روايات

رواية همس الآسر الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم الكاتبة الصغيرة

رواية همس الآسر الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم الكاتبة الصغيرة

رواية همس الآسر الجزء الثاني والعشرون

رواية همس الآسر البارت الثاني والعشرون

همس الآسر
همس الآسر

رواية همس الآسر الحلقة الثانية والعشرون

في مطعم قريب كان اسر قاعد وهمس قاعدة مقابلة له وهي بتبصله بتحسه علي الكلام وهو مكنش عارف يبدأ منين
اسر : انا انا
همس : هنفضل كدة كتير
اسر : مش عارف ابدأ منين
همس : بدال عاوز توضحلي كل حاجة تبدأ القصة من اولها
اسر : بصي انا كنت عرفت واحدة وكانت اول حب في حياتي كنت بحس معاها احساس مختلف وهي كمان كانت بتحبني اوي اتفقنا نتجوز وبابا كان رافض دا بس انا مسمعتش منه واتجوزنا وكنا عايشين في بيت لوحدنا بعيد عن الكل بس فجأة اختفت انا دورت عليها كتير اوي بس زي ما تكون الارض انشقت وبلعتها اليأس اتملكني بس دا ممنعنيش اني ادور عليها بس
سكت اسر ومكملش وعينه اتملت بالدموع انصدمت همس من شكله لانها اول مرة تشوفه كدة
همس : بس اي
اسر : بعد شهرين من اختفاءها لقيت جثتها ومعرفتش اللي حصل انهرت اول ما شوفتها كدة ودخلت في حالة اكتئاب لفترة طويلة بس بعدها اكتشفت ان والدي هو كان السبب في اللي حصل هو اللي هددها انها تسيبني وكان حابسها هو مقتلهاش بس هو كان اكبر سبب من الاسباب لانها هربت منه ووقتها عملت حادثة واللي خبطها هرب وسابها تموت
همس : انا انا مكنتش اعرف بكل دا
اسر : محدش يعرف كل دا انا من بعدها بدأت حياة جديدة بعد ما قطعت علاقتي معاهم كلهم والبنت اللي انتي شوفتيها في المكتب هي صحيح خطيبتي بس انا مش بحبها خطبتها عشان الشغل وبس والوحيدة اللي اخدت قلبي تاني انتي وبس
اتوترت همس من كلامه ومكنتش قادرة تتكلم او ترد عليه وهو زعل لانه فكر انه مش مصدقاه ومش هتسامحه
اسر : خلاص انا هعمل اللي انتي عاوزاه وهبعد عنك
همس : ومين قالك تبعد عني
اسر : يعني
همس : بص انا اتطلقت من شريف وماخدش قلبي لانه مكنش بيديلي فرصة خالص فانا لو مش ادتلك فرصة هبقي مختلفة عنه في اي
اسر : يعني مصدقاني
همس : ايوة بس انت ناوي تعمل اي
اسر : اتجوزك
همس : ايه
اسر : اي الغلط في كلامي بقولك هتجوزك انا مبقاش يهمني حد ابدا انتي نصي التاني ومش هسمح بخسارتك بس اي رايك
همس : موافقة انا مكنتش متصورة اني احب حد وخصوصا بعد معاملة شريف ليا حسيت اني مش هلاقي حد يحبني وكلهم هيكونوا زيه بس انت غيرت رايي
اسر : صافية لبن
همس : حليب ي قشطة
اسر اخدها من ايدها وخرجوا من المطعم وهما مبسوطين مع بعض ومش عارفين اللي بيحصل
***********************************
في الفيلا كان يحيي محبوس في الاوضة وهو مستني لينا تيجي زي ما قالها بس فجاة دخل عليه شريف خاف ليكون عرف باللي عمله بس اتنهد براحة لما شريف ابتسمله
شريف : ها كنت بتعمل اي
يحيي : يعني هيكون اي قاعد كالعادة
شريف طب تعالي معايا
يحيي : علي فين
شريف : مالك خايف كدة احنا هنخرج برة هنقعد في الحديقة
يحيي : بجد هتخرجني
شريف : ايوة تعالي
اخده شريف وخرجوا وكان يحيي فرحان اوي لانه مخرجش من شهر طول الشهر كان قاعد في الاوضة
شريف : اقعد هنا علي ما اجيلك
مشي وسابه وهو مش خايف انه يهرب لان الحراس واقفين علي البوابة ومستحيل حد يقدر يخرج مشي يحيي وراه من غير ما ياخد باله ومسك عصاية كانت موجودة وخبطه علي دماغه بص شريف له بصدمة قبل ما يغمي عليه
يحيي : انا اسف انا اسف بجد بس كان غصب عني انا محبوس هنا من شهر تعبت وكان لازم اعمل كدة عشان احافظ علي نفسي وعلي همس سامحني
فجأة سمع صوت عربيات البوليس برة ابتسم بفرحة لانه اخيرا هيخرج من السجن دا دخلت الشرطة لجوة ولاقوه وبعدها دخلت لينا اللي اول ما شافته طلعت جري عليه وحضنته
يحيي : وحشتيني اوي
لينا : وانت كمان انت كويس فيك حاجة عملك حاجة
يحيي : لا انا كويس
الظابط : مين اللي عمل فيه كدة
يحيي : انا عشان اقدر اهرب بس انتوا جيتوا
الظابط : تقدر تقولي التفاصيل بالظبط
يحيي : تمام
بدأ يحيي يحكيلهم كل حاجة حصلت معاه ولينا حست بصدمة من اللي بتسمعه لان كله جنون مفيش حد عاقل بيعمل في اخوه كدة
***********************************
في قسم الشرطة كان الكل موجود بعد ما عرفوا كل حاجة من لينا لانها اتصلت علي همس
همس : انت كويس عملك حاجة في حاجة بتوجعك
يحيي : اي دا كله اهدي انا كويس
همس : انا اسفة مكنتش جمبك في دا كله
يحيي : انتي بتعتذري علي اي انتي معملتيش حاجة
همس : انا مكنتش اتصور ان جنونه يزيد عن حده ويعمل حاجة زي دي
يحيي : محدش كان يتوقع اللي حصل شريف محتاج انه يتعالج اكتر من انه يتسجن
اسر : بس هو عمل كدة ليه
يحيي : هو كل اللي في دماغه انه لو سابني كدة مش هيشوفني تاني واني هبعد عنه
لينا : وهو دا تفكير واحد عاقل قبل ما يؤذيك كان يفكر انك اخوه
يحيي : انا مسامحه هو اخويا بعد دا كله
اسر : طب انا هقول حاجة صحيح مش في وقتها بس اهو انا هتجوز
يحيي : مين سعيدة الحظ
اسر : اهي جمبي
بصلها يحيي هو ولينا وهي كانت هتموت من الخجل ومش قادرة تبصلهم ضحكت لينا عليها وراحت حضنتها
لينا : الف مبروك ي حبيبتي ربنا يتمملكم علي خير
همس : الله يبارك فيكي عقبالك
يحيي : مبروك ي همس فرحتلك والله واسر نعم الراجل اللي هيحافظ عليكي
اسر : وانت مش ناوي تتلم وتتجوز
يحيي : لا ما انا ناويت خلاص واللا اي
لينا : اي
يحيي : مش ناوية تحني
لينا : لا
يحيي : هنبقي نتكلم في الموضوع دا بعدين
***********************************
بعد 3 سنين
كان الكل مبسوط ومتجمعين في قصر اسر وبيتكلموا وهمس شايلة ابنها اللي عنده سنة وجمبها لينا وبنتها اللي عندها سنتين وحور معاهم وكانت تمت 4 سنين واسر يحيي بيعملوا اكل مشاوي وهما بيضحكوا
يحيي : بقولك اي ي اسر
اسر : انطق
يحيي : انا عاوزك تيجي معايا بكرة
اسر : فين ي عم
يحيي : المستشفي
اسر : بردوا هتروح ليه
يحيي : هو اخويا ي اسر بعد دا كله هو اخويا هو في المستشفى بس انا كاخ لازم اتطمن عليه ودا اللي بيخليني اروحله كل اسبوع
اسر : حاضر ي عم موافق
لينا : هو انتم هتناموا دا كله
يحيي : حاضر ي حبيبتي خلصنا اهو
اخدوا الاكل وحطوه علي السفرة اللي في الحديقة وكانوا بيكلوا وهما بيضحكوا ومبسوطين مع بعض

تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية همس الآسر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى