روايات

رواية لعنة الفراعنة الفصل الثالث عشر 13 بقلم رحمة نبيل

موقع كتابك في سطور

رواية لعنة الفراعنة الفصل الثالث عشر 13 بقلم رحمة نبيل

رواية لعنة الفراعنة الجزء الثالث عشر

رواية لعنة الفراعنة البارت الثالث عشر

لعنة الفراعنة
لعنة الفراعنة

رواية لعنة الفراعنة الحلقة الثالثة عشر

نظرت امال باعين مفتوحه بشده وهي لا تصدق ان هذه هو نفس الشخص الذي كان ضيف عندهم منذ ايام هذا درب من الجنون نهض أسر ونظر بتعجب لجاسر الذي يقف بكل كبرياء يليق به / آيوه مين حضرتك
جاسر ببرود شديد وهو يتجاهل حديثه / استاذ سالم موجود
نهض سالم من مكانه واتجه للباب ودقق النظر وجده جاسر فتح فمه ببلاهه علي مظهره الجديد سيارته التي تصطف بجانب المنزل وكم الحرس الكبير الذي معه ابتلع ريقه وتحدث بلين / آيوه اتفضل
دخل جاسر بكل هدوء وجمود وكاد الحراس يتبعوه فاوقفهم باشارة منه / استنوا عند العربيه بره
هز الحراس رأسهم بطاعة ثم خرجوا بينما جاسر توجه لكي يجلس وجلس الجميع بجانبه بكل هدوء
تحدث مهران بصدمة لم يخرج منها بعد/ هو أنت جاسر نفسه اللي…..
هز جاسر رأسه بايجاب وتحدث بكل عمليه / أنا بس جيت اشكر الاستاذ سالم علي استقباله ليا وعلي تحمله لظروفي الصحيه في الوقت ده
نظر سالم لرضا بخوف / يابني أصل
جاسر ببسمة سخرية / عارف حضرتك مفيش داعي لتبرير اي شئ
أسر متدخلا في الحوار / هو مين ده يا عمي
نظر له جاسر باهتمام من يكون هذا الشخص
سالم وهو يعرفهم علي بعضهم / ده أسر خطيب بنتي نسرين وده يبقي جاسر كان ضيف عندنا من فترة
أسر وهو يهز رأسه ببرود / تشرفنا
هز جاسر رأسه بايجاب سمع الجميع صوت كريمه العالي وهي تصرخ بطمطم / يابت انتي امسكي الصينيه حلو هتقع وقع نفوخك يا…….
قاطع كلامها صدمتها وهي تري جاسر بهيئته بجانب سالم / ياااالهيوووي يا لللهوووي مز في بيتنا يا للهوول
طمطم وهي تنظر له بانبهار / خربيت حلاوه ام ابو اللي جابو امك
نظر لهم جاسر بحاجب مرفوع
مهران وهو ينظر لهم بضيق / إيه معرفتوش مين ده
كريمة وهي تنظر له وتبتسم ببلاهه /لا معرفش حد نضيف كده كلهم معفنين أمثال محسن وأسر
نظر أسر بصدمه لجرئتها بينما مهران تحدث بسخريه / ده نفسه جاسر اللي كان هنا
كريمة بصراخ ودهشه / العبيط
سمع الجميع صوت تحطم كبير نظروا له وجدوا نسرين تركض بسرعه إليهم فنهض جاسر ونظر لها ونسي ما حوله بينما هي نست نفسها ونست كل شئ باستثناءه ابتسم بسعاده وهي تهتف / جاسوره كنت فين كده كده تغيب عن نسرين…. نسرين زعلانة منك خلاص ليه تسيبني وتمشي عشان ضربتك غصب عني والله لو عايز اضربني بس متمشيش لو سمحت اسفه لو سمحت خليك معايا متمشيش تآني طب بص استني
ثم تركته وركضت أحضرت الكيكة التي يحبها وجاءت وهي تبتسم / بص جبتلك منها كتير عشان لما ترجع
تحدث أسر بتعجب / هو فيه ايه مش فاهم ومين ده وايه علاقته بيكم
تجاهله جاسر وهو يبتسم بعملية ويأخذ منها الكيكة وينظر لها بشرود / بشكرك يا انسه نسرين علي حسن استقبالك ليا طول الفتره اللي فاتت دي
نظرت له نسرين بتعجب واخيرا لاحظت ما يرتديه ما هذا
نظرت حولها وجدت الجميع ينظر لها بدهشه علي تصرفها ابتعدت عنه للخلف وهي تهز رأسها بايجاب وجاهدت لإخراج صوتها فخرج مبحوحا من كتمها للبكاء / علي إيه ولا يهمك عادي
كانت تتحدث عن قلبها الذي أصبح له عادي وهي أصبحت عاديه لم تعد نسرين التي كان يلتصق بها قبلا
تحدثت كريمة / بس هو إنت بقيت كده إزاي يعني اصلك كنت…….
قاطعها حسام الذي كان يقف ويشاهد كل شئ دون أن يتدخل / جاسر الشافعي الرئيس الأول لامبراطورية الشافعي العالمية
تشنجت كريمة واشارت له / جاسورة
كاد حسام يتقدم لولا يد جاسر التي منعه بها ونظر لأسر الذي ينظر له بضيق وشر بسبب لهفه نسرين التي رآها منذ قليل لهفة لم يراها حتي يوم تقدم لها او يوم خطوبتهم
تحدث جاسر وهو ينظر لحسام / جهز يا حسام العربيات عشان هنتحرك
بينما نسرين كانت دموعها تهبط بشده ماذا كانت تتوقع هل كانت تتوقع أن يظل معها للأبد ولكن لم تتوقع أن يذهب بهذه السرعه طفلها الصغير يترك يدها ويذهب كان أسر ينظر لها بشر علي نظراتها تلك تحرك جاسر فمر بجانب كريمة واستغل انشغال الجميع في الحديث مع حسام الذي يشكرهم للاعتناء باخيه انحني جاسر قليلا لكريمة وهمس لها / عارفة لو قرب ليها هعلقك علي بوابه الاقصر واخليكي عبرة للي يعتبر
نظرت له كريمة بدهشه فغمز وهو ينظر لأسر / ميقربش سنتي من نسرين ولا يقعدوا لوحدهم أبدا واظن انتي مش محتاجه حد يقولك هتعملي ايه
ابتسمت كريمة بشر
جاسر وهو يبتسم أيضا بشر / آيوه هو ده اللي انا طالبة
كريمة بهمس / بس انت هتعمل كده ليه ها ها قول ليه ها
جاسر وهو يبتسم ويغمز لها / لان حاجتي مش بحب حد يبص بس ليها مجرد نظره زي ما قلتلك ميقربش منها واتصرفي معاه وانا هبعتلك الدعم
نظرت كريمة له بتعجب / الدعم
ابتسم جاسر ابتسامته الجانبية الجذابة / امممم هبعتلك الدعم يساعدك في المهمه الوطنية دي لحد ما انا اخلص اللي اتأجل وانا هاجي استلمها منك
حسام وهو ينهي كلامه / فحضرتك عملت خدمه فينا بأنك استقبلت اخويا هنا وعاملته بطيبه
نظر سالم لجاسر الذي يبتسم له / احم ولا يهمك يابني هو زي أولادي
حسام وهو يهز رأسه / برضو حضرتك مش هتقبل المبلغ
مهران وهو يتدخل / معلش حضرتك احنا مش بناخد من حد تمن ضيافتنا
ابتسم جاسر / شكرا ليكم تآني يلا يا حسام
ذهب حسام وخلفه جاسر الذي توقف وهو يمر بجانب نسرين التي مازالت لا تصدق انه رحل
انحني قليلا وهمس بنبره خرجت منه هائمة عاشقه دون أن يشعر / قولتلك قبل كده يا قطتي جاسر لنسرين ونسرين لجاسر
ثم غمز لها وأغلق زر البدله وارتدي نظراته وسار بكل هدوء دون أن يعي لتلك التي كادت تسقط أرضا من هو ما سمعته ركضت نسرين للأعلي حتي تخفي وجهها عن الجميع
بينما كريمة تنظر بفرحة لأسر واخيرا ستتخلص منه بقلب وبدوافع
ثم لحقت بنسرين وخلفهم طمطم التي ابتسمت بحماقه / عن اذنكم
ثم ركضت خلفهم
بينما في الخارج كان حسام بجانب جاسر ينظر له بتعجب وهو يفتح فمه علي تصرفات أخيه وهو يحتضن تلك الكيكة كأنها معشوقته الوحيده تحدث حسام بتركيز / هي دي اللي بتعتمد عليها حياتك
جاسر وهو يغمض عينه ويرجع رأسه للخلف / امممم دي هي حياتي
كان الاستعداد علي قدم وساق من أجل زفاف الكبير بهم ست أكبرهم والذي اعتني بهم منذ عودته من الخارج كان دائما مرشدهم ومعلمهم وعينهم في القصر فعندما أرادوا زرع شخص لحورس في قصره رفض رفضا قاطعا ان يكون واحد منهم خوفا من بطش حورس او ان يتم تعذيبه اذا كشف ولكن هو لا يهتم لنفسه وايضا لأجل معشوقته نانيس فقد تم أخذها قديما في جواري الملك فلم يقبل سوي ان يكون بجانبها ومنع اي ذكر يقترب منها سنتي واحد فقط كانت اعينه عليها في كل خطوه تخطيها داخل القصر
نظر ست لابريس الذي يبتسم ودموعه تهبط ببطئ ترك ست ازي وابيك واتجه لابريس وعانقه بشده بينما ابريس ابتسم وخرج صوته مبحوح قليلا من تأثرة / واخيرا يا أخي أنت اليوم عريس انا لا أصدق حقا انني عشت لاري هذا اليوم واخيرا جاء يوم تتويج حبك بنانيس
بينما ست ابتعد وامسك وجهه ونظر لاعينه بقوة / ميسرة لك يا أخي لا تتركها مهما حدث تمسك بها حتي اري هذا اليوم وانت عريس
ابتسم ابريس ومسح دموعه ونظر للشباب وهم يحملون أدوات الموسيقي للاحتفال
بيك بفرحه شديده فاخيرا هناك زفاف في هذا المنزل / أخبرت الكاهن وسوف يأتي لعقد الزفاف
هز ابريس رأسه ببسمة شديده / هيا يا شباب لتنتهوا من التنظيم اوووه حلقه البعث أين هي
نظر له ست بسعاده وهو يخرجها من جيبه / ها هي لا تقلق لقد احضرتها سابقا
نظرت ميسرة وهي واسينات لنانيس بدهشه كبيرة جدا هذا الفستان الذي ترتديه يخطف الأنفاس وهو مفرود بشده وضيق من عند الخصر وابيض اللون
ميسرة بانبهار / الفستان رائع نانيس انه مبهر حقا يااللهي سأجن انه رائع
نانيس ببسمه وهي لازلت تتذكر صدمتها عندما علمت ان اليوم زفافها حتي الآن قلبها يضرب بشده كبيرة / هذا هو فستان والدتي لزفافها
ميسرة وهي تنظر للفستان بدقه / ولكن هذا الفستان يشبه فساتين الملكات وليس فستان عادي انا اعرف هذا جيدا
ابتسمت نانيس ثم نظرت لاسينات / اسينات لما انتي صامتة هكذا
اسينات بفرحة شديدة كالطفلة / لا أصدق انني سأحضر زفاف بعد قليل
عانقتها ميسرة بحب / باربي يا ناس ايه الكيوت ده
سمع الجميع طرق علي باب غرفه ميسره وابريس يتحدث / يا فتيات هل أنتم جاهزون
صرخت نانيس / لالا ابريس انتظر ليس الآن ارجوك
سمع الجميع صوت ضحكات ابريس من الخارج بشده / هيا نانيس عزيزتي هذا ست حبيبك
نانيس وهي تكاد تبكي مازالت غير مستوعبه للأمر أبدا هي ستصبح زوجتة هذا غير معقول ميسره وهي تعانقها/ هيا جميلتي الأمر سهل جدا لا تقلقي
سمعت ميسرة ابريس يناديها من الخارج فتحدثت / سأري ماذا يريد هيا اهدئي
خرجت ميسره وجدت ابريس يمسك في يده فستانين نظرت له بتعجب فاشار علي ثيابها / لم تحضري زفاف بهذه الثياب اكيد خذي هذه الثياب
ابتسمت له ميسره وأخذته وكادت تدخل ولكن اوقفها / وهذا أيضا لاسينات
نظرت له ميسره باعجاب شديد / انت طيوب آوي
ابتسم عليها / سوف يتزوج بيك أيضا اجعلي اسينات ترتدي هذا
نظرت ميسره للفستان بانبهار وفرحه ونظرت له بدموع / هذا رائع سوف افعل لا تقلق
هز ابريس رأسه بحب فدخلت هي للغرفه / هيا اسينات عزيزتي فاليوم عندنا عروس اخري
نانيس بفرحه / هل ستتزوجين ابريس
ميسره وهي تلوي فمها بحنق /ليس انا بل بيك واسينات
اسينات وهي تنظر لهم بهلع / لا انا لا استطيع أبدا اسفه لا استطيع هذا هذا
ميسره وهي تترك الثياب وتمسك كتفها / ماذا عزيزتي الا تحبين بيك
اسينات بدموع / بل اعشقه بيك هو حبيبي وأخي ووالدي وعائلتي كلها
ميسرة وهي تنظر في عينها بقوة / اذا لا تخشي اي شئ طالما انتي بجانبه هل سمعتي ما قولته أبدا لا تخافي شئ عزيزتي
نظرت اسينات اليه بعيون قلقه بينما هي تطمئنها
كانت الباحه الخلفية مزينه بالكامل بالياسمون (زهرة الياسمين) وكانت جميلة للغاية
نظر ابريس للجميع ببسمة كبيرة وهو يتمني الا يأتي اليوم ويفقد أحدهم
اقترب ازي لابريس وتحدث بمزاح / وانا يا قائد اريد ان اتزوج
ضحك ابريس بشده / اذا هل هناك عروس
فرك ازي رأسه بحرج / لا لا أعرف أحد ولكن اريد الزواج مثلهم
ضحك ابريس عليه / اذا وعد مني احصل علي عروس وانا سأزوجك منها بنفسي في نفس اليوم الذي ستخبرني به عنها
ابتسم ازي وعاتق ابريس بشده / شكرا لك ابريس كنت لنا خير اخ وصديق لولاك لتشردنا انا وبيك واصبحنا بلا هوية اشكرك يا قائد
ضمه ابريس فهو وبيك ليسوا أصدقاء فقط بل هم إخوته وابناءه الذين قام بتربيتهم فهم من سن نانيس أصغر منه بسنوات
جائت ميسرة وهي تبتسم وتنظر للمكان بانبهار / الله عليك يا شباب الزينه عنب والله
ثم نظرت لابريس / هما جاهزين يلا تعالي عشان تسلم نانيس
ابريس وهو يبتسم / روحي وخلي اسينات تستخبي لان بيك ميعرفش ان فرحة انهارده وهو اللي هيروح يجيب نانيس
ميسرة بتعجب / ليه متحبهاش انت
ابريس ببسمة جميله / بيك هو اخ نانيس في الرضاعة يا ميسرة
فتحت ميسرة فمها ونظرت لبيك الذي ينهي الزينه مع ازي بدهشه / ده اخو نانيس إزاي مش فاهمه هو ايه حكاية العيله دي اللي مفتحه علي بعض وكل شويه اكتشف حاجه والله خايفه في الاخر اطلع انا امكو
ضحك ابريس بشدة/ يخربيتك يابنتي الست اللي ربت نانيس بعد أهلها كانت أساسا هي المربية ليها ومرضعه كمان والست دي تبقي والدة بيك فهمتي معناها ان بيك أخوها في الرضاعه
ميسره / طب وازي ايه موقعة من الإعراب ملهوش قرايب هو كمان
ابريس وهو يزفر بملل / روحي بس خبي اسينات عشان بيك يجيب نانيس وبعدين هحكيلك كل حاجه
ميسرة وهي ترحل / طيب استني خمسايه كده وابعته
ضرب ابريس كف علي كف منها هذه الغبية تكاد تقتله
هرج ومرج في جميع أنحاء الشركة فمالك المجموعه الأول وبعد اختفائة خمس سنين عاد وبقوه كان يسير في شكرته بكل قوةة وهيبه عرف بها منذ تولي امر الشركات بالكامل شركات العائلة كان الجميع يقف وينظر له بصدمه شديده بينما هو القي التحية ببرود ودخل لمكتبه وجلس عليه ونظر لحسام الذي مازال ينظر له بدهشه
جاسر / فيه إيه مالك كده
حسام / مش مصدق انك قدامي ورجعت ولا مش رجعت لوحدك ده انت رجعت بعروسه
ابتسم جاسر بشده وهو ينظر له / امممم بس لازم احافظ عليها لحد ما ارجعلها تآني
حسام / مش فاهم تحافظ عليها إزاي
جاسر بسخريه / مشوفتش اللي كان واقف وبيبص بقرف دن يبقي خطيبها
ضغط جاسر علي يده بشده / وانا مش عايزه يقرب منها خطوه وآحده
حسام وهو يجلس ويتحدث بسخريه / وازاي ده هيحصل ده خطيبها يعني عادي يكلمها ويقعد معاها
جاسر بهياج وهو يلقي القلم الذي كان يمسكه بعنف / مش خطيبها دي بتاعتي انا وبس فاهم
حسام برعب من حده اخيه / تمام تمام بس ازاي هتمنعه يعني
زفر جاسر / سلطت عليه كريمة لحد ما ابعتلها الدعم من هنا
نظر حسام بغباء له / دعم ايه لا مؤاخذه
ابتسم جاسر بجانبيه / هبعتله نيرة مع كريمة ويبقي يوريني هيقرب منها إزاي
حسام وهو يفتح فمه / نيييره
هز جاسر رأسه ببسمه وأم يكد يتحدث الا وقد انفتح الباب بحده وفتاه تصرخ بفرحه / بووووووووووص خربيتك ياض يا جاسر انت رجعت لولولولولولوي
هز حسام رأسه بيأس عليها بينما هي ركضت حيث جاسر وأخذت تقفز حوله / اي ده خسيت يابوص كده ليه
ايه ده عضلاتك فست شويه ايه ده انت ربيت لحيه يا حلاوه يا عيال بقي لونك اغمك ايه ده ال…….
قطع كلامها وهي تشعر بأحد يرفعها من الخلف نظرت لفوق وجدت حسام يحملها وينظر لها بقرف / بقولك ايه يا أشرف مش ناقصه دوشتك ماشي الراجل أساسا دماغه بتوجعه لوحده
نيرة وهي تعدل نظراتها / جرا ايه يا اسطا بس بنرحب بالراجل وبنوجب معاه امعلمي نزلني بس عشان برستيجي والسلوبت دي غاليه خلي بالك
حسام وهو يقرب وجهه منها ويرفع حاجبه / ليه بكام دي يا أشرف
نيرة وهي تعدل نظراتها بتكبر / وحياتك 250 من افخم حته في وكالة البلح بس انا اسكت يعني
حسام بسخريه / لا إزاي تنشلي لو سكتي خدتيها بكام
نيرة بفخر / خدتها 100 جنيه
حسام وهو ينظر لجاسر بمعني هل انت متأكد انك تريد إرسالها هي
هز جاسر رأسه ببسمه كبيره فهي خير من يمكن أن تعاون كريمة فهي تشبه كريمة كثيرا بل انها اسوء من كريمة بمراحل
نظرت نيرة لحسام / باشا باشا باشا باشا
حسام وهو يصرخ بها / عايزه ايه يا خرا آنتي
نيره / سيب السلوبت عشان انت لسه معلقني
ألقاها حسام بعنف بينما هي امسكت رأسها وهي تتأوه / آه يا طور انت ياخربيتك
حسام وهو ينحني لها / سمعتك علي فكره سمعتك
نيرة وهي تعدل نظارتها برعب / يا بووص أبعد الواد ده عني عشان بيزعقلي
جاسر بضحك شديد عليهم فحتي بعد هذه السنين لم يوقفوا عن هذه المشاكسات الصبيانيه فدائما ما اعتبر حسام ان نيرة هي صديق له وليس فتاه فكان دائما يمزح معاها بخشونه وولحق هي تتصرف كالفتيان بثيابها هذه ونظراتها الكبيره وشعرها الذي دائما ترفعه للخلف ودائما ما يناديها حسام باسم أشرف
جاسر وهو يضحك / سيبها يا حسام عشان لسه محتاجها
نيرةه وهي تقف وتعدل نظارتها / آيوه اسمع انا اساسا محدش يقدر يستغني عني يابابا اؤمر يا بوص
جاسر وهو يلعب بالقلم / الحكايه ان في بنت عجباني
نظرت له نيرة وأخذت تزغرد بشده / يا ختي اخيرا حد فيكم هيتلم
حسام / اللهم طولك يا روح
جاسر وهو يدعي الأسف / بس للاسف هي خطبت
نيره وهي تشنج فمها / ازي لا مؤاخذه عشان مش مترجمة
جاسر وهي يدعي الحزن / أهلها غصبوها وطبعا انتي عارفه اني حاليا في أمور كتير لازم اخلصها عشان اعرف اروح اطلبها وهنا تيجي مهمتك
نيرة وهي تبتسم وتغمز لهم / ايدك علي العنوان واعتبر انه تم يابوص
جاسر ببسمة خبث / وده عشمي يا أشرف
دخل بيك ليأخذ نانيس ابتسمت له نانيس بشده / شكرا اك يا بيك انك بجانبي
بيك وهو يمسك يدها / انتي اختي يا فتاه هيا لان ست سيأكل الجميع بالخارج
خرج بيك مع نانيس بينما ميسرة ازاحت الأساس وأخرجت من خلفة اسينات
في الخارج كان ست يقف بتوتر وهو ينظر لهم ثواني ووجد جنيه بيضاء جميلة تتقدم منهم نظر لها بدهشه هل هذه هي حبيبته واخيرا هي ملكة وله
ابتسم ابريس عليهم بينما تقدم ابريس للداخل / هيا اسينات انا من سأسلمك لبيك
نظرت له اسينات بدموع لكم تمنت ان يكون أخيها معها في هذا اليوم ولكن هذا مستحيل امسكت اسينات بيده ومد يده الاخري لميسرة فابتسمت ووضعت يدها بيده فخرج هو ووجد مراسم الزفاف في بدايتها وكان بيك ينظر الي ويضحك بشده فجأه توقفت أنفاسه وهو يري صغيرته الجميلة ترتدي فستان زفاف وتخرج مع ابريس نظر لهم بدهشه فنحدث ست وهو يضع يده علي كتفه / اليوم ليس زفافي انا فقط بل زفافك انت ايضا
نظر لهم بيك بصدمه كبيره وهو لا يصدق ان هذا اليوم اتي واخيرا فجأه سمع الجميع صوت طبل نظروا وجدوا ميسرة تمسك أحدي الطبول وتغني بكل حماس / بسم الله الرحمن الرحيم وهنبدأ الليله اه اه اه اه عريسنا الزين كحيل العين وعروسته حلوه وجميله اه اه اه اه هنقول ياليل اه اه ونقول ياعين اه اه
حصوه في عينك ياللي ياللي ماتصلي… ما تصلي علي النبي
صلي صلي…. صلي علي النبي صلي صلي واللي ما يصلي صلي ابوه ارملي صلي
بينما ابريس يضحك بشده ويصفق معها والباقي لا يفهم شئ ولكن فقط يصفق
ابريس بضحكة صاخبة / عليه افضل الصلاه والسلام بس انتي نسيتي انتي فين
ضحكت ميسره / يا عمي هما مش فاهمين
ثم نظرت لهم / حسنا يا شباب سوف أغني أعنيه اخري ومع كل مقطع عليكم أن ترددوا كلمة وآحده فقط وهي رمان حسنا
هز الجميع رأسه بحماس
وبدأت هي الغناء/ ادحرج واجري….. يا رمان
وتعالي علي حجري….. يا رمان
واسمع موالي….. يارمان
وابكي علي حالي…. يا رمان
وهكذا انقضي الليل كله في الغناء بقياده ميسره وابريس لم يتوقف ان الضحك أبدا عليها وعلي اغانيها وست ينظر لنانيس وهي تضحك بشده ويضمها وكذلك بيك وايضا ارتدي العرسان الدبل (حقلة البعث) تخت اصرار ميسرة علي ان تغني لهم اغنيه وكانت اغنيه ( بلة الخطوبة)
وعندما وصلت لجزئيه ( عقبالنا كلنا) اقترب منها ابريس وهمس بحب / قريبا جميلتي قريبا
انتهت الليله واهدي ابريس لبيك منزل صغير بجوارهم
وعاد كل من ست ونانيس للقصر حتي لا يشك احد في غيابهم ولكن أخذها ست لغرفته دون أن يشعر احد
وبقي في المنزل ابريس وازي وميسرة
ميسرة وهي تفرد ظهرها وتتأوه / ياربي ضهري اتقطم يا جدع ايه ده
ازي وهو ينظر بتذمر / آه يا فتاه متي يأتي ذلك اليوم الذي اتزوج به
ميسرة وهي تغمز له / أنا جاهزة اذا كنت… اااااه
نظرت لابريس بغيظ بينما هو نظر لها بغضب فقد قام بقرصها من زراعها
ازي بضحكه شديده وهو يدخل غرفته / لا شكرا لكي لا قبل لي بمواجهه القائد افضل البقاء اعزب طوال حياتي يا فتاه
نظرت ميسرة لابريس بشرار بعد ذهاب ازي / انت ايه اللي عملته ده
ابريس وهو يتحدث بفحيح / بلاش تختبري صبري عشان هتزعلي يا ميسرة
ميسره وهي تتحدث بسخريه / ليه كنت مين خطيبي حبيبي جوزي….. ابن جوز مامتي
ابريس وهو يقترب منها بخبث ويهمس بنبره جعلتها تغمض عينها بهيام / يعني انتي مش عارفه انا ابقي أية ليكي
ميسرة وهي تهز رأسها برفض وتتحدث بتخدر / لا مش عارفه
ابريس وهو يتحدث بنبره كادت تقضي عليها / ابقي……
صمت وهو يري حالتها من كلامه / ابقي اخوكي يا ميسره
فتحت عيناها بسرعه وهي لاتعي كلماته وهو يضحك بشده عليها ثم نهض ليدخل غرفته / تصبحي علي خير يا اختي العزيزة
نظرت ميسره لباب غرفته وصوت ضحكاته يصدح بشده / ماشي يا ابريس ماشي
ثم دخلت غرفتها واغلقتها بشده بينما هو مازال يضحك وبشده
كان يسير في ممر قصره الذي يخبئ به سر حياته ونقطه ضعفه ذهب للغرفه التي ترقد بها ونظر لها بحب / وحشتيني اوي اوي يا تيتي
اخذ ينسد علي شعرها / ولكن لا تخافي يا حبيبتي سوف انتقم لكي منهم جميعا من كان سببا في بعدك عني سوف انتقم منهم جميعا وأولهم هذا الحقير ابريس
نظر لها بحزن / انتي كنتي تحبيه هو صحيح ولكن انا انا من أحببتك قبله انا من كنت افعل اي شئ لأجلك كنتي مجرد ابنه خادمه ولكنني جعلتك أحدي نسائي بل جعلتك ملكة علي عرشي وعلي قلبي ولكن انتي رغم كل هذا لم تبادليني ولو بذره وآحده من مشاعرك بل احتفظتي بها كلها لابريس ال……. ولكن انظري هو حتي لا يتذكرك ولا يحبك بينما انا اموت في عشقك يا معشوقتي ستكونين لي ولكن بعد أن انتهي من ابريس تماما وهذا قريب قريب جدا
كان مراد يجلس في مكتبه في العياده وينهي عملة ولكن وصله طرد غريب نظر للظرف بتعجب ثم فتحه ونظر به فتحولت عيونه للون الأحمر وبرزت عروقه ونهض بسرعه كبيره واتجه للمنزل ولم يسمع نداء صلاح له كل ما كان يراه أمامه هو طمطم
دخل المنزل بسرعه كبيره وجد كريمة تسير في المنزل / إيه يا عم القطر واحد في وشك ورايح فين
نظر لها بغضب / فين طمطم
نظرت له برعب / في اوضتها بس…..
لك يمهلها وقت للرد وانطلق لغرفة طمطم
بينما هي نظرت لصلاح الذي كان يركض / هو فيه ايه ماله اخوك
نظر لها بعدم فهم وهو يتنفس بحده / معرفش بس تقريبا فيه مصيبه لانه وصله ظرف وبعدها لقيته زي الطور الهايج كده
كريمة وهي تنظر برعب للدرج يكون حد من اللي طمطم بتمشي معاهم كلمه ولا بعتله حاجه اجري يخربيت سنينك نلحقه قبل ما يقتلها
بينما صلاح دخل لغرفه طمطم فكانت تجلس بشرود ولكن نظرت بفزع له وهو يغلق الباب جيدا ويقترب منها ويلقي الظرف عليها بحده / إيه ده
امسكت طمطم الظرف بعدم فهم سرعان ما تحولت ارعب وصدمه / ده ده مش ده…..
مراد بصراخ شديد هز ارجاء المنزل / ده ايييييه ها فهميني ده ايه لييييه عملتي كده لليييييه حرام عليكي ليه
ثم اخذ يكسر كل شئ تطوله يده / رايحه ليه هو ليه ها مش ابن عمك أولي ولا إيه ها
بينما هي تنظر له بصدمه من حديثه وهي تري انه أصبح مجنون تماما
استيقظ الجميع في الصباح خرج ازي من غرفته وجد ابريس يقف في منتصف المنزل بتوتر شديد
ازي بتعجب / ماذا بك ابريس هل حدث شئ
ابريس وهو يتحدث بقلق / استيقظت ولم أجد ميسرة في غرفتها لا أعلم أين ذهبت هذه الغبيه
ازي وهو ينظر له بشفقه / اهدئ يا قائد سوف تعود لا تقلق ربما ذهبت لكي تتنزه فقط لذا هدئ من روعك
كاد ابريس يتحدث ولكن سمع صوت ضجيج في الخارج خرج وجد الحراس يملئون المكان كله نظر لازي وقد ازداد خوفه من القادم
دخل ابريس للمنزل وارتدي ثيابه هو وازي وغطوا وجوههم ثم خرحوا وساروا دون أن يلاحظهم احد وابريس ينظر في الإخاء بحثا عن هذه الحمقاء التي سوف تقتله يوما ما
كانت تسير بكل راحة وهي تصفر وتغني وكأن الوقت كله معها فهي استيقظت صباحا وهي تري الجميع مازال نائما استغلت هذه الفرصة حتي تخرج قليلا فهي منذ جائت لم تخرج لتري المكان الذي قرأت عنه لسنين وسنين اخذت تنظر حولها وعي تحاول توثيق كل لحظة في رأسها ابتسمت عندما رأت طفلين يأكلون فواكهه ووالدتهم تحمل أخدهم والآخر يجذب ثوبها لتحمله
ثواني وشعرت بالهرج يعم السوق والمكان نظرت وجدت الحراس خلفها يبحثون عن شئ ما نظرت حولها وهي تحاول إيجاد مكان لها لتختبئ ولكن فات الأوان سمعت أحدهم يصرخ / ها هي احضروها بسرعه
اغمضت عينها بملل / أنا مش فاهمه يعني هو ميمس االي عاملكم ازعاج في ام البلد دي ايه معندكمش مجرمين قاتله حراميه ولا هو كل ما تلاقوا نفسكم فاضيين تيجوا تجروا نفسكم ورايا
رأت الحراس يقتربون منها /اذا كده مقدميش غير حل واحد اجرررررررررري
ثم اخذت تركض وهي وتصرخ بهم / أنتم مش بتتهدوا الله يحرقكم يا بعده
بينما هم خلفها يصرون علي امساكها مهما كلف الأمر
ميسرة وهي تكاد تبكي /ابريييييييس
اخذت تلوم نفسها / دايما وقعي نفسك في المشاكل وافضلي نادي عليه المره دي ابريس هو اللي هيقتلني بايده آلأتنين وهيقطعني
فجأه وجدت طريق مسدود امامها نظرت له برعب مثل/ لا لا ليس مجددا ليس مجددا
سمعت صوت خلفها يتحدث بخبث /واخيرا امسكنا بكي
هيا احضروها فالجميع في انتظارها
بينما ابريس كان يبحث في ارجاء المدينه كالمجنون عنها
أكيد هي لن تتركه لن تختفي مجددا بينما ازي ينظر له بشفقه علي حالته فجأه وجد شخص ملثم يقف امامه ويمسك كتفه نظر له ابريس ثم سار معه بهدوء حتي دخلوا لمكان بعيد عن الجميع رفع ست غطاء وجهه وتحدث / يجب أن تختفي بميسره سريعا فحورس لا ينوي خيرا
ازي بقلق / ميسرة اختفت صباح اليوم
ست بصراخ / ماذا تقول
ابريس برعب يأكلة صرخ / ماذا هناك يا ست تحدث واللعنة
ست وهو يدور حول نفسه بتوتر / غير حورس التقاليد وبدلا من رمي فتاه من الخشب قرر ان يرمي فتاه حقيقه في عيد الوفاء من أجل تجنب فيضان النيل
والفتاه هي ميسرة………..
عم فجأه الهدوء في الغرفة نظرت كريمة لصلاح ونسرين برعب / اخوكم قتل البنيه يا حوستك السودة يا طمطم افتح جاك فتح نفوخك يا جالوس الطين انت افتح
اخذت تصرخ بشده / كسر الباب يا زفت انت الواد زمانه قتلها
كاد صلاح يرد
لولا خروج مراد من الغرفة ووجهه يحاكي الموتي تماما وقع قلب الجميع من شكله بينما هو تركهم وركض للأسفل بسرعه لا يجيب احد يوم فقط أن يبتعد عنهم جميعا
كريمة بصراخ / امسك الواد ده ليكون قتلها
نظر صلاح لمكان خروج أخيه ثم ركض خلفه
بينما دخلت كل من نسرين وكريمة وجدوا الغرفه كأن إعصار مر من هنا
كريمة وهي تركض لطمطم / في إيه يا طمطم ماله مراد الزفت وحصل ايه
طمطم وهي تحاول التماسك من بعد تلك المواجهه التي حدثت منذ قليل / مفيش حاجه يا كرميلا هو كان موضوع بينا وكان بيخلصه محصلش حاجه وحتي والله ملمسنيش أبدا
نسرين وهي تنظر لها بدقه / اكيد مفيش حاجه يا طمطم
طمطم وهي تحاول أن تخبئ عينها / لا يا قلبي مفيش حاجه
كريمة وهي تضع يدها علي خدها / إيه يا حظنا القليل لي الحياه يا بنات مفيش واحده فينا فالحه في الحب انا معايا محسن السمج والأخت معاها أسر النتن والتانيه معاها شباب الوطن العربي والدول المجاوره
ضحكت نسرين بشده عليهم
فجأه سمع الجميع صوت نونا جدتهم تنادي كريمة
ركضت كريمة وخلفها الفتيات ونظرت من الأعلي وجدت جدتهم ومعها فتاه او شاب ليست متأكده تماما فهي ترتدي نظاره كبيره وترفع شعرها للخلف وترتدي قميص رجالي وبنطال جينز
نظرت نيرة للاعلي / مراحب يامعلمين مين فيكم كريمة
أشار الجميع الي كريمة بينما هي تضرب في يدهم / يا جذم يا جذم بتبيعوني يا كلاب
اقتربت نيرة من كريمة وعلقت حقيبه ظهرها عانقت كريمة بقوة/ يا حبيبتي وحشتيني والله
بينما كريمة تنظر بتعجب لها همست نيرة لها / جاسر بيقولك زي ما اتفق معاكي لو قرب منها انا وانتي هنتعلق يا بوص
ابتعدت كريمة ونظرت لها وابتسمت ثم عانقتها / احبيبي ابابا………..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لعنة الفراعنة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى