ابوها وامها
ماسة هزت راسها وطلعت معاه لفوق
ماسـة بتوتر: ءءا سيب باب الاوضة
يونـس ضحك بسخرية وقال: متخافيش اوي كده انتي مش ذوقي اساسا انا يونس باشا اكيد مش هيبص للمسوايات دي
ماسـة بكسرة ونزلت راسها وقالت: عندك حق عن اذنك
#بقلمي_دنيا_محمد
يـونس بتساؤول: رايحه فين؟
ماسـة بتنهيدة.. هدخل الحمام
لسه يونـس هيتكلم ولكن قاطعه تخبيط علي باب اوضته وكانت فتحية
يونـس.. اي يا فـتحية مجبتيش الاكل ليه؟!
فتـحية بتوتر: اصل ي باشا فيه ناس كده مش ولا بود بيتخانقو تحت مع الامن وعايزين يخشو الفيلا بالعافية
ماسـة بخوف: مين مين؟
يونـس بصلها: اهدي وبعدين قال ل فتحية: طيب يا فتحية انزلي شوفي شغلك ونا هتصرف
فتحـيه نزلت علي تحت وماسة كانت ركبها بتخبط في بعض
يونـس: متخافيش واوعي تنزلي تحت مفهوم؟
هزت راسها ماسة بخوف وقعدت علي سريره
وخرج يونـس من اوضته ونزل علي السلم بهيبته المعتادة وشموخه
فتح باب الفيلا وطلع وهو شايف الاشتباك بين ال Gadres و اهل ماسة
يونـس بحدة: خير!!
مهـران بغضب: وهيجي منين الخير انا جاي عايز الو**** بنت اخويا عشان فرحها بكره
يونـس ضحك بسخرية وبعدين بصله بحدة: فرح مين الي بكره؟! مراتي!!
مراتي فرحها بكره لا اهلا وسهلا دنا علي كده هبقا من الشهود؟!
مهـران بصله بحدة: مراتك مين انت هتستعبط دي لسه جاية معاك النهاردة
يونـس بزعيق وغضب: اوعي تنسي نفسك ونت بتكلم يونس باشا الشهاوي الي يرميك في السجن لحد ما تعفن وما يبنلكش صاحب
واذ كان علي ماسة ف دي مراتي وبص لابنه اسماعيل بضحك وقال
_ بذمتك انت راضي تجوزها للكتكوته الي جنبك دي
اسماعيل بتهور بيقرب عليه ولكن الامن وقف في وشه
يـونس: سيبوه عايز اشوفو هيعمل اي حيلتها ده
الامـن فعلا بعد عنو ولسه اسمـاعيل هيقرب منو ويضر*بو ولكن في لحظة كان واقع علي الارض علي ضهره بسبب يونـس الي اشتـاله ورماه في الارض
مهـران بخوف: ابني
اسـماعيل بـتأوه: وحيات ديني لعرفك مين هو اسماعيل الجندي
يونس بسخرية: ابقا اصلب طولك ي حيلتها وبعدين ابقا عرفني انت مين
مهران قوم ابنه بغضب وقال: انا عايز ماسة حالا
يونس لسه هيتكلم كانت واقفة ماسة بتشوفهم من بعيد بص يونس وراه وغمض عينيه بغضب
مهـران كان هيجري عليها ولكن الامن وقف قصادة
مهران: تعالي يابنت ال ****
بقا بتهربي مع واحد متعرفيهوش يا و****
يونـس بزعيق.. لحد هنا وتحط لسانك في بوقك احسنلك وخد شوية الزبا*لة الي معاك دول وامشوا علي رجليكم بدل ما اطلعكم من غيرها وماسة مراتي انسوها
وكفاية اوي انك بتلهف ورثها وعلي فكره انت مش هتعيش في النعيم ده كتير وابقا سلملي علي الفرح بتاع بكره
مهـران: بقا كده ماشي وحيات امك لهحر*ق قلبك يا ماسة
يونس بسخرية: ابقي ورينا هتعرف تعمل اي ي مهران بيه
مهران مشي هو ورجالته وابنه الي كان ماشي مش قادر
يونس بصلها بحدة وقال: انا مش قولتلك متخرجيش كلامي مبيتسمعش ليه بس حلو انا هعاقبك صح
ماسـة مكنتش قادرة تتكلم وكانت حاسة بدوار في دماغها وسقطت مغشي عليها
يـونس بخوف ولهفة: ماسة!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ماسة قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى