روايات

رواية كان اخي الفصل الثامن 8 بقلم نور محمد

رواية كان اخي الفصل الثامن 8 بقلم نور محمد

رواية كان اخي الجزء الثامن

رواية كان اخي البارت الثامن

رواية كان اخي الحلقة الثامنة

بعد مرور تلات شهور بدون احداث تذكر كان فاضل علي ومتحان الثانويه شهرين
نور راحت ل وعد: وعد ممكن اتكلم معاكي
وعد: معلش يانور عاوزه انام
نور: انا حابه اتكلم معاكي بخصوص امتحان الثانويه ياوعد سايبه نفسك كدا ليه ارجعي لحياتك ارجعي وعد اللي بتضحك واللي نعرفها يلا ارجعي ل دروسك وحياتك
وعد: نور لو سمحتي اطلعي برا
نور: لا مش طالعه
وعد: يلا يانور
نور: ماشي ياوعد هطلع بس لسه مخلصناش كلام
طلعت نور وسابت وعد لتفكيرها وحيرتها وعد فضلت تفكر ف اللي بيحصل ف حياتها وقالت بعياط وصوت مبحوح: يارب انا ليه بيحصلي كدا ف الاول اتحرمت من اهلي ومعشتش طفولتي زي باقي البنات بين اسره هاديه وام واب اتربيت مع توتو وقولت الحمد الله بعدها عوضتني بشخص يحبني واحبه وعرفني يعني اي حب بس كسرني كسره عمري م انساها ثم اكملت بعياط…. طيب وتوتو اللي عشت معاها حياتي وحبيتها ك بنتي مش ام ماما كنت بهتم بيها واديها العلاج وكانت حته مني بس اتحرمت منها في يوم وليله حياتي اتقلبت ميه درجه
قامت استغفرت ربها علي كلامها وصلت ونامت
وعد اثناء نومها بتحلم
وعد: ماما وحشتيني انتي مش بتردي ليه هااا زعلانه ليه
زينب امها: زعلانه عليكي ياوعد يابنتي زعلانه علي زعلك زعلانه علي ضحكتك اللي راحت انتي عاجبك كدا طيب ابوكي اللي كان نفسه يشوفك انتي واخواتك مهندسين قد الدنيا كل ده اتخليتي عنه
وعد: ماما اخوات مين انا لوحدي
زبنب: انتي مش لوحدك يابنتي ليكي رب كبير يحميكي انا وابوكي حوليكي ديما قومي وارجعي وعد اللي نعرفها يلا ياوعد وبتمشي
وعد: ماما ي ماما فينك مشيتي ليه ماما
بتصحي وعد من النوم زعلت انو كان حلم بس فرحت ب كلام امها واعتبرته اشاره (كلمه اخواتك هنعرفها بعدين)
قعدت تفكر مع نفسها وخطرت علي بالها فكره وقالت انها لازم تنفذها بس بعد امتحان الثانويه
قامت صلت الفجر وجهزت المكتب بتاعها وقعدت تذاكر اللي فاتها وفتحت يوتيوب وسمعت دروسها القديمه
الصبح صبح و نور راحت ل وعد تصحيها لفيتها صاحيه
وعد: صباحك عسل ي نونو
نور بستغراب صباح الجمال ياوعد
وعد: بلاش استغراب علينا اي حصص النهارده
نور: النهارده علينا حصه بعد المغرب بس
وعد: فل اوي تعالي كدا اشرحيلي اللي فاتني بسرعه فاضل شهر ونص ع الامتحان بس الاول هاتيلنا نفطر لحسن هموت م الجوع
نور: ايوا كدا هي دي وعد حضنتها وفرحت جدا وراحت جابت فطار ليها و ل وعد ووفضلوا يذاكروا
عند زين
زين: الو شادي
شادي: مين
زين: انا زين
شادي بسرعه: زين انت فين من يوم الفرح
زين بمقاطه: مش عاوز اسمع اليوم ده تاني مفهوم
شادي: براحتك ياصحبي
زين: طيب اولا مش عاوز حد يعرف اني اتصلت بيك تاني حاجه بكره تروح البنك وتحولي الفلوس اللي ف حسابي وتعملي نقل وتبيع الارض اللي اشتريتها وتبعتلي فلوسها سامع
شادي: ابيع الارض زين انت مش هترجع هنا تاني صح
زين: ايوا
شادي: تمام خلي بالك من نفسك وابقي رن عليا مفهوم
زين: حاضر ياصحبي
فات شهرين وخلاص جه امتحان الثانويه ونور و وعد بيروحوا الامتحان
وعد: النهارده اخر يوم يانور
نور:ايوا بجد مش مصدقه اخيرا هنخلص
وعد: فعلا اخيرا تصدقي هتوحشيني
نور بستغراب: اوحشك ليه انتي رايحه فين
وعد: لا قصدي هتوحشني ايام الدروس ومشاويرنا وبعدين انتي هتدخلي فنون جميله وانا هندسه ومش هنكون مع بعض
نور: بس لما نشوف المجاميع الاول امشي وخلي هنتاخر ع الامتحان
راحوا الامتحان ومشيوا
بعد الامتحان
نور: يلا ياوعد
وعد بخوف: طيب روحي انتي قدامي وانا رايحه الميتم
نور: ايوا بس النهارده مش الاربع وبعدين هاجي معاكي يلا
وعد: لا…. لا روحي انتي انا هروح لوحدي وبعدين بقالي فتره مروحتش
نور: طيب خلي بالك من نفسك ومتتاخريش
وعد تمام
وعد مشيت وراحت البنك مراحتش االميتم
وعد: لو سمحت محمود الشامي سايب وديعه هنا من ١٣سنه ممكن اسحبها
الموظف: حضرتك تبقيلوا اي يافندم
وعد: انا بنته وعد محمود الشامي
الموظف:ثانيه يافندم
وعد: تمام
الموظف بعد فتره: انسه وعد محمود الشامي حضرتك معاكي الاوراق المطلوبه لسحب الوديعه
وعد: ايوا يفندم اتفضل
الموظف: امضي هنا يفندم واتفضلي هنا لحد م نخلض
وعد: تمام بس لو سمحت انا عايزه افتح حساب ف البنك ب الوديعه دي بدل حساب بابا
االموظف: تمام ي فندم
بعد ربع ساعه
الموظف: انسه وعد اتفضلي الفيزا بتاعتك وحسابك اتفتح وكل حاجه خلصت (شيفين السهوله اومال احنا بنروح نقعد سنه ليه😂😂😂)
وعد: تمام يفندم شكرا
وعد رجعت البيت
ناديه: اي ياحبيبتي جيتي
وعد: ايوا يانونو جيت
ناديه: ماشي ياحبيتبي ادخلي ارتاحي لحد م احضر الاكل (اومال احنا امهانتا اول م ندخل يقولوا اغسلي المواعين ليه😂😂)
وعد: حاضر ي نونو وعد ف سرها
هتوحشني حنيتك عليا بس سمحيني مش قادره اقعد ف البيت ده
بعد اسبوعين
وعد: نور قومي يابت النتيجه ظهرت
نور: يخرب عقلك استني
وعد: يلا بس
احمد: هاتي رقم جلوسك يانور
نور: اهو
نور واقفه خايفه وعلي اعصابها
احمد: ليه بس
نور بخوف: اي
احمد بضحك: 96٪يختي
نور بكت من الفرحه وحضنت ما متها و وعد
احمد: يلا ياوعد دورك
وعد: خد الرقم اهو
احمد: يابنت ال اي مبرووو٩٩٪ دحيحه من يومك
وعد بكت من الفرحه وزعلانه انو اهلها مش معاها
ناديه: بكره ي احمد تروح تسحبلهم الملف بتاعهم
وعد: لا ي نونو لما التنسيقات تنزل هنروح نسحبه ونقدم بالمره
ناديه: ماشي ي حبيبتي
عدي اليوم والكل راح ينام
وعد: لازم اجهز كل حاجه عشان اقدر انفذ بكره بدري
راحت اوضتها لمت هدومها و وورقها وحاجاتها وفضلت صاحيه لحد م الصبح صبح
طلعت من البيت ب، راحه ومشيت وهي مقرره مش هترجع تاني وكتبت رساله ل نور ورمت الخط
طلعت ع المحطه
لو سمحت اي القطر اللي بيطلع الساعه ١٠
الموظف: قطر الساعه عشره طالع ع الصعيد
وعد: فين بالتحديد
الموظف: اسيوط يفندم
وعد: تمام احجزلي تذكره
حجزت تذكره وطلعت ع المدرسه سحبت الملف وسحبت فلوس ورجعت ع المحطه
ركبت القطره ومشيت للصعيد اللي هتحضن حور خمس سنين
عند ناديه نور صحيت من النوم بتفتح الفون لقيت رساله من وعد بتقول: نور سمحيني بس مش هقدر اعيش ف بيت واحد كان هيبقي جوزي انا لسه بحبكم اوي بس مش قادره اقعد هتوحشيني ونونو واحمد هيوحشوني متقليقيش انا بخير
نور بعياط وصوت عالي: لا لا وعد لا ياوعد ماا ماااا وعد ياماما
احمد و ناديه جم علي صوتها: في اي
ناديه بعياط: وعد ي ماما وعد سابت البيت
صدمه حلت عليهم وبعدين قروا الرساله احمد نزل يدور عليها زي المجنون
راح المدرسه والفراش قالوا انها سحبت الملف وراح البنك ليقها سحبت الوديعه
رجع البيت بكل يأس
ناديه: عملت اي يا احمد
احمد: وعد مشيت ي ماما خلاص مشيت سابتنا
ناديه فضلت تبكي وكلهم فضلوا يبكوا
عند وعد ركبت القطر ومشي بيها متجهه للصعيد اسيوط بالتحديد
مشيت وهي وعد تاني خالص بتفكر ف ممستقبلها طول الطريق
الساعه ٥المغرب كان القطر خلاص وصل اسيوط و وعد نزلت
وراحت توقف تاكسي
وعد………….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كان اخي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى