روايات

رواية الهروب إلى المجهول الفصل السادس 6 بقلم أروى عادل

موقع كتابك في سطور

رواية الهروب إلى المجهول الفصل السادس 6 بقلم أروى عادل

رواية الهروب إلى المجهول الجزء السادس

رواية الهروب إلى المجهول البارت السادس

الهروب إلى المجهول
الهروب إلى المجهول

رواية الهروب إلى المجهول الحلقة السادسة

عمر ٠٠٠ أنا هوريكى قلة الأدب دى تبقى ازاى
ثم أقتربه منها أكثر وهو يتأملا ملامحها الخلابه
و هى تتراجع للخلف
ثم صرخت عندما أصطدمت بالحائط خلفها .
و انعدمت المسافات بينهم .. حاولت إيلا تهرب منه لكنه حصارها و غرزه وجهة فى تجويف عنقها لستنشق عبيرها بأسمتاع . شعرت إيلا بحرارة تسرى فى جميع جسدها . وغصة قويه فى قلبها
كما حاولت الإفلات منه لكنه كان اقوه منها لذلك قالت بصرخ
إيلا ٠٠٠ لاء لاء أبوس ايدك ابعد عنى .. بالله عليك تسيبنى
و كأن عمر كان مسلوب الإرادة لا يشعر بما يفعل وهو يلتهم شفتيها بقوه و رغبة و كأنه وجد ضالته بعد طول عناء.
صرخت إيلا و هى ضربوا بكل قوتها على صدره لكى يتركها
أبتعد عنها عمر بسرعة عندما أدرك ماذا يفعل
هو رغم كل شئ لم يلمس فتاة غصب عنها من قبل
هو كان يريد فقط أرهابها على طول لسانها معاه . لكنه لا يعلم كيف تمادى فى الأمر و قبلها
أما إيلا كانت تضع يديها على فمها بصدمة وهى لم تستوعب كيف سمحت له بتقبلها
هنا قال عمر هو يرفع يده الاثنين. علامة عن استسلام لها يقول
عمر ٠٠٠ سورى دى غلطه انا ماكنتش اقصد …..
قطعت إيلا عبارته بصفعة قويه على وجهه
غلت الدماء فى عروقه ز هو ينظر إليها الشر يتطاير من عينيه
حتى أصبحت عينيه بلون الدم هو يصرخ فى إيلا ويقول . هو يقبض على يديها بقوه
عمر ٠٠٠ انتى ايه إللى عملتى ده .ما بقاش انا عمر القاضى لم دفعتك تمن القلم ده غالى أوى
هنا دفعتوا إيلا ليبتعد عنها ثم ركضت بسرعة لخارج الجناح هى مرعوبه من تهديدات عمر لها
بينما عمر بدء فى تكسير كل شئ أمامه بغضب وهو يتوعد بالأنتقام من إيلا
■■■■■■○○○○○○○■■■■■■
فى غرفة العاملين فى خدمة الغرف
======================
كان لا يوجد أحد فى الغرفة عندما دخلت إيلا التى كانت فى حالة لا يرثى لها..
ظلت تبكى بهستريا هى تتذكر ما حدث. و تلعن نفسها انها سمحت لعمر الاقتراب منها .
صحيح ليس هذه أول مره تتعرض إيلا لتحرش لكنها كانت أول مره يقترب منها أحد بهذا القدر ..
و هى التى لم يقترب منها أى رجل قبل ذلك كيف لهذه العمر ان يتجرأ و يقبلها..
هنا دخلت أميرة الغرفة عندما رأت إيلا بهذه الحالة قالت بدهشة
أميرة ٠٠٠ فى ايه .. انتى عامله كده ليه . مالك
إيلا ٠٠٠ مافيش انا عايزه أروح
أميره ٠٠٠ أستنى . فهمينى ايه إللى حصل
إيلا ٠٠٠ مش قدره اتكلم .. انا ماشيه
كانت على وشك الانصراف عندما دخل مستر جمال
جمال ٠٠٠ عمر بيه طالب تنضفى الجناح تانى
قالت إيلا بعصبيه
إيلا ٠٠٠ مستر جمال أنا عايزه نص يوم أجازه
جمال٠٠٠ مافيش اجازه غير بعد ما تنضفى الجناح عمر بيه
إيلا ٠٠٠ بس انا مش هنضف الجناح ده تانى . كمان انا ماشية عايز تخصم نص يوم أو تخصم اليوم كله براحتك عن أذنك
انصرفت إيلا بسرعة قبل أن تسمع رد مستر جمال
جمال٠٠٠ عجبك إللى عملتوا صاحبتك ده انا لازم….
قطعت أميرة عبارته وقالت
أميرة ٠٠٠ معلش يا مستر أعذرها أبنها تعبان أوى وهى راحت تشوفه
جمال ٠٠٠ طيب ليه ماقالتش كده .. دلوقتى اعمل ايه فى عمر بيه
أميرة ٠٠٠ أنا بنفسى هطلع انضف الجناح .. تمام كده
■■■■■■○○○○○○○■■■■■
جناح عمر
========
أميرة ٠٠٠ مساء الخير يا فندم انا ….
قطعها عبارتها عمر وقال
عمر٠٠٠ عارف انتى مين .. أمال فين إيلا ايه مش عايزه تيجى تنصف
أميرة ٠٠٠ لاء طبعآ . بس هى أخدت أجازه نص يوم
عمر ٠٠٠ أجازة ليه
أميرة ٠٠٠ ابنها تعبان يا فندم
عمر ٠٠٠ اه .طيب أدخلى نضفى
عندما دخلت أميرة شهقت بصدمة .عندما رأت حالة الفوضى التى عليها الجناح عندها قالت أميرة
أميرة ٠٠٠ هو ايه إللى حصل هنا
عمر ٠٠٠ مالكيش دعوة نضفى وانتى ساكته
ثم تركها و انصرف ثم قالت أميرة
أميرة ٠٠٠ ياترى يا إيلا ليكى علاقة بالفوضى إللى حصلت دى
■■■■■■■○○○○○○■■■■■■
فى المنزل كامل
===========
سميرة ٠٠٠ أيه جايه بدرى النهاردة
إيلا ٠٠٠ حسيت انى تعبانه شويه قولت أروح ارتاح
سميرة ٠٠٠ سلامتك تعالى اتغدى معانا
إيلا ٠٠٠ لأ معلش نادى على الولاد
سميرة ٠٠٠ واللهى ما يحصل لازم نتغدى معانا
كامل ٠٠٠ خلاص يا إيلا سميرة حلفت.. تعالى السفره جاهزه
جلست إيلا معاهم على المائدة الطعام ..فى يدها معلقه تقلب فى الطبق الذى أمامها و هى شاردة
سميرة ٠٠٠ مالك يا إيلا … إيلا.. إيلا انتى مش سامعنى
إيلا ٠٠٠ هااا انتى بتكلمينى يا طنط
كامل ٠٠٠ لأ انتى مش معانا خالص.
إيلا ٠٠٠ لاء معاكم .
لبنى ٠٠٠ طيب كولى
إيلا ٠٠٠ ما انا باكل
سميرة٠٠٠ فين ده.. انتى محطتيش لقمة فى بقك من ساعة ما أعدتى
إيلا ٠٠٠ آه معلش انا شبعانه أكلت فى الشغل
لبنى ٠٠٠ من أمتى انتى بتكلى فى الشغل
إيلا ٠٠٠ أكلت النهاردة يا لبنى فيها حاجة دى
لبنى ٠٠٠ طيب طيب متعصبه ليه
إيلا ٠٠٠ مش متعصبه . وانا هتعصب ليه يعنى ..ججانا رايحه على شقتى . يلا يا ولاد
انصرفت أيلا إلى شقتها.. هنا قالت سميرة
سميرة ٠٠٠ مالها إيلا شكلها مش عجبنى
كامل ٠٠٠ يمكن مدايقه عشان تعب كريم
لبنى ٠٠٠ أنا عارفه إيلا كويس فى حاجة تانيه مدايقها .. انا رايحه أشوفها مالها
■■■■■■■○○○○○○■■■■■
منزل أميرة
========
طرقت لبنى الباب ..فتحت إيلا وقالت
إيلا ٠٠٠ جايه ليه
لبنى ٠٠٠ أنتى عارفه
إيلا ٠٠٠ لو قولتلك أنى مش عايزه أتكلم خالص
لبنى ٠٠٠ يبقى كده انا اتأكدة ان فى حاجة كبيرة حصلت
إيلا ٠٠٠ ما تحلى عنى يا لبنى و روحى على بيتكم
لبنى ٠٠٠ و دى تيجى يا صاحبتى و غلاوتك عندى مش همشى من هنا غير لما أعرف مالك .. يلا بقى أحكلى أيه إللى حصل
إيلا ٠٠٠ بصراحة انا مكسوفه مش عارفه أحكيلك ازاى
لبنى٠٠٠ هو فى ايه بالظبط
حكت إيلا كل ما حدث للبنى .. شهقت لبنى بعد ما سمعت من إيلا و قالت
لبنى ٠٠٠ باسك. يعنى باسك يعنى سمعته صح
إيلا ٠٠٠ انا مش عارفه حصل أزاى بس أنا حاولت امنعوا. بس مقدرتش .
لبنى ٠٠٠يعنى باسك غصب عنك . وانت سكتى
إيلا ٠٠٠ لاء طبعآ انا ضربته بالقلم على وشه … بس
لبنى ٠٠٠ بس ايه
إيلا ٠٠٠ هو أكيد مش هيسكت على القلم ده ..هو هددنى انى هدفع تمنه غالى
لبنى ٠٠٠ خايفه منه
إيلا ٠٠٠ أنتى عارفه انى مابخافش…. انا لولا تعب كريم .و انى محتاجة فلوس عشان علاجه كنت سيبت الشغل ده خالص
لبنى ٠٠٠ تفتكرى بعد إللى حصل النهاردة هيخليكى تفضلى فى الشغل ولا هيطردك
إيلا ٠٠٠ أكيد هيطردنى… يعنى يادوب من دلوقتى أدور على شغل تانى
لبنى ٠٠٠ أنا متهيألى انه مش هيطردك و بكره تشوفى
إيلا٠٠٠ انا كده كده هقبض الشهر ده و هدور على شغل تانى
لبنى ٠٠٠ تمام ..اه صح هتروحى تجيبى نتيجة الأشعة والتحليل بتاعت كريم امتى
إيلا ٠٠٠ بعد ساعة هجيبها و هطلع بيهم على الدكتور
لبنى ٠٠٠ أنا جايه معاكى
■■■■■■□□□□□□■■■■■■■
فى كافيتريا الفندق
=============
يجلس عمر فى قمة غضبه على إحدى الطاولات مع أصدقائه
ميار ٠٠٠ مالك يا عمر شكلك مدايقه
عمر ٠٠٠ لأ مافيش حاجه عادى
ميار ٠٠٠ طيب قولى يا حبيبى هتسهرنى فين النهاردة
عمر ٠٠٠ أنا ماليش مزاج للسهر النهاردة
رودى ٠٠٠ عمر صح انت مش كنت عزمنا على رحلة على اليخت
مرام ٠٠٠ آه صح يا عمر انا من زمان مروحتش رحله على اليخت
ميار ٠٠٠ ( بدلع) اه يا عمر عشان خاطرى انا عايزه اطلع رحلة على اليخت
عمر٠٠٠ قولت ماليش مزاج لا رحلات ولا سهر
فطين ٠٠٠ آه أكيد عايز تتفرغ للرهان
لوئ٠٠٠ رهان ايه ده
فطين ٠٠٠ رهان على بنت ايه جامدة طحن…. حاجة كده فى الجوااااال و تعدل الدماغ
شعر عمر بالانزعاج من وصف فطين لإيلا لذلك قال بحده
عمر ٠٠٠ فطين ياريت متجبش سيرة البنت ده تانى فاهم
مروان ٠٠٠ تبقى خسرت الرهان
عمر ٠٠٠ مروان ياريت تقفل الكلام فى الحوار ده فاهم
فطين ٠٠٠ خلاص يبقى البنت حلال عليا
هنا خبط عمر على الطاولة أمام و قال بصرامه
عمر ٠٠٠ ابعد عنها يا فطين لو عرفت انك حاولت اتقرب منها يبقى بحساب فاهم
ظهر الانزعاج على ميار لذلك قالت
ميار ٠٠٠ مين البنت دى إللى عامله كل القلق ده
مروان ٠٠٠ أسمها إيلا شغاله فى الروم سيرفس
ميار ٠٠٠ أيه ده ذوقكم بقى بيئه اوى كده
عمر ٠٠٠ ياريت تبطلوا كلام عليها احسنلكم عشان انا بدأت اتعصب
لوئ ٠٠٠ ما تهدى شوية يا عمر مالك مش طايق كلمة من أى حد ليه
عمر ٠٠٠ والله إللى مش عاجبه يقوم يمشى
مروان ٠٠٠ مالك يا عمر
عمر ٠٠٠ هو كل شوية واحد فيكم يقولى مالك . هو انتم شايفنى بقطع فى هدومى
ولا ايه
ميار٠٠٠ احنا مانقصدتش
عمر ٠٠٠ ولا تقصدوا مش هتفرق
قال جملته ثم انصرف دون أنتظار رد من أى أحد
فطين ٠٠٠ مالوا ده
لوئ٠٠٠ أنا أول مره أشوف كده
ميار٠٠٠ أنا هروح أشوفوا
مروان ٠٠٠ لاء ياريت تسبيه لوحده دلوقتى
■■■■■■■□□□□□■■■■■■■
عيادة الدكتور الباطنه
==============
اخدت إيلا نتيجة الأشعة والتحليل و ذهبت للطبيب مع لبنى .. بعد ما شاف الطبيب النتيجة
إيلا ٠٠٠ خير يا دكتور
الدكتور ٠٠٠ واضح عندى فى انسداد فى الأمعاء
إيلا ٠٠٠ (بخوف) يعنى ايه الكلام ده
الدكتور ٠٠٠ دى حالة بتمنع مرور الأكل و السوائل من الأمعاء الدقيقة للأمعاء الغليظه … عشان كده الطفل دايمآ بيرجع و عنده إمساك
لبنى ٠٠٠ طيب ليها علاج يا دكتور مش كده
الدكتور ٠٠٠ للأسف فى حالة كريم لازم عمليه ضرورى بنستأصل فيها الجزء من الأمعاء إللى موجود فيه الانسداد. الكلام لازم يكون فى أقل من أسبوع
شهقت إيلا من الصدمه و قالت ببكاء
إيلا ٠٠٠ يعنى ابنى حالته خطيره
الدكتور ٠٠٠ أهدى يا مدام ..
لبنى ٠٠٠ لو سمحت يا دكتور فهمنا أكتر
الدكتور ٠٠٠ ببساطه كده المعدة عامله زى خرطوم الميه لو الخرضوم ده اتسد هينفع تمر منه الميه
طبعآ لاء . عشان كده لازم تشيل الجزء إللى اتسد منه و بعد كده نرجع نوصل الخرطوم ببعض عشان تقدر تمر الميه فيه من تانى فاهمه
إيلا ٠٠٠ آه فهمت . يعنى مافيش حل غير العمليه
الدكتور ٠٠٠ لاء الحل الوحيد هو العمليه فى اسرع وقت ممكن
إيلا ٠٠٠ طيب العمليه دى هتكلف كام
الدكتور ٠٠٠ لو هتعملى العمليه فى مستشفى حكومى التكلفة هتكون بسيطه لو عندك الكارت التأمين الصحى الشامل .. انما لو فى مستشفى خاصه هتكلفك حاولى ٣٠ او ٣٥ الف جنية
لبنى ٠٠٠ طيب التأمين الصحي الشامل ده بيتعمل ازاى
الدكتور ٠٠٠ هتخدى صورة بطاقة الاب و الأم شهادة ميلاد الأولاد و تروحى تعملى فى اي مستشفى
بعد كده هيكشفوا على الطفل و يحددوا ميعاد العمليه. ده طبعآ هياخد وقت.. فى حالة كريم الوقت مش معانا.. لان التأخير هيأثر عل صحة كريم و مش فى صالحه
■■■■■■■■□□□□□■■■■■■■
خرجت إيلا من عند الطيب وهى تجر ورائها خيبة الأمل . و هى فى حالة من ارعب ان تفقد طفلها قلبها يتمزق لأشلاء وهى تفكر كيف ستتدبر هذا المبلغ ..فى نفس الوقت هى لا تستطيع أن تعملها فى مستشفى حكومى
لبنى ٠٠٠ إيلا صلى على النبى كده ان شاء خير
إيلا ٠٠٠ خير منين .. انا هجيب الفلوس دى منين
لبنى ٠٠٠ ان شاء الله هتتدبر
إيلا ٠٠٠ منين ما أنتى عارفه كل حاجة ده إللى جاى على أد إللى رايح
لبنى ٠٠٠ اسمعى انا معايا ٣٠٠٠ جنيه
إيلا٠٠٠انتى مش سمعتى الدكتور قال ٣٠ الف
لبنى ٠٠٠ طيب يلا نروح و نشوف هنعمل ايه
■■■■■■■■■■□□□□□□■■■■
فى المنزل أميرة
============
حكت لبنى للكل على ما حدث
أميرة ٠٠٠ انا معايا ٢٠٠٠ كنت اهو ينفعوا
ياسمين ٠٠٠ أنا معايا ٣٥٠٠ كنت هجيب بيهم الصينى مش مهم المهم صحة كريم
رقية ٠٠٠ أنا والله مش معايا غير ٥٠٠ جينه
لبنى ٠٠٠ آنا معايا ٣٠٠٠ يعنى كده معانا ٩٠٠٠
إيلا ٠٠٠ انا متشكره أوى انا بكره هحاول اخد سلفه من الشغل
أميرة ٠٠٠ انسى مستحيل مستر جمال يوافق
إيلا ٠٠٠ أهو أحاول مش هخسر حاجة
■■■■■■□□□□□□■■■■■
فى الفندق
========
كان عمر يجلس يتناول الطعام فى صالة الفطار فى الفندق عندها رأى إيلا تنظر يمين و يسار كأنها تبحث عن أحد
كانت أيلا تبحث عن مستر جمال فى الفندق كله
إلى أن أوقفها حمزة
حمزة ٠٠٠ إيلا بتعملى ايه هنا
إيلا ٠٠٠ بدور على مستر جمال
حمزة ٠٠٠ عشان تطلبى منه السلفه
إيلا ٠٠٠ لبنى قالتلك
حمزة ٠٠٠ آه قالتلى… استنى كده عليا و آنا هتصرف فى المبلغ ده
إيلا٠٠٠ هتعمل ايه يعنى
حمزه ٠٠٠ أي حاجه حتى لو هبيع العربيه
إيلا ٠٠٠ هتستغنى عن العربيه إللى كانت طول عمرك حلمك تشتريها..
حمزة ٠٠٠ مش مهم أى حاجة المهم عندى انتى ماتكونيش مدايقه
ابتسمت إيلا و هى تطبطب على كتف حمزة
شعر عمر بنار تصعد برأسه عندما رأه يدها على حمزة
إيلا ٠٠٠ متشكره يا حمزة بس انا عارفه ان العربيه عليها أقساط يعنى ماينفعش تبعها .
حمزة ٠٠٠ مش مهم عادى
إيلا ٠٠٠ لأ ماتشغلش بالك ان شاء الله هتتحل
هنا رأت مستر جمال لذلك نادت عليه
إيلا ٠٠٠مستر جمال لوسمحت عايزاك
حمزة ٠٠٠ طيب امشى انا
انصرف حمزة .. وقال جمال
جمال ٠٠٠ عايزه ايه
إيلا ٠٠٠ كنت عايزه أطلب سلفه من حضرتك
جمال ٠٠٠ كام
إيلا ٠٠٠ كنت عايزه ٢٥٠٠٠
جمال ٠٠٠( بدهشه) عايزه ٢٥٠٠٠ سلفه انتى اتجننتى.. هو انتى موظفه فى الحكومه عشان تطلبى سلفه كبيره كده
إيلا ٠٠٠ مستر جمال أنا محتاجه الفلوس دى ضرورى
لازم اعمل عملية لأبنى.
جمال ٠٠٠ اسمعى انا ممكن . أصرفلك مرتبك دلوقتى مع أن فاضل عشر ايام على القبض
و دى اكتر حاجة ممكن اعملها معاكى
إيلا ٠٠٠ ( بحزن) تمام كتر خير عن أذنك
بعدما انصرفت إيلا شاور عمر لجمال
جمال ٠٠٠ خير يا عمر بيه
عمر٠٠٠ هو مين إللى كان واقف مع إيلا
جمال ٠٠٠ ده حمزة شغال عندنا فى الفندق
عمر ٠٠٠ اه تمام.. طيب هى كانت عايزه منك ايه
جمال ٠٠٠ عايزه ٢٥٠٠٠ سلفه
عمر٠٠٠ ماقالتش عايزه المبلغ ده ليه
جمال ٠٠٠ عشان تعمل عملية لأبنها
عمر ٠٠٠ وانت قولتلها ايه
جمال ٠٠٠ قولتلها ماينفعش طبعآ.
عمر ٠٠٠ طيب تروح دلوقتى و تقولها انك موافق تديها ٣٠٠٠٠ لو عايزه اكتر أديها بس تخليها تمضى على الورقه من غير ما تشوف مكتوب فيها ايه فاهم
جمال ٠٠٠ فيها ايه الورقه دى
عمر ٠٠٠ مالكش فيه انت تنفذ إللى انا بقولوا. من غير ولا نفس ..مش عايز مخلوق يعرف بالكلام ده فاهم
جمال ٠٠٠ فاهم يا باشا
===========//////////////////===========
ذهب جمال و قال لإيلا انه موافق يعطيها الفلوس استغرب إيلا انه وافق لكنه قال لها
جمال ٠٠ بصراحة انتى صعبتى عليا عشان كده كلمت أدارة الفندق و همآ وافقوا على السلفه
قالت إيلا فرح
إيلا ٠٠٠ مش ممكن يعنى حضرتك هتدينى سلفه ٢٥٠٠٠ جنيه
جمال ٠٠٠ آه هديكى ٣٠٠٠٠ جنيه كمان و هنخصم ١٠٠٠جينة كل شهر من القبض كويس كده
إيلا ٠٠٠ طبعآ كويس .. انا مش عارفه اشكر حضرتك أزاى
جمال ٠٠٠ طيب أمضى على ورقه دى
إيلا ٠٠٠ ايه الورقه دى
جمال ٠٠٠ دى من أدارة الفندق عشان يضمانه انك هتسددى الفلوس دى
إيلا ٠٠٠ اه حقهم طبعآ..
قامت إيلا بالأمضاء على الورقه دون أن تقرأ محتواها
=======================÷÷÷÷
ثم ذهبت لأميرة و حكت لها ما حدث
أميرة ٠٠٠ غريبه انا بقالى ٨ سنين شغاله هنا أول مره مستر جمال يوافق لأى حد على سلفه
إيلا ٠٠٠ ياستى يمكن صعبت عليه زى ما قال
أميرة ٠٠ جمال ده قلبه حجر مابيصعبش عليه حد
هنا رن هاتف إيلا
إيلا ٠٠٠ طنط سميرة بترن عليا خير
أميرة٠٠٠ طيب ردى
(بدأت المكالمه)
إيلا ٠٠٠ الو خير يا طنط
قالت سميرة وهى بتصرخ
سميرة ٠٠٠ كريم مابيتحركش من مكان مش بيرد عليا مش عارفه ماله
صرخت إيلا و هى تقول أبنى

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الهروب إلى المجهول)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى