روايات

رواية حور من الجنه الفصل الأول 1 بقلم إيسو ابراهيم

موقع كتابك في سطور

رواية حور من الجنه الفصل الأول 1 بقلم إيسو ابراهيم

رواية حور من الجنه الجزء الأول

رواية حور من الجنه البارت الأول

حور من الجنه
حور من الجنه

رواية حور من الجنه الحلقة الأولى

في احدي القري بمحافظه الشرقيه
ذات ليله كان الجو ممطر
حور بآلحاح: يا تيتا بقا سبيني انزل السوبر ماركت عايزه اجيب شيبسي وشكولاه
نوال برفض: يا جبيبتي قولتلك الدنيا هتشتي والجو وحش
حور بأقناع: والله ما هتأخر هاجي بسرعه ي تيتا
نوال بقله حيله :خلاص ماشي هقفلك ف البلكونه بس متتأخريش
حور بفرحه :حاضر ي حبيبتي
ذهبت حور لتشتري حاجتها فصعدت بسرعه الي المنزل وهناك كانت الصدمه صرخت بأعلي صوتها تيتاااااااااا
الجيران اتلمت اي في اي … اي الصوت ده
نيره بأنبهار ماما مش ده صوت حور
نور بدهشه: ايون يا بت يا نيره تصدقي هو تعالي ننزل بسرعه نشوف فيه اي .. خير يا رب استر يا رب
وصلت الجيران عند حور وشافه المنظر نوال سايحه ف دمها وحور واقفه مصدومه وصوتها مكتوم ومش قادره تتكلم
نيره بتحاول تهدي حور بس هي كمان مصدومه زيها ومرعوبه من المنظر
الشرطه وصلت وبدأت تشمع المكان علشان توصل لاي دليل وحور راحت ع القسم علشان يحققه معاها
الظابط بتنهيد: معلش ي آنسه حور لازم تحكلنا اي اللي حصل علشان نعرف مين قتل جدتك
حور بعياط: مش قادره كل اما افتكر المنظر حساه اني هموت
الظابط بتفاهم: معلش حاولي علشان نعرف نجيب حق جدتك
حور بتنهيد اللي حصل اني كنت عايزه انزل السوبر ماركت……………………. ولما رجعت لقتها بالمنظر ده وبدأت تعيط
الظابط :اهدي بس ي انسه حور وان شاء الله حق جدتك هيرجع
روحت حور من القسم لقت نيره وامها مستنينها اترمت ف حضن نور وفضلت تعيط
حور بعياط :معدش حد بقيلي من عيلتي الاول ماما وبابا ودلوقتي تيتا
نور بحنيه: اهدي بس ي حبيبتي متقوليش كدا اومال احنا روحنا فين
اخده حور علي بيتهم وعلشان نختصر الوقت عده 3 شهور ….
بعد3 شهور
نيره اي ي بت ي حور عدي 3 شهور ومبتروحيش دروس ولا بتذكري اومال هتدخلي تمتحني ثانويه عامه ازاي مش كفايه انك مضيعه سنه من تعليمك هتضيعي واحده كمان
حور بتنهيد ضيعتها علشان اغلي اتنين في حياتي ضاعه مني والسنادي هضيعها علشان حبيبت قلبي اللي كانت بقيلي ف الدنيا راحت هي كمان وبدأت تعيط
نيره اهدي بس ي حور مشكدا اناا قلبت عليكي المواجع ولا اي
حور بتنهد : لا مفيش حاجه المهم اناا عايزه اشتغل مش هفضل اعده كدا
نيره تشتغلي اي وانتي لسا بتتعلمي
حور لا منا هأجل السنه ديي وهمتحن السنه الجايه ان شاء الله
نيره بتفاهم مفيش مشكله بس هتشتغلي اي
حور انتي عارفه اني حلمي من واحنا صغيرين اني اطلع مصممه ازياء وانا اللي بفصل لنفسي كل لبسي
نيزه عارفه بس احنا هنا في قريه و..
حور بتقاطعها: فاهمه فاهمه بس انا اصلان هسافر القاهره معتش قاده اتنفس هنا وذكريات كلها ف منتهي البشاعه وقضيه تيتا شكلها هتبقي ضد مجهول زي اضيه بابا وماما الله يرحمهم
نيره خلاص ماشي بس اي شركه دلوقتي لازم تقدملها c.v اد كدا علشان تتقبلي وانتي هتروحي تقوللهم انا مأجله ثانويه عامه وهمنتحن السنه الجايه
حور بضحك يخربيتك قومي يا بت من قدامي وانتي تفقري بلد كدا
نيره بضحك اكتر: ي ستي مش بقولك علي اللي فيها يوه
حور بتخبطها بالمخده يلا يا بت من هنا انا اصلان علي اخري منك يا ساقطه يا ام ملحق
نيره بضحك اسكتي بقا بلاش فضايح نور متعرفش لتسمع ويحصل جنايات النهارده
المهم تعالي ندور علي النت ونشوف اي وظيفه كحيانه كدا تلمك
حور عنيها وسعت : تلم مين يا بت د انا اي شركه تتمناني ي عره
نيره طب بس اسكتي يأم مأجله السنادي ومتحن السنه الجايه
ضحكو الاتنين وبدأه يدوره علي وظيفه علي النت
نيره اوبا دي الشركه دي جامده دا براند البراند دا طرش الطرش ي صاحبي
حور بتفجوء براند البراند ي صاحبي وطرش الطرش كمان اومال خليتي اي للشباب يخربيتك
ضحكت نيره والله ي بت يا حور لو لعب معاكي الحظ واتوظفتي فيها هتبقي عظمه
حور بضحك طب اتكتمي وانتي بطلعي قرف من بوقك كدا معرفش خطيبك ده مستحملك ازاي
نور بفخر مصتنع :بيحبني ي بنتي
حور بضحك: مهو السبب ف الملاحق مش عايزه اسيح بقا ونلم الناس علينا
خلاص ي سطا والنبي لتسكتي امي لو عرفت هتخليني اسيبو هي اصلان مش بطيق امو
حور بضحك: طيب طيب المهم اروح ؟!
نيره تروحي فين ؟
اروح الشركه دي واقدم فيها ع شغل
نيره : تروحي فين يختي بقولك دي براند البراند هي اي حد يشتغل فيها دي ولا اي دا من مجموعه شركات يوسف الخليني عنده ف كل بلد شركه من شكل
حور وفيها اي يكفني شرف المحاوله يلا بقا ننام والصبح نشوف مكانها فين بالظبط علشان اروح
في الصباح
قاسم اي يا ست الكل فين الفطار
رحمه بسعاده ي واد اصبر علي رزقك 5 دقايق ويكون جاهز
طب يلا علشان عندي اجتماع مهم
رحمه اه منك انت وابوك هتجبولي الشلل بسبب الشغل ده
يوسف بمكر: اه سامع حد بيجيب ف سيرتي علي الصبح كدا
قاسم بضحك طب يلا مش وقته تناكف فيها عندنا اجتماع ضحك الكل
وبدأه في الاكل وبعدها قاسم ركب عربيته وراح الشركه وابوه وراه نزل قاسم ركب الاسنسير ودخل علي مكتبه يجهز للاجتماع
في نفس الوقت عند حور كانت ودعت نيره ونور وركبت القطار وخدت كل المعلومات الكافيه علشان توصل لشركه يوسف الخليني وفي طرقها للشركه وعرف ان قاسم هو المسئول عن كل حاجه تخص الشركه
بينما كان قاسم ف الاجتماع وصلت حور الي الشركه وطلبت انها تشوف المدير
موظف الاستقبال عندك معاد مع قاسم بيه او يوسف بيه
حور بقلق لاء بس انا عايزه في حاجه مهمه
موظف الاستقبال لا طبعا مش هينفع تشوفيه واتفضلي لو سمحتي متضيعيش وقت
حور بتفكير طب انا هروح فين دلوقتي مش هينفع ارجع ل نيره ونور تاني كفايهه شيلين هامي بقلهم كتير لازم اعمل حاجه لان مش هينفع ارجع القريه تاني ومعنديش مكان اعود فيه هنا
حور بمكر انت عارف لو قولت لقاسم بيه انك مردتش تدخلني هيعمل فيك اي
موظف الاستقبال بتوتر ي فندم دا سيستم المكان
حور خلاص انا ملييش زمب في اللي قاسم بيه هيعملو فيك
قالل بتوتر اكتر :خلاص خلاص ي افندم اقوله مين
حور بتفكير قوله حور قربتك من الشرقيه
وصل موظف الاستقبال الكلام لقاسم بيه
قاسم بأستغراب قربتي ومن الشرقيه نا معرفش مين دي
المهم طلعهالي نشوف قصتها اي دي
طلعت حور بسعاده وسألت علي مكتبه وخبطت
قاسم :اتفضل
حور دخلت وكانت سيبه شعرهاا البني نازل لحد وسطها وعيونها البني ورموشها الطويله وحطه ميكب رقيق ولبسه بنطلون ضيق وبلوزه كت عليه واتعمدت تلبس كدا لان هي عارفه ان معظم الشركات بتخود بالشكل المناسب والشيك
قاسم وقف بأستغراب اي القمر اللي بيطلع بالنهار ده وفي نفس الوقت مستغرب هي ليه قالت انها قربته وعايزه اي منه معقوله القمر دي عايزني انا
دخلت حور بتوتر حضرتك قاسم بيه
قاسم وهو بيبص علي شفيفها وسرحان
حور :قاسم بيه
قاسم وهو سرحان في جملها:عيون قاسم بيه
حور في نفسها :اي الاحراج ده
قاسم بأعتدال مكنش واخد باله من اللي قاله
قال بجمود انا قاسم بيه اتفضلي انتي مين وعايزه اي
يعني حضرتك هتسمعني
لف قاسم بالكرسي وادها دهره يخربيتك انا اول مره ابقا مشدود لبنت بالشكل ده لاء وكمان صغيره يعني
لف تاني اتفضلي انا سمعك
حور حكتله علي قصتها وانها ملهاش حد ولا مكان وعايزه تشتغل وحلمها انها تبقي مصممه ازياء
قاسم ايون بس انتي يااااااا
حور اسمي حور
قاسم ف نفسه مش كفايه حلوتك كمان اسمك حور شكلك نزللي من الجنه يا بت انتي
قالها بس ي آنسه حور انتي معندكيش اي مؤهلات
حور بفخر بس عندي امكانيات
قاسم بتفجأ : نعم عندك اي !!!!!
حور بضحك حضرتك فهمتني غلط انا اصدي عندي امكانيات ف الشغل اعرف اشتغل احسن من اي حد ف شركتك دي
قاسم بفرحه من ثقتها بنفسها : عارفه اخر واحد قالي الكلمه دي مكانه فين دلوقت
حور فين؟
ف السجن
حور بضحك رقيقه وبغمزه بريئه : مش يمكن يبقي مكاني مكانك
قاسم عنيه بتوسع وبيقول ف نفسه يخربيتك بلاش هطلعك من هنا مدام قاسم وربنا حرام اللي بتعمليه فيا ده
وفنفس الوقت قاسم فرحته بكلامها بتزيد ازاي بنت في سنها ده تبقي واثقه من نفسها كدا وكلامها مرتب بالشكل ده
قاسم بفرحه طب نشوف بكره حوار تقعدي مكاني ده اي
دخل احمد صاحبه اي ي عم قاسم دا انا اخر مره شوفتك بتضحك فيها في الشغل كانت من 3 سنين
قاسم امشي يلا ياض
احمد خاد باله من حور اوبا مين القمر دي ي قاسم
قاسم بغيره احترم نفسك يا عم دي املاك ناس
احمد خلاص ي عم بهزر والله
احمد باحترام :ازيك ي آنسه انا احمد
اهلا بحضرتك انا حور واتشرفت بمعرفتك
انا اكتر ي حور
حور بتوتر بس ي قاسم بيه
قاسم اتفضلي ي حور قولي عايزه اي
حور بتنهد انا قولتلك اني ملييش حد و…..
قاسم بمقاطعه عارف احمد هيخدك دلوقتي يوديكي اوضه هتكون بتاعتك متخافيش عمدنا هنا سكن للمغتربين
وكمل بضحك واشوفك بكره ونشوف بكره هتقعدي مكاني ازاي
احمد خدها يوصلها ومستغرب جدا من الحاله اللي فيها صاحبه من زمان اوي وهو مكندش بيضحك ومكتأب من يوم ما حببته سابتو بس ف نفس الوقت فرحان لفرحته

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حور من الجنه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى