روايات

رواية الممرضه الفصل الثاني 2 بقلم حمادة هيكل

رواية الممرضه الفصل الثاني 2 بقلم حمادة هيكل

رواية الممرضه البارت الثاني

رواية الممرضه الجزء الثاني

الممرضه
الممرضه

رواية الممرضه الحلقة الثانية

لقيته بيخلعها الدهب من ايديها وصوابعها
وفجأة حط المخده على وشها ولسه هيخنقها
كنت جريت بسرعه عشان أمنعه
اول ما فتحت الأوضة وولعت النور
ساب المخده من إيده وجري عليا عشان يكتم نفسي
قبل ما أصرخ خربشته في رقبته وعضيته في أيده ..صرخ وسابني ولسه هجري بره الأوضة خبطني بزهرية الورد على دماغي ..وفقدت الوعي
لما فوقت لقيت النيابة والشرطه ماليين المكان
والدكتور مراد منهار وبيعيط بحرقه
للأسف زوجته ماتت وانا مقدرتش ألحقها
كنت حاسه بألم في دماغي بسبب الخبطه
النيابة أخدت أقوالي وحكيت لهم اللي حصل بالتفصيل
لغاية ما فقدت الوعي
سألوني عن شكل او مواصفات القاتل
معرفش اوصفه لأنه كان مخبي وشه كويس
ومطلعش اي صوت لكن كان فيه علامه مميزة
خدش في أيده واضح ناتج عن جرح قديم
وصفته في محضر التحقيقات
فات كام يوم وانا كنت حزينه جدا
على وفاة الست دي رغم اللي عمله
زوجها معايا بس الحقيقه هي كانت ست طيبة
وذوق جدا في معاملتها ودا لمسته فيها من خلال
الكام يوم اللي قضتهم معاها قبل وفاتها
وسبب حزني هو اني مقدرتش ألحقها
بس انا حاسه اني أعرف القاتل دا
ساعة لما قرب عليا وكتم نفسي عشان ما أصرخش
لمحت الجرح على ضهر إيده
بس مش فاكرة شوفتها فين !!
فضلت أضغط على نفسي وانا بحاول أفتكر
الايد دي انا شوفتها فين لكن معرفتش
فات يوم والتاني وفجأة أفتكرت
ايوه صح ..هو اكيد هو
ايوه بس ايه اللي يخليه يعمل كدا ..لو طمعان
في دهبها كان سرقها وهرب ليه يقتلها !
قررت أتصل بزوجها وأبلغه
ازيك يا دكتور أنا حبيت أعزيكي في زوجتك
ربنا يرحمها ويصبر قلبك
شكرا ..مين معايا ؟
انا ياسمين
ياسمين !!
انا عندي معلومه مهمه ممكن تفيدك بخصوص وفاة زوجتك
معلومة ايه ؟
انا عرفت القاتل ؟
سكت شوية وبعدها قال
مين هو ؟؟
سواق حضرتك
أيه !! السواق بتاعي أنا ؟
ايوه هو
وعرفتي أزاي
شوفت الخدش اللي على ايده ليلتها وافتكرته
لما كنت واقفه معاك مرة ..وهو جه يكلمك
وناولك المفاتيح وقالك ساعتها أنه عنده مشوار مهم
واحتمال مش هيرجع يوصلك ليلتها
انتي متأكدة من كلامك دا ؟
ايوه طبعا انا حبيت ابلغك ..عشان مش عاوزه
شوشرة من البوليس والنيابة وكفاية اللي حصلي من تحت راسك ..بس دي شهادة حق كان لازم اقولها
خصوصا وان زوجتك كانت ست محترمه ..الله يرحمها
معلش انا مضطرة أقفل دلوقت عندي شغل
كان يوم صعب جدا والمستشفى
كانت في حالة طوارئ بسبب حادثة أتوبيس أطفال
يومها كان لازم أبات في المستشفى عشان
في عجز في عدد العاملين ولازم متابعه الأطفال المصابين
بعد الساعه 11 كنت قاعدة مع زميلتي في الريسبشن
بنتكلم في شوية أمور ..وقالت هقوم اعمل لنا شاي
بعدها بدقايق كنت ماسكه الموبايل بقلب فيه
وسمعت صوت حد وقف فجأة قدامي
لو سمحتي ؟
نعم !
في طفل مصاب هنا أسمه زياد حكيم ؟
لحظة هشوف الأسماء اللي في اللسته يا فندم
اممم..لا للأسف مفيش الاسم دا هنا ..اكيد اتنقل لمستشفى تانيه المكان مستوعبش كل الأطفال الي جات النهارده
زعق وقال بس انا متأكد أنه هنا
وخبط بأيده على المكتب
وانا بقول لحضرتك انه ..وفجأة الكلام وقف وحسيت بخوف
لما بصيت لأيده وشوفت أثر جرح قديم عليها
شهقت وبصيت له ..ابتسم وقال
انتي بقى ياسمين ؟
وفجأة سحبني من التيشرت وشدني ناحيته
لسه هصرخ وابعد خبطني بلكمه في وشي
ورفعني من مكاني ورماني ع الأرض
قبل مقوم وأهرب ..لقيته مسكني من شعري
وسحبني وراه ع الأرض ..فضلت أصرخ وهو بيجرجرني
وبعدها دخلني أوضة المخزن وكأنه عارف مكانها
قفل الباب وشغل النور..وقالي متخافيش
انتي مش هتحسي بحاجه ..انما لو قاومتي
موتك مش هيكون سهل
قرب مني وطلع مطواه وفتحها
متخافيش زي شكة الدبوس
رجعت لورا وهو كان بيقرب أكتر
كان في عدد من الأرفف عليها أدوية ومعدات
مسكت كارتونه وحدفتها عليه وجريت من قدامه
ضحك وقال ..معلش دي حلاوة الروح
بس هتروحي مني فين
شباك الأوضة كان مقفول وعليه حديد
فضلت أصرخ ..لكن محدش سمعني ..وقفت واستسلمت
قرب مني وفجأة ذقيته بكل قوتي ..وقع على ترابيزه
كانت وراه وعملت صوت كركبه وقف والغضب على وشه
زاح الترابيزة برجله ..وقال
كفاية لعب بقى انا مش فاضيلك طول الليل كدا
هجم عليا بالمطواه ..لكني أنحنيت بسرعه
وخبطته برجلي تحت الحزام ..صرخ بقوة
وهربت بسرعه وقبل ما أفتح الباب
كان جري عليا ومسكني من شعري
وخبط دماغي في الباب ..وشي نزف
فخبطته بكوعي في مناخيره ..فلتني لثواني
جريت بسرعه على رف ومسكت حقنه
ولسه هيقرب مني خبطتها في عينه
أنفجر الدم منها وفضل يصرخ زي المجنون
وهربت بره لقيت صاحبتي واقفه بتبص لي
وهي مذهولة وفي إيدها الشاي ..
جري ورايا اخدت منها الشاي ورميته على وشه
وهو سخن ..وصل السكيورتي على صوت الخبط والصراخ
واتقبض عليه
التحقيقات اثبتت انه القاتل بتحريض من زوج القتيلة
دكتور مراد واللي حاول يسممها قبل ما توصل المستشفى
بالاتفاق مع واحد من عمال المطعم اللي متعوده تاكل منه
ودا عشان يورثها ويستفاد من التأمين على حياتها
والي كان مبلغ كبير..دفعه يتخلص منها
ولما فشلت خطته قرر يبعت السواق بتاعه يقتلها ويسرق دهبها عشان تبان انها حادثة سرقه أدت لقتل
ولكن أنا أفسدت عليه خطته ..فقرر يتخلص مني
عشان مبلغش عن السواق والموضوع يتقفل
لكن في النهاية وقع والكل عرف اني كنت مظلومه
وانه هو اللي حاول يعتدي عليا ولأني رفضت
سوء سمعتي وطلب بنقلي من المستشفى
عشان يرتاح مني ..لكن القدر وضعني تاني في طريقه
عشان أكشف جريمته
تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الممرضه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى