روايات

رواية روح الباران (الزين) الفصل الأول 1 بقلم زوزو

موقع كتابك في سطور

رواية روح الباران (الزين) الفصل الأول 1 بقلم زوزو

رواية روح الباران (الزين) الجزء الأول

رواية روح الباران (الزين) البارت الأول

روح الباران (الزين)
روح الباران (الزين)

رواية روح الباران (الزين) الحلقة الأولى

تبدأ قصتنا في مكان راقي في إسطنبول تجلس ديلان في غرفتها ليلاً بعد يوم طويل في الدراسه يوم متعب كان
فتحت فونا زي كل يوم في نفس المعاد وكتبت بوست علي صفحتها كالعادة
“بنكون في وقت ما تايهين جداً في حياتنا ومش عارفين إننا نعمل اي بتكون الدينا كلها العالم كله قافل ببـانه في وشنا
الدنيا بتفرض علينا أشياء مش عـيزينـها مش بنكون قادرين نعمل شي غير ننعزل من العالم كله
بنبعد عن كل شئ بنكون شايفين دايماً إننا مش دا مكانا ولا دي حياتنا بتكون حياتنا باهته علينا الأوان مختفيه فيها”
نزلت البوست وقفلت الفون وقامت من المكتب واتجهت للسرير ونامت
بعد وقت صحيت علي صوت رسالة من شخص ما مكتوب فيها
“التعلق بالروح صعب جداً ومتعب حبك لروح شخص ممكن يبقا ملازمك طول حياتك لو ما متخلصتيش منه في الوقت المناسب لان
مش زي حبك للشكل اللي ممكن انبهارك بيه يختفي لو شفتي شخص احسن منه او احلا منه مثلاً
ولا زي حب التعود اللي ممكن كمان تزهقي منه مع الوقت
لما بتحبي روح شخص مش بيبقا سهل نسيانه او تشوفي حد غيره لان دايماً الروح واحدة وملهاش بديل ابـداً وخصوصي الروح اللي تستاهل انك تتعلقي بيها ”
قراءة الرسالة اللي كانت مبـعـوتـه من شخص مجهول
مش عارفة الشخص ولا عارفة تعمل اي هل تعمل بلوك او ترد عليه او تطنش مش عارفة تعمل اي
دخلت علي حساب المجهول ملقيتش ولا اي حاجة زي ما يكون الحساب جديد الفضول لعب دورة عندها وهي مش عارفة مين دا فقررت ترد عليه
ديلان : مين حضرتك و بتقصد اي بالكلام دا
اتفاجأت ديلان بأن شاف الرسالة في نفس الوقت اللي بـعتـتها ليه
المجهول : مش هينفع أقولك أنا مين دلوقتي ولكن قصدي اي بالكلام اللي كتبته هقولك إن أنا بحبك وبعرف كل شئ عنك مراقبك من سنين تقدري تقوليلي ليه زعلانه وكمان ماكلتيـش مع صديقتك ولا روحتي تتمشي معاها زي كل يوم وليه كنتي بتعيـطي وزعلانه
شافت الرسالة ديلان قلقت منه اوييي ومبقيتش قادرة ترد عليه شكت ممكن يكون مقلب من صديقتها او شخص تعرفه خافت من المجهول اللي يعرف كل شئ عنها وبدأت تكلم نفسها
يارب احميني يارب 🤲 يكون مين دا اااخ بس لو اعرف انت مين يا مجهول انت
وهي بتكلم نفسها الفجر إذن قامت أدت فرضها وكملت نووم ثاني
حلمت حلم شاب جميييل اويييي بيقولها ماتخافيش يا ديلان انتي روح باران روح الزين ♥️🥹
صحيت من النوم افتكرت الحلم وافتكرت الشخص الوسيم اللي ما شافت وجهه بس طيفة قعدت تضحك علي حالها وقالت
شكلي اتجننت ولا اي يكنـش دماغي لسعت مني بصوت عالي : اااخ ياماما الحقييينييي
في لحظه لقيت مامتها دخلت عليها الغرفة
صبيحة : اي يا بنت المجنونة دماغك لسعت ولا اي بتصرخي علي الصبح لييه
ديلان : اي يا ماما بس مالك
صبيحة : والله ماحد هيجـنني غيرك يا بعيدة
قامت ديلان من السرير واتجهت لـ صبيحة : بعد الشر عليكي يا نبع الحنان انتي يا احلي مامي في الكون دا انتي حتي الحته الشمال يا ياختي 😅😌
صبيحة : امشي من قدامي بدل ما أقوم أموتك امشيييي🤨
بتجري ديلان من قدام مامتها خبطت في جودت اخوها
جودت : والله ما حد هيجنن المسكينه دي غيرك عملتي اي يا بت هااا
ديلان : والله يا خويا ما عملت حاجة انتم دايماً ظلمني كدا اوعي بقا اي البيت دا اوووف
بعد ما خلصت لبس اتجهت للسفرة لحتي تفطر وبعد ما فطرت اتجهت للجامعة بتاعتها
في الجامعة تبع ديلان وهي بتجري علشان تلحق المحاضرة الأولى زي كل يووم خبطت في شاب تلاقت العيون مع بعض بعد فترة بعدة ديلان وهي متوترة منه جداً
ديلان : أ أ أنا آسفة مكنتش اقصد
الشاب : عادي مافيش مشكلة أنا باران وأنتي اسمك اي
ديلان بصوت عالي : مبكلمش شباب وأبعد من طريقي لان عندي محاضرة ومتأخرة عليها اوعييي كدا
باران عيونه عليها وهي بتمشي الأصح بتجري من قدامة
ومرسوم علي وجهه ابتسامة هادية وجذابة بعد ما اختفت من قدامة قال لنسفه
باران بعشق : بحبك يا ديلاني…..❤️‍🔥

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية روح الباران (الزين))

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى