رواية زواج في بيت العيلة الفصل الثالث 3 بقلم لمياء رفعت
رواية زواج في بيت العيلة الجزء الثالث
رواية زواج في بيت العيلة البارت الثالث
رواية زواج في بيت العيلة الحلقة الثالثة
فجأة رجل هاله اتكعبلت وكانت هتقع وهي نازله…مسكت ابنها ب ايديها وبقت ماشيه بشويش وفتحت الباب وخرجت وهم نايمين
ووصلت بيت أهلها
هاله دخلت بيت اهلها ودموعها على وشها
هاله : انا مستحيل ارجع البيت ده تاني يابابا مستحيل
جمال والد هاله : البيت ده اللي بتكلمي عليه ياما قولتلك لا عليهم لا وانتي صممتي انك تجوزي الواد ده وماسمعتيش كلامي
هاله : كنت صغيره يابابا ارجوك اعمل حاجه انا مش عايزه اعيش معاهم تاني انا خايفه على نفسي وعلى ابني دول ناس مش بترحم
جمال : ادخلي نامي ولينا كلام لم تقومي
(في الصباح)
شريفه : منصور يامنصور
منصور : في ايه ياوليه بتزعقي ليه على الصبح كده حصل ايه
شريفه : البت هاله مشت وخدت الواد واحنا نايمين
منصور : طيب روحي هاتيها من بيت أهلها متنسايش ان جوزها اليومين دول هايبعت فلوس سفر اخوه بدل ماتكلموا وتلعب في دماغه
شريفه : طيب انا رايحه دلوقتي
منصور : ماشي
(في بيت اهل هاله)
شريفه : انا جايه اروح هاله معايه ياام هاله ونخرج الشيطان اللي بينا ياختي
والدة هاله : ولم ضربتيها وبهدلتيها هي وابنها اللي على ايدها ده كان ايه ده كله علشان ابنها تعب واخدته لدكتور
شريفه : ما خلاص بقى اعتبريني امها وضربتها ماحصلش حاجه
جمال : تعالي ياهاله
هاله دخلت :
جمال : حماتك جايه تروحك قولتي ايه
هاله : مستحيل يابابا مستحيل امشي معاها ارجوك يابابا
جمال : ده كلام فات ميعاده انتي اللي حددتي قرارك معاهم من البدايه ف قومي امشي مع حماتك انا يام قولتلك الناس دي لا لا لا وانتي مشيتي بمزاجك بقيتي تقولي نفسي البس فستان ويتعملي فرح وانتي كان عندك ١٨ سنه مش عارفه حاجه
هاله : وحست ان مفيش فايده مشت مع شريفه ودموعها على وشها
والدة هاله: البت ماكنش لازم تروح ياجمال الا لم نعلم الناس دي الأدب
جمال : هي اللي غلطت من البدايه تستحمل غلطها الناس دي انا ماكنتش عايز اختلاط مابينهم وهي اللي صممت تتجوز ابنهم
(في بيت منصور )
هاله دخلت البيت هي وشريفه
منصور : جدعه ياهاله يابنت الناس ويابنت الأصول هي البنت المتربيه كده بتخرج في نص الليل وتهرب من وار اهل جوزها
(هاله بقت واقفه مفيش غير دموعها ع وشها وبقت تستحقر نفسها اكتر واكتر انها اختارت الناس دي وانها السبب في اللي هي فيه)
شريفه : خلصي طلعي ابنك فوق في شقتك وانزلي البيت يتنضف وتشوفي وشك فيه والمواعين تتغسل وكل حاجه تتشطب اصل احنا مش هنخدمك
هاله : جات تطلع
منصور : صحيح ياهاله جوزك جي من السفر بكره أصله بعت فلوس سفر اخوه النهارده ونازل بكره قولت اعرفك
هاله : (وبالرغم اللي عملوا فيها وكأنها حست بفرحه غير عاديه لم منصور قال ان جوزها نازل من السفر)
هاله : طلعت ابنها فوق ونزلت عملت كل حاجه طلبتها شريفه وطلعت فوق جهزت شقتها لرجوع جوزها من السفر على الرغم انه مكلمهاش ولا قالها انه نازل
شريفه : خلصتي ياهاله كل اللي وراكي
هاله : آآآآآآه خلصت ياحماتي
شريفه : طيب جهزي بقى الأكل
هاله : معلش خلي سلفتي هي اللي تجهز علشان بعمل شوية حاجات في شقتي
شريفه : (بصوت عالي) اللي اقولك عليه تعمليه وبعدين سلفتك مش فاضيه دي معاها اربع بنات متبهدله بيهم ولا انتي شوفتي نفسك لم جبتي الواد
هاله : واد ايه وبنت ايه انا بقول لحضرتك مش فاضيه مش بقولك واد وبنت
شريفه : قولتلك جهزي الأكل بدل مايبقى نهار اسود ومش معدي
هاله : خلاص حاضر هاجهز دلوقتي
هاله : خلصت تجهيز الأكل وطلعت على شقتها
(في الصباح )
قامت هاله من نومها وبقت ترتب وبقت تجهز شقتها من الفرحه زي اي ست مستنيه جوزها ينزل من السفر
ولبست وجهزت نفسها ولبست ابنها )
وسمعت منصور تحت وهو بيقول
وحشتني والله يامحمود ياابني
محمود : وانت اكتر يابويا
هاله : أول ماسمعت صوت جوزها كأنها الدنيا مش سيعاها من الفرحه
وأول ماسمعت صوت جوزها على السلم طالع
هاله جريت وفتحت الباب
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية زواج في بيت العيلة)