روايات

رواية دموع ممنوعة الفصل العشرون 20 بقلم هناء النمر

موقع كتابك في سطور

رواية دموع ممنوعة الفصل العشرون 20 بقلم هناء النمر

رواية دموع ممنوعة الجزء العشرون

رواية دموع ممنوعة البارت العشرون

دموع ممنوعة
دموع ممنوعة

رواية دموع ممنوعة الحلقة العشرون

استيقظ عادل وقد تعدت الساعة التاسعة صباحا ، ظل لثوانى معدودة يحاول تذكر و استيعاب ما حدث ،
ابتسم مما تذكر ، هى حقا زوجته الآن ، ولا يعلم لما يريحه هذا ،
لكن أين هى ؟
….فريدة ، فريدة …
ظل ينادى ، ولم يرد أحد ، قام من السرير ، ووصل لروبه وارتداه ، خرج للصالة ، استمر فى النداء ولم برد عليه أحد ، وقد لاحظ أيضا اختفاء ما كان يخصها هنا ، ملابسها ، حقيبة يدها ،
هل من المعقول أنها خرجت ؟
وفى وسط تزاحم أفكاره ، سمع رنات هاتفه ،
…أيوة ياعمى ،، لا تمام الحمد لله ،، هى كمان كويسة ، كانت معايا ، معلش اتشغلنا، جدى أخباره ايه ، الحمد لله ، حاضر ياعمى …
وقبل أن ينهى المكالمة ، وقعت عيناه على ورقة مطوية موضوعة بجانب جاكت بدلته ، أنهى مكالمته مع عمه بطلب عمه أن يحضر زوجته ويعود للمنزل، فجده قد تصور أنه ترك المنزل بالفعل كما هدد ليلة أمس .
اتجه للورقة ، التقطها وفتحها ، كانت رسالة من فريدة ، كتبت فيها
……..زوجى العزيز
كانت هذه أفضل بداية لكلامى خاصة بعدما حدث أمس ،
وقت ما تكون بتقرأ الورقة دى ، هكون برة مصر ،
مش هقدر أكون معاك فى نفس المكان لحد ما انفذ اللى انا ناوية عليه ، اكيد اللى تم بينا عمل رباط ولو بسيط مدى الحياة ، حتى لو انتهت علاقتنا ،
عادل ، انت موعدتنيش بأى حاجة ، وبحلك من أى كلمة قولتها ،
ارتباطى بعيلتك اتحكم عليه بالإعدام من سنين ، من قبل ما نعرف بعض ولا حتى نعرف الدنيا ،
عادل ، انا موجوعة اوى ، موجوعة من اللى اتعمل فى أمى ، ومن اللى عشته معاها ، ومن اللى عمله اهلك فيها وفيا.
سامحنى ،، هو ده طلبى الوحيد منك ،
كدة كدة انا راجعة عشان اصفى حسابى مع باقى عيليتكم ،
كان لازم اكتبلك الكلام ده ، عشان اقولك أن اللى حصل بينا مش رباط بربطك بيه ، انا بس حاولت أخد ذكرى قوية معايا عشان فعلا انت سبت حاجات جميلة اوى جوايا ، بس للاسف كانت مجرد نقطة بيضا فى بحر سواد ،
ياريت كانت الظروف مختلفة ، كان يمكن وقتها أكمل معاك ، واعيش اللى معشتوش ومشوفتوش طول حياتى ،، الاهتمام ،، الحنان ،،الحب ،،
،،،،،،سامحنى أرجوك
فريدة
لم يصدق ما قرأه فقد تصور بالفعل أن الرباط الحقيقى قد تم بينهما، وأنها له ، ورضى بها ، بل بالعكس ، لقد أراد وجودها فى حياته ،
**********
ارتدى ملابسه بسرعة واتجه لمكتبها، أخبرته ريهام أنها اتصلت صباحا واخبرتهم أن يلغوا مواعيدها لثلاثة أيام بسبب سفرها ،
بعدما خرج ، دخلت ريهام مكتب فريدة ، كانت تقف امام حائطها الزجاجى المعتاد تراقب خروجه من المبنى
….وبعدين يافريدة ….
… ولا قبلين اللى قلتلك عليه نفذيه بالحرف …
لحظات ورن هاتفها
..،ايوة ياشاهر …
… تم ياريسة ، الشركة التانية ، فاضل خبطة واحدة …
…تمام اوى ، بس خد بالك أنها ممكن تفكر تسحبها ..
…مستحيل ، سحب مبلغ زى ده من الشركة فجأة كدة صعب جدا. ..
…خد بالك برده ، واديله اللى هو عايزه لو طلب تانى …
…ماشى كلام حضرتك …
دخلت رشا قبل أن تنهى فريدة المكالمة ، أشارت لها بالجلوس ، وأشارت لريهام بالانصراف ، ثم أنهت المكالمة مع شاهر ،
…ها ايه الأخبار يارشا ، كل اللى توقعتيه طلع صح ، هى اللى كانت بتسرب الملفات والمعلومات لشركة الفرماوى ، ….
…ماشى التلميح فى ريكورد امبارح بيقول كدة بس برده مش واضح ، عايزة تأكيد اكتر من كدة …
…كلمت واحد من شركة الفرماوى ، وقاللى أن عزمى الفرماوى بيحاول من سنين ياخد توكيلات من شركة المصرى ، وأنه نجح فى كدة فعلا بعد ما بدأت توصله المعلومات السرية للمناقصات فى المصرى ومن حد معين مش معروف ، وكمان بيانات الملفات كان بيعرفها ، وعلى أساسها كان بياخد الصفقات دى …
…ماشى ، كل الكلام ده حلو اوى ومعروف كمان بدليل أن أى واحد فى شركة الفرماوى عارف المعلومات دى ، بس مش هيفيدنى فى حاجة ، انا عايزة اللى يثبت أن سميرة هى اللى بتعمل كدة أو حتى ينفى عشان نقفل الملف ده …
…أنا عندى فكرة …
…قولى ياستى …
…انكشيها. ..
….ازاى يعنى.. …
…كلميها، ابعتيلها رسالة ، خليها ترتبك وتتكلم ، واحنا بنسجل كل اللى بيحصل فى معظم الفيلا ، يمكن نلقطلها حاجة تعرفنا ايه اللى حصل ..
…ممكن فعلا ، سيبيلى الموضوع ده وانا هشوف هنكشها ازاى ،،، خلاص روحى ، فى حاجة تانية ..
…هو حصل ايه مع عادل ؟
…حصل اللى كان لازم يحصل ، خليته يعيش شكل الحياة معايا ، وبعدين رميتلوا الكرة فى ملعبه، وهو حر بقى …
…بس هتقدرى أسبابه. .
…مبقتش تفرق يارشا ، خلينا نخلص اللى فى أيدينا الأول وبعدين نشوف. ..
**********
ذهب عادل لبيت أبيها على أمل اللحاق بها قبل سفرها ، فلم يجدها ، فلم تذهب هناك من الاثاث ،
…يعنى إيه سافرت من غير ما تقول …
…اللى حصل ، صحيت لقيتها سايبة ورقة بتقول فيها أنها سافرت ، وروحت مكتبها قالوا أنها لاغية مواعيدها 3 أيام …
…أنت اكيد زعلتها أو عملتلها حاجة تانية …
….أبدا والله ، الدنيا كانت ماشية تمام …
….أنا قلتلك ياعادل ، حبيت انبهك عشان تعرف تتعامل معاها صح ، قلتلك أنها صعبة المراس اوى ومبتنساش الأسية والإساءة بسهولة ، يظهر انك مسمعتش كلامى …
…اللى حصل ياعمى ، الحل ايه دلوقتى …
…ولا حاجة ، هتستناها لحد ما ترجع وتعرف منها ايه اللى حصل بقى ….
…فى حاجة تانية كنت عايزة أسألك فيها ..
…خير ياابنى …
…إيه حكاية حقها اللى عايزة تاخده من عيلتى وهتاخده من مين بالظبط …
ارتبك والدها مما قال عادل لكنه نفى معرفته
… معرفش حاجة عن الموضوع ده ، هى مقالتش تفاصيل …
…أبدا مقالتش أى حاجة ، عموما ، انا همشى دلوقتى ، ولو عرفت أى حاجة عنها ، أرجوك قوللى…
…إن شاء الله يابنى ، وربنا يقدم اللى فيه الخير …
بعدما أغلق الباب وقف خلفه يحدث نفسه
… ياترى ناوية على ايه تانى يافريدة ، ربنا يستر ، مش كفاية اللى كان …
************
قضى عادل يومه كله فى الخارج ، يحاول التفكير فيما حدث وبشكل محايد ،
فى النهاية ، ذهب لعمه أكرم عندما أخبره انه فى المزرعة ، حكى له ما حدث لكن بالطبع حذف جزء العلاقة الخاصة التى تمت بينهما لأول مرة ليلة أمس .
…مهو اللغز ده محدش هيقدر يحله غير فريدة ياعادل…
…وفريدة اختفت، المفروض أنى أعمل ايه دلوقتى. ..
…تستناها تظهر ، زى ما قال أبوها بالظبط ، واضح ان أبوها عارف بنته كويس وكمان عنده فكرة هى ناوية على ايه …
…ليه بتقول كدة …
…أصل واحد غيره لما يعرف أن بنته سابت بيت جوزها فجأة وسافرت ، المفروض يقلق أو على الأقل يدايق ويزهق عليك ، إنما ده ببرود تام قالك استناها لما تظهر ، يبقى هو عارف اللى فيها …
…تصدق فعلا ، انا مفكرتش فى كدة ، بس انا قلقان عليها بجد ياعمى ، عايزة اعرف هى فين وناوية على ايه …
…بتحبها ياعادل …
…بتهيئلى كدة …
…مفيش حاجة اسمها بتهيئلى ، يا أه يا لا …
…والله انا تعبت من البنت دى ياعمى ، من لحظة ما دخلت حياتى وهى قلباها …
… مش مشكلة ، المهم انك حبيتها ، وهى تستاهل ، هقولك بقى كلمتين فكر فيهم كويس ، إحنا منعرفش انتقام ايه اللى هى بتتكلم عنه ومن مين بالظبط ، لكن اللى انا عايزك تعرفه كويس وتقدره وتفكر فيه كمان ، أن فريدة اتبهدلت اوى وشافت كتير مع أمها ، وبصراحة جدك هو السبب الأساسى ، وللأسف احنا ساعدناه على اللى هو عمله ، فمهما كان اللى ناوية فريدة تعمله، انا عن نفسى راضى ومسامحها فيه ، حتى لو كانت هتنتقم منى انا شخصيا ، فكر فى كلامى واستنى مراتك ياابنى ، وربنا يهدى النفوس ، ويمنع عنها أذى جدك . ..
…هو ناوى يعمل فيها حاجة ولا ايه …
…الله واعلم ، مسمعتش اللى قاله يعنى ، جدك قلبه مش صافى ، وربنا يستر ، انا مش حازز فى نفسى غير أنى وعدتها أنها هتعيش بينا معززة مكرمة ، مقدرتش أحافظ على وعدى …
…ترجع بس وكرامتها بينا انا اللى هرجعها. ..

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية دموع ممنوعة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى