روايات

رواية وللمنتقبات أحبة الفصل السابع 7 بقلم إيمان عبدالرؤوف

رواية وللمنتقبات أحبة الفصل السابع 7 بقلم إيمان عبدالرؤوف

رواية وللمنتقبات أحبة البارت السابع

رواية وللمنتقبات أحبة الجزء السابع

رواية وللمنتقبات أحبة
رواية وللمنتقبات أحبة

رواية وللمنتقبات أحبة الحلقة السابعة

نظرت مسك لهم بقرف ولم تعيرهم اي انتباه لتمشي ببطئ وتجلس بجانب رؤيا وتقول _ مانا مش هسكت وهخليها دم فعلا عليهم.
ليتكلم فهد سريعا _ مااحنا بنساعدك اهه يامسك!!
لتنظر له مسك بقوه وبنبره قويه ولكن بها بعض الضعف _ والله محدش قال لابوك وامك يساعدوا في ق”تل…. امي.
فهد بانهزام أمام نبرتها _ يامسك!؟
لتنظر مسك الناحيه الأخري بغيظ
لتتكلم رؤيا بدموع حاولت كتمانها بعدما تذكرت موت امها _ خلاص يا مسك ما هما برضو اللي قالولنا ان ماما ماتت مقتو” له واحنا مكناش نعرف.
لتنظر لها مسك بسخريه .
مالك بعدما نظر لرؤيا ليري دموع في عينيها لينقبض قلبه خوفا عليها ويقول بسخط _ ماهو قتلها برضو.
لتتكلم رؤيا _ ق” تل مين؟!
عدي _ قتل امي اللي كانت بتساعده في كل جرايمه واول ما حصل ما بينهم مشكله راح خلص عليها علي طول.
ليسكتوا جميعا عن الكلام وكل منهم ينظر للآخر فهذا الرجل قام بكثير من الشر والجرائم.
لتقف ميرال وتقول بارتجاف _ ه هر روح ا شرب ع عطشت.
وكان حمزه من ينظر إليها بترقب.

 

 

 

 

لتذهب للغرفه المجاوره لهم وتنفتح في البكاء وتخرج صوره لأمها وتقول ببكاء _ هنجبلك حقك ياحبيبتي ، خلفتي خمسه هيجييولك حقك من اللي قت”لوكي ” تسكت مده من الذمن وتنفتح في البكاء مره اخرى وتقول بتقطيع” وحشتيني ياماما وحشني اني اقولك ماما.
ليدخل حمزه الي الغرفه التي بها ميرال ويعطيها منديل لتمسح دموعها ويقول لها _ خليكي قويه علشانها لو بتحبيها.
لتنظر له من تحت نقابها وتقول _ ابوك حرمنا من احلى حاجه كانت في حياتنا..
لينظر لها بابتسامه _ ابويا هيتسحاسب على كل حاجه.
لتغمض عيناها وتقول _ وانت كمان هتتحاسب.
لينظر لها بردح _ لييييي
لتقول بغيظ وصرااخ _ عشااانن بوظتلي مشروووعي ياللي منك لله!!
لينظر لها شرزا ويأخذ منديله من يدها بحركه مفاجئه ويقول لها وهو يتجه للخارج _ خساره فيكي منديلي.
لتنظر له ميرال بسخط ولكن تشق وجهها ابتسامه عريضه وتقول _ ولسه!!
_____________________________________
نذهب حيث متجمعين جميعهم لتقول مسك _ هنبدأ من الشريف وهنسيب حسام للأخر..
ليقول معاذ _ اشمعني يعني تسيبي بابا في الاخر مع انه هو طرف صغير اوي في اللعبه وكان ممكن تبدأي بيه..
لتنظر له مسك بخبث وتقول _ عشان ده انتقامي منه هيكون عسيير.
ليبتلع فهد ريقه هو وكل من في الغرفه لتتكلم مكه بعد سكوت تام _ طب يامسك اي الخطه.
لتنظر لهم مسك وكانت ستقول شئ لولا رنين هاتف قاطعها لتنظر وتجده هاتفها وكان ابوها المتصل لتفتح الخط وتفتح مكبر الصوت.
الاب بقلق _ اي يامسك فينك وفين اخواتك.
لتتلعثم مسك وتقول _ احنا احنا في مطعم بناكل يابابا.
الاب _ طب قولي للبت رؤيا متاكلش كتير عشان تخنت.
رؤيا بغيظ_ سمعاك ياحج احمد بس لما اجيلك يااخويا لما اجيلك.

 

 

 

 

الاب بقرف _ يارب تكوني مبسوطه وانتي بتاكلي بفلوس الدروس يافاشله.
رؤيا بأحراج بعدما رأتهم يكتمون ضحكتهم _ اقفلي يامسك على الراجل اللي بيفضحني في كل حته ده مش ابويا ابداا ده.
الاب بقرف وتأكيد _ ومين قال اني ابوكي اصلا انا لقيتك مرميه في باسكت ذباله يابت فاهمه ذباله.
لتقوم هارعه وتمسك الهاتف في يدها وتقول بصراخ _ انا كنت عارفه ها أنا كنت عارفه انك مش ابويا ياريت بقاا تقولي ابويا القمممممر فين؟!
الاب بسخط _غوري يابت جبتيلي صداع ده كتر خير اللي هيتجوزك والله.
ليقفل الاب في وجهها وتظل رؤيا متصنمه وبعدها تقول _ والله ما عطياله كيس الشيبسي اللي بالجبنه المتبله اللي شيلاه تحت كرسي الانتريه.
ليتصل الاب مره اخرى لترد عليه وتفتح مكبر الصوت وتقول رؤيا بغيظ _ عايز اي.
ليقول الاب بضحك _ كنت عاوز اقولك بس اني كلت الشيبسي اللي تحت كرسي الانتريه .
ويقفل مره اخرى وينفجر كل من في الغرفه ضحكًا على رؤيا لتستشيط هي غضبا وتظل تدبدب في الأرض بطفوله.
ليقول مالك ضحكا _ خلاص يارؤيا هبقا اجبلك شيبسي ولا تزعلي.
لتقول رؤيا بسخط _ اه من المحل بتاعكم بتاع الشيبسي والكراتيه.
ليقول مالك ببرود _ اه وعندنا للبان ومصاصات كمان.
لتقول رؤيا بفرحة غريبه _ وحياة امك؟!
لينظر لها بتفاجئ لتقول هي بهبل _ ماتتجوزني!!
لينظر كل من بالغرفه بتفاجئ غريب إلا مسك لأنها تعرف تفكيرها الغريب!!
لتكمل رؤيا بخيال غريب وهي تنظر إلى السماء _ اه تتجوزني عشان افضل قاعده في المحل وكل ما اجوع اكل من المحل من غير مااشتري حاجه ياااااه على الحلاوه ياولاد.
ليقع فك مالك من غبائها وتبتسم مسك ببلاهه وينظرون اخوتها لها ماعدا ميرال تقول بابتسامه عريضه على وجهها _ هنقاسم مع بعض يارؤيا انا اختك برضو!؟
لتقول رؤيا _ عيب عليكي فكراكي انتي اختي برضو ومتهونيش عليا!؟
لينظروا لهم كل من بالغرفه باستغراب شديد أيعقل انهم هربوا من مستشفى المجانين حديثاااا…

 

 

 

 

_____________
لتكمل مسك خطتها وتقول وتشاور على مكه لتبدا بالكلام .
مكه _ انا عرفت انه حاطط شخص مهم في المستشفى اللي احنا بنتدرب فيها وحاطط حراسات كتيره اووي عليها وصعب نتخطاها.
خديجه _ وانا عرفت انه بيجي كل جمعه يقعد جوه مع الشخص طول اليوم ومبيطلعش غير بلليل الساعه واحده.
مسك بحده _ يبقى لاذم يقع.
لترمي لهم مخدر”ات علي الارض أمامهم _ وأهي الخطه.
لتقول رؤيا بجديه وهي واقفه _ وقت مايقبضوا على الشريف يكونوا دخلوا مسك ومكه أوضة الشخص اللي في المستشفى عشان نعرف مين ده.
ليكمل مالك _ وطبعا لاذم يكون في شخص يعرف الحراس انه اتقبض عليه.
لتقول مسك بابتسامه _ عشان كده انا اختارتك انت يامالك اللي هتعمل كده.
حمزه _ طيب كده اتفقنا.
وقتها قالت رؤيا بتوتر _ بس يامسك في حاجه مهمه.
لتنظر لها مسك _ في اي؟!
_ انك تقلعي النقاب انتي ومكه وانتوا داخلين الاوضه .
ليهب كل من عدي وفهد ليقولوا _ نععععممم!
لتنظر مسك ومكه لهم نظره غريبه لتقول مسك بهدوء بعيدا عن خفقان قلبها من نظرات فهد _ هنلبس كمامات ..
ليقول فهد بعصبيه _ طب ما وشك هيكون ظاهر برضو وممكن يقولولك شيلي الكمامه كمان..
لتنظر له مسك بمبابلاه.
لتقول رؤيا _ مش هيقدروا يافهد انا قولت يدخلوا بوشهم عشان لو كانوا بالنقاب هيشكوا فيهم هما بيشكوا في اي حد هناك بنقاب ” لتقول بتفكير”
ذي ما يكون هو مانعهم من اي حد منتقب يروح جمب الاوضه.
لتقول مسك بتفكير _ أو احنا تحديدا .
لينظروا جميعا لبعض نظرات تفكير واهتمام ليقول مالك _ شكلها هتو”لع..
__________________________
نذهب حيث شقه فاخره يجلس فيها الشريف امام لوحة لصورة امرأه جميله بل هي فائقة الجمال بخمارها اللذي يذيدها حلاوة وهو يقول بصوت كريه.
_ وحشتيني اوي ياريتك كنتي قبلتي تتجوزيني مكنش ده حصل

 

 

 

 

ليقول بصراخ مجنون _ شايفه انا بقيت ااااي بقييت غني ومحدش يقدر يرفع عينه عليااا.
ليرفع صوته اكثر _ احمد جوزك ده نكره قدامي دلوقتي حبتييه وكرهتيييني ليييييييي.
ليقول ببكاء ضعيف _ دانا حبيتك.
. ثم يقول بضحك سخيف _ هقتل”هم كلهم هقتل” هم.
ثم يمرر يده على الصوره ويقول بحقد _ ياتري بقاا بناتك الخمسه بيخططوا لأيه.
__________________________
نسمع صوت مسك تتكلم على الهاتف وتقول لمكه _ تمت المهمه.
مكه _ اتقبض عليه.؟!
مسك _ اه يلا بينا بقاا.
وضعوا كمامات على وجوههم وذهبوا لمكان الغرفه ولم يجدوا ولا أي حارس ولكن وجدوا حارس يقف ويعطيهم ظهره لتذهب مسك لتضربه تفقده الوعي ولكن تجده ينظر لها بحده لتقول بصراخ _ مالك!!
مالك بصراخ _ عاوزه تموتيني ياغبيه.
مسك بسخط _ طب غور من هنا خلينا ندخل نشوف مين اللي جوه.
لتدخل مسك ومكه الغرفه ويدخل معهم مالك ايضاا ليروا شخص نائم ويضع عليه جهاز التنفس لتذهب مسك للداخل ليظهر وجه الشخص لتنظر مسك بصدمه كبيره وتقول بتوهان وتقطع _ ماما!!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وللمنتقبات أحبة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى