روايات

رواية سيطرت علي الفصل الثاني 2 بقلم آية ماهر

موقع كتابك في سطور

رواية سيطرت علي الفصل الثاني 2 بقلم آية ماهر

رواية سيطرت علي الجزء الثاني

رواية سيطرت علي البارت الثاني

سيطرت علي
سيطرت علي

رواية سيطرت علي الحلقة الثانية

مدير انت تاخرتي بسببي ولا ايه علشان عطلتك على السلم مش كده هدى بتقول بصوت واطي لا خالص انا ايه اللي هي الحمام خدني شويه المدير انت بتقولي ايه انا مش سامع منك حاجه
هدى لا مش بقول حاجه المهم انا جايه علشان مقابله انا محتاجه الوظيفه دي جدا ويا رب حضرتك توافق على توظيفه في الشركه المدير تمام انا هسالك كم سؤال وبعد كده هبلغك مع السكرتيره بري تمام كده هدى تمام اه صح مامت حضرتك عامله ايه المدير الحمد لله بتسلم عليكي هدى نعم بتسلم عليا ازاي مش فاهمه المدير اقصد الحمد لله بقيت كويسه هدى طيب الحمد لله
المدير انتي اشتغلت في شركات قبل كده هدى لا يا فندم دي اول شركه انا مخلصه كليه علوم واول ما خلصت قدمت على الوظيفه دي في شركه حضرتك على طول
المدير ده من حسن حظي بصراحه هدى شكرا يا فندم
المدير تمام السيفي بتاعك يشرف بصراحه وعاجبني خالص وده هيفيد شركتي قبل مـ ما هيفيدك انتي
هدى بجد يعني اتوظفت مش كده اللهم صل على النبي اقصد اسفه شكرا يا فندم
المدير بيبتسم على حيويتها ومراحها الطفولي ولا يهمك اتفضلي اطلعي وردي هيجيلك مع السكرتيره هدي تمام يا فندم عن اذنك
المدير تمام
هدى تمام يا فندم عن اذنك قبل ما تمشي رجعت تاني اه صح انا ما اعرفش اسم حضرتك ايه او ولما قدمت على الوظيفه ما كانش في اسم
کمان لشركه حضرتك
المدير انا اسمي عمار
هدى عمار اسم جميل تشرفنا عن اذنك عمار انا بعد ما طلعت انت اللي جميله انا اللي تشرفت بيكي يا هدى من اول ما شفتها على سلم العمارة وانا مش عارف ايه اللي حصل
وحسن حظي انها بجد انك هي تشتغلي في شركه بتاعتي كده اقدر اتعرف عليها براحتي واعرف مين هي دي اللي سيطرت عليا بره هدى قاعده متوتره وعايزه تعرف هي اتقبلت ولا لا ولا فرحتها هتروح هدر وتقول لنفسها يا رب تقابل انا غلبانه وكمان ساكن معايا في
نفس العماره ده من حسن حظي يعني هيراعيني في المواصلات لو اتاخرت وهيساعدني اكيد لو في اي حاجه واللي نعرفه احسن من اللي ما
تعرفوش السكرتيره انسه هدى المدير بيقول لك تكوني بكره في الشركه من الساعه 8:00 الصبح ان شاء الله واي تاخير مش هيقبل بيه علشان تيجي تستلمي وظيفتك في الشركه
هدى بفرحه بجد الحمد لله وبتحضن السكرتيره شكرا جدا ليكي انا فرحان فرحانه قوي السكرتيره بتبتسم على طفولتها وكانت في اللحظه دي عمار طلع من المكتب وشاف فرحتها وابتسم عليها وهي ما شافتهوش ومشيت
عمار ده انت طفله قوي حتى السكرتيره بتحضني فيها وابتسم وبيمشي هدى راكبه التاكسي وفرحانه انها اتقبلت ورايحه تفرح جدها واول ما وصلت البيت
هدى بصوت عالي جدي يا جدي افرح قبلت في الشركه خلاص
محسن الف مبروك يا بنتي ثواني بس هو انتي ما كنتيش اشتغلتي اصلا لسه هتتقابلي هدى اه انا قدمت على الوظيفه والرد وصل لي النهارده اني اتقبلت
محسن يعني انت كنت رايحه عشان تعرفي اتقبلت ولا لا مش علشان تشتغلي ليه بتقول لي تاخرتي على الشغل
هدى بتضحك بصوت عالي افهمني يا جدي انا قدمت على الوظيفه النهاردة واتقبلت فيها
محسن تمام انا كده فهمت الف مبروك يا حفيدتي الغاليه
3
هدي الله يبارك فيك يا جدي بمناسبه الخبر الحلو ده هعمل لك الاكل اللي بتحبه
محسن طيب حلوه قوي وانا هموت من الجوع صراحه اعمليه بسرعه و يا ريت ما تتاخريش
هدى حاضر ثواني ويكون الاكل جاهز على السفره وراحت على المطبخ وهي مبسوطه وبتعمل الاكل اللي بتحبه على الجانب الثاني مدير الشركه عمار كان طالع على السلم العماره وكله تفكيره اللي كانت معاه في المكتب وعايز يعرف هي ساكنه في اي
شقه في العماره دي عمار يا يا ترى انتي ساكنه فين في أي شقه من دول الشقه دي
طبعا مستغربین ازای مدیر شرکه وقاعد في شقه في عماره مش كده الشقه دى عزيزه على امه فيها ذكريات باباها بعد ما مات وهي رفضت
على الجانب الثاني مدير الشركه عمار كان طالع على السلم العماره وكله تفكيره اللي كانت معاه في المكتب وعايز يعرف هي ساكنه في اي
شقه في العماره دي عمار يا يا ترى انتي ساكنه فين في اي شقه من دول الشقه دي طبعا مستغربين ازاي مدير شركه وقاعد في شقه في عماره مش كده الشقه دي عزيزه على امه فيها ذكريات باباها بعد ما مات وهي رفضت
تسيبها عشان كده هو ساكن معاها في نفس الشقه والعماره المهم وهو تفكيره في هدى سمع صوت فتح باب من ابواب احد الشقق وهو طالع
وكان عنده فضول تكون هي صاحبه الباب ده هنشوف دلوقتي مين هدى ماسكه كيس الزباله ولابسه مريله مطبخ وكلها صلصه وبواقي اكل ولابسه بيجامه قصيره شويه تحت الركبه وعامله شعرها دي الحصان منكوش شويه
هدى جدي ما تاكلش استنى لما اجي في اللحظه دي كان عمار واقف على السلم وبيبص عليها بانبهار من شكلها وازاي هي قمر كده حتى وهي بلبس البيت ومتنح فيها قوي هدى وشها بيجي شبه الفراوله واتكسفت جدا ورمت كيس الزباله قدام باب الشقه وقفلت الباب بسرعه
ما استنيتش حتى منه اي رد
عمار استني بس انا يا خساره دخلت وابتسم بحب بس كويس اني عرفت هي ساكنه في اي شقه من الشقق اللي في العماره كده انا كده اطمنت يعني انا ساكن فوقيها بطابق واحد بس يا محاسن الصدف طلع على السلم وهي وتفكيره في هدى وشكلها ويبتسم وفاتح الباب
ولسه الابتسامه على وشه و اما شافت امه
امه اي مالك يا عمار مبسوط قوي كده ليه
عمار شفت الملاك يا ماما شفت القمر في عز الظهر شفت الجميل سيطر على كياني امه بصله برفع حاجب مين دي القمر والجميل والملاك اللي سيطرت عليك يا رايق انت
عمار فايق من تفكيره لها لا ما فيش انا بس كنت ما شفت ما تاخديش في بالك امه وحياه امك اممممم مين هي يا واد الملاك القمر الجميل اللي سيطرت عليك
عمار بعدين يا ماما بعدين بيحاول يخبي حبه وعيونه من امه ودخل اوضته بسرعه قبل ما تسالوا اي سؤال ثاني وهو هيموت من الفرحه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية سيطرت علي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى