روايات

رواية ملاك العاشق الفصل الثاني 2 بقلم مغفرة فاروق

موقع كتابك في سطور

رواية ملاك العاشق الفصل الثاني 2 بقلم مغفرة فاروق

رواية ملاك العاشق الفصل الثاني

رواية ملاك العاشق الفصل الثاني

ملاك العاشق
ملاك العاشق

رواية ملاك العاشق الحلقة الثانية

زينه.. تعرفي اني بحب رحيم..
ملاك بصتلها بتركيز.. بتحبي مين
زينه.. رحيم!! في اي يا ملاك وشك بقا احمر كده ليه يا بت
ملاك.. لا مفيش حاجه كملت زينه وهي بتحط ايدها عل خدها.. تتوقعي يكون بيحبني زي ما بحبو
ملاك..ليه لا
زينه.. مالك متشائمه كده ليه يخربيتك
قامت وقفت وهي بتقول.. انا بقول ننزل نقعد تحت معاهم احسن
زينه.. طيب ماشي تعالي
خرجت زينه من الباب و وقفت ملاك بتبص عل اثرها وهي بتقول حسه ان في نغزه ف قلبها عدا رحيم من قدمها.. مالك واقفه كده ليه
ملاك بصتلو وهي بتقول.. يا شيخ الناس كلها بتاكل عشان تكبر وانتا بتاكل عشان تتطول في اي يا اخي دا رقبتي اتكسرت وانا ببصلك
رحيم.. اييي بكبورت واتفتح يا ساتر اسكتيي
ملاك..بكبورت!!دا انا صوتي دا سعاد حسني
رحيم.. حسني بس والله
ضربتو ف كتفو بعصبيه
ضحك وهو بيقول.. انتي قد الضربه دي
ملاك.. ااا ايوه قدها قدود كمان
رحيم قرصها ف خدودها ب ضحك “زي الطفله شقوتهم وبرائتهم بس اي لسانها طول برج خليفه”
فاق من سرحانو وهي بتقول.. يا عمييي روحت فينن
فريده.. ما يلا يا بت انتي وهو
رحيم.. احم عنيا يا عنيا يلا يا بت انجري قدامي
بصتلو بقرف ومشيت وسابتو
قاعدو كلهم عل السفره و بدأ الجد ف الكلام وهو بيواجه كلامو ل عمر.. بكره يا عمر هتبدأ ف الشغل مع رحيم
عمر.. تأمر يا جدي
بصلهم رحيم بأستغراب.. و عمر ازاي هيشتغل معانا يا جدي وهو معندهوش اي خبره ف شركات السياحه
بصلو الباشا و قال.. هيتعلم زي ما انتا اتعلمت من عمك و ابوك يا رحيم
رحيم بص ل عمر بعد كده رجع يتكلم من جديد.. بس انا بدأت اتعلم من وانا عندي 17 سنه و بدأت ف الخبره وانا عندي 22
بصلو بحده وهو بيقول.. وادي قاعد يا رحيم هيروح فين وانتهي الكلام من بكره هيروح معاك بعدها بص ل عمرو وقال.. بعد ما تاكل تيجلي الاوضه عشان افهمك كام حاجه
رحيم هبد المعلقه وسابهم وقام
ملاك وهي بتقوم..استني يا رحيم.. بعد ازنكم
طلعت ورا الجنينه.. مالك بس اي اللي حصل لكل دا
رحيم.. بكره حد يشاركني ف سغل مبعرفش اشتغل بحب اتعامل بأسلوبي انا
ملاك.. معلش استحملو وبعدين العصبيه مش هتعملك حاجه غير انها تحرق دمك وانتا عارف كويس لو عملت اي بالذي جدو مش هيرجع عن اللي ف بالو
رحيم.. بس انا مبحبش حد يتحكم فيا
ملاك.. وخلاص اللي حصل حصل وهيتحكم فيك ازاي انتا ف مكتبك وهو ف مكتبو
نفخ بديق وهي كملت.. خلاص مدايقش نفسك بقا وخش كمل اكلك لو سمحت
رحيم.. ماشي روحي وانا جاي وراكي
ملاك.. ماشي يا سيدي
الباشا.. انا مش عارف هو مكبر الموضوع كده ليه مع انو المفروض يكون مبسوط ان حد هشيل عليه شويه من الشغل
حسام”ابو ملاك ” .. معلش يابا انتا عارف ان رحيم بيحب يشتغل بأسلوبو
رد عليه عمر.. بس ازاي يسيب جدو وهو بيتكلم كده تؤ تؤ مينفعش
بصتلو زينه بأنو يسكت وكل الانظار كانت عليه بس هو كمل.. بس يا جدو مينفعش يسبك ويمشي كده دي قله ادب ومينفعش و قولي يا خالو هو رحيم كده علطول مش بيحترم اللي اكبر منو
بهيره.. ما خلاص بقا يا عمر اسكت قالته له امو بعصبيه بتحاول تدريها
عمر.. في يا ماما هو انا قولت حاجه غلط بس اظاهر رحيم لمه بيتعصب مش بيحترم حد خالص
دخلت ملاك عل صوت عمر.. خلاص يا جماعه رحيم كان مدايق شويه خلاص كملو اكلكو
وبعد شويه دخل رحيم وقعد مكانو تاني..
:ها قولت اي قالها له الباشا
رحيم.. براحتك يا جدي شوف انتا مرتاح ف اي واعملوا
الباشا.. ماشي يا رحيم ربنا يهديك
“خلص اليوم”..
صلاه الظهر و المأذن بدأ يأذن “الله اكبر الله اكبر”
بيصحي رحيم وبيحط ايدو عل وشو وهو بيحاول يحمي وشو من الشمس بيقوم وبيبص ف الساعه 12:00..
بيقوم يلبس هدومو و بياخد شنطه باللون البنفسجي ومطرزه ب اللولي..
بيسيب الشنطه عل جنب عقبال ما يصلي..
اخر رقعه.. بيسلم.. بياخد الشنطه وبيفتح الباب وبينزل
بيوقفو صوت ملاك من ورا
ملاك.. صباح الخير بعد كده بتبص عليه بتركيز.. اي يا عم الشياكه دي كلها محدش قدك رايح تخطب من ورانا ولا اي
رحيم بضحك.. انا اخطب استحاله يا بنتي السنجله جنتله
ملاك..واي الهديه دي كمان لا كده ابخرك بقا
بيضحك وبيقول.. دي هديتك والله
ملاك.. هديتي!!
رحيم.. ايوه يا بنتي مش النهارده عيد ميلادك ولا بيتهيقلي
ملاك بتبتسم وبتاخدها منو وهي بترجع شعرها لورا بكسوف.. عل فكره انتا اول واحده تديني هديه
بيعدل لياقه القميص بغرور.. محدش بيعبرك غيري اصلا
ملاك.. لا والله
بيصحك عل تعبير وشها.. طب افتحيها وقوليلي رايك مش ممكن متعجبكيش
ملاك.. كده كده مش هتعجبني بس هجبر بخاطرك
بيمسكها من ايدها وبيقول.. خلاص جبيهااا
ملاك.. لا والنبييي خلاص انا اسفه بتاخدها منو وبتفتحها زي الطفله بتلاقي في اكتر روايه بتحبها وملقتش منها الجزء التاني بتبصلو بفرحه..اععع حلوهه اوييي يا رحيم شكرااا بجددد
بيبتسم عل فرحتها.. اي خدمه يا ستي
بتبص عل الغلاف بأعجاب بعد كده بترجع تبص عل دهر الكتاب بفرحه.. شكرا بجد يا رحيم
رحيم.. اي حاجهههه تانيه يا ستي اتبسطي
بتهز رسها بإيجابية
رحيم.. يا ترا بقا دلوقتي عندك 24
شهقت بقوه.. مييينننن ميننن24 اي يا ابو24 والله 22بس
بيضحك بقوه.. طيب خلاص اهدي انتي هتردحيلي
بتقطعهم زينه.. اي مالكو واقفين كده ليه
رحيم.. عادي يعني حرام نقف
زينه.. انا بسأل عادي يا رحيم يعني
ملاك.. طب انا هروح اشوف ماما وطنط فريده
زينه..بقولك اي يا رحيم انتا عندك حاجه بعد الشغل ولا لا
رحيم.. لا يا زينه في اي
زينه.. لي رايك نتغدي انا وانتا برا و بالمره تحكيلي اكتر عنك دا انا بقالي كتير اوي مقعدتش معاك
رحيم.. حاضر يا زينه هشوف كده
زينه.. ماشي هستناك
نزل رحيم بسرعه قابل عمر ف وشو فجأه
زقو براحه.. اي يا عم خضتني في اي
رد عليها..سوري مكنش قصدي بعد اذنك بقا
كان باين عليه الاستعجال بس رحيم مهتمش وكمل مشي لسفره
خالد صباح الخير يا رحيم
رحيم.. صباح النور يا بابا
ملاك.. بصي يا ماما رحيم جبلي اي لعيد ميلادي قالتها وهي بتفتح الهديه
صفاء.. ربنا يخليكو لبعض وكل سنه وانتى طيبه يا حبيبتي
بس مكنش ليه لزوم التعب دا يا حبيبي
ملاك….ايي دا ما هيصدق يخدهم يرجعهم للراجل تاني وبعدين لا ليه لزوم هو عندو كام لوكه يعني
ضحك عليها.. مفيش تعب يا طنط وبعدين فعلا انا عندي كام لوكه
ملاك قالت بصوت واطي.. احم بس هووو فين التعب يعني دا حي الله كتاب
رحيم.. بتقولي حاجه
ملاك.. لا يا حبيبي مبقولش كل فول كل قالتها وهي بتحطلو اللقمه ف بقو بالدفع
رحيم.. اييي
ملاك.. انا غلطانه اني بغذيك اسفوخس عل دي تربية
فريده.. حبيبتي الله يخليكي
رفعت ايدها بأسف وهي بتقول.. لمؤخذه
فريده.. لا يا حبيبتي خودي راحتك
قام رحيم و لبس الجكت بتاعو وقال.. يلا مع السلامه
الباشا.. ما تكمل فطارك يا ابني
رحيم.. والله شبعت وعشان لسه هوصل ملاك
قامت ملاك و معاها عمر وقالت زينه.. متنساش يا رحيم
هز راسو بأجابيه وطلع ركب العربية هو وعمر كانو قاعدين جنب بعض و ملاك قاعده ورا..
انطلق رحيم بالعربية و ملاك كانت بتتفرج من الشباك سرحانه
قطع سرحنها عمر وهو بيقول.. انتي ف كليه يا ملاك
ملاك وهي بتبصلو.. تكنولوجيا معلومات
عمر.. ف سنه كام بقا
ملاك.. 3
عمر.. وعل كده بقا دحيحه
ملاك.. عادي يعني مستوي الطالب المتوسط
عمر.. اما بقا طول عمري دحيح
بصلو رحيم.. بأماره ملحق 6 ابتدائي
ملاك حاولت تتمالك نفسها من الضحك بس مقدرتش
رحيم دور عينو عليها..اه والله كان جايب ملحق ف العلوم
عمر حرفيا كان ف ربع هدومو مش نصها بس
رحيم.. مالك يا عم الدحيح كشيت كده ليه
عمر كان بيعض عل شفتو بغيظ.. لا مفيش حاجه
وقفت عربيه رحيم قدام العربيه فنفس الوقت اللي وقفت فيها عربيه دكتور “احمد”..
رحيم.. ملكيش دعوه بالراجل دا عشان مضربهوش
ملاك.. اي يا عم ليه كل دا
رحيم.. عشان دا راجل مهزق و قليل الادب وسافل و مترباش
ملاك.. اييي حيلك حيلك خلاص مش هتكلم معاه
ملاك نزلت دخلت كليتها و رحيم راح هو وعمر الشركه..
ميار.. اي يا ست ملاك والله كنتي غيبتي يوم كمان
ملاك.. بدل ما تقوليلي وحشتيني يا صحبتي عامله اي فطرتي ولا لسه عشان اعزمك
ميار..دا انا مستنياكي عشان تعزميني
ملاك.. اتفو عل دي صحوبيه تعالي يا اختي اتفحطك اا قصدي ااكلك بس يكشي يطمر بس
ميار.. يطمر متخافيش…
وف شركه رحيم كان لسه موصلش
نرمين.. انتا عارف احنا هيبقا معانا كام هيبقا ماعنا اكتر من 300الف جنيه فاهم يعني اي
حسن بيرد عليها وهو بيعبث ف دقنو.. دي كل طموحاتك يا بنتي دي عليه الباشا دول عندهم قصر ف مصر ف كل فرع لشركه عندهم ڨيلا
هحطت ايدها عل خدها.. صح عندك حق دا اناهاخد الفلوس واهبق من هنا اروح ادلع نفسي يابا بدل الكبته دي
حسن.. كنااا بنقبض 3تلاف ودلوقتي ل اكتر من 20الف
نرمين.. دا انا هعمل كل اللي انا عايزه هجيب كل حاجه انا عايزاها بجدد
حسن.. هما اتأخرو كده ليه
نرمين.. اكيد جايين خلاص.. بعدها اعدلت ف وقفتها وقالت بصوت واطي.. روح اقعد رحيم بيه جاه
وقف عند مكتبها وقال.. ودي استاذ عمر مكتبو
وقفت بأستغراب.. اا حاضر يا فندم
دخل مكتبو وبعد شويه مش كتار دخل عل عمرو جري عل مكتب رحيم ودخل بسرعه وحط ايدو عل قلبو وهو بينهج.. مصيبه يا رحيم مصيبه
رحيم وقف وقال بتوتر. في اي يا ابني قلقتني
قعد عل الكرسي اللي جنب المكتب ورحيم تقدم وراح قعد قدامو
عمرو.. نرمين
رحيم.. مالها
عمرو.. متفقه هي وناس ان هما يمضوك عل ورق تنازل عل كل الأملاك والناس دي المفروض هتمثل انها من شركه استاذ فريد
رحيم حط ايدو الاتنين عل دماغو ورجعها لورها.. الحراميه.. رجع تاني لقدام وكمل بسرعه.. وانتا عرفت ازاي
طلع تلفونو من جيبو و شغل تسجيلات التلفون.. الراجل المسؤل عن غرفه مكالمات العملاء سمع الكل المكالمات ما بنهم
خبط دماغوو بقله حيله و ف الجزء التاني كانت نرمين واقفه عند الباب وسمعت كل حاجه سمعت خطوات بتقرب من الباب ف طلعت تجري بسرعه وحسن جري وراها وهو بيحاول يبعد عن عمرو اللي طبع يجري وراهم
رحيم وقف بعد ما اختفو عن انظرهم.. هيروحو منا فين دي مصر أوضه وصاله وادينا خلصنا منهم…
عدي اليوم اللي “في حداث لا تزكر” ..
مع طلوع الشمس بيصحي رحي ع صوت الإسعاف **

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاك العاشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى